تلاش ژاپن برای مبارزه با کرونا

 افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن به سه نفر، دولت این کشور اقدامات علیه شیوع احتمالی این ویروس را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، «کازویوشی آکابا» وزیر حمل و نقل ژاپن متعهد شده است که در قبال افزایش مورد انتظار ورود گردشگران از چین به ژاپن در خلال تعطیلات سال نوی آن کشور، تلاش تمام عیاری را به انجام برساند.

دولت ژاپن از شرکت های هواپیمایی و کشتی های عظیم مسافربری خواسته است در بین تمام مسافرانی که از چین به این کشور می آیند کارت سلامت توزیع کنند در صورتی که افرادی از شهر ووهان چین بیایند، علائم بیماری داشته باشند و یا داروی مسکن مصرف کنند، این کارت آنها را به مراکز قرنطینه ارجاع خواهد داد.

از هتل ها و سایر مهمانسراهای خصوصی خواسته شده است وضعیت سلامت مهمان هایشان را بررسی کرده و در صورتی که علائمی مانند تب و یا سرفه داشته باشند، از آنها بخواهند که به پزشک مراجعه کنند.

وزارت ترابری می گوید پنج شرکت هواپیمایی چین تا پایان فوریه یا مارس امسال پرواز های مستقیم بین ژاپن و ووهان را به حال تعلیق درآورده اند پیشتر، مقام های ذیربط در ووهان اعلام کردند که فعلا پروازها از این شهر لغو شده اند.

دستور آبه برای انجام اقدامات جامع

« آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به وزرای کابینه دستور داده است تا اطمینان حاصل کنند که آزمایشگاه های تشخیص پزشکی بیشتری توانایی انجام آزمایش های مربوط به ویروس جدید کرونا را دارند در حال حاضر فقط یک آزمایشگاه در ژاپن چنین آزمایش هایی را انجام می دهد.

آبه در دیداری با وزیران مرتبط با این موضوع از جمله کاتسونوبو کاتو وزیر بهداشت و توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه دستور داد اقدامات جامعی صورت گیرد تا در ایستگاه های قرنطینه فرودگاه ها و بنادر، از ورود این ویروس به ژاپن جلوگیری شود.

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت هر گونه اطلاعات جدیدی در مورد این ویروس باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد.

او همچنین به وزرای کابینه دستور داد اطمینان حاصل کنند که آزمایشگاه های تشخیص پزشکی بیشتری توانایی انجام آزمایش های مربوط به این ویروس را دارند در حال حاضر موسسه ملی بیماری های واگیردار تنها آزمایشگاه در ژاپن است که می تواند چنین آزمایش هایی را انجام دهد.

ژاپن از مردم می خواهد تا از سفر به استان هوبه چین خودداری کنند

همزمان «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن می گوید این وزارتخانه هشدار بیماری مسری برای استان هوبی چین را سریعا به دومین سطح از سه سطح بالا خواهد برد.

شهر ووهان در استان هوبه واقع است که مرکز شیوع نوع جدید ویروس کرونا است.

موتگی به خبرنگاران گفت این وزارتخانه از مردم ژاپن خواهد خواست تا از سفر به استان هوبه خودداری کنند.

احتمال جهش ویروس کرونا

کارشناسان بهداشت و سلامت عمومی ژاپن می گویند ویروس کرونا، که باور بر آن است موجب شیوع اخیر ذات الریه در چین شده باشد، بسیار مسری و یا کشنده نیست اما آنها نسبت به جهش ژنتیکی احتمالی این ویروس هشدار می دهند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تخمین زده می شود که هر فرد مبتلا به این ویروس، آن را به ۱.۴  تا ۲.۵ فرد دیگر منتقل کند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت از هر چهار فردی که ابتلای آنها به این ویروس تائید شده حال یک نفر وخیم است و اینکه نرخ مرگ و میر در حدود سه درصد است.

جمع بندی این سازمان این است که ویروس کرونا در حال حاضر «وضعیت اضطراری بهداشت و سلامت عمومی در سطح بین المللی» ایجاد نکرده است.

«نوبوهیکو اوکابه» رئیس موسسه بهداشت عمومی شهر کاواساکی هم به «ان اچ کی» تلویزیون دولتی ژاپن گفت که نرخ مرگ و میر این ویروس پایین تر از نرخ مرگ و میر ویروس سارس است که در حدود ۱۰ درصد بود.

اما او هشدار می دهد که نباید این ویروس جدید را دست کم گرفت چرا که ممکن است در زمان انتقال به بدن فرد دیگر، جهش ژنتیکی پیدا کند.

این ویروس تا کنون در چین باعث مرگ ۵۶ تن شده و حدود دو هزار نفر را هم مبتلا کرده است.