خرید تشک مناسب برای خواب بهتر

برای داشتن خواب با کیفیت عوامل بسیاری موثر هستند. افزون بر شرایط روحی و روانی افراد در طول روز و سبک زندگی، محل خواب نیز می تواند در کیفیت استراحت شما تاثیر به سزایی بگذارد. شرایط اتاق خواب، تخت خواب و کالای خواب (تشک، بالش، ملحفه) نیز در داشتن خواب راحت و کسب آرامش موثر هستند.

در ادامه این مقاله قصد داریم با بررسی انواع تشک و بیان نکات مختلف در خصوص انتخاب تشک مناسب، به شما کمک کنیم تا خواب راحت تر و بهتری را تجربه کنید.

انواع تشک

تشک را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی کرد:

• تشک سنتی یا زمینی

• تشک تخت خواب

بیشتر بخوانید :نحوه شستن تشک تخت در خانه

تشک زمینی یا سنتی

تشک های زمینی که به تشک میهمان نیز معروف هستند؛ برای قرارگیری بر روی زمین طراحی شده و دارای الیاف ورقه ای و کرکره ای هستند. این تشک ها دارای پارچه های ژاکارد و پارچه های نخی بوده و معمولا در ابعاد یک نفره تولید می شوند.

تشک های سنتی وزن سبکی دارند این تشک ها قابل حمل بوده و برای مسافرت هم کاربردی می باشند.

تشک های سنتی دارای سه مدل هستند:

• تشک سنتی با حجم بالای 10 سانتیمتر

• تشک میهمان دارای ضخامت مدیوم 5 سانتی متر

• تشک مسافرتی با حجم پایین (الیاف دوخته شده به پارچه)

تشک تخت خواب

این تشک ها بر اساس عوامل مختلفی از قبیل متریال مصرفی داخل آن ها، نوع استفاده، مزاج خوابی، تحمل وزن و مباحث پزشکی تقسیم بندی شده و نام گذاری می شوند.

انواع تشک از نظر مزاج خوابی

تشک ها از نظر مزاج خوابی به سه دسته تقسیم می شوند:

• مزاج خوابی نرم

• مزاج خوابی مدیوم یا متوسط

• مزاج خوابی هارد یا سفت

بیشتر بخوانید :هر فرد به چقدر خواب نیاز دارد؟

تشک با مزاج خوابی نرم

این دسته از تشک ها  که تشک طبیفنری نیز نامیده می شوند؛ برای افراد با وزن پایین بسیار مناسب هستند. بسیاری از موازین طبی در این تشک رعایت نمی شود و معمولا افرادی از این تشک ها استفاده می کنند که مشکل خاص کمر نداشته باشند.

تشک با مزاج خوابی مدیوم

تشک های مدیوم و مدیوم طبی، معمولا برای افرادی با وزن 70 تا 120 کیلوگرم مناسب است به شرطی که مشکل خاصی در منطقه کمر یا گردن نداشته باشند. این تشک ها ویزگی التراپدیکی و پزشکی دارند و دارای استحکام بیشتری نسبت به تشک های فنری بوده و تحمل وزن بالاتری دارند. تشک های مدیوم دارای خصوصیات خاصه تشک مثل فنر میکرو، اسفنج ریباند، دیواره مستحکم فنر، پد هوشمند و … می باشند.

تشک هایی که در این دسته از مزاج های خوابی هستند؛ تشک فول طبی فنری یا تشک التراپدیک فنری نیز نامیده می شوند.

تشک با مزاج خوابی هارد (سفت)

این تشک ها معمولا بدون فنر هستند و اکثرا افرادی که دارای مشکل در ناحیه کمر و گردن هستنند و یا عمل جراحی در ناحیه کمر و گردن انجام داده اند از آن ها استفاده می کنند. تشک هارد، پد التراپدیک یا پد پزشکی هم نامیده می شود.

بیشتر بخوانید :تخت خواب های هوشمند

نام دیگر این تشک ها می توان به پدیک – مدیکال – مدیکال فول التراپدیک – تشک مدیکال تمام طبی – طبی پد دار – تشک بدون فنر و پد طبی اشاره کرد.

 

نکات انتخاب و خرید تشک

مسلما هر فردی در هنگام خرید تشک باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد تا به محصول ایده آل خود برسد. در ادامه مطلب اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

عوامل موثر بر خرید تشک مناسب

از موارد مهم خرید تشک می توان به وزن مورد استفاده، مزاج خوابی (عادت خواب)، مدت زمان استفاده از تشک در شبانه روز، وجود عارضه در گردن و کمر و در نهایت استفاده به عنوان تشک میهمان اشاره کرد. افزون بر موارد فوق، تست تشک نیز مهم است تا راحتی آن از نظر فیزیکی بررسی شود.

بیشتر بخوانید :راز های سلامتی

نوع استفاده از تشک

نوع استفاده فرد از تشک نیز در خرید آن بسیار موثر است. مثلا یک فرد کارمند معمولا اکثر وقت خود را در بیرون می گذراند و از تشک فقط برای خواب استفاده می کند. در حالی که دانشجویان مخصوصا در زمان کرونا، ممکن است روی تشک درس خوانده و لبه تشک را برای نشستن انتخاب کنند. همچنین فردی که عمل پا و کمر انجام داده، برای جلوگیری از تغییر محور کمر در زمان نقاهت، مراقبت هایی نیاز دارد که تشک مورد استفاده او یکی از آن ها است. در واقع هرکدام از این موارد در انتخاب نوع تشک موثر هستند.

 

این موارد توسط فروشنده به خریدار توضیح داده می شود. فروشنده می بایست انواع مختلف و برندهای مختلف تشک را شناخته و آنها را با هم مقایسه کند و مزایا و معایب آن را به مشتری توضیح دهد.

 

 انتخاب تشک با کیفیت

بهترین تشک، تشکی است که شما بر روی آن احساس راحتی کنید، چراکه شما حداقل یک سوم شبانه روز را روی تشک استراحت می کنید تا بتوانید روز آینده را با انرژی بیشتری آغاز کنید. تشک باید تمام موازین التراپدیک و علمی خواب را با توجه به وزن، سن و عادات خواب شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید :بیرون زدگی دیسک کمر

از جمله موارد موثر در انتخاب تشک با کیفیت:

• متریال استاندارد و با کیفیت در داخل تشک

• به کار بردن پارچه از جنس نخی سوزنی، گردبافت یا ژاکارد. ( پارچه پلی استر اصلا مناسب نیست)

• داشتن دیواره های تقویت شده

• داشتن شماره ثبت قابل استعلام

• سفید بودن پارچه

• اسم و مشخصات تشک و ضمانت آن باید در دیواره تشک حک شده باشد و با فاکتور مطابقت داشته باشد

• نایلکس و بسته بندی وکیوم و سالم

 

انتخاب سایز تشک

انتخاب سایز مناسب تشک با توجه به نوع و اندازه تخت خواب صورت می گیرد که در صورت عدم استفاده از اندازه مناسب، هرگونه خرابی در تشک مشمول گارانتی نخواهد شد. تشک نباید از تخت بزرگ تر باشد زیرا سطح تشک دچار مشکل خواهد شد و قیدهای دیواره تشک زودتر از بین می رود و تخت خواب شما نیز آسیب خواهد دید.

 

در مقابل تشک نباید از تخت خواب کوچک تر باشد؛ چراکه از لحاظ بصری زشت شده و دیواره ها تشک نیز آسیب می بینند.

 

شرکت های مختلف دارای استاندارد واحدی در سایزبندی تشک هستند و طول و عرض تشک ها مشخص و یکسان است. سایز بندی انواع تشک را در ادامه مشاهده می کنید.

 

• تشک سایز نوزاد (کودک) 130×70 یا 135×70 سانتیمتر

• تشک سایز نوجوان 180×80 سانتیمتر

• تشک یک نفره استاندارد 90×200 سانتیمتر

• تشک یک نفره مدیوم 100×200 سانتیمتر

• تشک یک نفره کینگ 120×200 سانتیمتر

• تشک دو نفره کوچک 140×200 سانتیمتر

• تشک دو نفره استاندارد یا کوئین 160×200 سانتیمتر

• تشک دو نفره بزرگ یا کینگ 180×200 سانتیمتر

• تشک دو نفره سوپر بزرگ یا سوپر کینگ 200×200 سانتیمتر

بیشتر بخوانید :جدیدترین مدل های تخت بچه گانه

انتخاب تشک با توجه به وزن

توجه به وزن افراد در خرید تشک فاکتور بسیار مهمی است. به طوری که در لیست قیمت تشک ها، معمولا بازه وزنی تعریف می شود؛ مثلا افرادی با وزن 80  تا 100 کیلوگرم، یا 100 تا 200 کیلوگرم یا بدون محدوده وزنی. البته وزن تنها عامل موثر نیست ولی یکی از عوامل بسیار مهم می باشد که اگر وزن تعریف شده را رعایت نکرده باشید باز هم در صورت خرابی، مشمول شرایط گارانتی نخواهید شد.

 

انتخاب تشک با توجه به سن

اگرچه در موارد ضمانت، سن جایگاهی ندارد اما در هنگام خرید تشک می بایست سن استفاده کننده به فروشنده اطلاع داده شود. با توجه به این که هرچه سن بالاتر می رود دردهای عضلانی و مفصلی و یا بیماری های مربوط به کمر و پا گردن بیشتر می شود، لازم است در انتخاب و خرید تشک دقت بیشتری شود.

به عنوان مثال افراد جوان یا کودکان در صورت استفاده از تشک سفت و تمام طبی راحت نخواهند بود. هرچند که این تشک ها برای سلامتی فرد بسیار مهم هستند.

 

تاثیر سابقه و اعتبار شرکت در انتخاب تشک

شرکت تشک تاج با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته و متریال استاندارد و همچنین بهره گیری از پرسنل مسئول با شماره ثبت 495203 سال هاست که برای آسایش و خوابی لذت بخش و طبی برای هموطنان تلاش می کند.

گروه صنعتی ایستاتیس تاج فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کرده و با بهره گیری از پیشرفته ترین ماشین آلات، دانش فنی روز دنیا و دستان توانمند پرسنل خلاق و متخصص خود، تولید کننده مرغوب ترین انواع تشک های فنر منفصل، فنری و اسفنجی به همراه کالا های جانبی اعم از محافظ تشک، تشک میهمان، روتختی، بالش، تخت با پارچه و تاج در ایران می باشد.

این شرکت با در اختیار داشتن خط تولید کامل تشک همواره تلاش نموده با نگاهی به آینده و حرکت به سمت خودکفایی صنعتی، محصولاتی هم سطح برترین های جهان عرضه نماید.

مدل‌های یاپراک، اسپرینگ وال و دریم اسلیپ جزء انواع تشک طبی فنری بوده و  برای افرادی توصیه می‌شود که وزن متوسط دارند و امراض کمری ندارند. این تشک‌ها برای یک خواب استاندارد و جلوگیری از ابتلا به امراض کمری دارای تمام موازین طبی می‌باشد.

مدل‌های یاتاش، جامیسون و گلدن تاج جزء دسته بندی انواع تشک فول طبی فنری بوده و  نسبت به مدل‌های طبی فنری دارای خواب سفت‌تری بوده و مناسب برای افراد با وزن متوسط و بالا می‌باشد. به دلیل داشتن اسفنج مموری فوم در این تشک ها، بر اساس وزن عضلات انعطاف‌پذیر هستند و گودی کمتر و حالت s مانند ستون فقرات را کاملاً حفظ می‌کنند. این تشک ها دارای خاصیت آنتی استرس بوده که انعطاف فنر و ارتباط بونل‌های فنر با یکدیگر را کنترل می‌کند.

در نهایت مدل های دکتر تاج و مدیکال التراپدیک جزء دسته انواع تشک تمام طبی می باشند، بزرگ‌ترین شاخصه این تشک‌ها نسبت به سایر دسته‌بندی‌ها این است که در این تشک‌ها اصلاً فنر استفاده نشده است. بنابراین دارای خواب سفت‌تری نسبت به دسته‌بندی‌های دیگر می‌باشد. این نوع تشک برای افراد دارای مزاج خوابی سفت و افرادی که دارای عارضه کمر و گردن مانند گودی کمر، فاصله مهره، دیسک کمر و گردن، آرتروز و … مناسب می‌باشد.