لورل وهاردی ایرانی

دیروز فیلم «خوب، بد، جلف» در فاصله کوتاهی پس از حضور در جشنواره فجر و یک ماه زودتر از نوروز، به نمایش درآمد و تکلیف یکی از فیلم‌هایی که در نوروز 99، روی پرده سینماها اکران خواهد بود، مشخص شد. اسفند 95 که تعدادی از فیلم‌های اکران نوروز 96 تقریبا یک ماه زودتر از نوروز روی پرده سینماها اکران شدند، فصل اول «خوب، بد، جلف» اکران شده بود و حضور بسیار موفقی هم در گیشه داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل فروش خوب فیلم و استقبال مردم، حضور زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. به بهانه اکران این فیلم، درباره علت محبوبیت این زوج کمدی، شخصیت کاراکتر «سام» و «پژمان» در فیلم و حضور این دو بازیگر در کنار یکدیگر در آثار دیگر نوشته‌ایم

یک ترکیب درخشان در «پژمان»

زوج هنری پژمان جمشیدی و سام درخشانی بهمن ماه سال 91، اولین بار در تلویزیون و در سریال «پژمان» ساخته سروش صحت دیده شدند. همان‌طور که از نام سریال معلوم است، جمشیدی در این مجموعه در نقش واقعی خودش به عنوان یک بازیکن فوتبال ظاهر شد که دوران اوجش گذشته بود و دربه‌در دنبال پیدا کردن یک تیم بود، اما سام درخشانی نقش مدیر برنامه‌های او را ایفا می‌کرد. سریال «پژمان» علاوه بر معرفی پژمان جمشیدی به سینما و تلویزیون، نشان داد که او و سام درخشانی در کنار یکدیگر، چه ترکیب کمدی و جالبی خواهند بود. غیر از بازی خوب هر دو بازیگر، ابتدا شخصیت‌های خوبی که برای آن‌ها نوشته شده بود برای مخاطبان جذاب و دوست‌داشتنی بود.

 

حماقت و خرابکاری به سبک «سام» و «پژمان»

پس از موفقیت سریال «پژمان»، قرار بر این شد که ادامه این سریال در قالب یک فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شود. از ساخت سریال «پژمان 2» خبری نشد، اما فیلم «خوب، بد، جلف» با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی ساخته شد که عیناً در ادامه «پژمان» نبود، اما بی‌ارتباط با سریال هم نبود. در این فیلم «پژمان» همان بازیکن فوتبال بود که وارد عرصه بازیگری شده بود و سام درخشانی نیز در این فیلم مانند او، در نقش واقعی خودش به عنوان یک بازیگر ظاهر شد. «سام» در «خوب، بد، جلف» یک بازیگر تلویزیون و «پژمان» بازیگر آثار کمدی سینمایی بود که هیچ کدام سابقه درخشانی در آثار مهم سینما و تلویزیون نداشتند، اما ادعایشان گوش فلک را کر می‌کرد. رفتارهای عجیبی که در موقعیت‌های کاملا جدی و حساس از «سام» و «پژمان» سر می‌زد، موقعیت‌های خنده‌دار زیادی را در «خوب، بد، جلف» ایجاد کرده بود. آن‌ها دو شخصیت ساده‌لوح و کم‌هوشی بودند که با حماقت خود همه کارها را خراب می‌کردند و بدتر این که متوجه اوضاع نبودند! کل‌کل‌های بامزه و احمقانه «سام» و «پژمان» بر سر مسائل بی‌اهمیت و همچنین رقابتی که در عین رفاقت با هم داشتند، آن‌ها را به شخصیت‌هایی شبیه پت‌ومت تبدیل کرده بود. لجبازی‌های بچگانه‌، رقابت بیهوده و توقعات نابه جا از عوامل فیلم شان، طعنه‌ای بود به بعضی بازیگران در سینمای ایران. همه این ویژگی‌ها، کاراکتر «سام» و «پژمان» را به شخصیت‌های مکمل بامزه‌ و محبوبی نزد مخاطب تبدیل کرد.

 

فیلم «خوب، بد، جلف» با فروش 16 میلیاردی خود، یکی از شگفتی‌های گیشه سال 95 بود. هرچند در اکران نوروزی همان سال فیلم کمدی «گشت 2» ساخته سعید سهیلی رقمی نزدیک به 20 میلیارد فروخت، اما درباره «خوب، بد، جلف» کمتر کسی فکر می‌کرد، دو بازیگری که از تلویزیون به سینما آمده بودند، این چنین گیشه را تسخیر کنند، اما این زوج معادلات را بر هم ریختند. با این اوصاف پیش‌بینی فروش بالای «خوب، بد، جلف: ارتش سری» اصلا کار سختی نیست.

 

ادامه محبوبیت تا «تگزاس»

اکنون دیگر سام درخشانی و پژمان جمشیدی، زوج هنری محبوبی شده‌اند که در هر فیلم دیگری که رد و نشانی از کاراکتر «سام» و «پژمان» هم نداشته باشند، مورد توجه مخاطبان قرار خواهند گرفت. شاهد این ادعا هم فروش بسیار خوب و غافلگیرکننده هر دو سری فیلم «تگزاس» ساخته مسعود اطیابی است. یک سال بعد از «خوب، بد، جلف» این دو بازیگر در فیلم «تگزاس»، در نقش‌ شخصیت‌های دیگری باز هم کنار یکدیگر قرار گرفتند. این فیلم کاملا با فرمول آثار گیشه‌‌پسند ساخته شده بود و زوج هنری سام درخشانی و پژمان جمشیدی در آن فیلم شخصیت ویژه‌ و چیز جدیدی برای مخاطب نداشتند، اما  همچنان در خنده گرفتن از مخاطب موفق بودند. البته که شخصیت «سام» و «پژمان» بسیار محبوب‌تر و ماندگارتر هستند. سال 97 «تگزاس 1» تقریبا 14.5 میلیارد در گیشه فروخت و فروش خوب آن باعث شد عوامل فیلم تصمیم بگیرند سری دوم «تگزاس» را هم بسازند. «تگزاس 2» هم در اکران نوروزی امسال 25 میلیارد فروش کرد و در رتبه‌های اول جدول فروش نشست.