دانستنی های جالب درباره فضا

شاید فضا یکی از عجیب ترین بخش های مطالب مربوط به حقایق و دانستنی های جالبی باشد که در سایت ایرونی خواهید خواند چرا که شاید تعداد انگشت شماری از انسان های مره ی زمین به آن دست یافته اند و این رازها را لمس کرده اند و برای باقی ساکنین کره ی خاکی تنها در حد شنیده هاست .

 

۱. عطارد و ونوس تنها سیاره‌ها در منظومه شمسی هستند که قمر (ماه) ندارند.

در کل، ۱۷۶ قمر تایید شده در منظومه شمسی وجود دارند که دور سیاره‌ها می‌چرخند. حتی تعدادی از این اقمار از خود سیاره عطارد بزرگتر هستند!

 

۲. اگر ستاره‌ای به یک سیاه چاله بیش از حد نزدیک شود، ستاره بلافاصله متلاشی و تکه تکه می‌شود.

گروهی از اخترشناسان ستاره‌ای را در مکز کهکشان که به مدت ۲۰ سال دور یک سیاه چاله می‌چرخید را رصد کردند. ستاره الان به اندازه کافی به سیاه چاله نزدیک شده است تا جایی که جاذبه آن آنقدر نیرو بر ستاره وارد می‌کند که باعث انفجار و متلاشی شدن این ستاره می‌شود.

۳. ونوس گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی است.

بسیاری از مردم به خاطر اینکه عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است، فکر می‌کنند که گرم‌ترین سیاره هم همین سیاره است. در حالی که ونوس به خاطر گاز‌های فراوانی که در جو خود دارد، اثر گلخانه‌ای را ایجاد کرده است که باعث می‌شود دما به طور مداوم بر روی سطح سیاره ۴۶۲ درجه سانتیگراد باشد و به همین خاطر ونوس گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی است.

 

4. مطابق با ریاضیات، سفید چاله‌ها ممکن هستند. اگر چه تاکنون هیچ سفید چاله‌ای یافت نشده است.

سفید چاله یک منطقه فرضی در فضازمان است که هیچ چیز نمی‌تواند از خارج وارد آن شود، اگرچه مواد و نور می‌توانند از درون آن فرار کنند. اساسا سفید چاله برعکس یک سیاه چاله است که ماده و نور می‌تواند وارد آن شود، اما حتی نور نیز امکان گریز ندارد.

 

5. همه دوست دارند خودشان را در حال پرواز با سرعت نور در دل کهکشان ببینند، یعنی با سرعتی معادل ۲۹۹.۷۹۲.۴۵۸ متر بر ثانیه.

اما، ممکن است واقعیت این همه جذابیت نداشته باشد و بسیار مهلک‌تر باشد. وقتی با شی‌ای که به سرعت نور حرکت می‌کند برخورد صورت بگیرد، اتم‌های هیدروژن به ذرات رادیواکتیو شدید تغییر شکل می‌دهند که می‌توانند به آسانی خدمه‌ی یک کشتی فضایی را ناپدید و تشکیلات الکترونیک را ظرف چند ثانیه نابود کنند.