آموزش طراحی لوگو

طراحی لوگو خلاقانه یکی از پیش نیازهای فروش یک برند موفق است. چراکه باعث می شود لوگوی محصول تکراری و خسته کننده به نظر نرسد و نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

بنابراین بهتر است طراحان گرافیک این نکته را در نظر داشته باشند هرچه ایده شما جدیدتر و خلاقانه تر باشد، در افزایش تقاضا کار و میزان درآمد شما تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. در این مقاله  از ایده پردازی تا طراحی لوگو  و به این که چگونه لوگو طراحی کنیم می پردازیم.

اما آنچه میتواند دغدغه شما باشد آموزش ایده پردازی لوگو  و مراحل طراحی لوگو است. در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی لوگو در وهله اول سعی در آموزش ایده پردازی طراحی لوگو به نحوی که به خلق طرح هایی نو و بدیع ختم شود داریم و در مرحله دوم مراحل طراحی لوگو خوب را بیان می کنیم. در واقع در این مقاله خواهید دید چگونه لوگوی خوب طراحی کنیم و روش اصولی پردازی و خلاقیت در طراحی چگونه است.

چگونه طراح لوگو شویم ؟ چه مراحلی را برای تبدیل شدن به یک طراح لوگو حرفه ای باید پشت سر گذاشت؟ آیا طراح لوگو شدن آسان است؟ طراحی لوگو چگونه است؟ طراحی لوگو یکی از مشاغلی است که در بین طراحان دنیای گرافیک دنبال کنندگان بیشماری دارد.

دلیل این تقاضا را میتوان آن دانست که هر کسب و کاری چه کوچک چه بزرگ نیازمند داشتن لوگو مخصوص به خودش است تا محصول و خدمتش را به خوبی به افراد بشناساند و طرفداران زیادی را به خود جلب کند. در نتیجه این تقاضا، رقابت نیز در این حوزه کاری روز به روز افزایش میابد و این مسئله که چگونه طراح لوگو شویم برای خیلی از افرادی که قصد ورود و یا پیشرفت در این حوزه طراحی لوگو را دارند مهم شده است

در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت برای تبدیل شدن به طراح لوگو چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم. در ابتدا چیستی لوگو را به طور مختصر توضیح خواهیم داد تا با اهمیت فراوان لوگو بطور کامل آشناشوید.

چگونه لوگو بسازیم

مراحل آموزش طراحی لوگو

۱. با بریف شروع کنید

۲. تحقیق و ریسرچ

۳. ایجاد مود برد

۴. طوفان فکری

۵. اتود زدن

۶. اجرای لوگو

از نظر بعضی ها آموزش طراحی لوگو به نظر ساده می آید، اما طراحی یک لوگوی حرفه ای هیچوقت آسان نبوده زیرا آن افراد پشت پرده را نمی بینند. من به شما ۶ مرحله از پشت پرده طراحی لوگو را که هیچ طراحی آن را در نمیان نمی گذارد یاد خواهم داد.

1. بریف طراحی لوگو چیست؟

اولین قدم از آموزش طراحی لوگو آشنایی شما با بریف می باشد. بریف یا تفهیم نامه یک سری سوالات تنظیم شده برای آشنا شدن طراح لوگو با برند یا کسب و کار است. همچنین علاوه بر آن، آشنا شدن با خواسته و سلیقه مشتری می باشد.

به بیان دیگر، دريافت اطلاعات برند از طریق سوال را بریف می گویند که مهمترين مرحله فرایند طراحی لوگو می باشد. باید اطلاعاتی مانند مخاطبان هدف، رقبا و غیره را از مشتری جمع آوری کرد.

اگر مشتری اطلاعات را ناقص در اختیار طراح قرار دهد، وظیفه طراح است که در مرحله تحقیق و ریسرچ آن اطلاعات را با هم تیمی خود جمع آوری کند.

بریف طراحی لوگو

چگونه بریف طراحی لوگو بنویسیم؟

در ادامه به شما موارد مهم بریف که در آموزش طراحی لوگو بیار به شما کمک خواهد کرد را نام می بریم.

اطلاعات کسب و کار: در ابتدای فرم بریف سوالات پایه مانند نام شرکت، توصیف کسب و کار، قدمت کسب و کار را بپرسید.

مخاطبین هدف: آشنا شدن کامل با مخاطبین هدف مشتری در طراحی لوگو باعث می شود که طبق شخصیت آنها لوگو را طراحی کنید و این امر باعث ارتباط برقرار کردن مشتریان با برند خواهد شد. اطلاعاتی مانند مخاطب هدف، جنسیت، سن، مکان و سبک زندگی آن ها.

در مورد رقبا: یکی از مهمترین موارد در بریف آشنا شدن با رقیبان و بررسی آنها است. دلیل آشنا شدن با رقیبان یک کسب و کار این است که باعث می شود لوگو را متفاوت از رقیبان طراحی کنید و به شما کمک بسار زیادی در آموزش طراحی لوگو خواهد کرد.

سبک طراحی: بعضی از طراحان معتقد هستند که وظیفه طراح لوگو است که سبک، نوع لوگو و رنگ را مطابق و مناسب برند انتخاب کنند. من هم مستثنی نیستم اما حتما باید در مورد سبک طراحی لوگو از مشتری سوال کرد و در صورت لزوم آن ها را در طراحی لوگو لحاظ کرد.

 

تحقیق در طراحی لوگو

2. تحقیق و ریسرچ در طراحی لوگو

مرحله دوم در آموزش طراحی لوگو تحقیق می باشد، پس از تنظیم بریف، باید تحقیق کاملی در مورد تاریخچه برند، موقعیت حال برند و سوالات بریف انجام شود. شما نمی توانید فقط حدس بزنید چه لوگویی مناسب مشتری است، با تحقیق در مورد برند متوجه می شوید که چه لوگویی طراحی کنید.

به طور مثال با تحقیق در مورد رقیبان همانطور که قبلا اشاره شد، پی می برید که از چه رنگی استفاده نکنید، از چه سبک و فرمی استفاده نکنید و در نتیجه لوگوی متفاوتی نسبت به رقیبان طراحی کنید.

تمام هدف و ماهیت طراحی لوگو ایجاد تمایز است.

3. ایجاد مود برد طراحی لوگو

مود برد شامل تصاویر، نوشته، فونت می باشد که با جوهره برند همخوانی داشته باشد. این المان ها در طراحی لوگو کمک خواهند کرد که لوگویی مناسب با برند طراحی کرد. به طور مثال اگر شرکت فضای رسمی و مدرنی دارد، باید این شخصیت در طراحی لوگو حفظ شود.

شما نمی توانید یک لوگوی شاد صورتی برای یک شرکت فناوری مالی طراحی کنید!

مود برد طراحی لوگو

چگونه مود برد طراحی لوگو ایجاد کنیم؟

تصاویر را باید از فضای کسب و کار عکاسی کرد، بنابراین از مشتری خود بخواهید از فضای کسب و کار خود عکاسی کند، البته بعضی از صاحبان کسب و کار از قبل از شرکت یا کار خود عکس دارند که فرایند طراحی لوگو سریعتر خواهد شد.

همچنین برای دریافت تصاویر، فونت و نوشته ها می توان از اینترنت هم استفاده کرد. پس از دریافت این المان ها، آن ها را تبدیل به یک عکس می کنید(مانند تصویر) و شروع به مطالعه بصری آن ها کنید و سعی کنید به شخصیت برند پی ببرید که در طراحی لوگو آن شخصیت را ایجاد کنید.

4. طوفان فکری در طراحی لوگو

عجله نکنید، هنوز زمان اتود زدن نرسیده. یکی از موارد بسیار مهم در آموزش طراحی لوگو، ایده یابی با طوفان فکری می باشد. اشتباهی که بسیاری از طراحان می کنند این است که بدون گذراندن مراحل ۱ تا ۴ مستقیم به سراغ اتود زدن می روند و خودشان هم نمی دانند دارند برای چه کسی طراحی می کنند. و در نتیجه لوگویی طراحی می کنند که متلعق به اون کسب و کار نیست!

طوفان فکری روشی برای ایده یابی در طراحی لوگو است که به صورت تیمی یا فردی انجام می شود. روش کار به این صورت است که هر ایده ای به ذهنتان می رسد را بر روی برگه پیاده می کنید.

ایده یابی در طراحی لوگو

آموزش طراحی لوگو با طوفان فکری

برای آموزش طراحی لوگو با طوفان فکری یک مداد و یک کاغذ بردارید و کلمه کلیدی اصلی کسب و کاری که برای آن لوگو طراحی می کنید را بنویسید. سپس با توجه به آن کلمه کلیدی به صورت زیر مجموعه کلمه کلیدی مرتبط به ان را بنویسید.

در انتها دور ۲ یا ۳ کلمه کلیدی که مناسب برند است خط بکشید و از این ۲ یا ۳ کلمه کلیدی برای طراحی لوگو استفاده کنید.

به طور مثال برای یک کافه، کلمه کلیدی “فنجان” را در وسط برگه می نویسیم، سپس فنجان به نعلبکی ختم می شود، نعلبکی به قاشق، یهو ذهنم به میز قهوه میخوره، پس میزه قهوه هم می نویسم.

این کار را با چندین کلمه کلیدی مثل دانه قهوه و غیره انجام می دهیم تا تعداد زیادی کلمه کلیدی داشته باشیم و از میان آنها بهترین را انتخاب کنیم.

به این فکر نکنید که قرار نیست از اون المان مثلا میز قهوه در لوگو استفاده کنید، شما آن را بنویسید شاید شما را به کلمه دیگری هدایت کرد. هر ایده ای حتی اگر مسخره باشد را بنویسید.

5. اتود زدن در طراحی لوگو

بالاخره قسمت جذاب کار یعنی اتود زدن رسید. همیشه با اتود زدن شروع کنید، پس به هیچ وجه مستقیم به سراغ کامپیوتر نروید زیرا خلاقیت شما محدود می شود.

اتود زدن یا اسکچ زدن، روشی برای طراحی و ایجاد کانسپت(تصور کلی) احتمالی یک لوگوی کسب و کار است.

آموزش طراحی لوگو با اتود دستی

آموزش طراحی لوگو با اتود زدن دستی

یک مداد و یک کاغذ پوستی بردارید و با توجه به کلمات کلیدی انتخابی در مرحله ۴ شروع به اتود زدن کنید. اتود زدن کاری نیست که بخواهیم با چند کلمه به شما یاد بدهیم، اما می توانم بگویم همین که شروع به اسکچ زدن کنید به مراتب کار شما و دست شما قوی تر می شود.

زمانی که به کانسپ مناسبی رسیدید، آن کانسپت را بر روی برگه جدا، بزرگ و تا جای امکان دقیق اتود بزنید که در اجرای لوگو به آن نیاز داریم.

6. اجرای طراحی لوگو در کامپیوتر

به عنوان بخشی از آموزش طراحی لوگو توجه کنید همانقدر که اتود زدن شما بر روی برگه مهم است، همانقدر هم اجرای لوگوی شما مهم است و باید تمیز و دقیق باشد. اجرای لوگو یعنی طراحی وکتور یا طرح لایه باز لوگو از روی اتود می باشد.

اجرای لوگو با کامپیوتر

آموزش اجرای طراحی لوگو در ایلوستریتور یا کورل دراو

پس از انتخاب یک کانسپت مناسب، با گوشی خود از روی برگه با برنامه CamScanner عکس بگیرید. عکس را وارد برنامه Illustrator یا CorelDRAW کنید، اوپاسیتی ان را بر روی ۵۰٪ قرار دهید و عکس را قفل کنید.

خلاصه آموزش طراحی لوگو

۱. پروژه را با بریف شروع کنید، هر چیزی در دنیای دیزاین نیاز به بریف دارد.

۲. با توجه به بریف در مورد برند یا کسب و کار، تحقیق و ریسرچ کنید و اطلاعات کامل برند را از گذشته تا زمان حال بدست بیاورید.

۳. ایجاد مود برد روشی برای شناخت شخصیت برند می باشد که خیلی به مناسب بودن لوگو کمک خواهد کرد.

۴. طوفان فکری یکی از موثر ترین روش برای ایده یابی در طراحی لوگو می باشد. افرادی که در ایده یابی مشکل دارند قطعا طوفان فکری به آنها کمک خواهد کرد.

۵. همیشه به یاد داشته باشید که با اتود زدن شروع کنید و هیچوقت مستقیم به سراغ کامپیوتر نروید زیرا خلاقیت شما محدود خواهد شد.

۶. اجرای لوگو به همان اندازه که اتود زدن مهم است، اهمیت دارد. سعی کنید نرم افزار ایلاستریتور یا کورل دراو را به خوبی یاد بگیرید.