آشنایی با روش پخت ماهی


طرز تهیه ماهی سرخ شده:
بیشتر مردم،‌ طعم غذاهای سرخ کرده را دوست دارند و حتی خیلی از کسانی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند،‌ گاهی ماهی سوخاری را در برنامه غذایی خود قرار می دهند. برای سالم و مغذی تر شدن ماهی سوخاری،‌ می توانید گوشت را حدود نیم ساعت پیش از سرخ کردن، در ترکیبی از آبلیمو، نمک،‌ پودر فلفل سیاه و پودر سیر بخوابانید.

 

سپس هر دو طرف ماهی را به پودر سوخاری یا پودر نان خشک آغشته و ماهی را با روغن های مخصوص سرخ کردنی، سرخ کنید. قبل از خوردن ماهی، پودرهای سوخاری که آغشته به روغن هستند و در اثر حرارت دیدن، به رنگ قهوه ای درآمده اند، از سطح ماهی جدا كنید و گوشت سالم و خوش طعم آن را بخورید.

 

برای جدا شدن ساده تر پودر سوخاری، می توانید حدود 3 دقیقه پیش از پایان پخت، ‌در ماهیتابه را بگذارید تا پودر چسبیده به ماهی ها با بخار ایجادشده، شل و به راحتی کنده شود. برای طبخ ماهی با این روش،‌ بهتر است گوشت ماهی را به صورت فیله درآورید.

 

طرز تهیه ماهی کبابی:

می توانید ماهی ها را فیله و کباب کنید اما باید با استفاده از آبلیمو، روغن، سس مخصوص یا کره آنها را نرم نگه‌ دارید. برای این منظور، مواد را با برس روی ماهی ها بمالید یا داخل فویل بپیچید و روی گریل با چندبار این طرف و آن طرف کردن کباب کنید. البته ماهی کبابی همیشه قرار نیست خشک باشد. می توانید با سس مخصوص ماهی دوپیازه، به آن طعمی متفاوت بدهید.

 

طرز تهیه ماهی تنوری:
بهترین راه طبخ ماهی تنوری در خانه، استفاده از فر است. برای طبخ ماهی تنوری،‌ می توانید از ماهی های بزرگ و درسته هم استفاده كنید و نیازی به فیله کردن ماهی ها نیست.

 

پختن ماهی ها در فر روشی بسیار سالم و مفید برای پختن یک ماهی کامل است. اما فراموش نکنید این یک روشِ خشک است و اگر بدون پوست باشد رطوبتش را از دست می دهد. بنابراین از آب خود ماهی ها یا سس برای پختن آنها استفاده کنید. می توانید ماهی ها را در مواد بخوابانید سپس داخل فر بگذارید، یا اینکه ماهی شکم پر درست کنید.

 

طرز تهیه ماهی داخل فر، ابتدا داخل شکم یا گوشت ماهی را با مقداری نمک و کمی پودر انار یا پودر لیمو عمانی طعم دار کنید، سپس روی پوست ماهی چند برش عمیق بزنید و تمام پوست و داخل برش ها را با رب انار بپوشانید.

 

حالا ماهی را خوب داخل فویل آلومینیومی بپیچید و آن را بعد از قرار دادن در یک سینی نازک، داخل طبقه وسط فر بگذارید. فر شما باید از قبل کاملا گرم شده و دمای حدود 180 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد. مدت زمان پخت هم به اندازه ماهی بستگی دارد.

 

  بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سوخاری

 

می توانید تقریبا نیم ساعت بعد از قرار دادن ماهی در فر، فویل آن را باز کنید و ببینید چه مدت دیگر برای پخت کامل زمان لازم دارید. این روش، یکی از بهترین روش های طبخ ماهی است که علاوه بر طعم خوبی که برای ماهی ایجاد می کند، به دلیل استفاده نكردن از روغن، غذای سالمتری هم خواهید داشت.

 

داخل فویل بپیچید

طرز پخت ماهی داخل فویل روش بسیار خوبی است برای حفظ طعم و رطوبت به خصوص درباره ماهی درسته یا استیک شده. آبلیمو را به همراه کمی کره، نمک، فلفل، سبزیجات و ادویه به سلیقه خودتان روی آن بریزید و اطراف آن را فویل بپیچید، سپس با دمای متوسط بین 180 تا 200 سانتیگراد بپزید تا آبدار بماند.

 

می توانید بعد از پیچاندن فویل اطراف ماهی، آن را وسط ذغال روشن قرار بدهید به صورتی که زیر و روی آن زغال روشن شده باشد.

 

طرز تهیه ماهی,طرز پخت ماهی

دستور پخت ماهی

 

طرز تهیه ماهی آبپز:
تعجب نکنید؛ برای تهیه ماهی با این روش، قرار نیست که ماهی ها را داخل آب بیندازید. فقط کافی است یک ظرف گود مانند قابلمه را تا نیمه با آب پر کنید. سپس تکه های ماهی که فقط با کمی نمک طعم دار شده اند، داخل فویل آلومینیومی ضخیمی بپیچید و در نهایت هم فویل های حاوی ماهی را بعد از جوش آمدن آب، داخل ظرف بریزید.

 

اگر تکه های ماهی کوچک باشند، ‌حدود 15-10 دقیقه برای پخت آنها کافی است. می توانید یک ماهی قزل آلای نسبتا درشت را هم حدود 30 دقیقه با این روش بپزید.

 

روشی دیگر برای آبپز کردن ماهی:

ماهی ها را داخل قابلمه بگذارید، کمی آب اضافه کنید و با چند حبه سیر روی حرارت متوسط قرار دهید. با این کار متوجه تفاوت طعم انواع مختلف آن می شوید و آب طبیعی آن ها هم حفظ می شود.

 

زمانی که ماهی در حال پختن است، باید برای تهیه سس این غذا دست به کار شوید.

 

برای تهیه ی سس ماهی آبپز باید ترکیبی از رب‌ انار، گردوی آسیاب شده،‌ نعناع و جعفری ساطوری و مقداری هم پودر فلفل سیاه باشد که همگی آنها باید حدود 5 دقیقه باهم تفت داده شوند. درصورت تمایل می توانید کمی پیاز داغ هم به این سس اضافه کنید. سس ماهی آبپز باید درست پیش از سرو، روی آن ریخته شود.

 

طرز پختن ماهی,طرز درست کردن ماهی

طرز درست کردن ماهی

 

طرز تهیه ماهی بخار پز:
ماهی بخارپز بیشتر برای طرفداران سبزیجات که عاشق طعم‌های طبیعی هستند، مناسب است. برای تهیه این ماهی، نیازی به استفاده از روغن نیست. گوشت ماهی در روش بخارپز کردن، عطر و طعم سبزی‌های مختلف را به خود می‌گیرد و فقط افزودن کمی نمک و فلفل سیاه قبل از پخت به آن‌ کافی است.

 

برای طرزتهیه ماهی بخار پز، ابتدا باید کف تابه را با مقداری سیب‌زمینی حلقه شده بپوشانید.

 

سپس روی سیب‌زمینی‌ها، یک ردیف هویج حلقه شده، یک ردیف ساقه کرفس خرد شده، ‌یک ردیف فلفل‌دلمه‌ای، یک ردیف پیاز خام حلقه‌شده و یک ردیف برگ سبزی‌های معطری مانند نعناع،‌ جعفری و گشنیز قرار دهید و تکه‌های ماهی را روی این سبزی‌ها بگذارید.

 

در نهایت هم برگ‌های خردشده کرفس را روی ماهی‌ها بپاشید و در تابه را بگذارید. بعد از گرم شدن تابه، حرارت را به‌اندازه‌ای کم کنید که ماهی و سایر سبزی‌ها آب بیندازند و خوب بخارپز بشوند. در صورت تمایل می‌توانید 2 حبه سیر هم به محتویات تابه اضافه کنید. شما می‌توانید ماهی بخارپز را برای بهبود طعم آن، با کمی روغن زیتون و آبلیموی تازه یا سرکه سرو کنید.

خورش کنید

به سادگی می ‌توانید ماهی ‌ها را تبدیل به یک خورش یا خوراک لذیذ کنید و تکه های آن را با آب و سبزیجات بپزید یا اینکه از آن سوپ بپزید. در این روش قبل از این که آب خورش کاملا بجوشد باید حرارت اجاق را کم یا خاموش کنید. اگر بتوانید گوشت را راحت از تیغ آن جدا کنید ماهی پخته است. این روش برای پختن ماهی های گوشتی بسیار مناسب است. قلیه ماهی یک نمونه از پخت ماهی به صورت خورشی است. این ماهی را می توانید به صورت سرد یا گرم، بدون برنج یا با برنج میل کنید.