ارتباط کراتین با ریزش مو

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ روی بازیکنان راگبی صورت گرفت شرکت کننده ها در ۷ روز ابتدایی بارگیری کراتین انجام دادند که در طی آن میزان بالاتری از مکمل مورد استفاده قرار گرفت. بعد از‌ آن در دوره نگهداری میزان پایین تری از کراتین استفاده شد.

محققان مشاهده کردند که سطوح DHT در حین دوره بارگیری بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و در حین دوره حفظ و نگهداری بیش از ۴۰ درصد میزان پایه باقی مانده است. سطح تستوسترون نیز تغییر خاصی نکرد.

باید به این نکته توجه کرد که محققان ریزش مو را در شرکت کنندگان این مطالعه مورد ارزیابی قرار ندادند. درنتیجه، ما تنها می توانیم تأثیر آن بر سطح هورمون را در اینجا بررسی کنیم.

پس از بررسی های صورت گرفته، افزایش سطح DHT به وضوح مشاهده شد. از آنجایی که سطح هورمون DHT در ریزش مو نقش دارد، این افزایش می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد، به ویژه اگر به صورت ژنتیکی مستعد ریزش مو باشید.

به صورت کلی، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات کراتین بر سطوح DHT مورد نیاز است. از طرفی لازم است تحقیقات بیشتری برای پاسخ به این سوال که آیا افزایش DHT ناشی از استفاده کراتین باعث افزایش ریزش مو می شود یا خیر، انجام داد.

نحوه عملکرد کراتین

کراتین یک منبع انرژی برای سلول های بدن ما می باشد و به صورت طبیعی توسط کبد، پانکراس و کلیه تولید می شود.
می توان از طریق رژیم غذایی با مصرف مواد پروتیینی مانند گوشت قرمز و ماهی تا حدودی کراتین دریافت کرد.

کراتین در ماهیچه های اسکلتی در فرم فسفوکراتین ذخیره می گردد و در حین فعالیت های بدنی شکسته می شود و به شکل انرژی برای انقباض عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی که ازمکمل کراتین استفاده می کنید، طبیعتا میزان کراتین بیشتری در ماهیچه های شما ذخیره می گردد. به دلیل این افزایش در سطح کراتین، عضلات شما توانایی تولید انرژی بیشتری را خواهند داشت.
و می توان برای افزایش توده عضلانی و بهبود عملکرد ورزشی از مکمل کراتین استفاده کرد. این مکمل پرطرفدار در فرم های مختلفی مثل پودر، مایع و قرص وجود دارد.

عوارض جانبی

اگر در نظر دارید تا از مکمل کراتین استفاده کنید باید از عوارض جانبی بالقوه و نگرانی هایی که در مورد آن وجود دارد آگاه باشید .در ادامه به این موضوعات با جزئیات بیشتری می پردازیم.

احتباس آب

کراتین می تواند باعث احتباس آب شود که همین امر باعث افزایش موقت وزن می شود. نگرانی هایی مطرح شده است که احتباس آب ممکن است منجر به عوارضی مانند کم آبی و گرفتگی عضلات شود. با این حال، مطالعات تا به امروز این موارد را اثبات نکرده است.
یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ بر روی بازیکنان فوتبال نشان داد که کراتین باعث افزایش گرفتگی یا آسیب دیدگی نمی شود.

همچنین بخوانید:

مراقبت های بعد از لیزر

نگرانی های کلیوی

همچنین نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کراتین می تواند به کلیه ها آسیب بزند. یک بررسی درسال ۲۰۱۸ نشان داد که کراتین هیچ اثر منفی بر عملکرد کلیه در افراد سالم ندارد.
با این حال، اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید، جهت اطمینان از مصرف مکمل‌های حاوی کراتین خودداری کنید.

بی خطر برای بزرگسالان

در مقایسه با سایر مکمل ها، فواید ارگوژنیک کراتین (ترکیباتی که ورزشکاران به وسیله آنها توان عملکردی جسم و ذهن خود را تقویت می کنند ) به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.
طبق گفته انجمن بین المللی تغذیه ورزشی، زمانی که کراتین در دوزهای مناسب مصرف شود، استفاده از آن برای ریزش مو بی خطر است.

مطالعات انگشت شماری در مورد اثرات استفاده ی کراتین در طولانی مدت وجود دارد.
با این حال، برخی از مطالعات سال های گذشته که بر روی ورزشکاران انجام شد (در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳) نشان داد که استفاده طولانی مدت از کراتین به هیچ وجه اثرات مخربی بر سلامت جسمی ورزشکاران نداشته است.

نوجوانان احتیاط کنند

نوجوانان باید هنگام مصرف مکمل کراتین بسیار محتاط باشند، چرا که مطالعات انجام شده درباره بی خطر بودن کراتین در نوجوانان محدود است.
با این حال،متاسفانه اکثر نوجوانان کراتین را به صورت خودسرانه مصرف می کنند.

اگر قصد استفاده از کراتین را دارید ، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید و از سطح سلامت خود مطلع شوید.

نتیجه گیری

تحقیقات ثابت نکرده اند که کراتین مستقیما می تواند دلیل ریزش مو در افراد باشد؛ اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
آزمایشی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مکمل کراتین با افزایش هورمونی به نام DHT مرتبط است که این هورمون می تواند در ریزش مو کمک کنده باشد.

در آخر، طبق شواهد موجود، به نظر می رسد که مکمل کراتین برای اکثر بزرگسالان خطری در ریزش مو ندارد.
اما به این دلیل که می تواند باعث افزایش سطح DHT شود، اگر شما فردی هستید که به صورت ژنتیکی مستعد ریزش مو هستید، ترجیحا از مصرف کراتین خودداری کنید یا قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.