ازدواج سفید چیست و شرایط آن در ایران چگونه است؟

ازدواج سفید، به نوعی از ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی گفته می‌شود که ثبت رسمی نمی‌شود. به بیان ساده در این نوع ازدواج اطلاعات مربوط به آن در هیچ دفتر ثبت اسنادی ثبت نمی‌شود. موضوع ازدواج سفید در دنیا موضوع جدید و تازه‌ای نیست. سال‌هاست که جامعه غرب با این موضوع روبرو است. در ایران با توجه به فرهنگ و دین افراد جامعه موضوع ازدواج سفید نوعی شوک فرهنگی محسوب می‌شود.
این موضوع در ایران نه تنها شناخته شده نیست، بلکه از طرف مردم نیز پذیرفته نشده است. این نوع ازدواج دارای ثبت رسمی نیست، در نتیجه هیچ تعهد قانونی بین دو طرف وجود ندارد. خانم و آقایی که ازدواج سفید می‌کنند، بدون ثبت رسمی و داشتن تعهد آزادانه زندگی مشترک را شروع می‌کنند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد ازدواج سفید می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر در این مورد و شرایط ازدواج سفید در ایران تا پایان با ما همراه باشید‌.

در همه دوران‌های تاریخی، بشر با موضوع مهمی در روابط زن و مرد مواجه بوده است. روابطی متاثر از غریزه جنسی و چارچوبی مبهم در برقراری رابطه جنسی که زمینه ساز معضلات و مشکلات مختلفی برای اشخاص و جامعه بوده است.

در خصوص چگونگی پاسخگویی به غریزه جنسی انسانها دیدگاه‌‌های مختلفی از جانب صاحب نظران، اندیشمندان و دیگر بزرگان دینی و فرهنگی ایراد شده است که در مقابل، انتقاداتی به هر یک از این دیدگاه ها وارد می‌باشد. در ادامه به بررسی موضوع ازدواج سفید می پردازیم.

مقایسه ازدواج سفید در ایران و اروپا

در چند دهه اخیر روابط جنسی و سبک ازدواج‌ها در جهان تغییرات زیادی داشته است. این تغییرات در ایران نیز چشمگیر است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که روابط جنسی قبل از ازدواج در ایران رو به افزایش است. این موضوع در کلان شهرهای ایران بیشتر به چشم می‌خورد.
هم خانگی: در این نوع ازدواج خانم و آقا بدون هیچ عقد شرعی و رسمیت قانونی با یکدیگر هم‌خانه می‌شوند ولی ارتباط جنسی ندارند. این موضوع از نظر شرع و دین اسلام پذیرفته شدنی نیست. با فرهنگ جامعه ایرانی نیز سازگاری ندارد.

هم باشی: هم باشی نوعی هم خانگی است. خانم و آقا بدون ثبت رسمی با یکدیگر در یک خانه زندگی می‌کنند. با وجود اینکه ازدواج آنها جایی ثبت نشده است، مسائل مربوط به خانه و زندگی بر دوش هر دو نفر آنها است. تفاوت فرهنگ و دین ایران در مقایسه با فرهنگ و دین جامعه غرب، سبب شده تا موضوع ازدواج سفید و مسائل مربوط به آن در ایران و اروپا با یکدیگر متفاوت باشد.

در خصوص تاریخچه ایجاد ازدواج سفید لازم به توضیح است که در ابتدا ازدواج سفید به این معنا بوده است که به هر دلیلی خانم و اقا با یکدیگر هم خانه می‌شوند. ناگفته نماند که در ابتدا به ازدواج ناکامل که دو فرد با هم در یک خانه زندگی می‌کنند ولی روابط جنسی ندارند، ازدواج سفید گفته می‌شد. این سبک ازدواج در ایران متفاوت‌تر است. موضوعی که در ایران از آن تحت عنوان ازدواج سفید یاد می‌شود، شرایطی است که دو طرف به جهت برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی خود با یکدیگر هم خانه می‌شوند.

در نتیجه ازدواج سفید دو معنا دارد. معنای اول هم خانگی که به شرایطی گفته می‌شود که در آن خانم و آقا بدون ثبت رسمی در یک خانه مشترک زندگی می‌کنند و با یکدیگر رابطه جنسی ندارند. حالت دوم این سبک ازدواج هم باشی نام دارد. در هم باشی دو فرد غیر هم جنس مشترکاً در یک خانه زندگی می‌کنند و با یکدیگر رابطه جنسی دارند. نوع دومی که از آن تحت عنوان زندگی زناشویی بدون ازدواج نیز یاد می‌شود، بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد. دختر و پسر بدون ثبت رسمی و داشتن هیچ تعهدی زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند.

مضرات ازدواج سفید

بسیاری از افراد با شنیدن نام ازدواج سفید تصور می‌کنند که این نوع ازدواج برای شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر مفید است. تصور می‌کنند که به این ترتیب قبل از ثبت ازدواج طرفین به شناخت کامل از یکدیگر می‌رسند‌. در پاسخ به این افراد باید گفت، جالب است بدانید که نداشتن تعهد در این نوع ازدواج سبب شده تا بیش از نود درصد ازدواج‌های سفید به ازدواج رسمی ختم نشود. تمایل‌های جنسی و عاطفی طرفین سبب می‌شود تا بدون کسب شناخت و آگاهی قبلی زندگی مشترک را با یکدیگر آغاز کنند. با گذشت زمان و کسب شناخت بیشتر به واسطه زندگی کردن در یک خانه مشترک طرفین متوجه می‌شوند که هدف مشترک و نقاط مشترکی در زندگی ندارند. از طرفی دیگر نداشتن تعهد و ثبت نشدن ازدواج هم سبب می‌شود تا به آسانی به فکر تمام کردن رابطه و جدایی بیفتند‌.

اکثر افرادی که تمایل به شروع اینگونه زندگی‌های مشترک دارند، اشخاصی هستند که در زندگی دچار کمبود عاطفه هستند، یا اشخاصی که ناهنجاری‌های شخصیتی دارند و به دنبال راه حل‌های موقت برای زندگی خود هستند‌. در اینگونه روابط بیشترین صدمه به دختران وارد می‌شود. علاوه بر آسیب‌های روحی در پایان رابطه بدون پشتوانه مالی و قانونی باید به زندگی ادامه دهند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت، ازدواج سفید به ازدواجی گفته می‌شود که در آن خانم و آقا بدون ثبت رسمی و قانونی با یکدیگر در یک خانه زندگی می‌کنند. علت اصلی آغاز اینگونه روابط نیازهای جنسی و عاطفی نسل جوان است. در اکثر موارد با گذشت زمان اشخاص متوجه می‌شوند که با یکدیگر نقاط مشترکی ندارند و رابطه به جدایی ختم می‌شود.

کشورمان ایران نیز همچون ملل دیگر دارای فرهنگ و آداب و رسوم مختص به خود می‌باشد که در مورد روابط جنسی زن و مرد تعیین و تکلیف کرده است. همانطور که مستحضرید، فرهنگ و آداب و رسوم قالب کشورمان برگرفته از مبانی دینی و فرهنگ ناب ایرانی بوده و عموم مردم ایران متدین به دین اسلام و مذهب شیعه می‌باشند و در کنار آن با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی خود، مناسبات اجتماعی و شخصی خود را به پیش می‌برند.

و از سوی دیگر قانونی که در ایران حکم فرما می‌باشد برگرفته از دستورات دین مبین اسلام و تفسیر‌های مراجع عظام از احادیث و دستورات دینی است.

همانطور که می دانید دین اسلام و مذهب شیعه، پاسخگویی به نیازهای جنسی زن و مرد را در چارچوب ازدواج و عقد نکاح تعریف کرده است. بنابراین تنها بستر قانونی و شرعی و اخلاقی رفع نیازهای جنسی زن و مرد در ایران در قالب ازدواج دائم و موقت تعریف شده است.

طبعاً دستورات قانونی و شرعی به دلیل آنکه در طول گذر زمان در فرهنگ غالب مردم جای خود را باز می‌کند از جایگاه اجتماعی نیز برخوردار می‌شود با این اوصاف همان طور که می دانیم؛ پاسخگویی به نیازهای جنسی در قالبی غیر از ازدواج برای عموم مردم ایران مسئله‌ای ناخوشایند، ناپسند و غیر اخلاقی قلمداد می‌شود.