معروف ترین آثار ونسان ونگوک

زندگینامه ونگوک

ون گوگ یک نقاش نامدار هلند و نابغه هنر امپرسیونیسم در نقاشی بود. او در زمان حیاتش در گمنامی به سر می‌برد و در تمام طول عمر خود تنها یک تابلو یعنی تاکستان سرخ را فروخت، اما اکنون به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقاشان پسادریافتگر شناخته می‌شود. ون گوگ در طول زندگی ۳۷ ساله خود تنها یک تابلو با نام «تاکستان سرخ» را فروخت و کارهایش درست پس از مرگ او مورد توجه بسیار قرار گرفت. او که بیش تر هنرمندی خودآموز بود، بیش از ۲۰۰۰ نقاشی رنگ و روغن، طراحی، آبرنگ و … خلق کرد و تمام آثارش را در ۱۰ سال آخر عمر خویش آفرید و برخی از مشهورترین آن‌ها را در ۲ سال پایانی عمرش کشید.

ون گوگ شیفته نقاشی از مردم طبقهٔ کارگر مانند تابلوی سیب‌زمینی‌خورها، کافه‌های شبانه مانند تراس کافه در شب، مناظر طبیعی فرانسه، گل‌های آفتابگردان، شب پر ستاره و خودنگاره بود. وی در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی و فشار روحی رنج می‌برد و به اعتقاد اکثریت همین موضوع به خودکشی او منجر شد.

ون‌گوگ نابغه سبک امپرسیونیسم
ون‌گوگ نابغه سبک امپرسیونیسم

ون گوگ جوانی خود را به عنوان دلال آثار هنری و معلم گذراند. مدتی نیز در انگلستان و همچنین در میان کارگران معادن زغال سنگ شهر بوریناژ در بلژیک به عنوان مُبلغ مسیحی فعالیت کرد. وی فعالیت‌های جدی خود را به عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی شروع کرد، و از آن‌جاکه در سن ۳۷ سالگی درگذشت، در واقع تمام آثارش را در ۱۰ سال پایانی عمر خویش آفرید که شامل بیش از ۹۰۰ نقاشی، بیش از ۱۱۰۰ طراحی و ۱۰ چاپ می‌باشد.

نقاشی های معروف ونگوگ

تابلو شب پر ستاره:

ون گوگ تابلو شب پر ستاره را در سال ۱۸۸۹ میلادی حدودا یک سال قبل از خودکشی اش دربیمارستانی روانی در سن-رمی-دو-پروانس واقع در روستای سنت پل فرانسه خلق کرد.
شب پر ستاره، یکی از معروف ترین آثار ونسان ون گوگ است که هنوز هم بسیاری در نقاشی از آن الگو می گیرند. آسمان در شب پوشیده شده با ابرهایی چرخان و ستارگانی فروزان که طرح های چرخشی و دوار دور ستارگان به گونه ای است که همچون موج دیده می شوند و به رنگ های سفید و زرد روشن کشیده شده اند، در سمت راست ماه به چشم می خورد و در سمت چپ درخت بلندی توجه را به خودش جلب می کند. در پایین خط افق و در زیر تپه، شهر کوچک و آرامی قرار دارد که در آن برجی بلند و خانه هایی کوچک با پنجره‌های روشن به چشم میخورد.
رنگ های شفاف و جذاب، چرخش های دوست داشتنی قلم مو و سبک خاص نقاشی از ویژگی های جالب توجه تابلو «شب پر ستاره» است.

شب پر ستاره
شب پر ستاره
تابلو سیب زمینی خورها:

تابلو سیب زمینی خورها اولین اثر برجسته ونسان ونگوگ است که در سال ۱۸۸۵ کشیده شده‌است.
ون گوگ در نامه‌ای که همراه این اثر برای برادرش تئو فرستاد، در مورد سیب‌زمینی‌خورها گفته بود:
«من تلاشم را کرده‌ام که تأکید کنم، این آدم‌هایی که در زیر نور چراغ مشغول خوردن سیب زمینی هستند، با همان دستها که در ظرف‌ها گذاشته‌اند، زمین را کنده‌اند، این تابلو از کار سخت و اینکه چگونه غذایشان را بدست می‌آورند سخن می‌گوید.»
قصد من این بود که تأثیری از یک روش زندگی کاملاً متفاوت با زندگی ما انسان‌های متمدن را نشان بدهم.

تابلو سیبزمینی خور ها
تابلو سیبزمینی خور ها

این دو اثر از جمله معروف ترین آثار این هنرمند نابغه بوده است. ونگوک تمام آثارش را در ۱۰ سال پایانی عمر خویش آفرید که شامل بیش از ۹۰۰ نقاشی، بیش از ۱۱۰۰ طراحی و ۱۰ چاپ می‌باشد.

دیگر آثار ونگوک:
«گل های آفتابگردان»
«گل های آفتابگردان»
«تراس کافه در شب»
«تراس کافه در شب»
«اتاق خواب آرل»
«اتاق خواب آرل»
«گندم زار با کلاغ ها»
«گندم زار با کلاغ ها»
«درختان زیتون»
«درختان زیتون»
«بر دروازه ابدیت»
«بر دروازه ابدیت»
«خانه‌ای در اَور»
«خانه‌ای در اَور»
«گل های زنبق»
«گل های زنبق»