درمان خشکی لب

 علت خشکی لب و راه های درمان

 خشکی لب معمولا در فصل زمستان شدیدتر است، اما این مشکل در هر فصلی از سال می‌تواند رخ دهد. از آب و هوای خشک گرفته، تا شرایط پزشکی خاص، هر کدام می‌توانند علت خشکی لب های شما باشند. در ادامه قصد داریم شما را با علت این عارضه و درمان‌های موجود برای رفع آن آشنا کنیم. بسیار مهم است که بتوانید بهترین راه درمان خشکی لب را انتخاب کنید تا از علائم آن خلاص شوید. به یاد داشته باشید، که سلامت همواره از درون به بیرون آغاز می‌شود.

علت خشکی لب چیست؟

1- کمبود ویتامین ها

سوء تغذیه به دلیل کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین ب 6، ویتامین ب 3 و فولات (ویتامین ب 9) منجر به ترک خوردن لب ها می شود، بنابراین افرادی که رژیم غذایی محدودی مانند گیاهخواری دارند، باید از دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن خود اطمینان حاصل کنند.

2- حساسیت به برخی مواد غذایی

برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد غذایی مانند ادویه ها و سس ها حساسیت داشته باشند. هنگامی که این مواد با لب ها تماس پیدا می کنند سبب خارش و تحریک می شود.

3- کمبود رطوبت در لب ها

قرار گرفتن در معرض هوای خشک یا سرد، قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد و کم آبی در بدن سبب کمبود رطوبت در لب ها و در نهایت منجر به خشکی آن ها می شود. همچنین، لیس زدن مداوم لب نیز سبب خشکی و ترک خوردگی آن خواهد شد، زیرا بزاق می تواند رطوبت را از لبان خارج کرده و باعث کم آبی بیشتر شود.

4- استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی

استعمال برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی، مانند رژ لب، برق لب، خمیر دندان ها، دهانشویه ها و ضد آفتاب ها از دیگر عوامل و علت خشکی لب ها می باشند. این محصولات حاوی موادی هستند که ممکن است لب ها را تحریک و دچار خارش کنند.

5- استفاده از برخی داروها

استفاده از برخی داروهای خاص مانند داروهای حاوی نوعی ویتامین آ به نام رتینوئیدها که گاهی اوقات برای درمان بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و آکنه استفاده می شود، می تواند باعث خشکی لب گردد.

6- وجود برخی از بیماری ها

برخی از بیماری های پوستی و سایر اختلالات مزمن از جمله اگزما، لیکن پلان (Lichen planus) یا خزه پوستی، لوپوس اریتماتوی دیسکوئید یا DLE (Discoid lupus erythematosus)، بیماری کرون (Crohn’s disease)، سارکوئیدوز (Sarcoidosis) و بسیاری از بیماری های دیگر نیز می تواند بر روی لب ها تاثیر بگذارد و باعث خشکی، ترک خوردن و یا تحریک آن ها شوند.

روش های پیشگیری از خشکی لب

اغلب مردم فکر می کنند که ترک خوردن لب ها فقط در زمستان رخ می دهد، اما در حقیقت عدم مراقبت از لب ها می تواند باعث پوسته شدن، خشکی یا درد لب در هر زمان از سال شود. نکات زیر مواردی هستند که در پیشگیری و درمان خشکی لب مفید می باشند.

  • پوست های خشک لب را نکنید: این عمل می تواند منجر به خونریزی، درد در لب ها، کند شدن روند بهبودی و ایجاد سوزش بیشتر لب ها شود.
  • مایعات بیشتر مصرف کنید: با نوشیدن مایعات زیاد در طول روز و مرطوب کردن هوای خانه با یک مرطوب کننده، بدن خود را مرطوب نگه دارید.
  • از مصرف مواد آلرژی زا خودداری کنید: از تماس با مواد تحریک کننده یا مواد حساس کننده مانند عطرها، رنگهای موجود در مواد آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست اجتناب کنید.
  • از طریق بینی نفس بکشید: تنفس از طریق دهان می تواند باعث خشکی لب شود.
  • از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خودداری کنید: برای جلوگیری از صدمه به ترک خوردن لب ها از قرار گرفتن در آفتاب اجتناب نمایید.
  • از لب ها محافظت کنید: برای مرطوب کردن لب ها از پماد استفاده کرده و قبل از بیرون آمدن در هوای سرد، لب ها را با روسری یا شال گردن بپوشانید.

راه های طبیعی برای درمان خشکی لب ها

راه های طبیعی و روش های خانگی وجود دارد که می تواند به درمان لب های خشک و ترک خورده کمک کند که به شرح زیر است:

1- عسل: عسل یک مرطوب کننده قدرتمند است و خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی دارد که به جلوگیری از خطر عفونت نیز کمک می کند.

2- خیار: خیار می تواند لب ها را مرطوب کرده و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند ظاهر لب را بهبود بخشد.

3- آلوئه ورا: ژل موجود در برگ های این گیاه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب هایی است که به مرطوب شدن پوست آسیب دیده کمک می کند.

4- چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و پلی فنول است که باعث کاهش التهاب می شود و برای خشکی لب مفید است. برای رفع خشکی لب ها، چای سبز را با آب گرم خیس کرده و سپس لب ها را به آرامی با آن ماساژ دهید.

5- روغن نارگیل: روغن نارگیل دارای خاصیت مرطوب کنندگی و همچنین خاصیت ضد میکروبی است، بنابراین استفاده از آن می تواند به درمان لب های ترک خورده به خصوص در برابر سرما، کمک کند. بدین منظور می توانید مقداری از این روغن را روی لب ها قرار داده و به آرامی مالش دهید. علاوه بر این، برخی از مواد طبیعی مانند روغن آووکادو، موم زنبور عسل، روغن زیتون، عسل طبیعی و کره شیا می توانند برای افزایش آب رسانی به روغن نارگیل اضافه شوند.

درمان های خانگی برای رفع خشکی لب

 مخلوط عسل و لیمو: نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری لیمو را با هم مخلوط کرده و روی لب ها بمالید. توصیه می شود این روش را به مدت 7 روز قبل از خواب و به صورت متوالی تکرار کنید.

روغن های طبیعی: لب ها را با استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بذر کتان، روغن کرچک، روغن جوجوبا و … که دارای خاصیت مرطوب کنندگی هستند، چرب کنید. استفاده منظم از این روش، خشکی و ترک های لب را از بین می برد.

توجه: اگر لب های خشک و ترک خورده شما، حتی با استفاده منظم از مرطوب کننده های لب بهبود نمی یابد، به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا این مسئله می تواند نشانه بیماری جدی تری مانند سرطان باشد.