تکلیف امتحان ترم دانشجویان چه می شود؟

تکلیف امتحانات پایان ترم دانشجویان مشخص شد/سیاست وزارت علوم برای نحوه آموزش از ترم آینده

تکلیف امتحانات پایان ترم دانشجویان مشخص شد/سیاست وزارت علوم برای نحوه آموزش از ترم آینده

سخنگوی ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه امتحانات پایان ترم جاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد، گفت: از آنجا که تا امتحانات پایان ترم در حدود ۲ ماه فرصت باقی است، امیدوار هستیم در این فاصله هم پوشش واکسیناسیون جامعه دانشگاهی با دو دوز کامل شده باشد و هم دانشگاه‌ها شرایط مناسب‌تری برای پذیرش همه دانشجویان در بازه زمان برگزاری امتحانات را داشته باشند؛ بر این اساس اهتمام به برگزاری امتحانات به شیوه “حضوری” مورد اتفاق نظر همه دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان است

دکتر محمدرضا آهنچیان با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به سوالات خبرنگاران سرویس دانشگاهی، به سیاست وزارت علوم در خصوص نحوه امتحانات پایان ترم نیم سال جاری تحصیلی دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاهها از ۱۵ آبان ماه جاری می توانستند نسبت به ازسرگیری آموزش حضوری دانشجویان خود اقدام کنند. بر اساس اطلاعاتی که از تمامی دانشگاهها دریافت شد، برخی از دانشگاه ها که شرایط مساعدتری داشتند، آموزش حضوری خود را آغاز کردند و برخی از آنها، آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به آذر ماه موکول کردند. با توجه به وضعیت متغیر همه گیری بیماری کووید-۱۹ در مناطق مختلف کشور و نیز تفاوت در شرایط دانشگاهها، به نظر می رسد امکان ازسرگیری صد درصدی آموزش در همه دانشگاهها به صورت حضوری به ویژه در دوره های کارشناسی وجود نداشته باشد.

آغاز پلکانی آموزش حضوری دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فعالیت های مبتنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه را به صورت پلکانی و تدریجی آغاز کرده اند و ادامه می دهند؛ همچنان که برخی از دانشگاهها شامل دانشگاه جامع علمی – کاربردی که کمترین دانشجویان غیر بومی را در میان زیرنظام­های آموزش عالی دارد، آموزش حضوری خود را شروع کرده اند و در ادامه دانشگاه فنی و حرفه ای نیز که جمعیت دانشجویی غیر بومی کمتری دارد، بخش عمده ای از آموزش های خود به صورت حضوری را آغاز کرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با بالا رفتن نسبت دانشجویان بومی یک دانشگاه به دانشجویان غیربومی، امکان بازگشایی دانشگاه بیشتر خواهد شد، زیرا دانشجویان بومی به برخی از امکانات از جمله خوابگاه نیازی ندارند.

سخنگوی ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاهها، همچنین تاکید کرد: قطعا در ادامه نیمسال جاری تحصیلی، به صورت تدریجی تمامی دانشگاهها به سمت آموزش حضوری دانشجویان با نسبت هر چه بیشتر، حرکت خواهند کرد، اما این موضوع هم امکان پذیر نیست که ما در نیمسال جاری بتوانیم در سراسر کشور، آموزش های خود را به صورت صد در صدی برای تمامی دانشجویان و مقاطع تحصیلی، به شیوه حضوری برگزار کنیم.

 نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان

دکتر آهنچیان همچنین به برنامه وزارت علوم در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: باید این نکته را بپذیریم که نقطه ضعف آموزش عالی در شرایط فعلی استفاده کامل از آموزش مجازی و برگزاری امتحانات به صورت امن است. در واقع در شیوه مجازی، آموزش دانشجویان در دروس نظری می­توانست به صورت کامل و گاهی بهتر از آموزش حضوری برگزار شود، اما در زمینه برگزاری امتحانات امن مجازی، محدودیت­هایی وجود دارد که باعث نگرانی در برخی دانشگاه ها شد و در همین دانشگاه­ها، کیفیت آموزش عالی از ناحیه امتحانات دانشجویان، دچار آسیب شد. به طوری که از یک نگاه، ارزش و تاثیر آموزش مجازی به دلیل شائبه هایی که درباره امنیت امتحانات به روش الکترونیکی وجود داشت و شایعه هایی که در این باره رواج یافت، مورد سوال قرار گرفت.