اصول برنامه ریزی دقیق

گاهی در زندگی آنقدر درگیری ذهنی داریم که خیلی از امور روزانه را هرچند هم مهم باشند را فراموش میکنیم یا آنقدر کارهایمان روی هم تلنبار شده که نمیتوانیم هیچ کدام را به سرانجام برسانیم. شاید برای اینکه بتوانیم به این آشفته بازار زندگی سر و سامان دهیم نیاز به برنامه ریزی روزانه منسجمی داشته باشیم.

چرا برنامه ریزی کنیم؟

یکی از فواید برنامه ریزی رضایت خاطر و آرامشی است که شما به دست خواهید آورد . وقتی تمام کارهایتان را بدونه از دست دادن زمان انجام دهید میتوانید مانع از بوجود آمدن بسیاری از تنش ها واضطراب ها شوید . و تصویر خوبی از شما در ذهن اطرافیان ایجاد خواهد شد و این برایتان رضایت خاطر به همراه خواهد داشت .

برنامه ریزی از هدر رفت زمان جلو گیری می‌کند  و شما را موظف می‌کند که طبق برنامه ریزی حرکت کنید . و اتفاقات ناگهانی کمتر درکار شما تاثیر گذار بوده و شما را از هدف اصلی دور نمی‌کند.

درواقع برنامه ریزی داشتن یک راهنما برای انجام امور روزانه و پیشبرد بهتر کارها است.

مراحل طرح ریزی برنامه روزانه

برنامه ریزی
برنامه ریزی

برای ابنکه یک برنامه رو طرح ریزی کنیم باید با اقدامات زیر آشنا باشیم تا یک برنامه ریزی صحیح داشته باشیم برای رسیدن به زندگی با کیفیت تر و پر شور تر و پر انگیزه تر ،پس اقدامان زیر رو جدی بگیرید و با توجه و تمرکز بیشتری اقدامات رو بررسی و در برنامه ریزی هاتون لحاظ کنین و زندگی هدفمندی رو بسازیم .

یک برنامه، هدف یا ایده را انتخاب کن و بعد شروع کن؛ یک قدم کوچک بردار. همیشه اولین قدم به سوی موفقیت سخت‌ترین قدم است، قدم‌هایی که در پی آن می‌آیند آسان‌تر میشوند.تا زمانی که دست به عمل نزنی هیچ چیز نداری.

1. زمان روزانه خود را شناسایی کنید

در اولین مرحله از این طرح باید درک کنیم که ما روز رو چطور سپری میکنیم و اوقاتمونو صرف چه کارها و مباحثی میکنیم چون تا وقتی ندونیم داریم چطوری زمانمونو میگذرونیم نمیتونیم یک برنامه ریزی صحیح و اصولی رو پایه ریزی کنیم.

شاید شاغل باشین یا دانشجو یا به هر عنوان در طول روز مشغول و درگیر یک مسئله کاری باشید در واقع این موارد از دایره اختیار خارجه و باید ما اون کار هارو انجام بدیم پس در واقع برنامه ریزی  شدس اما از همین لحظه باهم یک هفته شروع به بررسی این نکته میپردازیم که در زمان های آزاد چه کاریو میکنیم و هر کاری رو که در این مدت زمان انجام میدیم مینویسیم و در طول یک هفته یه فهرست از تمام فعالیت های که در زمان های آزاد داشتیم و مدت زمان انجام هر فعالیت تهیه کنیم.

خب برای تهیه لیست برنامه روزانه یک دفتر یا هر چیزی برای نوشتن تهیه می‌کنیم و 24 ساعت شبانه روز را به صورت 2 ساعت 2 ساعت به 12 قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم.(حتی زمان خواب خود را هم محاسبه می‌کنیم)

ما با انجام این کار خواهیم دید که در طول روز در حال انجام چه کاری هستیم و آن وقت ما آگاهانه میدانیم که در چه زمان های میتوانیم چه کارهای رو انجام بدهیم.

2.زمان بهره روی خود را شناسایی کنید

در مرحله دوم این طرح، زمان بهره وری را مشخص می‌کنیم که در چه ساعاتی ما میتانیم کارایی بیشتری از خودمون به نمایش بگذاریم، هر شخصی در زندگی میدونه که در چه  ساعتی از روز بهترین کارایی را داره دقیقا باید این زمان ها را مشخص کنیم و کارهای روز را که میخوایم با برنامه انجام بدیم و نیاز به تمرکز دارد را در ساعتی قرار بدیم که در آن زمان بهترین بهره وری  را داریم.

برای مثال ساعت بهره وری من بین ساعت 12 تا 17 بعداز ظهر و ۱ تا 3 صبح قرار داره و تموم کارهای که نیاز به تمرکز داره رو در بین این ساعت قرار دادم و این برنامه ریزی رو تبدیل به یک بخش از زندگیم کردم اما این ساعت برای هر فردی میتونه متغییر باشه پس با شناخت از خودتون که در چه ساعتی از روز میتونین بهترین عملکرد رو داشته باشین این ساعات رو مشخص کنید.

3. عادت های خود را شناسایی کنید

زندگی روزمره تحت تاثیر عادت هاست و اکثر مردم جهان هر روز خودشون رو بر اساس عادتهاشون تکرار میکنند بدون اینکه تغییری در ان داشته باشند، کارهایی که ما در طول روز انجام میدیم بدون اینکه برای اونا برنامه ای داشته باشیم در واقع عادت های هر روز ما هستند که این عادت ها، سودمند و یا زیان آور هستند.

گاهی یک سری از عادت های که ما در طول روز داریم دقیقا عامل بازدارنده برای رسیدن ما به اهدافمان است. هنگامی که در حال نوشتن برنامه روزانه هستیم بهتره که عادت های خوب یا بد رو بنویسیم و درک کنیم که زندگی رو داریم توسط این عادت ها چطور میسازیم.

نکته مهم در مورد عادت های زندگی این موضوعه که عادت ها نباید ترک شوند بلکه باید با عادت های درست جایگزین شوند.

پس از شناخت عادت هایی که میدانیم یک عامل بازدارنده هستند و ما برای اینکه به اهدافمون برسیم جایگزین اون عادت رو پیدا و جایگزین آن بکنیم.

بعضی اوقات یک راهکار خیلی ساده میتونه یک عادت رو جایگزین کنه مثل کم کردن مدت زمانی که ما صرف فضای مجازی یا رسانه ها میکنیم.

موبایل و شبکه های اجتماعی و تلوزیون و غیره ، دزد زمان هستن یعنی تا به خودمون میایم میبینیم که ساعت زیادی در روز رو با این شبکه های اجتماعی یا تلوزیون یا با موبایلمون سپری کردیم و از خیلی از اهداف و خواسته هامون عقب افتادیم .

اما ازین لحظه به بعد ما دزد زمانمون رو پیدا کردیم و سعی کنیم زیاد به این دزد بها ندیم چرا که بیشترین سواستفاده را از ما میکنه و مارو از کارامون وا میداره و تنبل بار میایم.

همین محدودیت زمان ساده  جایگزین کردن اعمال مرتبط به اهداف دقیقا میتونه باعث بشه که یک عادت بد در شخص جایگزین بشه، پس همیشه بدونیم که تغییر، کار سختی نیست.

4. زمان اضافه برای برنامه خود در نظر بگیرید

بیشتر افراد فکر می‌کنند اگر زمانی کمتر از زمان واقعی برای برنامه هایشان در نظر بگیرند، موفق می‌شوند کارهایشان را سریع تر به سرانجام برسانند. بدون شک این چنین تصوری کاملا غلط و غیرواقعی است. پیشنهاد من این است که برای کارهایمان زمانی بیش از زمان پیش‌بینی شده در نظر بگیریم چرا که همیشه ممکن است امور گوناگونی حتی خارج از برنامه پیش بیاید و موجب اتلاف وقت ما شود. همچنین باید زمانی را جهت استراحت برای بعد از هر کار در نظر داشته باشیم.

پیشنهاد می‌شود ۲۵% بیش‌تر از زمان پیش‌بینی شده توسط خودمان را برای کار‌ها در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر برای کاری ۳۰ دقیقه زمان را بیش‌بینی کرده ایم، در برنامه خود آن را ۴۵ دقیقه درج کنیم. این کار به شما کمک می‌کند تا از برنامه روزانه‌تان عقب نمانید.

5. برای تهیه غذا زمانی را تنظیم کنید

معمولاً چیزی که از خیلی برنامه ریزی ها جا می ماند تنظیم ساعتی برای خوردن غذاست. این مسئله اهمیت زیادی دارد، اول به این دلیل که در پولتان صرفه جویی کرده و برای غذاخوردن بیرون نمی روید، و دوم اینکه برای سلامتیتان بهتر است. خیلی از افراد موفق برای صرفه جویی در وقت به رستورانهای فست فود می روند و وضعیت سلامتیشان هم وخیم است. یادتان باشد، مدیریت زمان، مدیریت زندگی است و بالاترین اولویت زندگی، خودتان هستید.

6. برای هر روزتان از شب قبل برنامه ریزی کنید

۲۰-۱۵ دقیقه را هر شب صرف برنامه ریزی برای روز آینده کنید. متخصصین می گویند یک دقیقه برنامه ریزی، در ۱۰ دقیقه وقت شما در اجرای کار صرفه جویی می کند. اگر برای برنامه ریختن تا روز بعد صبر کنید، ممکن است خیلی اتفاقات بیفتد که فکرتان را منحرف کند و نتوانید روی برنامه تمرکز داشته باشید. وقتی از روز قبل برنامه تان را آماده داشته باشید، می توانید هر اتفاق دیگری که در طول روز افتاده را در نظر گرفته و به برنامه تان اضافه و کم کنید. همچنین وقتی شب قبل برنامه ریزی می کنید، باعث می شوید که ذهن ناخودآگاهتان در طول شب روی این برنامه ها کار کند و بعد که صبح بیدار شدید، می دانید که دقیقاً چه کار باید بکنید و دیگر وقتتان را برای اینکه ببینید چه باید بکنید یا نکنید هدر نمی دهید.

برنامه ریزی
جلوگیری از شکست در برنامه ریزی

1. انگیزه داشته باشید

اگر در برنامه ریزی انگیزه کافی نداشته باشیم شکست خواهیم خورد . برای آنکه در برنامه ریزی انگیزه خودتان را ازدست ندهید از برنامه ریزی ها ی کوتاه مدت شروع کنید . وزمانی که در انجام امور براساس برنامه ریزی تجربه کسب کردید ، برنامه ریزی  بلند مدت را درنظر بگیرید .

۲. تنبلی نکنید

برای افراد تنبل سختی یا راحتی ،زیاد یا کم بودن امور برایشان یکیست .این افراد در هر حال از زیر مسئولیت شانه خالی میکنند . اگر جزء این افراد هستید وفکر میکنید بدونه تلاش وکوشش موفقیت و کامیابی خود به سراغتان خواهد آمد سخت در اشتباهید .پس تنبلی را کنار بگذارید .

۳. بی حوصلگی را کنار بگذارید

مهمترین دلیل بی حوصله گی نداشتن صبر وتحمل است  معمولا بی حوصله کی در برنامه بلند مدت بیشتر خود را نشان میدهد .

بی حوصله گی روی برنامه ریزی تاثیر میگذارد وباعث بی برنامه گی وبی نظمی میشود وهمین بی نظمی خود بی حوصله گی بیشتری را به ارمغان خواهد آورد و نهایتا منجر به افسردگی خواهد شد.

اگربا امیدواری به زندگی نگاه کنید وبه سمت برنامه ریزی تمایل نشان دهید این مشکل به خودی خود حل خواهد شد .

۴. خستگی را کنار بگذارید

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب بهتر است خستکی را کنار بگذارید و با آرامش کامل برنامه ریزی را شروع کنید. یک شروع قوی و پر انرژی شما را در انجام کارهایتان با برنامه ریزی وموفقیت در آن کمک خواهد کرد .

در برنامه ریزی که برای خود انجام می دهید زمانی را نیز برای استراحت خود در نظر بگیرید تا بتوانید مراحل بعد را با انرژی شروع کنید.

اگر زمان مناسبی برای استراحت نداشته باشید از کیفیت کارتان کم خواهد شد.