سبک امپرسیونیسم در نقاشی چگونه است؟

امپرسيونيسم سبكي از نقاشي است كه از پاريس و فرانسه ميانه قرن نوزدهم شروع شد. این سبک از نقاشی تمرکز زیادی بر روی نور و انعکاس آن دارد.در این مقاله به ویژگی های این سبک از نقاشی و آشنایی با چند نمونه از آثار بزرگان این سبک میپردازیم.

سبک امپرسیونیسم در نقاشی، چه ویژگی هایی دارد؟

امپرسيونيسم سبكي از نقاشي است كه از پاريس و فرانسه ميانه قرن نوزدهم شروع شد. برخلاف هنرمنداني كه پيش از پيدايش سبك امپرسونيسم فعاليت مي كردند، امپرسيونيست ها بيشتر نقاشي هايشان را در فضاي باز نقاشي مي كردند و دوست داشتند كه موضوعات طبيعت مانند درختان، دشت ها و كشتزارها و اقيانوس ها را به تصوير بكشند. امپرسيونيست ها اغلب موضوعاتشان را از فضاي آزاد مي گرفتند و آن چه را كه در آن مي ديدند نقاشي مي كردند.

آشنایی با سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی

موقعي كه امپرسيونيست ها انسان ها را نقاشي مي كردند نقاشي هايشان به نحوي بود كه به عنوان مثال دختري را كه مشتاقانه منتظر شروع بازي است يا كارگراني كه در تخت خواب هاي محقر استراحت مي كنند را مي كشيدند. آنها اغلب اعضاي خانواده و دوستانشان را به عنوان سوژه نقاشي هايي كه از انسان ها مي كشيدند انتخاب مي كردند.

تا پيش از امپرسيونيست ها، نقاشان معمولاً سوژه اصلي نقاشي هايشان را درمركز نقاشي قرار مي دادند و اين سوژه اولين چيزي بود كه تماشاگر توجهش به آن جلب مي شد و به آن نگاه مي كرد و زمينه نقاشي چندان مهم به نظر نظر نمي رسيد. همچنين تا پيش از امپرسيونيست ها تمركز اصلي در ميانه نقاشی بود.

امپرسيونيست ها اغلب تأكيد بيشتري بر جاي وقوع ماجرا يا سوژه و شخصيت اصلي داشتند. براي اين كار آنها سوژه اصلي را ترجيحاً به جاي اطراف در مركز نقاشي قرار مي دادند.

نقاشي يك امپرسيونيست بيشتر شبيه به عكس است. يك عكس نه تنها سوژه اصلي، بلكه هر چيزي در اطراف سوژه است را هم به تور مي اندازد. عكاسي هم درست در ميانه قرن نوزدهم يعني هم دوره پيدايش امپرسيونيسم محبوبيت پيدا كرد و ديد امپرسيونيست ها را نسبت به چيزها تحت تأثير قرار داد.

امپرسیونیسم چیست و چگونه وارد نقاشی شد؟ - ایوار

تا پیش از امپرسیونیست ها، نقاشان بیشتر در یک مکان بسته می نشستند و نقاشی می کردند و نقاشی هایشان را نیز بسیار دقیق و با جزییات می کشیدند.

در سبک امپرسیونیسم، هنرمندان در بند اين نبودند كه تصويري را دقيقاً و به طور كامل شبيه به سوژه نقاشي كنند. آنها از ضربات قلم موي كوتاه استفاده مي كردند و نقاشي را به صورت پرپشت و ضخيم رنگ مي كردند تا يك ايده يا احساس را بيافرينند.ونسان ون گوگ مثال خوبي از اين نوع تكنيك است. رنگ روي پرده نقاشي های او بسیار كلفت و ضخيم بود.

به اين نقاشي كه شب پرستاره بر روي رن نام دارد Starry Night Over the Rhone نگاه كنيد و به ضربات قلم موي كوتاه دقت كنيد. همچنين رنگ های نقاشی به قدری ضخیم است که می توان حتی سایه خود رنگ ها را دید. به خاطر ضربات كوتاه سريع قلم و اگر شما خيلي نزديك به يك نقاشي امپرسيونيست بايستيد و به آن نگاه كنيد، اغلب نقاشي شبيه به هيچ چيز نيست مگر يك دسته گلوله رنگ. تنها موقعی که شما از نقاشی دور می شوید می توانید تصویر کامل را ببینید.

ویژگی دیگر نقاشی امپرسیونیستی مطالعه نور است. این که نور چگونه سایه ها و رنگ های سوژه ها را تغییر می دهد، خیلی مورد علاقه امپرسیونیست ها بود. برای مثال، کلود مونه تصویرهای زیادی از یک  موضوع در زمان های مختلف در طول روز و در فصل های مختلف می کشید تا ببیند که نور چگونه بر نقاشی هایش اثر می گذارد

برترین هنرمندان سبک امپرسیونیسم را بیشتر بشناسید

هنرمندان این سبک:

ادوارد مونه

ادوار مانه

ادوار مانه یکی از اولین  و برترین هنرمندان سبک امپرسیونیسم قرن نوزدهم بود؛ که نقش بر جسته‌ای در گذار از سبک رئالیسم به سبک امپرسیونیسم داشت. نمایش شاهکارهای اولیه او در سال ۱۸۶۳، با عنوان ناهار در چمنزار (The Luncheon on the Grass) و المپیا (Olympia)، باعث ایجاد جنجال بزرگی شد. سوژه اصلی نقاشی‌های مانه زندگی روزمره در پاریس و اشیاء عادی بود. نقاشی‌های زیادی از او با مضمون کافه‌های پاریس، شهر و زندگی شهری، خیابان و مردم آن؛ گدایان، خوانندگان و کارگران به ثبت رسید. آنچه که ادوار مانه را از هنرمندان سبک امپرسیونیسم معاصر خود متمایز می‌کرد؛ سبک نقاشی منحصر به فرد او بود و اینکه در هیچ نمایشگاه امپرسیونیستی در پاریس شرکت نکرد.

کلود مونه

کلود مونهکلود مونه یکی از بنیانگذاران سبک هنری امپرسیونیسم به حساب می‌آید. اصطلاح امپرسیونیسم از عنوان یکی از  نقاشی ‌های کلود مونه با نام دریافتی از طلوع آفتاب (Impression, Sunrise) گرفته شده است؛ که در سال ۱۸۷۴ در نخستین نمایشگاه مستقل برگزار شده توسط وی و همفکرانش به نمایش درآمد. مونه علاقه‌ای به تطابق با مفاهیم هنر متعارف نداشت و همین تکنیک او را در لیست برترین هنرمندان سبک امپرسیونیسم برده است ،چرا که استفاده از رنگ‌های جسورانه و ترکیبات غیرمعمول در نقاشی‌های او بارز است. وی به شدت تحت تأثیر جان کنستابل و جوزف مالورد ویلیام ترنر از نقاشان مناظر و فضای آزاد بود و به همین دلیل عاشق نقاشی در هوای آزاد و نمایش انعکاس نور در آثار خود بود.