با آدم های حسود چگونه برخورد کنیم؟

حسادت می‌تواند باعث شود افراد در مورد خودشان یا رابطه‌شان تفکرات منفی و غیر واقعی داشته باشند. کسی که به شما حسادت می‌کند ممکن است حرف‌ها یا رفتارهای شما را به خودش بگیرد، حتی وقتی که کلام و رفتار شما مستقیما متوجه او نباشد.

افرادی که گله می کنند 

بعضی از آدم‌ها دوست دارند، افراد موفقی را پیدا کنند و در مورد مشکلات شخصی‌شان با آن فرد موفق صحبت کنند و کلی گله و شکایت از زندگی خود بگویند.

 

شما به عنوان یک آدم باتجربه و با عزت نفس بالا اگر وقت بگذارید و راهنمایی‌هایی به آنها کنید، هر چه که می‌گذرد متوجه می‌شوید گویی هدف آنها درد و دل یا گرفتن راهنمایی نیست، آنها می‌خواهند مرتب حرف بزنند و راهی برای دفع عقده‌های خود پیدا کنند.

 

افرادی که احساس بدبختی می کنند 

افرادی که خود را ناکام و بدبخت می‌دانند، از تکنیک روانی بدی استفاده می‌کنند،آنها سعی می‌کنند با القای بدبختی در ذهن دیگران، به خود بقبولانند که چون تنها بدبخت‌های عالم نیستند،نباید زیاد سخت بگیرند.

برای همین در اداره، سر صحبت را با یک فرد موفق‌تر از خود باز می‌کنند و با به رخ کشیدن موفقیت‌های بعضی دیگر، سعی می‌کنند حس یاس و بیهودگی را در بالادستی خود ایجاد کنند.

آنها سعی می‌کنند، همه دستاوردهای خوب شما، همه ویژگی‌های شخصیتی تحسین‌برانگیز شما، همه مهارت‌های دست‌نیافتنی شما را حقیر نشان بدهند.

آنها از کار خود دست برنمی‌دارند، مگر آنگاه شما را به باتلاق خود بکشند و وقتی توانستند شما را در حال دست و پا زدن برای رهایی ببینند، دست می‌کشند.

ریشه را درخود بکش!

حسادت ریشه در ضعف‌های انسان دارد. زمانی که فردی به شما حسادت می‌کند، جایی در ناخودآگاه ذهن خود از ضعف خود نیز رنج می‌برد، اما گاه این خود شما هستید که با رفتار‌های نابه جا افراد را به سمت حسادت می‌برید. رفتار‌های ناشیانه و اشتباه شما پس از به موفقیت رسیدن در هر کدام از جنبه‌های زندگی دلیل خوبی برای افرادیست که مستعد حسادت هستند. شما اشتباه رفتار می‌کنید و افراد به سبب ضعفشان به حسادت کردن سوق پیدا می‌کنند. رفتار‌های تحریک آمیز که خشم دیگران را بر می‌انگیزد و نقاط ضعف آن‌ها را نشانه می‌گیرد اصلی‌ترین ریشه‌های حسادت دیگران هستند. اولین قدم تأمل درباره این رفتار‌ها و تغییر روند است.

از تکنیک اگه جایش بودم استفاده کنید.

در این تکنیک وقتی یک فرد حسود را می بینید که چطور با یک فرد دیگر برخورد می کند، خوب دقت کنید که نفر دوم چگونه برخورد می کند و در دل خود بگویید اگه من جایش بودم فلان کار را می کردم.

خوب فکر کنید که اگر جای او بودید چه کار می کردید.این رفتارها را که در یک دفتر بنویسید. بعد از چند ماه کلی تجربه بدست آورده اید و کلی پیشرفت کرده اید.

 

اگر آدمی بوده‌اید که تا با حال با بی‌تجربگی مورد سوء استفاده آدم‌های خبیث دور و برتان واقع می‌شده‌اید،باید بگویم که اصولا مغز انعطاف خاص خودش را دارد، طوری که می‌توانید به تدریج تجربه کسب کنید و بهتر با این افراد مقابله کنید.

شما به تدریج یاد می‌گیرید که در مقابل هر واکنش این افراد، اتخاذ چه تکنیکی سودمندتر و عقلانی‌تر است.

مثلا یاد می‌گیرید که به جای اینکه یک جمله و طعنه آنها آرامش شما را به هم بزند، نشان بدهید که عین خیالتان نیست و با نشان دادن خونسردی و یک لبخند، نشان بدهید که حمله آنها چقدر سست و بی‌‌فایده بوده است و در نهایت به جای اینکه شما دچار تنش شوید، تنش را در خود آنها ایجاد می‌کنید.

۱. اگر کسی رفتار نادرستی با شما داشت یا حرف نامناسبی زد، احساس خطر نکنید و مضطرب نشوید. حسادت می‌تواند باعث شود افراد در مورد خودشان یا رابطه‌شان تفکرات منفی و غیرواقعی داشته باشند. کسی که به شما حسادت می‌کند ممکن است حرف‌ها یا رفتارهای شما را به خودش بگیرد، حتی وقتی که کلام و رفتار شما مستقیما متوجه او نباشد.

در واکنش به تفکرات منفی او، تدافعی عمل نکنید. در عوض، برایش راحت توضیح دهید که جریان از چه قرار است.

۲. ببینید آیا فرد حسود، فقط چیزهای خوب زندگی‌تان را می‌بیند و توجهی به چیزهای بد زندگی‌تان ندارد، یا غیر از این است. بعضی‌ها حسادت می‌کنند چون نمی‌توانند پیچیدگی زندگی دیگران را درک کنند. دلیلش هم این است که ذهن آنها درگیر نگرانی‌های زندگی خودشان است.

اگر دیدید کسی مرتبا می‌گوید که چقدر همه چیز برای‌تان خوب پیش می‌رود، و به نظر می‌رسد از این بابت، ناراضی و ناراحت است، به او گوشزد کنید که چیزهای زیادی در زندگی‌تان وجود دارد که لزوما او از آنها آگاه نیست.

شاید شما نتوانید دیدگاه یک فرد حسود را تغییر دهید، اما می‌توانید چالش‌ها و اشکالات زندگی‌تان را با او در میان بگذارید. مثلا، می‌توانید بگویید: «وقتی در کمپ بودیم، آنقدر احساس سردرگمی می‌کردم که بعد از یک روز، تصمیم گرفتم به خانه برگردم.»

زمانی که فردی به شما حسادت می‌کند، جایی در ناخودآگاه ذهن خود از ضعف خود نیز رنج می‌برد

تلافي کارهاي حسودان 

اگر نتوانستيد حسادت همکارانتان را خنثي کنيد، بايد براي حفظ اعتبار و شهرت خود در محل کار، واکنش نشان دهيد. بايد هرطور شده تلاشهاي همکارن حسود خود را براي بي اعتبار کردن خود نابود کنيد.

اگر عملياتي افترا آميز و بدگويانه برعليه شما از جانب يکي از همکاران حسود آغاز شد، وظيفه ي شما اين است که کاري کنيد تا خلاف آن حرف‌ها ثابت شود. سعي نکنيد شما نيز کاري مشابه با او انجام دهيد، چون اين فقط شدت توهين‌هاي او را افزايش خواهد داد. هميشه سعي کنيد لبخند زده و سرحال نشان دهيد (اما نه بيش از حد)، سخت کار کنيد، و سعي کنيد از هرگونه غيبت و بدگويي از طرف مقابل نزد سايرين اجتناب کنيد و تاکتيک‌هاي زير را به کار گيريد.

بين افراد رده بالاي شرکت، حامي پيدا کنيد 

يکي از اولين کارهايي که براي دفاع از خودتان بايد انجام دهيد، اين است که به دنبال حامي و پشتيبان باشيد. با تجربه ي من، هرچه اين حاميان را از افراد رده بالاتر محل کارتان انتخاب کنيد، موفقيت آميزتر خواهد بود. چون اگر پاي يکي از مديران رده بالا هم در ميان باشد، دشمنان تمايل کمتري به در افتادن با شما پيدا خواهند کرد.

به هيچ وجه سعي نکنيد خود را ضعيف و شکننده نشان دهيد. خيلي راحت پشت درهاي بسته با او بنشينيد و مشکلاتتان را با او درمان بگذاريد، و او را از همه ي ماجرا بااطلاع کنيد.

از همه تخلفات آگاه باشيد 

کليه مواجهات و مباحثات خود را با فرد حسود در خاطر خود نگاه داريد، و سعي کنيد از آن واقعه مدرک جمع کنيد. حرفه‌اي عمل کنيد. اگر او زشت و ناشايست رفتار کرد، شما مثل او رفتار نکنيد. ممکن است او نيز وقايع را ثبت و ضبط کند. اگر يک ايميل تند و زننده دريافت کرديد، آن را نگاه داشته و به هيچ وجه پاسخ ندهيد. اطمينان حاصل کنيد که هيج يک از حرفهايتان را به صورت نوشته نداشته باشد. اگر لازم مي‌بينيد که آن توهين‌ها و حرف‌هاي زشت را پاسخ دهيد، آن را به صورت شفاهي انجام دهيد.

به آنها فرصت دهيد تا از ادعاي خود صرف نظر کنند 

نبايد دشمنان خود را به حالت دفاعي، تهديد شده و بيچاره ببريد. به خاطر داشته باشيد: شما مي‌خواهيد اين مجادله را به پايان برسانيد، پس به آنها فرصت تغيير عقيده و برگشتن از ادعاي خود را بدهيد. براي نگاهداشتن رابطه تان، گهگاه به او امتياز بدهيد. مثلاً اگر دشمنتان معمولاً خوش برخورد است، به آن رفتار اعتماد کنيد، اما نه کورکورانه. ممکن است او به طريقي بخواهد عذر خواهي کند، بدون اينکه غرورش جريحه دار شود. اما هيچوقت شما با شديدتر کردن آزار و اذيتتان، ن را قرباني نکنيد، بخشنده و رئوف باشيد.

 

سکوت کنیم و حرف هایش را بشنویم

یکی از بهترین کارها برای اینکه بتونیم شعله حسادت دیگران را خاموش کنیم این هست که به حرف های طرف مقابل خوب گوش بدیم.

سکوت کنیم و حرف های  فرد حسود را بشنویم

تکنیک های گوش دادن فعال 

این یک نکته کلیدی هست که: خیلی از افراد وقتی شنیده می شوند، آرام میشوند و حس بهتری به طرف مقابل میگیرند.

متاسفانه از دوران کودکی به ما یاد نداده اند که به صحبت دیگران خوب و موثر گوش بدیم، فقط به ما گفتند که باید بتونی خوب بنویسی و در موارد خیلی کمی هم گفتند که باید بتونی خوب صحبت کنی، البته جمله “گوش بده بچه ببین چی میگم” هم خیلی شنیدیم که این گوش دادن با موثر گوش دادن خیلی فرق می کنه.

به هر حال یکی از تکنیک هایی که ما می تونیم در اینجور موارد انجام بدیم، این هست که به صحبت های طرف مقابل به صورت موثر و فعالانه گوش بدیم تا فتیله حسادتش کمی پایین بیآد.

  به دور از تنش با طرف مقابل صحبت کنیم

علاوه بر اینکه در اینجور موارد می تونیم به صحبت های طرف مقابلمون خوب و موثر گوش بدیم، می تونیم به دور از تنش و خیلی صادقانه با این افراد صحبت کنیم تا اختلافات احتمالی رو حل کنیم.

نقاط مثبت فرد را ببینید‎: 

اگر با فرد حسود رابطه نزدیکی دارید، سعی کنید هربار که او را دیدید، نقاط مثبت و خوب او را یادآور شوید. مثلا اگر فرد همکار شماست، بهتر است از وی در ارتباط با تخصص و کارش راهنمایی بخواهید.

این کار باعث می‌شود هم خودتان از آن فرد کینه نگیرید و هم محبت او را به خود جلب کنید و آن فرد متوجه شود شما دشمن او نیستید‎.‎