اسامی جان‌باختگان حادثه انفجار در کلینیک سینا

 

اسامی جان‌باختگان حادثه انفجار در کلینیک سینا/ دپوی لوازم قابل اشتعال در پلکان پشت‌بام و سه اخطار از سوی شهرداری به مسؤولان کلینیک

 

 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از اتمام کار تعیین علت مرگ قربانیان حادثه انفجار و حریق و در کلینیک سینا اطهر خبر داد و گفت: تا کنون اجساد ۱۴ نفر از ۱۹ جانباخته به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است.

دکتر مهدی فروزش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات پزشکی قانونی استان تهران در مورد اجساد حادثه انفجار و حریق در کلینیک سینا اطهر اظهارکرد:‌ بامداد امروز اجساد تحویل پزشکی قانونی شد و از همان زمان اقدامات برای شناسایی، تعیین علت فوت و صدور جواز دفن انجام شد.

وی با بیان اینکه تمامی ۱۹ جسد ارجاعی به پزشکی قانونی شامل ۱۵ زن و چهارمرد شناسایی و علت فوتشان مشخص شد، گفت: جواز دفن برای این افراد صادر و تا کنون اجساد ۱۴ تن با دستور مقام قضایی به بستگان درجه اول آنان تحویل داده شده است.

فروزش از خانواده پنج قربانی دیگر نیز خواست که برای تحویل اجساد به پزشکی قانونی مراجعه کنند و گفت:‌ این موضوع به خانواده‌ها اطلاع داده شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد اینکه آیا اجساد دیگر علاوه بر ۱۹ نفر به این مرکز ارجاع شده یا خیر؟ گفت: اجسادی که تحویل پزشکی قانونی شده همین ۱۹ نفر بود.

وی در باره میزان آسیب‌دیدگی اجساد نیز اظهارکرد: آسیب‌دیدگی‌ها طوری نبود که برای تشخیص نیاز به اقدامات تخصصی‌تر باشد و فرآیند شناسایی انجام شد.

به گفته فروزش، از ۱۹ فوتی این حادثه، هفت تن پزشک شامل چهار متخصص بیهوشی،یک متخصص جراحی پلاستیک ،یک متخصص گوش و حلق وبینی و یک پزشک دیگر است. دو نفرهم پرستار کلینیک بودند. چهارنفر تکنسین اتاق عمل ویک نفرتکسنین رادیولوژی،  دونفرازکارکنان ودونفرهم از مراجعه کنندگان بودند و حرفه یک نفر هم تاکنون مشخص نشده است.

 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز

اسامی جان‌باختگان حادثه انفجار در کلینیک سینا/ هویت ۴ نفر نامعلوم است

– آیدا زمانی، لیلا عیوض‌خانی، لیدا خام‌دایی، مژگان دهقان، رها (فاقد فامیلی)، سوسن سلطان‌محمدی، خانم یاسمن، خانم دکتر تورانی، خانم رحمانی، محدثه رضی، شبنم دیبایی، مریم خرسندی، محسن پارسا، احسان گنج‌خانلو و دکتر محمد علی اکبری از افرادی هستند که در این حادثه جان باختند و پیکر آنها شناسایی شده است.

بررسی پرونده کلینیک سینا اطهر به صورت ویژه در شورای شهر تهران/۳ بار به کلینیک سینا اطهر اخطار ایمنی داده بودند

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری منطقه یک تذکرهایی به مسؤولان کلینیک سینا اطهر به جهت ناایمن بودن ساختمان داده بود، گفت: پرونده مربوط به این حادثه به صورت ویژه در شورای شهر رسیدگی می‌شود.

 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره حادثه حریق شب گذشته کلینیک سینا اطهر اظهار داشت: امروز بازدیدی از این ساختمان داشتم و قرار شد که شهرداری منطقه یک گزارشی مفصل در این زمینه به شورای شهر ارسال کند و مسأله بررسی شود که آیا ساخت و ساز در این ملک و تغییر کاربری آن به کلینیک مجاز بوده است یا خیر.

وی افزود: مدیران شهرداری منطقه یک در حاشیه این بازدید گزارشی را به من نشان دادند که مؤید این بود، پیش از این شهرداری در مورد ناایمن بودن ساختمان به مسؤولان کلینیک تذکر داده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: قرار شد به صورت جامع و دقیق گزارش مربوطه به شورای شهر تهران ارسال شود و امروز من اطلاعاتی در این زمینه کسب کردم و در اولین فرصت در کمیسیون‌های مربوطه به صورت دقیق حادثه و زوایای آن بررسی می‌شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری در صدور مجوز برای کلینیک سینا اطهر تخلف داشته است؟ گفت: هنوز این موضوع را بررسی نکرده‌ایم ولی جزئیات کامل و ویژه در شورای شهر بررسی خواهد شد و آن را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

هاشمی درباره جزئیات حادثه حریق در کلینیک سینا اطهر و گزارشی که توسط شهرداری به دستش رسیده است، گفت: بر اساس این گزارش در سال ۹۴ دستورالعمل آتش‌نشانی به مدیران کلینیک ابلاغ شده و اقدام مؤثری توسط مدیران کلینیک صورت نگرفته است و پس از آن در سال ۹۶ نامه استنکاف به دستورالعمل شهرداری مجدد به مسؤولان بیمارستان ابلاغ شد که این موضوع نیز توسط مدیران مربوطه چشم‌پوشی شده است.

وی افزود: در سال ۹۷ شهرداری اخطاریه‌ای نبود ایمنی در ساختمان را به مدیران کلینیک سینا اطهر اعلام کرده و به دلیل بی‌توجهی مجدد در سال ۹۸ اخطاریه جدی به مالک ابلاغ شده است و پس از آن اقداماتی نظیر نصب خاموش‌کننده و سیستم اعلام حریق در ساختمان انجام شد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ولی ساختمان مجهز به سیستم اطفای حریق ناقص بوده و بر اساس گزارشات اولیه اجرای نامناسب شبکه داخلی برق سبب بروز حادثه شده است.

هاشمی بیان داشت:‌همچنین اتاقک انباری ناایمن و غیراصولی برای نگهداری سیلندر اکسیژن بوده و بخشی از لوازم قابل اشتغال نیز در پلکان منتهی پشت‌بام قرار داده شده بود که سبب مسدود شدن مسیر پشت‌بام شده بود.

وی اعلام کرد:‌بر اساس گزارش آتش‌نشانی شهرداری تهران این حادثه ساعت ۲۰:۴۶ شب گذشته به وقوع پیوسته و نیروهای آتش‌نشانی پس از تماس شهروندان در محل حاضر شده‌‌اند و بر اساس گزارش شهرداری نیروهای آتش‌نشانی مدعی هستند طی ۵ دقیقه پس از حادثه به محل رسیده‌اند که کلینیک کاملا مشتعل بوده و دود و آتش از طبقات زیرین به طبقات اول و دوم هم سرایت کرده  و دود در حال بالا رفتن به طبقات بالا بوده است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: بر اساس گزارش شهرداری نیروهای آتش‌نشانی ۱۱ نفر را از بخش‌های شمالی ساختمان و ۹ نفر را از طبقه‌های پایین نجات دادند ولی در طبقه چهار و پنج که اتاق عمل و جراحی بوده متأسفانه ۱۹ نفر فوت شده‌اند.

هاشمی افزود: طبقه‌های بالا دارای ۴ اتاق عمل بوده است و مدیرعامل آتش‌نشانی منطقه نیز چندین نوبت پیش از حادثه در مورد مشکلات ناایمنی ساختمان به مالک گزارش داده بود.

وی عنوان کرد: کلینیک سینا اطهر ۱۴۰۰ متر وسعت داشته و طبقه منفی آن مربوط به رادیولوژی و طبقه همکف آزمایشگاه بوده است و طبقه سه و چهار مربوط به بستری بیماران و جراحی بیماران بوده که متأسفانه فوتی‌ها مربوط به طبقه چهار بوده‌اند.

 

دپوی لوازم قابل اشتعال در پلکان پشت‌بام سینا اطهر/اشکال در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اعلام کرد که طبق گزارش اولیه آتش‌نشانی اشکال در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن علت وقوع حادثه کینیک سینا اطهر بوده است.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد حریق شب گذشته کلینیک سینا اطهر گفت: متأسفانه شب گذشته شاهد حریق در ساختمان پنج طبقه مرکز درمانی سینا اطهر بودیم که منجر به فوت تعدادی از همشهریان و مصدوم شدن تعدادی دیگر از همشهریان و آتش‌نشانان بودیم.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار تصریح کرد: این حادثه بر اثر رعایت نکردن ایمنی و عدم توجه به دستورالعمل و استانداردها رخ داده است و می‌بینیم خودخواهی و منفعت‌طلبی ذینفعان چگونه به جان همشهریان‌مان پایان می‌دهد.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران افزود: خوشبختانه آتش‌نشانی پنج دقیقه‌ای به محل حادثه می‌رسد و تیم‌های امدادونجات به سرعت اقدام به مهار شعله‌های آتش که از در ورودی و طبقه همکف و زیرین می‌کنند و اجازه سرایت آتش را به ساختمان‌های مجاور و ضلع شرقی و جنوبی را ندادند و آن را مهار کردند و با اینکه شاهد انفجارهای پی‌درپی سینلدرهای اکسیژن بودیم اما خوشبختانه حریق توسعه نیافت.

وی با بیان اینکه بلافاصله تیم‌های عملیاتی به جست‌وجوی افراد در طبقات پرداختند اما متأسفانه ۱۹ نفر جان خود را در این حریق از دست دادند، گفت:‌ هنوز علت دقیق این حریق مشخص نشده است اما تیم‌های آتش‌نشانی طبق گزارشات اولیه اعلام کردند که اشکال اصلی در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن بوده است.

نوری با بیان اینکه این ساختمان از جمله ساختمان‌های ناایمنی بوده که وضعیت نامناسب شبکه برق داخلی ساختمان را در آن شاهد بودیم، گفت: اتاقک انباری غیراصولی برای نگهداری سیلندرهای اکسیژن در مجاورت ورودی و محل دسترسی به ساختمان استفاده می‌شده است و این در حالی است که لوازم قابل اشتعال در پلکان دسترسی به پشت‌بام دپو شده بود که این مسئله امکان تردد مناسب را سلب کرده و موجب توسعه حریق شده بود.

وی با بیان اینکه در پشت‌بام فضایی را با کاربری انباری ایجاد کرده بودند، گفت: پلکان دوربند کافی نداشت و این مسئله باعث انتقال سریع دود به طبقات از طریق راه پله شده بود.

نوری با تأکید بر اینکه این ساختمان پنج طبقه ۱۴۰۰ مترمربع زیربنا داشت، گفت: این ساختمان ایمنی لازم را نداشته است به گونه‌ای که آتش‌نشانان در سال ۹۴ اخطاریه‌ای را برای این واحد صادر کرده و دستورالعمل‌هایی را نیز در راستای ایمن‌سازی به آن اعلام می‌کنند اما مورد توجه مالک قرار نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ سازمان آتش‌نشانی با توجه به اینکه در این ساختمان دستورالعمل‌های ایمنی قبلی رعایت نشده بود مجددا ضمن تذکر به مالک، نامه استنکاف از دستورالعمل‌های ایمنی را مجددا ابلاغ می‌کند، گفت: در سال ۹۷ یکی از واحدهای بازرسی آتش‌نشانی دوباره هشداری به ساختمان می‌دهد که متأسفانه تمکین نمی‌کند و نهایتا در سال ۹۸ شهرداری منطقه یک ضمن ابلاغ دستورالعمل‌ها در اخطار جدی به مالک اعلام می‌کند که اگر اقدامی در این خصوص صورت نگیرد ذینفعان باید در مقابل حوادث احتمالی پاسخگو باشند. هر چند که مالک اقداماتی ناقص همچون نصب خاموش‌کننده آتش یا اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق را انجام می‌دهد اما این اقدامات به صورت ناقص اجرا شده و دستورالعمل را به صورت کامل اجرا نکردند.

وی با بیان اینکه لازم است مراکزی که دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نمی‌کنند ولی از سویی مرکز مراجعه مردم هستند از طریق مراجع قضایی پیگیری برای پلمب آن‌ها صورت گیرد، تصریح کرد: براساس گزارشی که در صحن شورای شهر مطرح شد، حدود ۳۳ هزار واحد پرخطر در تهران شناسایی شده است که تعدادی از آن‌ها مراکز آموزشی، اداری، مذهبی و درمانی هستند که ذینفعان این ساختمان‌ها باید به گونه‌ای موظف شوند که دستورالعمل‌های ایمنی را اجرایی کنند و لازم است که در قانون بازنگری شود و مالکان و ذینفعان در مقابل اقداماتی که سبب می‌شود که هم وطنان‌مان از نظر جانی و مالی دچار آسیب شوند، پاسخگو باشند.

وی افزود: باید سازوکاری فراهم شود که اگر ذینفعان ساختمان‌های غیراستاندارد به قوانین تمکین نکنند برخورد قاطع‌تری با آن‌ها صورت گیرد.

نوری با بیان اینکه آتش‌نشانان پس از اعلام حریق بلافاصله در محل حاضر شدند اما اگر دسترسی لازم و کافی وجود نداشته باشد قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود، گفت: به یاد داریم که در همین دوره مدیریت شهری پیگیری‌هایی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی انجام شد و نرده‌بان‌هایی که در این دوره شورای شهر خریداری کردیم شب گذشته به کار آمد و تعدادی از همشهریان و محبوس‌شدگان را نجات داد به گونه‌ای که ۱۱ نفر از طریق ساختمان شمالی و ۹ نفر از طبقات پایین‌تر به خارج از کلینیک انتقال داده شدند.