دانستنی های جالب در مورد سگ‌ها!

 بسیاری از مردم علاقه‌ی زیادی به حیوانات دارند. سگ‌ها هم جزء آن دسته از حیوانات هستند که علاقمندان زیادی دارند. این حیوانات که به وفاداری معروف هستند، دارای تنوع نژادی گوناگونی هستند و در سراسر دنیا گونه‌های مختلفی از آن‌ها وجود دارد. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا حقایقی راجع به سگ‌ها بیان کنیم که احتمالاً شما نیز آن‌ها را نمی‌دانستید.

۱. یک توله سگ نابینا، ناشنوا و بدون دندان به دنیا می‌آید

حقایقی جالب در مورد سگ‌ها!

توله سگ‌هایی که به دنیا می‌آیند از بی‌دفاع‌ترین موجودات هستند. زیرا آن‌ها با بسته بودن پلک‌ها و کانال‌های شنوایی نه قادر به دیدن هستند و نه می‌توانند چیزی بشنوند. البته این موضوع به توله سگ‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به محیط پیرامون خود، این حس‌ها را توسعه دهند و قوی کنند. برخی از پستانداران دوران بارداری طولانی‌تری دارند، ولی بچه‌های آن‌ها از نظر عملکردی کاملاً سالم هستند. برخی دیگر از پستانداران دوران بارداری کوتاه‌تری دارند، ولی فرزندان آن‌ها در بدو تولد نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. سگ‌ها جزء دسته‌ی دوم هستند و توله‌های آن‌ها در ابتدای زندگی به مراقبت زیادی احتیاج دارند. بسته بودن پلک‌ها در بدو تولد باعث جلوگیری از ورود خاک و جسم‌های ریز به چشم می‌شود و کانال‌های گوش بسته‌ی آن‌ها نیز مانع می‌شود که به ساختار شنوایی آن‌ها آسیبی وارد شود.

۲. زبان همه‌ی سگ‌ها صورتی است به جز دو نژاد که زبانی سیاه دارند

حقایقی جالب در مورد سگ‌ها!

دو نژاد Chow chow و shar pei دو نژاد از سگ‌ها هستند که زبان آن‌ها سیاه است. بقیه‌ی سگ‌ها زبانی صورتی دارند. این دو نژاد که از نژاد‌های خاص هستند به علت رنگ زبان خود از سایر سگ‌ها متمایز هستند. با این حال اگر سگی را دیدید که لکه‌های سیاه بر روی زبان خود داشت، ممکن است آن سگ از بیماری خاصی رنج ببرد. بیماری‌های پوستی و نوعی سرطان و حتی اختلالات ژنتیکی ممکن است باعث بروز چنین اتفاقی شود. اگر سگی دارید که چنین لکه‌هایی در دهانش وجود دارد بهتر است آن را به نزد دامپزشک ببرید.

۳. نژاد «باسنجی» تنها نژادی از سگ‌ها است که پارس نمی‌کند

حقایقی جالب در مورد سگ‌ها!

اگر گمان می‌کنید که همه‌ی سگ‌ها قادر به پارس کردن هستند، سخت در اشتباه هستید. گونه‌ی باسنجی تنها نژادی از سگ‌ها است که قادر به پارس کردن نیست. ولی این موضوع به این معنا نیست که این سگ‌ها کاملاً بی سر و صدا هستند. بلکه آن‌ها نیز صدا‌ها و زوزه‌های مخصوص به خودشان را دارند که همین موضوع نیز آن‌ها را از دیگر نژاد‌ها متمایز می‌کند. علاوه بر این، سگ‌های نژاد باسنجی، بسیار آموزش پذیر هستند و از باهوش‌ترین حیوانات به حساب می‌آیند. از آن‌ها در ارگان‌های مختلفی در جهت کمک به انسان‌ها استفاده می‌شود.

5. توله سگ‌ها می‌توانند در طی مراحل رشد خود، بین 18 تا 20 ساعت در روز بخوابند.

6. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها گاهی با دهان باز لبخند می‌زنند. این لبخند یک حالت آرام و مطیع را نشان می‌دهد.

7. توله سگ‌های خسته دقیقا مثل بچه‌های کوچک بهانه‌گیر می‌شوند. اگر توله سگ شما زیاد بی‌قراری کرد، وقت آن رسیده است که او را بخوابانید.

8. سریع‌ترین نژاد سگ، «گری‌هوند» (Greyhound) است که می‌تواند تا 44 مایل در ساعت بدود.

9. در سگ‌ها، نژادهای با گوش‌های تیز بهتر از انواع گوش‌های آویزان صداها را می‌شنوند.

10. حدود 400 میلیون سگ در جهان وجود دارد.

11. «لابرادور رتریور» (Labrador Retriever) محبوب‌ترین نژاد سگ است.

12. صدها نژاد سگ در سراسر دنیا وجود دارد.

13. یک سگ به طور متوسط  بین 10 تا 14 سال زندگی می‌کند.

14. به طور کلی، عمر نژادهای کوچک‌تر، طولانی‌تر از نژادهای بزرگ‌تر است.

15. قدیمی‌ترین نژاد سگ در جهان، «سالوکی» (Saluki)، است که در مصر باستان حدود 329 سال بعد از میلاد مسیح نگهداری می‌شده است.

16. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کرنل انجام شده ، سگ‌ها بین 9000 تا 34000 سال پیش اهلی شده‌اند.

17. اگر هنگام نوازش سگ‌ها به چشمانشان نگاه کنید، هورمون «احساس خوب» یا در واقع همان «اکسی‌توسین» (Oxytocin) در هر دوی شما آزاد می‌شود.

18. سگ‌ها همه‌چیزخوار هستند. آن‌ها گوشت، حبوبات و سبزیجات می‌خورند.

19. سنگین‌ترین نژاد سگ، «ماستیف» (Mastiff) است که حدود 200 پوند وزن دارد.

20. دقیقا مانند اثر انگشت انسان، هیچ دو سگی چاپ بینی یکسانی ندارند.

21. کوتاه‌ترین نژاد سگ در حدود 6 اینچ، «چی‌واوا» (Chihuahua) است.

22. بلندترین نژاد سگ در حدود 30 تا 35 اینچ « تازی ایرلندی» (Irish wolfhound) است.

23. یک سگ روسی به نام «لایکا» (Laika) اولین حیوان فضانوردی بود که در سال 1957 به دور زمین سفر کرد.

24. سگ‌هایی که بیشتر از همه پارس می‌کنند، «اشنازر مینیاتوری» (Miniature Schnauzer)، «کِیرن تریر» (Cairn Terrier)، «یورکشایر تریر» (Yorkshire Terrier)، «فاکس تریر» (Fox Terrier) و «تریر سفید وست هایلند» (West Highland White Terrier) هستند.

25. توله سگ‌ها دارای 28 دندان و سگ‌های بالغ 42 دندان هستند.

26. بهترین سن برای به سرپرستی گرفتن یک توله سگ و نگهداری آن در خانه 8 تا 12 هفته است.

27. بینایی سگ‌ها در هنگام سحر و غروب خورشید (هوای گرگ و میش) در بهترین حالت خود قرار دارد.

28. سگ‌ها کوررنگی ندارند؛ اما، چشم‌های آن‌ها گیرنده‌هایی که برای تشخیص رنگ قرمز هستند، ندارند. آن‌ها سایه‌هایی به رنگ‌های سیاه و سفید و همچنین آبی و زرد می‌بینند.

29. توله سگ‌های تازه متولد شده، دارای حسگر گرما در بینی خود هستند تا کمک کند در حالی که چشم و گوش آن‌ها بسته است، مادر خود را پیدا کنند.

30. حس بویای سگ‌ها در گرمای بیش از حد، تا 40 درصد کاهش می‌یابد.