عارضه‌های پوستی بر اثر ماسک

با همه گیری ویروس کرونا، استفاده از ماسک یک راه مقابله در برابر انتشار ویروس است اما ماسک زدن برای برخی افراد، مشکلات پوستی به وجود آورده است.

در این روز‌هایی که برای جلوگیری از ابتلا به کویید ۱۹ مجبوریم به صورت مداوم از ماسک استفاده کنیم، سوال اغلب افراد این است که آیا استفاده مداوم از ماسک، باعثِ ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی می‌شود؟.

باید توجه داشت که استفاده از ماسک، یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به کروناست، در کنار استفاده از ماسک باید دیگر موارد بهداشتی مانند شست‌و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن‌ دست‌ها و سطوح، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور و تردد در فضاهایِ بسته و پر تجمع را رعایت کرد.

با این وجود راه‌هایی برای کاهش عوارض پوستی وجود دارد. اخیرا استفاده از شیلد‌های بهداشتی با صفحه‌ تلقی یا شیشه‌ای رایج شده است اما طبق آخرین تحقیقات، استفاده از شیلد به تنهایی هیچ تاثیری بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد. در مورد استفاده‌ هرچه بهتر و مفیدتر از ماسک نیز تنها ۲ تا ۴ ساعت باید از ماسک‌های بهداشتی استفاده کرد و پس از آن باید ماسک را تعویض کرد؛ در صورتیکه ماسک مرطوب یا خیس شود بلافاصله باید آن را دور انداخت و یک ماسک تمیز جایگزین کرد.

بهتر است قبل و بعد از استفاده از ماسک دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه شستشو داده و با الکل ضدعفونی کنید. رعایت تمام این موارد در کاهشِ آسیب‌های پوستی موثر است.

ماسک‌های پارچه‌ای و اسفنجی کمترین تاثیر را بر جلوگیری از انتقال ویروس دارند و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده از این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های پزشکی و سه لایه به دلیلِ استفاده‌ طولانی‌تر، بیشتر موجبِ ایجادِ حساسیت‌های پوستی از جمله جوش و آکنه خواهد شد.

ماسک پارچه ای