آشنایی با جراحی لاغری

جراحی لاغری 

یکی از گزینه هایی که برای درمان چاقی ارائه میشود جراحی لاغری یا Weight Loss Surgery با مخفف (WLS) است. در این مقاله  نگاهی مختصر به تعریف چاقی خواهیم داشت، سپس  به توضیح جراحی لاغری خواهیم پرداخت.

– آیا هر فردی که اضافه وزن دارد یا دچار درجاتی از چاقی خفیف است نیاز به عمل جراحی چاقی دارد؟

– چند نوع تکنیک جراحی چاقی داریم و هر کدام چه مزیت هایی نسبت به دیگر روش ها دارد؟

– چه عوارض ممکن است بعد از جراحی چاقی ایجاد شود؟

دانشمندان برای مشخص کردن سلامت وزن فرد از شاخصی به نام شاخص توده بدنی یا شاخص حجم بدنی که ترجمه اصطلاح Body Mass Index است و با مخفف BMI معروف است استفاده می کنند.

محاسبه BMI از طریق رابطه زیر انجام میشود :

 

جراحی چاقی بدن, عوارض جراحی چاقی

 

تقسیم وزن بدن به (کیلوگرم) بر اندازه قد بر حسب واحد متر به توان 2 تعریف نمود. عدد حاصل از این فرمول به صورت زیر تفسیر میشود؛

جراحی چاقی بدن, عوارض جراحی چاقی چاقی مرضی یک بیماری خطرناک با عوارض زیاد است

اگر شما طبق محاسبه این فرمول، تنها اضافه وزن یا چاقی درجه یک داشته باشید، لازم نیست به روش درمان چاقی با جراحی فکر کنید. جراحی چاقی برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 35 که اصطلاحاً میگوییم فرد دچار چاقی مرضی است توصیه می شود. چاقی مرضی می تواند به دلیل اختلالات ژنتیکی، هورمونی و یا روانی ایجاد گردد.

 

صرف نظر از علت آن چاقی مرضی میتواند یک بیماری خطرناک با عوارض زیاد است که ریسک

مرگ را می تواند تا ۳۵ درصد افزایش دهد. بنابراین درمان این بیماری حائز اهمیت است. (خوب است بدانیم اضافه وزن به خودی خود بیماری محسوب نمی گردد و تنها برهم خوردن تعادل وزن بدن تعریف میشود.)

 

بیش از ۵۰ سال قبل اولین عمل جراحی به منظور درمان چاقی انجام شد؛ اما در سالهای ابتدایی ابداع این تکنیک جراحی، این روش چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اما با توجه به روند افزایش وزن شدید در جوامع مختلف و البته پیشرفت های قابل ملاحظه در علم جراحی و مراقبت های پس از آن، امروزه جراحی چاقی به عنوان یکی از درمان های اصلی و موثر چاقی مرضی و دیابت برشمرده میشود، در واقع تنها درمان قطعی دیابت همین جراحی چاقی است و مابقی درمان ها مانند مصرف انواع قرص و دارو تنها علائم ناشی از دیابت را کنترل می کنند.

 

جراحی چاقی بدن, عوارض جراحی چاقیشکل 1 – دستگاه گوارش در حالت طبیعی