راهنمای خرید کولر گازی

برای خرید یک کولر گازی مناسب باید به نکاتی توجه داشت که لازمه توجه کردن به این نکات داشتن اطلاعات کافی درباره کولر گازی است. به یاد داشته باشید که همیشه معروفترین مارک ها بهترین کولرها نیستند. همینطور کولرهای گازی قرآن قیمت هم لزوما کیفیت بالایی ندارند.

کارکرد کولر گازی

کولر گازی یک دستگاه خنک کننده برای محیط های گرم است، کولر گازی به سرعت گرمای محیط را به سرما تبدیل می کند. کارکرد کولر گازی مثل یخچال است یعنی گاز را به مایع تبدیل می کند این کار را به کمک افزایش فشار انجام می دهد نتیجه آن تولید سرما در اثر تبدیل گاز به مایع است.

کولرهای گازی از یک دستگاه بخار کننده دارند که وظیفه آن جذب گرمای هوا است، یک کمپرسور که با افزایش دما ایجاد سرما می کند همچنین از یک کندانسور و دمنده تشکیل شده است.

انواع کولر گازی 

کولرهای گازی مدل های مختلفی دارند که براساس نیاز از هر کدام می توان استفاده کرد انواع کولرهای گازی عبارت اند از؛

1.     کولر گازی پنجره ای

2.     کولر گازی اسپلیت یا دو تکه

3.     کولر گازی قابل حمل یا پرتابل

4.     کولر گازی ایستاده

 

کولر پنجره ای

کولر پنجره ای مناسب برای افرادی هستند که به دنبال استفاده از کولرگازی در اتاق های کوچک هستند. این کولر با توجه به ابعاد و اندازه ای که دارد مناسب برای نصب بر پنجره ها و درب ها است. کولر گازی تمام قطعاتی مثل کمپرسور، کویل خنک کننده و…. را در یک جعبه قرار داده است. کولر پنجره ای نسبت به دیگر کولرهای گازی از حمل و نقل آسان تری برخوردار است.

 

خرید کولر گازی,انواع کولر گازی

کولر گازی پنجره ای مناسب اتاق های کوچک هستند

 

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت که به کولر های دو تکه شهرت دارند. این کولر دارای دو قسمت است که یک قسمت پنل آن است که در داخل اتاق قرار می گیرد. و  قسمت دیگر جعبه آن است که موتور، فن، کمپرسور و…. قرار می گیرد که این قسمت در بیرون از اتاق قرار می گیرد این نوع کولر سرمای بیشتری نسبت به کولرهای پنجره ای دارند. کولرها اسپلیت یا دو تکه فضای بیشتری نسبت به کولر پنجره ای اشغال می کنند و در حمل و نقل آن هم نسبت به کولر پنجره ای مشکل تر است.

 

کولر گازی پرتابل

این نوع کولر گازی نسبت به دیگر کولرهای گازی کوچک تر است و همانند کولر پنجره ای تمامی قطعات در یک جعبه قرار می گیرند این نوع کولر از سروصدای بیشتری نسبت به دیگر کولرها برخوردار است اما به خوبی می تواند یک اتاق را سرد کنند، این نوع کولر مناسب برای فروشگاه ها و ادارات است.

 

اصول خرید کولر گازی, روش های خرید کولر گازی

کولر گازی پرتابل نسبت به دیگر کولرهای گازی کوچک تر و پرصداتر است

 

کولرهای گازی ایستاده

این نوع کولر کاربردی متفاوت نسبت به بقیه کولرها دارد چرا که به دلیل ابعادی دارد مناسب برای مکان های عمومی مثل مساجد، فروشگاه ها، ترمینال، فرودگاه، سالن های اجتماعات و … است. این نوع کولر همانند کولرهای دو تکه دارای دو قسمت است که یک قسمت آن در داخل محوطه قرار می گیرد، و قسمت دیگر که حاوی موتور و … است در بیرون از محوطه قرار می گیرد.

کولرهای گازی ایستاده سرمای بیشتری نسبت به دیگر کولرها برخوردار است. اگر منزل شما امکان نصب کولرهای گازی پنجره ای و دو تکه ندارد می توانید از کولر گازی ایستاده استفاده کنید. البته این نکته لازم به ذکر است که کولرهای گازی ایستاده نسبت به دیگر کولرهای گازی از حمل و نقل دشوارتری برخوردار است.

 

خرید اسپلیت,آشنایی با انواع اسپلیت

کولرهای گازی ایستاده سرمای بیشتری نسبت به دیگر کولرها دارد

چگونه یک کولر گازی مناسب انتخاب کنیم؟

حال که با مدل های کولر گازی آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که یک کولر گازی مناسب را انتخاب کنیم، اگر نگاهی به فروشگاه هایی که کولر گازی می فروشند کنید متوجه می شوید که برندهای زیادی اقدام به ساخت کولرهای گازی کرده اند که انتخاب از بین آن ها قدری دشوار است. دقت داشته باشید که برندی که معروف تر و پرطرفدارتر است لزوما بهترین کولر نیست، چرا که ممکن است به دلیل پرطرفدار بود این برند، مدل های تقلبی با سو استفاده از این برند ساخته شده باشد و روانه بازار شده باشد.

برای انتخاب کولر مناسب ابتدا باید بر اساس متراژ خانه کولری را انتخاب کنید که قدرت خنک کنندگی آن به اندازه کافی باشد و خانه را خنک کند. قدرت خنک کننده یا BTU هر کولری متفاوت است BTU کولر ها معمولا بین 5000 تا 20000 است برای مثال اگر خانه شما 180 متر است، کولر گازی با BTU 14000 پیشنهاد می شود و یا برای یک خانه 60 متری BTU 8000 توصیه می شود.

 

برای انتخاب و خرید کولر مناسب شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع کولری را نیاز دارید از بین کولرهای پنجره ای، ایستاده، دو تکه و پرتابل یکی را بر اساس نیاز خودتان انتخاب کنید. به شکل کولر توجه کنید همچنین به نوع استفاده ای که از کولر دارید و در چه موقعیتی می خواهید از کولر استفاده کنید توجه داشته باشید.

 

راهنمای خرید کولرگازی, تکنیک های خرید کولر گازی

کولرهای گازی را بر اساس متراژ خانه تان انتخاب کنید

 

کولرهای گازی کم مصرف

برای خرید کولر گازی اسپلیت توجه داشته باشید که دو نوع کولر اینورتر و غیر اینورتر وجود دارد. در کولرهای گازی اینورتر تکنولوژی به کار رفته است که باعث کنترل مصرف برق می شود یا به بیانی دیگر باعث می شود که مصرف برق کمتر شود اما جدای از کم مصرف بودن کولرهای گازی اینورتر نسبت به غیر اینورتر مزیت های بیشتری دارد این نوع کولر سرمای بیشتری دارند، چرا که دمای جوشش گاز کولرهای اینورتر منفی 52 درجه سانتیگراد است این در حالی است که دمای جوشش گاز کولرهای غیر اینورتر 41 درجه سانتی گراد است. این نفاوت باعث تولید سرمای بیشتر در کولرهای اینورتر می شود.

 

در کولرهای قدیمی یا غیر اینورتر زمانی که دمای کولر با دمای یکسان می شد کمپرسور خاموش می شود و پس از ایجاد تفاوت دما مجدد آغاز به کار می کند، اما کولرهای اینورتر با توجه به قطعاتی که دارد و کمپرسور ان و مدارهای فرمانی که دارد هیچ گاه کمپرسور خاموش نخواهد شد. به هنگام یکسان شد دما سرعت کمپرسور به حداقل خواهد رسید تا برای خنک کردن مجدد نیازی به روشن شدن دوباره داشته باشد.

 

BUT چیست؟

به واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی BTU گفته می شود. BYU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از فارنهایت به 60 درجه فارنهایت می رساند. برای خرید کولر گازی میزان قدرت آن را می گویم و از واحد آن صرف نظر میکنیم مثلا می گویم   کولر 15000 یا 30000 می خواهیم.

 

انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسورها هم انواعی دارند که عبارت اند از؛

1. پیستونی

2. روتاری

3. اسکرول

 

از بین کمپرسورها اسکرول از همه مدل ها بهتر است، چرا که عملکردی بهتر نسبت به روتاری و پیستونی دارد اما مدل روتاری بیشترین استفاده را در بین کولرها دارد.

 

برای انتخاب بهترین نوع کولر ابتدا مدلی را که می خواهید، انتخاب کنید. سپس به کم مصرف بودن نوع کمپرسور آن توجه کنید. بهتر است برای انتخاب بهترین کولر از بین برندهای گوناگون در بازار از یک تعمیرکار مجرب کولرهای گازی مشورت بگیرید که بهترین انتخاب را داشته باشید.