راهنمای خرید گوشی

برای خرید یک گوشی موبایل برنامه ریزی کرده‌اید؟ یا می‌خواهید از شر گوشی قدیمی خود خلاص شوید و آن را با یک مدل جدید‌تر و بروز‌تر که دارای امکانات کارآمدتری است عوض کنید؟ ازدیاد مدل‌های رنگارنگ در بازار هم گزینه‌های خرید شما را بیشتر می‌کند و هم دشواری شما را در انتخاب گوشی! این راهنمای خرید می‌تواند در انتخاب گوشی مناسب به شما کمک بسیاری کند.

 

پارامترهای مهم در خرید گوشی موبایل

مهمترین مواردی که در حین خرید گوشی باید به آنها دقت کنید، شامل موارد زیر هست:

برند (شناخته شده تر بهتر)

سال ساخت (هرچی جدید بهتر)

سیستم عامل (شامل اندروید، ویندوز، آی او اس و…)

منابع سخت افزاری (رم، حافظه، پردازنده، دوربین، باطری و…)

گارانتی (که بهتر است در این مورد حتماً وسواس به خرج بدید)

 

مشاوره خرید گوشی موبایل, راهنمایی خرید گوشی موبایل

استفاده از iOS ساده‌تر است، اندروید به شما قدرت انتخاب می‌دهد

 

نکاتی که باید هنگام خرید گوشی موبایل به آن توجه کنید:

سیستم عامل گوشی موبایل:

استفاده از iOS ساده‌تر است، اندروید به شما قدرت انتخاب می‌دهد، اگر شما میان انتخاب iOS و اندروید مردد هستید، به سلیقه خودتان توجه کنید. اگر به دنبال محیطی هستید که استفاده از آن ساده باشد و در عین حال به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را به سرعت دریافت کند، قابلیت اجرای جدیدترین اپلیکیشن‌ها را داشته و همچنین امنیت بیشتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم یکی از آیفون‌های اپل را انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال محصولات متنوع‌تر با قیمت مناسب‌تر هستید، گوشی‌های اندرویدی گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما هستند.

 

بودجه‌ی خود را هنگام خرید گوشی موبایل مشخص کنید:

گوشی‌های موبایل در زندگی هر شخصی، ارزش مشخصی دارد. حتی اگر جزو ثروتمندترین اقشار جامعه باشید، ممکن است نخواهید هزینه‌ی زیادی برای گوشی جدید خود پرداخت کنید؛ شاید هم آنقدر عاشق این دستگاه‌ها باشید که از سایر هزینه‌های زندگی‌تان برای خرید یک گوشی گران‌قیمت، کم کنید. مهم این است که در ابتدا و پیش از خرید گوشی جدید، حداکثر هزینه‌ای را که می‌خواهید برای آن بپردازید، مشخص کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید همین ابتدای کار، انتخاب‌های خود را به طرز چشمگیری محدود کنید.

 

مشاوره خرید گوشی موبایل, راهنمایی خرید گوشی موبایل

پیش از خرید گوشی جدید، حداکثر هزینه‌ای را که می‌خواهید برای آن بپردازید، مشخص کنید

 

صفحه نمایش گوشی موبایل:

اگر چه نمود اصلی صفحه نمایش در بخش بیرونی گوشی بوده و اغلب به عنوان یک مشخصه ظاهری درباره آن صحبت می‌شود، اما بخش اصلی به قسمت زیر بدنه اختصاص دارد. در زمان‌های گذشته که موبایل‌ها متشکل از صفحه نمایش و صفحه کلید بودند، اهمیت آن‌ها برای فعل و انفعال با گوشی غیر قابل انکار بود. حالا که کل گوشی تبدیل به صفحه نمایش شده‌ و تنها راه فعل و انفعال همین قسمت است، این میزان اهمیت به اوج خود رسیده است.

 

صفحات نمایش دارای اندازه‌های مختلفی بوده و ممکن است در رزولوشن‌های مختلفی ارائه شوند. اندازه متداول صفحه نمایش گوشی های هوشمند امروزی بین 4.5 تا 5.7 اینچ بوده و متداول‌ترین رزولوشن‌ها به ترتیب اچ‌دی (1280 در 720 پیکسل)، فول اچ‌دی (1920 در 1080 پیکسل) و کیو اچ‌دی (2560 در 1440 پیکسل) هستند.

 

در بخش قطعات سخت افزاری موبایل ، دو تکنولوژی اصلی برای صفحات نمایش وجود دارند: LCD و LED. تکنولوژی LCD با عنوان نمایشگر کریستال مایع شناخته شده و البته امروز نسل جدیدی از آن با عنوان IPS نیز شناخته می‌شود. در این نسل جدید مشکلات زاویه دید پنل‌های ارزان قیمت LCD رفع شده است. در طرفی دیگر، LED به معنی دیود گسیل نور و یا نسل پیشرفته‌تر آن، AMOLED به معنی ماتریس فعال آلی دیود گسیل نور قرار دارد. فراموش نکنید ساختمان پیکسلی LCD و OLED به میزان زیادی با یکدیگر متفاوت بوده و به نتایج تصویری کاملا مختلفی ختم می‌شوند.

 

مشاوره خرید گوشی موبایل, راهنمایی خرید گوشی موبایل

صفحات نمایش دارای اندازه‌های مختلفی بوده و ممکن است در رزولوشن‌ مختلفی ارائه شوند

 

جنس بدنه‌ گوشی موبایل:

جنس بدنه‌ی گوشی شاخصی است که تأثیر مستقیم در طول عمر آن دارد. اکثر گوشی‌های رده‌پایین و رده‌میانی، بدنه‌های پلاستیکی دارند؛ پلاستیک ماده‌ی ارزان‌قیمتی است که هزینه‌ی نهایی تولید گوشی را کاهش می‌دهد؛ ولی در عوض، به‌راحتی آسیب می‌بیند و استحکام زیادی ندارد. در سمت دیگر، گوشی‌های رده‌بالا از بدنه‌هایی تمام فلزی یا ترکیب فلز و شیشه استفاده می‌کنند.

 

برای این دسته از گوشی‌ها، معمولا از آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود؛ آلیاژی که در صنایع خودرو و هوا و فضا هم به کار می‌رود. بدنه‌ی فلزی باعث اعلا شدن گوشی و خوش‌دست‌تر شدن آن می‌شود. به‌علاوه این نوع بدنه‌ها مقاومت خوبی در برابر ضربه دارند.

 

مورد بعدی این است که آلیاژ آلومینیوم، رسانای خوبی برای گرما محسوب می‌شود؛ این موضوع هم یک مزیت است و هم یک عیب؛ مزیت از این نظر که گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی، به‌سرعت از گوشی دفع می‌شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند. اما همین مورد سبب می‌شود که هنگام انجام محاسبات سنگین مثل اجرای بازی‌های سه‌بعدی، بدنه‌ی گوشی داغ و کمی آزاردهنده شود.

 

اما بدنه‌ی فلزی برخی از گوشی‌ها روکشی از جنس شیشه دارد. شیشه زیبایی گوشی را دوچندان می‌کند ولی در ضربات به‌راحتی ترک می‌خورد و خرد می‌شود. شیشه همچنین اثر انگشت و چربی دست را کاملا نشان می‌دهد؛ این موضوع در مورد گوشی‌های فلزی و پلاستیکی که روکشی براق دارند هم صادق است. اگر وسواس زیادی برای تمیز بودن بدنه‌ی گوشی‌تان دارید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که از روکش‌های فلزی برس‌خورده بهره می‌برند.

 

حافظه داخلی و تاثیر آن بر سرعت گوشی موبایل:

حافظه داخلی، تقریبا هر کاری که انجام می‌دهید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه اغلب کاربران فقط به میزان حافظه داخلی و انتخاب حافظه بیشتر توجه دارند، بررسی نوع حافظه را فراموش می‌کنند؛ فاکتوری که می‌تواند تاثیری قابل توجه بر روی تجربه کاربری شما داشته باشد.

نوع حافظه داخلی مشخص می‌کند که اطلاعات با چه سرعتی نوشته و خوانده شوند. حافظه گوشی های برتر موجود در بازار، از نوع UFS 2.1 است؛ ولی اگر به دنبال خرید یک موبایل اقتصادی هستید، مطمئن شوید از حداقل eMMC 5.1 استفاده شده باشد. این اطلاعات در وب‌سایت سازنده یا پلتفرم‌های شخص ثالث آنلاین وجود دارد.

 

مشاوره خرید گوشی موبایل, راهنمایی خرید گوشی موبایل