نحوه شستن تشک تخت در خانه

در این مطلب به شما نحوه شستن تشک تخت در خانه را ارائه می دهیم :

حال تصور کنید تشکی که انسان یک سوم عمرش را روی  آن می گذراند چقدر می تواند حاوی میکروب و کثیفی باشد. نظافت تشک و شستشوی آن بسیار حائز اهمیت است. نه تنها تشک بلکه متعلقات آن نیز باید پاکیزه باشند.پس هر موقع که احساس کردید تشک نیاز به شستشو و نظافت دارد حتما جدی بگیرید! از طرفی هر سه یا چهار ماه یکبار تشک را برگردانید و از سمت دیگر آن استفاده کنید. در روزهای خوش آب و هوای سال نیز پنجره‌ی اتاق را باز کنید تا با ورود آفتاب تمام وسیله‌ها میکروب تکانی کنند.قدم اول در شستن تشک، برداشتن روتختی و جدا کردن روکش یا کاور تشک (در صورت وجود) است. روتختی یا روکش تشک را باید به صورت جداگانه داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. در قسمت تنظیمات، داغ ترین دمای ممکن را انتخاب کرده و از پودرهای با کیفیت استفاده کنید. یادتان نرود که چرخه خشک کردن ماشین را هم فعال کنید. با این روش تمام میکروب ها، حشرات ریز و کثیفی ها از روی کاور پاک خواهد شد. قبل از تمیز کردن تشک آن را جاروبرقی بزنید

بیشتر بخوانید:از اسکرابر و انواع دستگاه‌های زمین شوی صنعتی نوین پاک چه می‌دانید؟

گام بعدی برای تمیزی جاروبرقی است این کار تخت را گردگیری می کند از لوله جاروبرقی برای مکش گوشه های تخت استفاده کنید سپس جوش شیرین را بر روی تخت پاشیده تا لکه ها را پاک کند. برای آنکه بوی طراوت و تازگی بگیرد 5 قطره از روغن خوشبو کننده را درون جوش شیرین ریخته تا بوی عطر را به خود جذب کرده و لکه ها را دفع کند.بگذارید جوش شیرین 30 دقیقه روی تخت بماند سپس دوباره تخت را جارو بکشید تا جوش شیرین ها کاملا پاک شوند سپس آن را در بیرون و در هوای آزاد قرار بدهید تا رطوبت آن گرفته شود و خشک شود  اما در فصل گرما فقط کافیست که پنجره را باز گذاشته، پرده ها را کنار بزنید تا نورخورشید بر روی تخت بتابد و آن را خشک کند.برای میکروب زدایی تشک تخت روی آن جوش شیرین بپاشیدبرای شستشوی تشک ها، یکی از راه های خوب شستشوی روکش تشک است، برای این منظور ابتدا روکش ها و روتختی ها را بشویید، با این کار بخش بزرگی از آلودگی ها برطرف می شود اما اگر تشک و تخت شما همچنان بو می دهد بهتر است به قسمت های عمیق تر بروید و تشک را بشویید.

 

بیشتر بخوانید :نحوه شستشوی دست ها و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

 

برای این منظور به مواد و وسایل زیر نیاز دارید:

مسواک قدیمی یا اسفنج زبر

آب گرم ( دمای بالا)

مواد شوینده ضدعفونی کننده آماده

الکل سفید

اسپری

مایع شستشوی فرش آنزیم دار

 

تمیز کردن روکش ها:

برای شروع بهتر است بررسی کنید که تشک شما فنر دار است یا معمولی، استفاده از آب داغ به خوبی می تواند قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد اما، آب داغ به شدت به قسمت های فلزی و فنر ها آسیب می زند و موجب زنگ زدگی و پوسیدگی آنها می شود. بنابراین بهتر است برای شستشوی تشک های فنری به قالیشویی مراجعه کنید و از خدمات شستشوی تشک یا خشکشویی تشک استفاده کنید. تشک را با مواد طبیعی بشویید

 

بیشتر بخوانید :آشپزی با کودکان بهترین تفریح

 

شستشوی تشک های فنر دار:

در صورتی که تشک شما فنر داری نیست می توانید آن را در منزل بشویید.

برای این منظور تشک  را در تراس یا حیاط یا حمام قرار دهید و روی تشک آب داغ بریزید.

و بلا فاصله روی تشک ماده شوینده ضدعفونی کننده اسپری کنید و با اسفنج زبر کاملا تشک را بشویید و دوبار روی آن آب داغ بریزید.

می توانید این مرحله را دوبار تکرار کنید.

همچنین می توانید به جای شوینده ضد عفونی کننده آماده از سرکه سفید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :پاک کردن لکه روغن از روی لباس

شستشوی تشک خوشخواب با مایع شوینده آنزیم دار:

سپس مانند مرحله شستشو با مواد شوینده ضدعفونی کننده، روی تشک مایع شوینده رقیق شده با آب بریزید و با اسفنج زبر کاملا تشک را بشویید.

 

دقت نمایید آبکشی باید به صورت اسپری کردن آن و خشک کردن آن با حوله است.به هیچ عنوان تشک را زیر آب قرار ندهید زیرا تشک دچار پوسیدگی و فنرهای آن دچار زنگ زدگی می شود.سپس در محیط باز و در معرض نور خورشید قرار دهید (نور خورشید نیز توانایی از بین بردن قارچ ها و میکروب ها را دارد.)پس از خشک شدن کاملا تشک می توانید از آن استفاده کنید.

 

شستشوی خوشخواب با دستگاه:

در صورتی که تمایل دارید خوشخواب های یک و دونفره تان با سرعت بیشتر شسته و خشک شود؛ بهتر است از خدمات خشکشویی و شستشوی خوشخواب با دستگاه استفاده کنید.

 

شستن تشک تخت در خانه, روش های شستن تشک تخت در خانه

برای شستن تشک های طبی فنری آن را زیر آب نگیرید زیرا باعث زنگ زدن فنرهای آن می شود

 

شستن لکه ادرار از تشک

بچه ها و یا حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه، گاهی ممکن است روی تشک اثر هنری از خود به جا بگذارند. به هیچ وجه محل ادرار را با آب معمولی نشویید و زیادی مرطوب نکنید. استفاده از سرکه سیب رقیق شده با آب میتواند در از بین بردن لکه ادرار از روی تشک موثر باشد. همچنین آبلیمو و ترکیب آب اکسیژنه با کمی آب نیز در این زمینه موثر هستند. ضدعفونی کننده های موجود در داروخانه ها نیز به شما کمک می کنند تا از بوی بد ادرار خلاص شوید. معمولا ادرار کودکان بو و غلظت کمتری دارداین 3 روش به شما کمک می کند تا زمانی که بچه هایتان کوچک هستند تشکشان را تمیز نگه دارید. مواد تشکیل دهنده: 3قاشق غذاخوری جوش شیرین، 3 درصد آب اکسیژنه و میزان کمی مایع ظرفشویی.مواد را ترکیب کرده و روی تخت بریزید اگر مشکل حل نشد روش دوم را به کار گیرید: 3 قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی، یک قاشق آب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا فوم بدست بیاد آن را نیم ساعت روی لکه بگذارید سپس آب اکسیژنه افزوده و جارو بکشید.

بیشتر بخوانید :روش هایی برای ساده کردن خانه تکانی

روش سوم برای تمیز کردن ادرار از روی تشک با شوینده های خانگی، ابتدا با یک حوله کاغذی از رطوبت تشک کم کنید تا جایی که دیگری چیزی جذب حوله ی جدید نشود. و سپس با اسفنج و محلول آب و صابون و جوش شیرین محل را بشویید. این مرحله را چندبار تکرار کرده و هربار سریعا با یک حوله کاغذی محل را خشک کنید تا از غلظت  ادرار کم شود. پس از آن تشک را در معرض افتاب قرار دهید تا بو و میکروب های باقیمانده از بین بروند.

برای از بین بردن لکه ادرار بزرگسالان از روی تشک نیاز به مواد شیمیایی قوی دارید. ترکیب نمک و ابلیمو و همچنین سرکه می تواند موثر باشد.  علاوه بر تمام روش های گفته شده، ترکیب جوش شیرین و هیدروژن پراکسید ۳% و مایع ظرفشویی نیز می تواند لکه ها و بوی بد را از بین ببرد.

تا جای ممکن از مواد شیمیایی و سفیدکننده ها، به ویژه در شستن تشک افراد بیمار کمتر استفاده کنید. اما در صورت لزوم، محلولی قوی از ترکیب یک قسمت آمونیاک با یک قسمت هیدروژن پراکسید و چهار قسمت آب تهیه کرده و با یک اسفنج محل آلوده را تمیز کنید. حتما از دستکش استفاده کنید. اگر گربه دارید بهتر است بدانید که استفاده از آمونیاک ممکن است گربه ها را تحریک کند تا دوباره در همان نقطه ادرار کنند.

پس از تمامی مراحل، تشک را با کمی شامپو فرش بشویید تا بوی بهتری بگیرد. سپس با بخارشو یا هر روش دیگری از رطوبت آن کم کرده و در معرض آفتاب قرار دهید.

بیشتر بخوانید :نکاتی برای خرید اجاق گاز