معرفی سوغاتی ها و صنایع دستی های تبریز

یکی از لذت بخش ترین کارهایی که برای هر گردشگری لازم است ، تهیه سوغاتی است. سوغاتی های تبریز با تنوع بالا می تواند شما را سردرگم کند.

در حالت کلی می توان سوغاتی تبریز را به دو دسته خوراکی ها و صنایع دستی تقسیم کرد.

 

صنایع دستی سوغات به یاد ماندنی تبریز 

1. صنایع چرم تبریز 

 

 سوغات تبریز نوقا, سوغات خوردنی تبریز, سوغات تبریز

 

یکی از بهترین سوغاتی هایی که می توانید برای دوستان و آشناهایتان از تبریز تهیه کنید ، کیف و کفش چرم تبریز است. چرم تبریز بهترین چرمی است که در ایران شناخته شده است و جالب است بدانید آوازه این چرم به کل جهان رسیده است.

اولین کارگاه چرم سازی در ایران در سال 1308 در تبریز ساخته شد.

 

چرم تبریز که در میان گردشگران خارجی نیز شناخته شده و طرفداران زیادی دارد ، در واقع یک محصول صادراتی ایران است و از این رو می تواند یکی از بهترین سوغاتی های ایرانی برای دوستان خارجی تان محسوب شود.

 

2. فرش و گلیم

 

 سوغات تبریز نوقا, سوغات خوردنی تبریز, سوغات تبریز

 

سنت قالی بافی تبریز که قدمت آن به دوره صفویه می رسد ، یکی دیگر از صنعت های جهانی این شهر به شمار می آید هرچند که در طول زمان این سنت با تغیراتی نیز مواجه بود است اما با این وجود هنوز هم این صنایع دستی تبریز شهرت جهانی دارد.

جالب است بدانید برخی از این فرش ها در موزه های معتبر جهانی نگهداری می شوند. فرش های تبریز که می تواند بهترین و گران قیمت ترین سوغات این شهر به شمار آید ، زینت بخش بازارهای تبریز به شمار می رود.

از طرح های بی نظیر قالی های تبریز می توان به مستوفی ، نقش ماهی ، گلدانی ، ترنج دار و اسلیمی اشاره کرد.

گلیم نیز علاوه بر فرش یکی از معروف ترین سوغاتی های تبریز می باشد. این گلیم های که اغلب از موی بز و پشم گوسفند بافته می شوند ، از شهرت خوبی در ایران برخوردار هستند و به دلیل اینکه از فرش ها ارزان تر می باشند می توانید به عنوان سوغات به جای قالی آن ها را تهیه کنید.

معروف ترین گلیم تبریز متعلق به ایل شاهسون است. از ویژگی های این گلیم ها می توان به طرح های هندسی ان اشاره کرد. از میان گلیم های شاهسون گلیم ورنی زیباترین ان ها می باشد که توسط عشایر این منطقه بافته می شود.

 

3. قلم زنی 

قلم زنی در تبریز بر خلاف قلم زنی در اصفهان، به صورت ظریف با برجستگی کمتر انجام می شود و یکی دیگر از صنایع دستی این شهر به حساب می آید.

 

سوغاتی معروف تبریز, سوغات معروف تبریز چیست, سوغات و صنایع دستی تبریز

 

قلمزنی به دلیل ماندگاری بالا با وجود ظرافتی که دارد می تواند برای یک سوغاتی عالی به نظر برسد. در واقع قلمزنی یعنی هنر کنده کاری روی مس ، طلا و ظروف برنجی که به دو سبک تبریزی و اصفهانی انجام می شود. در سبک اصفهانی هنرمندان با استفاده از ضربه چکش اثار خود را ایجاد می کنند در حالی که در قلمزنی تبریزی اساتید با حرکت و فشار مچ دست ، اثاری با ظرافت بالا تولید می کنند.

ظرافت و زیبایی در این نوع از قلمزنی موجب شده تا این مورد نیز یکی از بهترین سوغاتی های تبریز به شمار آید.

 

4. سفال و سرامیک های زینتی 

 

معرفی انواع سوغات تبریز, سوغات تبریز چیست, راحة الحلقوم سوغات تبریز

 

یکی دیگر از سوغاتی های تبریز که می توانید آن را به عنوان یک هدیه ارزشمند حساب کنید ، سفال و سرامیک های زنیتی است که از کیفیت بالایی برخودار است. در حقیقت در تبریز به دلیل شرایط اب و هوایی و خاک مرغوبی که وجود دارد ، سفال ها از کیفیت مطلوبی برخوردار اند.

 

5. نقره کاری 

 

سوغات معروف تبریز چیست, سوغات و صنایع دستی تبریز, هنرهای صنایع دستی تبریز

 

نقره کاری از ان دست سوغاتی های اصیل ترکی است که در اصل از کشور ترکیه وارد آذربایجان شرقی شده است. این نوع از سوغات که بسیار ارزشمند تلقی می شود شامل لحیم کاری و قلم زنی روی نقره است.

جالب است بدانید در این نوع از صنایع دستی تبریز محصولات تنوع بسیار بالایی دارند به گونه که می توان اشکال مختلفی از نقره کاری مانند سینی ، سماور ، مجسمه های زینتی و اشکال مختلفی را پیدا کرد.

 

6. منبت کاری 

یکی دیگر هنر های دستی که در تبریز به عنوان سوغات این شهر یاد می شود ، منبت کاری است. منبت کاری مختص تبریز نیست و در سرتاسر ایران وجود دارد اما آنچه که منبت های تبریز را تبدیل به سوغات این شهر تبدیل کرده است ، اساتید خبره آن است. منبت کاری بسته به حرفه استاد می تواند در اشکال مختلفی بر روی چوب اعمال شود.

 

7. چاپ کلاقه یا باتیک

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این هنر دستی تبریز را که به آن چاپ کلاقه می گویند می توان جزئی از سوغات تبریز نام برد. کلاقه در واقع پارچه و روسری هایی است که بر روی آن ها طرحی از طریق واکس و رنگرزی ایجام می شود. این سوغات تبریز که در اصل در اسکو (یک شهر نزدیک به تبریز) طرح بندی می شود، در اصل در بازار های تبریز عرضه می شوند.

جالب است بدانید این هنر دستی به نام کشور آذربایجان در یونسکو به ثبت رسیده است.

 

خوراکی ها و شیرینی ها دیگر سوغات تبریز

علاوه بر صنایع دستی ، خوراکی ها نیز در سوغات تبریز حرف اول را می زنند. تبریز بیش از 20 خوراکی خوشمزه دارد که هرکدام از آن ها می تواند به عنوان هدیه مناسب باشند. در ادامه به 11 خوراکی مناسب برای سوغاتی از تبریز خواهیم پرداخت.

 

• باقلوا شیرینی اصیل ترک ها

باقلوا شیرینی اصیل ترک ها و ترکمن های خاور میانه است که در ایران و تبریز می تواند بهترین شهر برای پیدا کردن این شرینی های خوشمزه باشد. باقلوا علاوه بر تبریز در استان های یزد و قزوین نیز تولید می شود. اما همه ما هنگامی که اسم باقلوا را می شنویم یاد تبریز میوفتیم. بنابراین باغلوا نیز سوغات تبریز به شمار می آید.

شیرینی های باغلوا بعد از اینکه پخته می شوند با یک شربت بسیار شیرین تر پوشیده می شوند که مزه ای نایاب را ایجاد می کند.

ترکیبات این محصول شامل هل ، زرده تخم مرغ ، شیر ، گلاب و ارد می باشد. اما انچه باعث شده این محصول ارزش غذایی بالایی داشته باشد، پسته ، بادام و گردوی به کار رفته در ان است.

 

• لوز تبریز 

 

 سوغات تبریز, معرفی انواع سوغات تبریز, سوغات تبریز چیست

 

لوز یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه تبریز است که همانند باقلوا در شهر های دیگر ایران نیز تولید می شود اما به این وجود لوز فقط سوغات تبریز به شمار می آید. این شیرینی مزه ی لذیذی دارد به طوری که شاید بارها خوردن ان را تکرار کنید. هنگام سفر به تبریز خرید لوز را فراموش نکنید.

 

• نان روغنی تبریز 

در گذشته که نان ها در خانه ها طبخ می شد ، تبریز نیز از جمله شهر هایی بود که در ان می توانستید مرقوب ترین این نان ها را پیدا کنید. استفاده از گندم مرغوب باعث می شد نان ها بسیار خوش طعم و با کیفیت باشند. امروزه نیز در تبریز این نان ها با نام ایشلی کوکه پخته می شود که جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی مردم خونگرم تبریز دارد.

ایشلی کوکه اغلب در مراسم های مذهبی مانند محرم و رمضان پخت می شود که اگر بتوانید ان ها را تهیه کنید می توانید بهترین سوغات تبریز را به شهرتان ببرید.

 

• چوروتمه تبریز 

 

هنرهای صنایع دستی تبریز, سوغات تبریز نوقا, سوغات خوردنی تبریز

 

چوروتمه تبریز یک سوغات عالی در عین حال نایاب تبریز است. سال هاست که تولید این شیرینی در تبریز به دلایل نا معلومی بسیار کم شده است و به سختی فقط می توان در دالان های بازار تبریز ان ها را تهیه کرد.

این شیرینی علاوه بر اینکه طعم متفاوتی دارد ، رنگ قهوه ای متفاوتی نیز دارد. علت به وجود امدن این رنگ موادی است که در تهیه این شیرینی خوشمزه به کار می رود.

 

• عسل کوهستان سهند در تبریز 

تبریز یکی از شهر های ایران است که عسل طبیعی ان زبان زد خاص و عام است. به راحتی می توانید با مزه کردن عسل های تبریز متوجه کیفیت مرقوب ان شوید. درواقع عسل های تبریز در کوهستان سهند در آذربایجان تولید می شود که به عنوان سوغات تبریز شناخته می شود.

 

عسل سهند تبریز به دلیل اینکه دور از الودگی شهری تولید می شود و در آن منطقه گونه های گیاهی زیادی مانند گون ، آویشن ، اسطوخدوس و ساه دانه وجود دارد باعث شده تا این عسل از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

شرایط آب و هوایی این منطقه نیز تاثیر به سزایی در کیفیت عسل تبریز دارد.

 

• راحت الحلقوم همانند باسلوق

 

سوغات خوردنی تبریز, سوغات تبریز, معرفی انواع سوغات تبریز

 

احتمالا باسلوق را می شناسید. این شیرینی های خوشمزه که حالت ژله ای دارند و خوردن ان بسیار لذت بخش است در سرتاسر ایران تولید می شود. اما همین شیرینی در تبریز کمی متفاوت با نام لوکوم ساخته می شود که معروف ترین سوغات تبریز به شمار می آید.

لوکوم را به دلیل خوردن راحت ، راحت الحلقوم می نامند. هنگامی که این شیرینی را در دهان می گذارید ، به راحتی داخل دهان آب می شود و خوردن را لذت بخش تر می کند.

 

• نوقای تبریز یک سوغاتی معروف تبریز 

 

سوغات معروف تبریز چیست, سوغات و صنایع دستی تبریز, هنرهای صنایع دستی تبریز

 

نوقا را احتمالا با انواع مختلف آن می شناسید. گز اصفهان ، سوهان قم از جمله نوقا هایی هستند که در جای جای ایران به شکل های متختلفی تولید می شود. اما نوقا در تبریز که محلی ها ان را لوکا صدا می کنند ، از مواد مختلفی ساخته می شود که با افزودن اجیل و طعم دهنده ها می تواند نوقا با طعم های مختلف تولید کرد.

نوقا به دلیل اینکه جایگاه ویژه ای در فرهنگ و رسوم تبریز دارد ، یکی از معروف ترین سوغاتی های تبریز نیز به شمار می آید. درواقع نوقا در مراسم های شادی جایگاه ویژه ای دارد. حتی بزرگسالان تبریز نیز از خوردن ان خودداری نمی کنند.

 

• شیرینی اریس ، قدیمی ترین سوغات تبریز

شیرینی اریس که قدیمی ترین سوغات تبریز به شمار می آید ، از شیر ف کاکائو ، پسته ، وانیل ، شکر و.. ساخته می شود. درواقع این شیرینی خوشمزده تبریزی را می توانید در طعم های مختلفی مانند پرتقال و کاکائو در تبریز پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید ، بسیاری از طرفداران اریس تنها با یکبار خوردن ان ، مجذوب ان شده اند.

 

• قرابیه 

 

هنرهای صنایع دستی تبریز, سوغات تبریز نوقا, سوغات خوردنی تبریز

 

قرابیه که گران ترین سوغات تبریز در دسته خوراکی هاست ، فقط در اعیاد و پذیرایی از مهمانان ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، سرشار از مغز پسته و بادام است.

طعم های مختلفی از قرابیه در بازار تبریز وجود دارد که می توانید برای سوغاتی ان ها تهیه کنید.

 

• پنیر لیقوان 

 

سوغات تبریز نوقا, سوغات خوردنی تبریز, سوغات تبریز,

 

لبنیات در تبریز از آن دست مواد غذایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در اصل به دلیل اینکه لبنیات از شیره تازه گوسفندی تهیه می شوند ، طعم بی نظیری دارند. یکی از این لبنیات های معروف پنیر لیقوان است. خوردن پنیر لیقوان یک تجربه لذت بخش در صبحانه برای تان خواهد بود.

به دلیل اینکه پنیر لیقوان در تبریز طرفداران بسیاری دارد و مسافران و گردشگران نیز از خوردن ان دریغ نمی کنند این پنیر جوز بهترین سوغاتی های تبریز به شمار می آید.

 

• آجیل و خشکبار تبریز 

اخرین ، بهترین ، معروف ترین و یکی از قدیمی ترین سواغات تبریز ، آجیل و خشکبار این شهر است که به شمار معرفی می کنیم. بهتر است بدانید آجیل تبریز به دلیل کیفیت بسیار مرقوب آن از دیرباز تا کنون به کشور های خارج صادر می شود.

از طرفی میوه های خشک شده تبریز نیز که امروزه به مراتب بیشتر تولید می شود ، یکی از بهترین سوغاتی های تبریز به شمار می آید. در خرید سوغات تبریز آجیل و خشکبار را فراموش نکنید.