آیا نوشیدن آب باعث کم شدن وزن می شود؟

در این مطلب به شما توضیح میدهیم درباره ارتباط نوشیدن آب با کاهش وزن:

نوشیدن آب فراوان ممکن است در مسیر کاهش وزن به سود شما باشد زیرا می‌تواند به تشخیص بهتر زمانی که سیر شده‌اید کمک کند و هنگام انجام تمرینات چربی سوز نیز بدن را هیدراته نگه دارد.

اگر در مسیر کاهش وزن گام برمی‌دارید، تأمین آب مورد نیاز بدن می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که در بزرگسالان مصرف انرژی در حالت استراحت 10 دقیقه پس از نوشیدن آب 24- 30% افزایش‌یافته است. این زمان در حالت عادی حدوداٌ 60 دقیقه طول می‌کشد.

در مطالعه دیگری بر روی کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن نشان داده‌شده که پس از نوشیدن آب سرد توسط این کودکان مصرف انرژی در حال استراحت تا 25% افزایش‌یافته است.

بیشتر بخوانید :آیا نوشیدن آب در حین ورزش کردن درست است ؟

مطالعه‌ای بر روی زنان دارای اضافه‌وزن انجام شد، در این مطالعه اثر افزایش مصرف آب به بیش از 1 لیتر در روز را بررسی کردند. نتایج نشان دادند که افرادی که در طی یک دوره 12 ماهه آب بیشتری مصرف کردند 2 کیلوگرم کاهش وزن بیشتری داشتند.

درنتیجه از این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که نوشیدن 0.5 لیتر آب بیشتر باعث افزایش 23 کالری به کالری‌های سوخته شده است؛ که در طول یک سال 17000 کالری معادل سوزاندن 2 کیلوگرم چربی است!

این نتایج در هنگام نوشیدن آب سرد متفاوت است و کالری سوزی بیشتر می‌شود. چون بدن انرژی بیشتری برای گرم کردن آب بدن و رساندن آن به دمای بدن صرف می‌کند؛ البته یادتان باشد آب یخ یا خیلی سرد برای بدن مضر است!

کاهش اشتها با نوشیدن آب قبل از غذا

بعضی از مردم معتقدند که  که آب آشامیدنی قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد هرچند این موضوع واقعیت دارد اما این موضوع تقریبا به طور انحصاری در میان سالمندان  موثر است و مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب قبل از هر وعده غذا، در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای بیش از ۲ کیلوگرم  کاهش وزن به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید :بهترین رژیم خانگی

در مطالعه‌ای دیگر، شرکت کنندگان دارای اضافه وزن و میانسال که قبل از مصرف هر وعده غذایی آب نوشیده بودند نسبت به سایرین با کاهش   ۴۴ درصدی وزن مواجه شدند؛ مطالعه دیگری هم نشان داد که آب آشامیدنی قبل از صبحانه، میزان مصرف کالری به دست آمده در طول مصرف غذا را ۱۳ درصد  کاهش می‌دهد.

هرچند این روش برای افراد میانسال و سالخوردگی بسیار مفید است اما مطالعات روی افراد جوان نشان داده است که کاهش قابل توجهی در مصرف کالری با نوشیدن آب قبل از غذا وجود ندارد.

 

نکته :

– آب می‌تواند به لاغری کمک کند.

– آب بدون کالری است و نوشیدن آن نیم تا یک ساعت قبل از غذا ممکن است باعث کاهش اشتها شود.

– مزایای نوشیدن آب وقتی بیشتر می‌شود که جایگزین نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه‌های شیرین شود و این یک راه ساده برای کاهش شکر و کالری دریافتی می‌شود.

بیشتر بخوانید :آب الکترولیت دار چیست؟