همه چیز درمورد دوران قاعدگی

ضعف و بی حالی در دوران قاعدگی, علائم دوران پریودیدر اکثر دختران اولین پریود در حدود 12 سالگی رخ می دهد

 

پریود خروج خون از رحم یک خانم، از طریق واژن اوست. این نشانه نزدیکی او به بلوغ است. چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد دوره ها وجود دارد.

هر ماه طی چرخه قاعدگی دیواره داخلی رحم ضخیم می‌شود تا محیط را برای بارداری آماده سازد. اما وقتی بارداری رخ نمی‌دهد بدن طی قاعدگی این لایه ضخیم را همراه با خون خارج می‌کند. میزان خونی که در یک عادت‌ماهانه‌ از دست می‌رود معمولا بین 4 تا 12 قاشق چای‌خوری است. چرخه قاعدگی به طور معمول 28 روز طول می‌کشد. با این حال این چرخه برای بعضی خانم‌ها می‌تواند به کوتاهی 21 روز یا به بلندی 35 روز باشد. یک عادت‌ ماهانه‌ طبیعی معمولا بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد.

 

چه زمانی اکثر دختران پریود می شوند: 

در اکثر دختران اولین پریود در حدود 12 سالگی رخ می دهد ، اما از 10 تا 15 سالگی ممکن است قاعدگی رخ دهد. بدن هر دختر برنامه خود را دارد.

یک سن مناسب برای دختران وجود ندارد که بتواند پریود شود. اما سرنخهایی وجود دارد که نشانه شروع قاعدگی می باشد :

• بیشتر اوقات ، بعد از حدود 2 سال از شروع رشد سینه دختر پریود می شود.

• نشانه دیگر ترشحات مایع واژن (نوعی مخاط) است که یک دختر ممکن است در لباس زیر خود ببیند یا احساس کند. این ترشحات معمولاً از حدود 6 ماه تا یک سال قبل از شروع پریود دیده می شود.

 

چه عواملی باعث پریود می شود؟

پریود به دلیل تغییر در هورمون های بدن اتفاق می افتد. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند. تخمدان ها هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون را آزاد می کنند. این هورمون ها باعث می شوند که پوشش رحم ایجاد شود. آستر ساخته شده برای اتصال یک تخم بارور آماده و شروع به توسعه می کند. اگر تخم بارور نشده وجود داشته باشد ، آستر می شکند و خونریزی می کند. سپس دوباره همین روند اتفاق می افتد.

 

ضعف و بی حالی در دوران قاعدگی, علائم دوران پریودیپریود به دلیل تغییر در هورمون های بدن اتفاق می افتد

 

معمولاً حدود یک ماه طول می کشد تا آستر ایجاد شود ، سپس تجزیه شود. به همین دلیل است که بیشتر دختران و خانم ها دوره ماهیانه خود را یک بار در ماه انجام می دهند.

 

چگونه تخمک گذاری با دوره ها ارتباط دارد؟

تخمک گذاری آزاد شدن تخمک از تخمدان ها است. همین هورمون هایی که باعث ایجاد آستر رحم می شوند نیز باعث می شوند تخمک تخمدان ها را ترک کند. تخمک از طریق یک لوله نازک به نام لوله فالوپ به رحم می رود.

اگر تخمک توسط سلول اسپرم بارور شود ، به دیواره رحم متصل می شود ، که با گذشت زمان کودک رشد می کند. اگر تخمک بارور نشود ، لایه رحم تجزیه می شود و خونریزی می کند و باعث پریود می شود.

 

  بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در زمان قاعدگی چگونه است؟  

 

آیا دوره شروع قاعدگی به طور منظم اتفاق می افتد؟

برای چند سال اول پس از شروع پریود یک دختر ، ممکن است مرتباً نیاید. این در ابتدا طبیعی است. حدود 2-3 سال پس از اولین قاعدگی او ، دوره های یک دختر باید هر 4 تا 5 هفته یک بار اتفاق بیفتد.

 

آیا به محض شروع قاعدگی ، یک دختر می تواند باردار شود؟

بله ، یک دختر می تواند به محض شروع قاعدگی خود باردار شود. یک دختر حتی می تواند درست قبل از اولین دوره خود باردار شود. دلیل این است که هورمونهای یک دختر ممکن است در حال حاضر فعال باشند. این هورمون ها ممکن است منجر به تخمک گذاری و ساخت دیواره رحم شود و  اگر یک دختر رابطه جنسی داشته باشد ، می تواند باردار شود ، حتی اگر هرگز پریودی نداشته باشد.

 

مدت زمان هر قاعدگی :

دوره ها معمولاً حدود 5 روز طول می کشد. اما یک دوره می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

دوره ها معمولاً در حدود 4 تا 5 هفته اتفاق می افتد. اما برخی از دختران دوره خود را کمی کمتر و بیشتر می گذرانند.

 

ضعف و بی حالی در دوران قاعدگی, علائم دوران پریودیضعف و بی حالی در دوران قاعدگی

 

تا چه سنی قاعدگی رخ می دهد؟ 

هنگامی که زنان به یائسگی (در حدود 45-55 سالگی) می رسند ، دوره آنها به طور دائم متوقف می شود. زنان حامله دوره ای نخواهند داشت.

 

PMS چیست؟

PMS (سندرم قبل از قاعدگی) زمانی است که یک دختر علائمی دارد که قبل یا در طول دوره او اتفاق می افتد. این علائم می تواند شامل احساس خستگی ، غم ، اضطراب ، نفخ ، آکنه ضعف و بی حالی در دوران قاعدگی باشد. علائم بعد از چند روز اول یک دوره از بین می رود.

 

درد دوران قاعدگی:

بسیاری از دختران به خصوص در چند روز اول دچار درد شکم می شوند. اگر درد شکم شما را آزار داد ، می توانید راههای زیر را امتحان کنید:

• یک پد گرم روی شکم قرار دهید.

• مصرف ایبوپروفن یا ناپروکسن

 

آیا برای هر مشکلی باید مراقب باشم؟

بیشتر دختران در پریودشان مشکلی ندارند. اما اگر شما مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید :

• 15 ساله هستند و پریود شما شروع نشده است.

• پریود شما بیش از 2 سال بوده است و هنوز هم به طور مرتب نشده است. (تقریباً در هر 4-5 هفته)

• بین دوره های پریودی خونریزی وجود دارد.

• درد شکم شدید دارید که با ایبوپروفن یا ناپروکسن بهتر نمی شود .

• خونریزی بسیار سنگین داشته باشید (خونریزی که کمتر 1 ساعت مجبور به تعویض پد شوید)

• دوره هایی داشته باشید که بیشتر از یک هفته طول بکشد

• دارای PMS شدید است که باعث اختلال فعالیت های روزمره شما می شود.

 

ضعف و بی حالی در دوران قاعدگی, علائم دوران پریودیاغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در قاعدگی‌شان لخته خون می‌بینند

 

خون غلیظ و تیره غیرطبیعی است؟

گاهی اوقات خون قاعدگی در روزهای آخر به رنگ قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه در می‌آید که این تغییر رنگ طبیعی است. در واقع هرچه خون بیشتر داخل رحم بماند و دیرتر از بدن خارج شود، رنگش هم تیره‌تر می‌شود. همچنین اگر خونریزی به طور موقت غلیظ و شدید باشد جای نگرانی نیست اما اگر این حالت هرماه اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه کنید تا میزان آهن خون‌تان چک شود و دچار کمبود آهن نشوید. بسیاری از خانم‌ها به عادت‌ماهانه‌های سنگین عادت دارند و آنها را طبیعی تلقی می‌کنند اما با گذشت زمان دچار کم‌خونی، ضعف و خستگی می‌شوند.

 

وجود لخته خون قاعدگی:

اغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در قاعدگی‌شان لخته خون می‌بینند. این لخته‌ها ممکن است قرمز روشن یا تیره باشند و اغلب در شدیدترین روز خونریزی خارج می‌شوند. وجود این لخته‌ها باعث می‌شود خونریزی غلیظ‌تر از همیشه به نظر برسد. بدن به طور معمول برای جلوگیری از لخته شدن خون قاعدگی، همراه با آن ماده ضدانعقاد ترشح می‌کند. اما وقتی عادت‌ماهانه‌ شدید است و خون با سرعت زیادی خارج می‌شود، این مواد وقت کافی برای اثرگذاری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل لخته تشکیل می‌شود. اگر میزان لخته‌های‌تان زیاد است یا سایزشان بزرگ است باید حتما توسط متخصص زنان معاینه شوید.