دانستنی های واکسن کرونا

SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث بیماری ویروس کرونا می شود ، به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است. میلیون ها نفر

به این ویروس مبتلا شده اند و این منجر به نزدیک به 2 میلیون مرگ شده است. محققان به طور شبانه روزی در حال تولید واکسن های موثر بوده اند ، افرادی از دسامبر سال 2020 این واکسن ها را دریافت کردند.

آیا می خواهید حقایق مربوط به واکسن های جدید COVID-19 را بدست آورید؟ آنچه شما باید درباره واکسن های مختلف و مزایای واکسیناسیون بدانید در اینجا آورده شده است.

 

واکسن ها برای جلوگیری از بیماری ویروس کرونا 2019 (COVID-19) شاید بهترین امید برای پایان دادن به همه گیری باشد. اما همچنان که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اجازه استفاده اضطراری از واکسن COVID-19 را ادامه می دهد ، احتمالاً سوالاتی دارید. در مورد مزایای واکسن های COVID-19 ، نحوه عملکرد آنها ، عوارض جانبی احتمالی و اهمیت ادامه اقدامات پیشگیری از عفونت اطلاعات کسب کنید.

 

مزایای دریافت واکسن COVID-19 چیست؟

یک واکسن COVID-19 ممکن است:

• از ابتلا به COVID-19 جلوگیری می کند یا پیشگیری می کند که به دلیل COVID-19 به سختی بیمار شوید یا از دنیا بروید.

• از انتشار ویروس COVID-19 به دیگران جلوگیری می کند.

• به تعداد افراد جامعه که از ابتلا به COVID-19 محافظت می شوند اضافه می کنید ،شیوع بیماری را دشوارتر می کند و به ایمنی گله کمک می کند.

• جلوگیری از انتشار و تکثیر ویروس COVID-19 ، که باعث جهش و احتمال مقاومت بیشتر در برابر واکسن ها می شود.

بیشتر بخوانید : علائم عجیب ابتلای کودکان به کرونا

چه واکسن های COVID-19 تأیید شده اند و چگونه کار می کنند؟

در حال حاضر ، چندین واکسن COVID-19 در آزمایش های بالینی قرار دارند. FDA به نتایج این کارآزمایی ها قبل از تصویب بررسی COVID-19 واکسن برای استفاده. اما از آنجا که نیاز فوری به واکسن COVID-19 وجود دارد و روند تأیید واکسن FDA ممکن است ماهها تا سالها به طول انجامد ، FDA ابتدا مجوز استفاده اضطراری را به واکسن COVID-19 داده و براساس داده های کمتری از حد معمول انجام می دهد. قبل از اینکه FDA بتواند مجوز استفاده اضطراری را بدهد ، داده ها باید نشان دهند که واکسن ها ایمن و موثر هستند. واکسن های دارای مجوز استفاده اضطراری FDA شامل موارد زیر هستند:

• واکسن فایزر (Pfizer-BioNTech) : میزان این واکسن 95٪ است. این بدان معناست که حدود 95٪ از افرادی که واکسن می زنند در برابر عفونت با ویروس COVID-19 محافظت می شوند. این واکسن برای افراد 16 سال به بالا است. به دو تزریق با فاصله 21 روز نیاز است. در صورت لزوم ، دوز دوم را می توان تا شش هفته پس از دوز اول داد.

• واکسن مدرنا (Moderna) : این واکسن میزان کارآیی 94.1٪ دارد. این واکسن برای افراد 18 سال به بالا است. به دو تزریق با فاصله 28 روز نیاز دارد. در صورت نیاز می توان دوز دوم را حداکثر شش هفته پس از دوز اول داد.

• واکسن آسترازنکا (AstraZeneca) : به نام «AZD1222» از یک ویروس بی‌ضرر، یک آدنوویروس عامل سرماخوردگی برای انتقال ژن‌های سازنده پروتئین گل‌میخی سطح کروناویروس به درون سلول‌ها استفاده می‌کند و سلول‌ها را وادار به ساختن این پروتئین‌ها می‌کند که سپس باعث تحریک دستگاه ایمنی و تولید آنتی‌بادی ضد کروناویروس می‌شود. این واکسن از طریق دو بار تزریق به بازو انجام می شود ، وکال دوم از 4 تا 12 هفته پس از تزریق اول انجام می شود.

بیشتر بخوانید : تشخیص آنتی‌بادی ویروس کرونا تا ۷ماه بعد از بهبودی

• واکسن اسپوتنیک وی : واکسن روسی اسپوتنیک وی ، مانند سایر واکسن ها ، به نظر می رسد در جلوگیری از موارد جدی بیماری بسیار موثر باشد. واکسن اسپوتنیک ایمن ترین است و سطح بالایی از حفاظت در برابر ویروس کرونا را از خود نشان داده است. واکسن اسپوتنیک وی حدود 91 درصد در جلوگیری از ابتلا به COVID-19 در افراد موثر است.

ویروس های کرونا ویروس ساختاری شبیه سنبله بر روی سطح خود دارند که پروتئین S نامیده می شود. واکسن های COVID-19 mRNA به سلول ها دستورالعمل هایی برای ساخت قطعه ای بی ضرر از پروتئین S می دهد. پس از واکسیناسیون ، سلول های شما شروع به ساخت قطعات پروتئینی و نمایش آنها در سطوح سلول می کنند. سیستم ایمنی بدن شما تشخیص می دهد که پروتئین در آنجا تعلق ندارد و شروع به ایجاد پاسخ ایمنی و تولید آنتی بادی می کند.

 

آیا واکسن های جدید COVID-19 بی خطر هستند؟

تحقیقات اولیه نشان می دهد که واکسن های فایزر ، واکسن مدرنا می توانند از انواع COVID-19 شناسایی شده در انگلیس و آفریقای جنوبی محافظت کنند. تولیدکنندگان واکسن همچنین به دنبال ایجاد دوزهای تقویت کننده برای بهبود محافظت در برابر انواع مختلف هستند.

 

آیا واکسن کرونا می تواند COVID-19 به شما بدهد؟

نه. واکسن های COVID-19 که در حال حاضر در ایالات متحده تولید می شوند از ویروس زنده که باعث ایجاد COVID-19 می شود استفاده نمی کنند.

بخاطر داشته باشید که بدن شما بعد از واکسیناسیون COVID-19 برای ایجاد ایمنی بدن چند هفته طول خواهد کشید. در نتیجه ، این امکان وجود دارد که شما به ویروس عامل COVID-19 دقیقاً قبل یا بعد از واکسیناسیون آلوده شوید.

عوارض جانبی احتمالی واکسن کرونا  

واکسن COVID-19 می تواند عوارض جانبی خفیف بعد از دوز اول یا دوم می شود، از جمله:

– درد ، قرمزی یا تورم در محل تزریق

– تب

– خستگی

– سردرد

– درد عضلانی

– لرز

– درد مفصل

– تهوع و استفراغ

– احساس ناخوشی

– تورم غدد لنفاوی

پس از تزریق واکسن COVID-19 احتمالاً 15 دقیقه تحت نظر شما قرار می گیرد تا ببینید آیا واکنش فوری دارید یا خیر. بیشتر عوارض جانبی در سه روز اول پس از واکسیناسیون اتفاق می افتد و معمولاً فقط یک تا دو روز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید : پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای دانش آموزان

واکسن COVID-19 ممکن است عوارض جانبی مشابه علائم و نشانه های COVID-19 ایجاد کند. اگر بیش از سه روز پس از واکسیناسیون در معرض COVID-19 قرار گرفتید و علائم بیش از دو روز طول کشید ، خود را قرنطینه کنید و آزمایش دهید.

 

اگر سابقه واکنش های آلرژیک داشته باشم ، می توانم واکسن COVID-19 بزنم؟

اگر سابقه واکنش های آلرژیک شدید و مرتبط با واکسن ها یا داروهای تزریقی ندارید ، ممکن است بتوانید واکسن COVID-19 دریافت کنید. پس از تزریق واکسن باید 30 دقیقه تحت نظر باشید.

اگر واکنش آلرژیک فوری به واکسن های دیگر یا داروهای تزریقی داشته اید ، از پزشک خود بپرسید که آیا باید واکسن کرونا بگیرید. اگر تا به حال واکنش آلرژیک فوری یا شدیدی نسبت به هر ماده ای در واکسن COVID-19 داشته اید ، CDC توصیه نمی کند آن واکسن خاص را تزریق کنید. همچنین افرادی که به پلی سوربات حساسیت دارند نباید واکسن mRNA COVID-19 دریافت کنند.

اگر پس از دریافت اولین دوز واکسن COVID-19 واکنش آلرژیک فوری یا شدید دارید ، دوز دوم را دریافت نکنید.

 

اگر بیماری پزشکی زمینه ای داشته باشم می توانم واکسن COVID-19 بزنم؟

بله ، اگر بیماری پزشکی زمینه ای دارید می توانید واکسن COVID-19 بزنید ، به شرطی که به واکسن COVID-19 یا سایر مواد تشکیل دهنده آلرژی نداشته باشید. اما اطلاعات محدودی در مورد ایمنی واکسن COVID-19 در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط خود ایمنی دارند ، وجود دارد.

بیشتر بخوانید : کشف ضعف ویروس کرونا توسط دانشمندان

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند واکسن COVID-19 بزنند؟

هیچ تحقیقی در مورد ایمنی واکسن COVID-19 در زنان باردار یا شیرده انجام نشده است. با این حال ، اگر باردار هستید و از شیر مادر تغذیه می کنید و عضوی از گروهی هستید که واکسن COVID-19 را دریافت می کنید ، می توانید واکسن را انتخاب کنید. در مورد خطرات و مزایا با پزشک خود صحبت کنید.

 

آیا کسی وجود دارد که نباید واکسن COVID-19 بزند؟

هنوز واکسن COVID-19 برای کودکان زیر 16 سال وجود ندارد. چندین شرکت ثبت نام کودکان را از سن 12 سالگی در آزمایشات بالینی واکسن COVID-19 آغاز کرده اند. مطالعات شامل کودکان کوچکتر به زودی آغاز می شود.

 

آیا اگر قبلاً کرونا داشته ام آیا باید واکسن COVID-19 بزنم؟

اگر قبلا کرونا گرفته اید ممکن است برخی از محافظت های طبیعی یا مصونیت از آلودگی مجدد با ویروس عامل COVID-19 باشد. اما مشخص نیست که این محافظت چه مدت طول می کشد. از آنجا که امکان عفونت مجدد وجود دارد و COVID-19 می تواند عوارض شدید پزشکی را ایجاد کند ، توصیه می شود افرادی که قبلاً COVID-19 داشته اند ، واکسن COVID-19 دریافت کنند. اگر COVID-19 داشته اید ، ممکن است واکسیناسیون را تا 90 روز پس از تشخیص به تعویق بیاندازید. در 90 روز پس از ابتلا به ویروس ، عفونت مجدد با ویروس عامل COVID-19 غیر معمول است.

بیشتر بخوانید : راهنمای پیشگیری از ویروس کرونا در محیط کار

آیا می توانم پس از دریافت واکسن COVID-19 اقدامات احتیاطی ایمنی را متوقف کنم؟

کارشناسان می خواهند قبل از تغییر در توصیه های ایمنی ، در مورد محافظت از واکسن COVID-19 و مدت زمان ایمنی بیشتر بدانند. عواملی مانند تعداد واکسینه شدن افراد و شیوع ویروس در جوامع نیز بر این توصیه ها تأثیر می گذارد.

در همین حال ، سازمان بهداشت جهانی رعایت این موارد احتیاطی را برای جلوگیری از آلودگی به ویروس COVID-19 توصیه می کند:

• از تماس نزدیک خودداری کنید. این به معنای پرهیز از تماس نزدیک (در حدود 2 متر) با کسی است که بیمار است یا علائمی دارد. همچنین ، بین خود و دیگران فاصله داشته باشید. این امر به ویژه در صورت خطر بیشتر بیماری جدی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

• در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنید.ماسک محافظت بیشتری را در مکان هایی مانند فروشگاه مواد غذایی فراهم می کند ، جایی که جلوگیری از تماس نزدیک با دیگران دشوار است.

• بهداشت را رعایت کنید. دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید ، یا از ضد عفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید که حاوی حداقل 60٪ الکل باشد. هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال خود بپوشانید. دستمال استفاده شده را دور بریزید. از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید. اگر بیمار هستید از به اشتراک گذاشتن ظرف ، لیوان ، ملافه و سایر وسایل خانه خودداری کنید. سطوح با لمس بالا را روزانه تمیز و ضد عفونی کنید.

• اگر بیمار هستید در خانه بمانید، مگر اینکه بخواهید مراقبت های پزشکی دریافت کنید. اگر بیمار هستید از وسایل حمل و نقل عمومی ، تاکسی و … خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : ثبت نام تست انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا از امروز

اگر به یک بیماری پزشکی مزمن مبتلا هستید و احتمال ابتلا به بیماری جدی در شما بیشتر است ، در مورد راه های دیگر محافظت از خود با پزشک خود مشورت کنید.