خواص سنگ نمک چیست؟

هالیت تحت عنوان سنگ نمک معدنی در بین افراد شناخته شده که فرمول آن به صورت NaCl و ۴۰ درصد آن را سدیم و ۶۰ درصد کلر تشکیل داده است. این کانی به شکل کریستال‌های خالص ایزو متری بسیار بزرگ است که معمولا سفید یا بی‌رنگ‌اند. اما اگر مقدار کمی ناخالصی در آن باشد به رنگ زرد، قرمز، قهوه‌ای، بنفش، آبی‌تیره و حتی خاکستری دیده می‌شود. وقتی نور خورشید به‌طور مستقیم به بلورهای سنگ نمک می‌خورد، درخشنده و شیشه‌ای به نظر می‌آید.شگفتی های خواص سنگ نمک

این ماده ارزش بسیار بالایی دارد و اثرات مختلفی برروی قسمت‌های مختلف بدن مانند پوست و مو می‌گذارد. سنگ نمک حاوی ۸۴ عنصر مانند کلسیم، آهن، روی، پتاسیم، منیزیم و مس است شایان ذکر است در برخی از داروخانه‌ها به صورت قرص‌های مکمل به مردم عرضه می‌شود. در ادامه قصد داریم برخی از خواص سنگ نمک برای بدن را توضیح دهیم.

 

استفاده از سنگ نمک برای بدن به دلایل زیر بسیار مفید است :

  1. کمک به هضم بهتر
  2. برطرف‌کننده سوزش معده
  3. افزایش اشتها
  4. درمان مشکلات گوارشی
  5. ازبین‌بردن مواد سمی در بدن
  6. پر کردن الکترولیت بدن و حفظ PH
  7. مانع بالا و پایین رفتن فشار خون
  8. نابود کردن سلول مرده چربی
  9. کاهش وزن
  10. جلوگیری از التهاب نیش حشرات
  11. بهبود درد ناشی از تب خال و رماتیسم
  12. خوب شدن آنفولانزا، استفراغ و ازبین‌بردن کرم معده به کمک مصرف سنگ‌نمک و آب‌لیمو
  13. بهبود مشکلات تنفسی مثل آسم و برونشیت
  14. مناسب برای افرادی که دچار گلو‌درد، سرفه‌های خشک و سایر بیماری‌های بینی و گوش هستند.
  15. مفید برای درمان سنگ کلیه و مثانه، آکنه، روماتیسم و آرتروز
  16. استفاده به‌عنوان سفید کننده دندان و خوشبو‌کننده دهان
  17. کاهش درد عضلات با کمک حمام نمک (سنگ نمک)
  18. کاهش استرس و فشارخون
  19. بازشدن گرفتگی عضلات به کمک مخلوط سنگ نمک و آب
  20. بهبود سیستم ایمنی بدن، سیستم تنفس و گردش خون
  21. با اضافه کردن مقداری برگ خردشده با سنگ نمک به حفظ جریان گوارشی کمک می‌کند.
  22. استفاده از آن تقویت استخوان و بافت همبند را در پی دارد.

 

برای استفاده از حمام آب‌نمک کافی است در یک ظرف شیشه‌ای چند تکه سنگ‌نمک بگذارید و سپس روی آن آب تصفیه بریزید.
بعد از ۲۴ ساعت چک کنید که آیا نمک حل شده یا نه؟ درصورت حل شدن، چند تکه دیگر سنگ‌نمک به آن اضافه کنید تا جایی که آب نتواند نمک بیشتری در خود حل کند این روند را ادامه دهید. حال این محلول نمک بدون میکروب  و به عبارتی استریل شده آماده است.

خواص سنگ نمک برای پوست

در قسمت بالا سعی کردیم تاثیرات خوب سنگ نمک برروی بدن افراد را توضیح دهیم. اما آیا می‌دانستید که این ماده برای پوست شما هم بسیار مفید است و می‌تواند مواد سمی پوست را از بین ببرد؟ در ادامه خواص سنگ نمک برای پوست را توضیح خواهیم داد.

  1. سنگ نمک سلول‌های مرده پوست شما را لایه‌برداری و از لایه‌های طبیعی و زنده پوست‌ شما مراقبت می‌کند.
  2. بافت پوست شما به کمک استفاده از سنگ نمک تقویت می‌شود و پوست را مرطوب و تمیز نگه‌میدارد و در نتیجه باعث می‌شود پوستی جوان‌تر و زیباتر داشته باشید.
  3. به دلیل وجود مواد معدنی در سنگ نمک می‌توانید به کمک آن پوست خود را ماساژ و حتی آن را جایگزین محصولات دیگر کنید.
  4. درصورت خیس کردن بدن خود با آب و سنگ نمک، مواد معدنی و مغذی نمک به شکل یون وارد بدن و جذب سلول‌های بدن شما شده و افزایش گردش خون را در پی دارد.
  5. دانه‌های نمک به پوست شما اجازه می‌دهد تا راحت‌تر تنفس کنند. می‌توانید آن را با پاک‌کننده خود مخلوط کنید تا تاثیر بی‌نظیر آن را ببینید.
  6. سنگ نمک اثرات بدی مانند خشکی پوست بر روی بدن شما ندارد پس می‌توانید با خیالی آسوده نمک را بر روی دست و پای خود بمالید.
  7. سنگ نمک می‌تواند زردی زیر ناخن دست شما را از بین‌ ببرد و باعث زیبایی ناخن‌های دست شود.
  8. سنگ نمک را با آب‌لیمو یا زنجبیل مخلوط نمایید سپس با استفاده از آن پوست خود را درمان کنید.
  9. درمان بیماری پوستی و عفونت‌ها

 

خواص سنگ نمک برای مو

سنگ نمک برای درمان مو بسیار مفید است و معمولا به‌عنوان پاک‌کننده مصرف می‌شود. مخلوط این نوع سنگ با شامپو و قرار دادن آن بر روی سر خود می‌تواند باعث ازبین رفتن کثیفی و سلول‌های مرده پوست بدون سوزاندن ‌شود. البته فراموش نکنید حتما بعد از آن سر خود را بشویید تا کفی برروی سر باقی نماند. برای اضافه شدن حجم موی سر کافی است به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه نرم‌کننده را با سنگ نمک مخلوط و برروی موی خود قرار دهید و سپس موهای خود را شستشو کنید.

خواص چراغ سنگ نمک

سنگ نمک در کنار تمام خواص خوبی که برای پوست و بدن هر فردی دارد می‌تواند یک وسیله عالی برای کاهش استرس و افزایش آرامش در افراد باشد. اما واقعا وجود چراغ سنگ نمک چه‌تاثیری بر روی افراد دارد؟

  • درصورت روشن کردن لامپ سنگ نمک هیمالیا یون‌های منفی برای ازبین‌بردن یون‌های خطرناک در هوا پخش می‌شوند.

همانطور که می‌دانید اطراف ما پر از آلودگی و وسایل الکترونیکی زیادی هست که تمام این موارد باعث به‌خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود. برای حفظ سلامت، داشتن خواب مناسب، کاهش استرس، افزایش جریان خون، افزایش سطح سروتنین مغز و کم شدن آسم و آلرژی در افراد تنها نیاز است این لامپ را روشن کنید تا حرارت آن باعث ایجاد یون منفی در هوا شود.

خواص نگه‌داری سنگ نمک در خانه

  1. خنثی کردن تابش الکترومغناطیسی: وسایل الکتریکی حاوی مقدار زیادی یون مثبت هستند و برای جلوگیری از کاهش استرس و سیستم ایمنی بدن باید تعداد یون مثبت را کاهش داد پس بهتر است از لامپ هیمالیا استفاده کنید.
  2. پاک کردن هوا: به کمک این وسیله می‌توانید فضا را از گرد و غبار و دود سیگار پاک کنید تا هوای بهتری برای تنفس داشته باشید.
  3. کاهش بیماری آسم و آلرژی: استفاده از این لامپ‌ها باعث کاهش علائم آلرژی، برونشیت و انواع بیماری‌های تنفسی می‌شود.
  4. افزایش سطح انرژی
  5. بهبود تنفس
  6. بهبود و راحتی خواب در افراد
  7. کاهش استرس و بهبود عملکرد

  خواص سنگ نمک برای دام

کشاورزان از زمان‌های قدیم تا به الان معمولا بلوک‌های سنگ نمک را در اختیار دام خود قرار می‌دهند تا با لیس زدن آن، کمبود نمک موجود در بدنشان تامین گردد و در نتیجه دچار مشکلاتی مانند سوءتغذیه نشوند. البته گاهی دیده شده است که افراد سنگ نمک را خورد کرده و با غذای دام مخلوط می‌کند تا کمبود مواد معدنی بدن دام نیز برطرف شود. بلوک‌ها تحت هر شرایط آب‌و هوایی مقاوم هستند و خواص آن تغییر نمی‌کند.