رفع بوی دنبه از غذا

چنانچه غذایی بوی دنبه گرفت یا روغن حیوانی که به غذا می زنید غذا بوی روغن حیوانی می دهد، برای رفع بوی دنبه در غذا چند راهکار ساده وجود دارد. برای آشنا شدن با این راه حل ها با ما همراه باشید.

همان گونه که می دانیم بسیاری از افراد به علت مضرات روغن های پالم دار، تلاش می کنند تا از روغن های طبیعی مثل روغن دنبه در پخت غذاهای خود استفاده کنند چون روغن دنبه مزایای زیادی برای سلامتی دارد ولی به علت بوی این روغن، بعضی از افراد از خوردن غذایی که با آن پخته شده است، خودداری می کنند. در این مطلب به معرفی بعضی از راهکارها برای از بین بردن بوی دنبه و روغن های حیوانی از غذا می پردازیم.

استفاده‌از لیمو عمانی و ادویه

یک شیوه برای برطرف کردن بوی دنبه و روغن حیوانی، استفاده‌از لیمو عمانی و ادویه‌های معطر مثل زنجبیل، تخم گشنیز و فلفل سیاه و … درخورشت و آبگوشت است.

استفاده از دارچین

دارچین یکی از بهترین ادویه هایی است که برای رفع بوی دنبه و روغن حیوانی در خورشت و غذاهای آبکی مورد استفاده قرار می گیرد. دارچین در خورشت قیمه، به جز برطرف کردن بوی روغن، باعث خوشمزه تر شدن آن هم می شود.

 

ولی برای آبگوشت و خورشتهای دیگر مثل قرمه سبزی، اضافه کردن پودر دارچین سبب تغییر مزه آنها می شود. پس، از چوب دارچین استفاده نموده و پس از نیم ساعت، آن را بیرون بیاورید تا بوی روغن گیاهی یا دنبه را برطرف کند.

 

چنانچه بوی روغن زیاد است می توانید چند عدد چوب دارچین را در روغن قرار داده و روغن را در ظرفی دیگر داغ کنید. آنگاه حرارت را خاموش کرده و بگذارید تا روغن سرد شود. بعد از آن چوب دارچین را از روغن بیرون بیاورید.

استفاده از پیاز

بعضی از مردم کرمانشاه و دیگر مناطق ایران دوست دارند برای خوشمزه کردن غذا روغن حیوانی یا دنبه را روی برنج بریزند ولی امکان دارد بوی زیاد آن سبب شود افراد خانواده را دوست نداشته باشند بنابراین بهتر است نخست روغن حیوانی و دنبه را سرخ کنید داخل آن پیاز بزنید و آنگاه روغن از صافی عبور کنید و روغن برنج بریزید با این شیوه بوی روغن دنبه و حیوانی گرفته می‌شود.

پیازها را خلالی خرد کنید. پیازه های خلال شده همراه روغن دنبه یا حیوانی سرخ کنید بعد از سرخ شدن پیاز ها روغن را از صافی رد کنید. در آخر روغن صاف شده را روی برنج بریزید به همین شیوه بوی آن گرفته می شود.

نکاتی برای استفاده از دنبه در غذا

– اگر موقع تهیه‌آبگوشت، گوشت دارای دنبه‌باشد بهتر است از پیاز فراوان و لیمو عمانی استفاده‌کنید تا بوی دنبه‌ برطرف شود.

 

– چنانچه دنبه‌گوشت زیاد است، گوشت را درون قابلمه‌ بگذارید و با آب بجوشانید تا کف آن بیرون بیاید. این کف اثر بدی در مزه غذا دارد. پس از چند دقیقه، قابلمه‌را در آبکش ریخته‌ و با آب گرم، گوشت را شستشو دهید تا کف آن از بین برود. آنگاه پیاز، نخود و مواد دیگر را به‌همراه‌گوشت درون قابلمه‌بریزید و آب جوش را به‌آنها اضافه‌کنید تا غذای شما بپزد.

 

– چنانچه از دنبه‌ یا روغن های حیوانی برای نخستین بار استفاده‌می‌کنید بهتر است کمتر آن را به‌غذای خود بیفزایید تا به‌بو و مزه آن عادت کنید.

 

– در مهمانی ها دنبه‌ یا روغن حیوانی برای پخت و پز مصرف نکنید چون امکان دارد مهمان ها دوست نداشته باشند.