برخورد با دروغگو

یکی از دغدغه های افرادی که سعی می کنند زندگی سالمی داشته باشند، برخورد با اشخاص دروغ گو است. تعدادی با دروغ گفتن نفع بیشتری می برند و تعدادی هم عادت دارند به اینکه دروغ بگویند و حتی ممکن است برای دروغ گفتن فکر هم نکنند. ولی مسلم است که تحمل این دروغ ها برای هر کسی راحت نیست.

شخص دروغ گو ممکن است همکار شما، دوست شما و یا حتی همسر شما باشد. حالا سؤال اینجاست که زمانی که با یک شخص دروغ گو روبرو می شوید چگونه باید برخورد کرد؟ ممکن است برخورد اشتباه و از روی عصبانیت( با وجود این که حق با شماست) سبب ایجاد مشکلات و دلخوری هایی شود.

 

روش برخورد با افراد دروغگو , راه حل مقابله با افراد دروغگوبرخورد با افراد درودرغگو

 

نحوه برخورد با افراد دروغگو

 

نخستین قدم این است که بفهمید به چه دلیل دروغ می گوید

شاید تازه متوجه دروغ طرف مقابل تان شده باشید و بنظر برسد یک مشکل جدّي در بین است که بیقرارتان می کند. فهمیدن دلیل دروغگویی خيلي مهمتر از خود دروغ است. درصورتی که دلیل دروغ را بفهمید متوجه می شوید خود دروغ تا چه حدی جدّي یا زیان آور است. همه ی دروغ ها مانند هم نیستند؛ برخی جدّي و قابل تامل و برخی هم قابل چشم پوشی و بی اهمیت اند.

 

برخی از اشخاص دروغ می گویند تا از اختلاف و درگیری جلوگیری کنند، یا این که حس نا امنی می کنند و یا می خواهند خودشان را جلوی سایرین خوب جلوه بدهند. این وضعیت ها آنقدر دردسر ساز نیستند، ولی چنانچه پای اعتياد و خشونت و مسایل مالی در بین باشد یا دروغ منجر به اسیب جدّي شود، وضعیت کاملاً تفاوت می کند.

چگونگی برخورد با افراد دروغگو

قوانین بازي را بدانید

گاهی وقت ها آشکار شدن واقعیت و رو کردن دست اشخاص، نتایج خيلي بدتری از شنیدن آن دروغ و به روی خویش نیاوردن دارد. لازم نیست تا حس کردید کسی دروغ می گوید سریعا عکس العمل نشان بدهید. وضعیت و موقعیتی را که در آن هستید، بسنجید. دلیل دروغ چیست؟ نتیجه ی پیگیری واقعیت به چه می انجامد؟ گاهی بهتر است در در برابر شخص دروغ گو سکوت کنید و هیچ عکس العملی از خویش نشان ندهید.

 

در رفتار با اشخاص دروغ گو خویش را به آن راه بزنید

شیوه ديگر رفتار با اشخاص دروغ گو این است که خویش را به آن راه بزنید. با به کارگیری این شیوه شخص مجبور به اقرار می شود و در عین حال عزت نفس و آبرویش هم حفظ می شود. وانمود کنید که حافظه تان یاری نمی کند و تا میتوانید پرسش های ریز و درشت بپرسید. زمانی که وارد جزئیات مسئله بشوید خيلي زود حقیقت برملا می شود.

 

شوخی کنید

با شوخی و شوخی و بصورت غیر مستقیم به وی بفهمانید که متوجه دروغ هایش شده اید. مسخره کردن با شوخی تفاوت دارد. توجه داشته باشید تا کلام تان تحقیر و تمسخر نداشته باشد.

 

در رفتار با اشخاص دروغ گو مراقب خودتان باشید

فهمیدن واقعیت حق همه ی ماست. چه دروغی که شنیده اید، خيلي بزرگ و آشکار باشد و چه حرفه ای و زیرپوستی گفته شده باشد. از حق خویش دفاع کنید ولی حواس تان باشد چنانچه تصمیم گرفته اید دست دروغ گو را رو کنید، عواقب این کار را در نظر بگیرید. ظرفیت شخص و سابقه ی روابط تان را کاملاً بسنجید تا از اعصاب و احساسات خود مراقبت کنید.

 

یعنی چه؟ یعنی با در نظر گرفتن شرایطی که در آن هستید رفتار با اشخاص دروغ گو را طوری مدیریت کنید که شأن هر دوی شما حفظ شده و گره از مشکل باز بشود. نگذارید دروغ هایی که شنیده اید به بحث و دعوا منجر بشود و اعصاب تان به هم بریزد. خویش را به جای شخص قرار دهید و با علم به این که دروغ گفتن حرکت ناشایستی است، تلاش کنید ریشه و دلیل دروغگویی وی را پیدا کنید.

 

سکوت مدام جواب نمی دهد

ولی گاهی قضیه مسایل خانوادگی است. در این مواقع چنانچه بطور مستقیم بگوییم که تو به من دروغ گفته ای باعث برهم خوردن ارتباطات می شود بدین ترتیب باید از مهارت های ارتباطی کمک بگیریم.وقتی در مورد ی کمک های ارتباطی صحبت می کنیم یعنی سکوت را شیوه مناسبی برای برخورد با مشکلات نمی دانیم.

 

زیرا ممکن است سکوت دربرابر یک دروغ باعث شود که متوجه علت های مشکل نشود و یا دچار سوء تعبیر از رفتار ما گردد.یعنی فکر کند که ما متوجه دروغ ا نشدیم و بازهم به رفتار خویش ادامه دهد.

 

بهتر است نخست دلیل های دروغ در شخص را بشناسیم و آن‌گاه آن ها را رفع کنیم تا شخص ديگر مجبور به دروغ گفتن نشود.

 

باید با صحبت کردن در قالب حکایت یا داستان به او بفهمانیم که متوجه دروغ او شده ایم ولی زمان، نحوه گفتن الفظی که استفاده می کنیم خیلی اهمیت دارد.

 

روش برخورد با افراد دروغگو , راه حل مقابله با افراد دروغگوتشخیص افراد دروغگو

 

آماده باشید تا غافلگیر نشوید

اگر با کسی زندگی کنید که به شما دروغ می گوید، تدریجا اعتماد خود را از دست خواهید داد. با احساس ناامنی که می کنید هرگز نمی دانید چه اتفاقی قرار است بیفتد و این چیزی است که به آن سرگشتگی می گوییم. بدون تردید همیشه امید دارید و منتظرید او تغییر کند، اما زندگی به همه ی ما یک واقعیت تلخ را یاد داده است، اینکه« آدم ها هرگز تغییر نمی کنند». پس بهتر است به جای امیدوار بودن به چیزی که می دانید روی نخواهد داد، نگاه واقع بینانه تری داشته باشید و همیشه آماده ی بد ترین سناریو ها باشید.

 

یادتان باشد که دروغ گو ها آدم های ازخودراضی و غیرمسئولی هستند که توانایی عجیبی برای به درد سر انداختن شما دارند. بهترین کاری که میتوانید بکنید این است که مواظب خودتان باشید و هر انتظاری از کسی که به شما دروغ می گوید داشته باشید.

 

قدری فاصله گرفتن به این معنی نیست که علاقه ای درمیان نیست

اندکی فاصله گرفتن از کسی که به شما دروغ می گوید معنی اش این نیست که دوستش ندارید، بلکه باید تا جایی که میتوانید از وی حمایت کنید. بعد از ایجاد اندکی فاصله نترسید.

 

برخی اشخاص از روی ترس یا کمبود اعتماد به نفس دروغ می گویند. ولی بعضی ديگر دروغگوهای حرفه ای و قهاری هستند که سالیان دراز از عمر خویش را با دروغ گذرانده اند و به چه منافع و دستاوردهایی که نرسیده اند. رفتار با اشخاص دروغ گو، پیچیده‌گی های فراوانی دارد. این که بتوانید بدرستی تشخیص بدهید کدام شیوه را برای برخورد با دروغ گو انتخاب کنید، تا حد زيادي به شرایط شما بستگی دارد. به قول نیچه ناگوارترین نتیجه ی دروغ از دست رفتن و گسسته شدن پیوندهای اعتماد بین اشخاص است.

 

در نهایت اگر دروغ هایی که می شنوید تأثير بسیار بدی بر زندگیتان می گذارد پس شاید لازم باشد فکر دیگری بکنید. داشتن دوست یا همسری که دائم دروغ می گوید می تواند خطرناک و فرسوده کننده باشد.

 

درصورتی که فردی که به شما دایم دروغ میگوید همسر شما باشد برای حل این مشکل با همسرتان بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. چرا‌که این مسئله در زندگی مشترک حساسیت بیشتری دارد و بهتر است که با راهنمايي یک متخصص کارهای خویش را پیش ببرید.