بهترین ورزش برای کودکان در سنین مختلف

 

ورزش کردن و داشتن فعالیت های جسمانی علاوه بر تأثير در رشد جسمی کودکان در رشد عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی آنها مؤثر میباشد و سبب افزایش اعتماد به نفس، به دست آوردن قدرت و استقامت جسمانی، داشتن انضباط شخصی و بهبود مهارت های تفکر انتقادی در کودکان می شود.

 

کودکانی که ورزش های گروهی انجام میدهند از تکروی در کار های جمعی خودداری می کنند.

 

ورزش کودکان, عکس ورزش کودکان, مطالب کوتاه از ورزش کودکانورزش کودکان

 

کودکان از چه زمانی میتوانند ورزش کنند؟

بچه ها پیش از سن دو سالگی نمی توانند ورزش های منظمی را انجام دهند زیرا توانایی کافی برای بسياري از کارها را بدست نیاورده اند. بنابراین بهترین ورزش برای بچه ها پیش از دو سالگی بازي های ساده مثل قل دادن توپ و پیاده روی است، ولی والدین پس از دو سالگی میتوانند اموزش های لازم بر حسب سن و توانایی کودک به وی بدهند.

 

ورزش برای کودکان ۲ تا ۴ سال

پیش از این سن، درصورتی که بازي و ورزش هم درکار باشد- که بهتر است باشد- به همان توپ قل دادن ها و پیاده راه رفتن همراه با پدر و مادر خلاصه می شود. علت آن هم سه نکته است.

 

برای کودکان در این سن یاددادن مهارت های لازم فیزیکی مثل دویدن، پرش، شوت کردن، پرتاب کردن و گرفتن توپ بهترین تمرین ورزشی است. بهتر است والدین برای یاددادن این مهارت ها در منزل وقت بگذارند و اموزش های لازم را به کودک شان بدهند.بازی های عروسکی، آب‌بازی و استخر توپ برای کودکان در این سن مناسب هستند.

 

ورزش کودکان, عکس ورزش کودکان, مطالب کوتاه از ورزش کودکاناهمیت ورزش کودکان

 

ورزش برای کودکان ۴ تا ۶ سال

کودکان در این سن به فعالیت ها و ورزش های جهشی علاقه دارند و عاشق دویدن، پریدن و بازي کردن های پر تحرک هستند. بچه ها در این سن انرژیشان تمام نمی شود ولی هنوز نمی توانند بین حرکات بدن و چشم هماهنگی لازم را ایجاد کنند، بنابراین یکی از وظیفه های والدین انتخاب بهترین ورزش برای کودکان بر حسب سن آن هاست.

 

بهتر است از دادن ورزش هایی که احتیاج به مهارت های خاصی دارند و پیچیده هستند در این سن به کودکان جلوگیری کنید زیرا نه تنها برای شان موثر نیست بلکه سبب ازدست دادن اعتماد به نفس آنها می شود. بهترین ورزش برای کودکان در این سن ورزش هایی مثل لی لی بازي، طناب بازي، توپ بازي، سه چرخه بازي و شنا هستند. همچنين هنرهای رزمی هم یکی از ورزش های مناسب برای این سنین است چرا‌که بچه ها میتوانند به آسانی حرکات را بیاموزند و با سرعت پیشرفت کنند.

 

ورزش کودکان, عکس ورزش کودکان, مطالب کوتاه از ورزش کودکانورزش کردن برای کودکان

 

ورزش در کودکان 6 تا 10 سال

بهترین ورزش برای کودکان در سن مدرسه، ورزش های تیمی و جمعی است و، زیرا کودک آرام آرام به قابلیت های جسمی لازم برای کسب مهارت های گوناگون دست پیدا می کند، والدین باید با راهنمايي های لازم بچه را هدایت کنند تا ورزش هایی که مناسب با سن، شخصیت و توانایی های آنها است را انتخاب کنند.

 

در این سن والدین تلاش کنند به بچه اموزش دهند که همکاري در ورزش ها با اهمیت تر از رقابت و مسابقه است. ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، شنا، بیسبال، بسکتبال، دو و میدانی و ژیمناستیک است.

 

ورزش کودکان, عکس ورزش کودکان, مطالب کوتاه از ورزش کودکانعکس ورزش کودکان

 

ورزش در بچه های 10 تا 12 سال

قدرت بینایی کودکان در این سن به تکامل رسیده است. بنابراین میتوانند اصول و مفاهیم وابسته به این قدرت، یعنی قدرت بینایی را درک کنند. به همین علت میتوانند ورزش های نیازمند با چند مهارت هم زمان مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکی و… را انجام دهند. در واقع ذهن آن ها توان و تمرکز انجام چند خرده فعالیت که درکنار هم مهارت اصلی را شکل می دهد، داراست.

 

برای نمونه، آن ها میتوانند مجموعه فعالیت هایی مثل تمرکز روی کنترل سرعت، هماهنگی با گروه، دریافت توپ، حفظ و کنترل توپ، تعيين هدف و پرتاب در بازي مثل فوتبال را بطور هم زمان آموخته و تکرار کنند. در این سن ورزش برگزیده شده حکم مربی برای ارتقاء و حفظ تعادل و تمرکز بچه را دارد.