جاذبه های گردشگری غار رنگین کمان

جزیره هرمز یکی از جزایر دیدنی استان هرمز گان است که در 16 کیلومتری این استان واقع شده است. این جزیره به علت قرار گیری در تنگه هرمز از قدیم مورد توجه اهداف بازرگانی کشور های مختلف بوده است.

 

هرمز در ابتدا نام بندری در دهانه رودخانه میناب با خلیج فارس بود. شهر میناب بر روی خرابه های این بندر ساخته شده است. این بندر در قرن هشتم هجری توسط مغول ها اشغال شد و ساکنان آن به جزیره قشم پناهنده شدند و سپس به جزیره هرمز نقل مکان کردند.

 

این جزیره در قرن شانزدهم میلادی و در زمان شاه اسماعیل صفوی توسط پرتغالی ها اشغال شد و در زمان شاه عباس اول با تلاش های سردار نامی گرجی آن زمان امام قلی خان اوندیلادزه از چنگ پرتغالی ها در آمد و به ایران برگردانده شد.

 

جزیره هرمز امروزه علاوه بر جنبه استراتژیک از نظر گردشگری و زمین شناسی نیز دارای اهمیت است. عناصر موجود در این جزیره مانند انواع خاک ها و سنگ ها و غارها و دره های رنگارنگ این جزیره را به یک سایت زمین شناسی و مکانی جذاب برای علاقمندان به این رشته علمی تبدیل کرده است.

یکی از این جاذبه های زمین شناسی غار رنگین کمان می باشد که به علت وجود لایه های رنگی بی نظیر به این نام معروف است.

 

غار رنگین کمان

 

جزیره هرمز, غار رنگین کمان, غار رنگین کمان در جزیره هرمز

رنگ های غار رنگین کمان به دلیل وجود ترکیبات و مواد معدنی است

 

جزیره هرمز به جزیره رنگها معروف است. این جزیره از خاکها و سنگ های رنگی پوشیده شده است. غار رنگین کمان بخشی از جاذبه ها و زیبایی های این جزیره است. اگر عاشق کوه نوردی و دره نوردی هستید به راحتی می توانید از این غار با شکوه دیدن کنید.

 

غار رنگین کمان اغلب با دره رنگین کمان اشتباه گرفته می شود. دره رنگین کمان دارای عمقی بین 30 تا 40 متر می باشد. این دره در نزدیکی غار رنگین کمان واقع شده است و شامل کوه های بلندی است که از خاک های رنگی تشکیل شده است.

 

غار رنگین کمان در نتیجه ی جریان آب به سمت دریا و عبور آن از زیر کوه نمکی ایجاد شده است. در بخشی هایی از این غار چند دالان وجود دارد که بر اساس تحقیقات زمین شناسی بر اثر عبور جریان آب تشکیل شده اند. سقف این غار در قسمت های مختلف  دارای ارتفاعات گوناگون است، به طوری که در برخی از قسمت ها ناچار هستید برای عبور سر خود را خم کنید.

 

این غار از سنگ های رسوبی و نمکی تشکیل شده است که به صورت لایه به لایه بر روی هم قرار گرفته اند. از کنار هم قرار گرفتن این سنگ های رنگی، یک سطح صاف مانند رنگین کمان ایجاد شده است. بخش انتهایی غار از جذاب ترین قسمت های این غار است زیرا در این قسمت رنگ ها به اوج زیبایی خود می رسند.

 

رنگ های این غار به دلیل وجود ترکیبات و مواد معدنی است. سنگ ها با فلزاتی مانند آهن ترکیب شده اند و بر اثر آن کانی های رنگی ایجاد شده اند.

 

در قسمت های ورودی غار سنگ های نمکی را مشاهده می کنید که به تدریج با رسیدن به انتهای غار این سنگ ها رنگ های جذاب تری به خود می گیرند.

 

غاری که هر سال رنگ عوض می کند

 

جنس سنگ های موجود در غار رنگین کمان, جاذبه های زمین شناسی, جزیره رنگها

از عجایب غار رنگین کمان این است که هر سال طیف رنگی آن تغییر می کند

 

یکی از نکات جالب در مورد این مکان دیدنی این است که این غار هر سال رنگ عوض می کند. هر سال تابستان به علت افزایش رطوبت داخل غار مواد موجود در آن تحت تأثیر گرما قرار گرفته و با جذب رطوبت براق تر می شوند و طیف رنگی آنها تغییر می کند.

 

این تغییر رنگ به گونه ای است که گویا لایه ها جا به جا شده اند. به طوری که اگر شما از یک نقطه عکس بگیرید و یک سال بعد دقیقا بر روی همان نقطه بایستید و عکس بگیرید و عکس ها را مقایسه کنید متوجه  این تغییر خواهید شد.

 

اگر در فصل گرم تابستان از این غار دیدن می کنید مراقب باشید که به دیواره های آن دست نزنید و یا به آنها تکیه ندهید زیرا دیواره ها خیس بوده و به راحتی آسیب می بینند و با کوچکترین تماس و برخورد ممکن است خراب شوند.

 

توصیه می شود حتی هنگام بازدید از این غار با صدای بلند نیز صحبت نکنید و از ایجاد هر گونه سر و صدا خودداری کنید زیرا بافت نمکی این سنگ های رسوبی به قدری حساس هستند که امکان دارد بر اثر امواج صوتی نیز فرو بریزند.

 

چگونه به غار رنگین کمان برسیم؟

 

غار رنگین‌کمان هرمز, عجایب غار رنگین کمان, دسترسی به غار رنگین کمان

در هنگام ورود به غار رنگین کمان چراغ قوه به همراه داشته باشید

 

برای رسیدن به غار رنگین کمان توصیه می شود از مردم بومی و ساکن این جزیره کمک بگیرید. اگر از منطقه مسکونی هرمز به سمت جزیره نقره ای و سرخ می روید بعد از اینکه از این سواحل عبور کردید از طریق فرعی دوم مسیر به ورودی غار می رسید. این غار در درون یک دره واقع شده است و از این رو دیدن دهانه آن کار دشواری است. بعد از طی کردن 15 دقیقه با پای پیاده به دهانه غار خواهید رسید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای رفتن به غار

غار رنگین کمان نیز مانند غارهای دیگر تاریک است و نور خورشید به آن دسترسی ندارد. بنا بر این توصیه می شود هنگام ورود به غار حتما یک چراغ قوه یا هد لامپ به همراه داشته باشید.

 

از آنجایی که جنس سنگ ها از نمک می باشد بهتر است برای حفاظت و سلامتی پاهای تان کفش مناسب داشته باشید و از کفش های کتانی پارچه ای یا صندل استفاده نکنید. هنگام راه رفتن نیز دقت کافی داشته باشید زیرا برخی از سنگ ها می تواند تیز و برنده باشد.

همچنین مقداری آب آشامیدنی و لباس مناسب نیز با خود به همراه داشته باشید.