درمان سردی پاها

سیاری از ما تجربه سردی دست و پا و بی حس شدن آنها در فصل زمستان را داریم. اما وجود دائمی این عارضه و یا سرد شدن انگشتان دست و پا در فصل گرما شاید نشانه ای از بیماری باشد. اکثر مردم در بسیاری از مواقع در زندگیشان،سردی پا را حس کرده اند برخی علل موقت و بی ضرر هستند اما بعضی دیگر میتوانند نشان دهنده شرایط جدی تر مربوط به سلامتی را نشان میدهند.

تجربه پاهای سرد از زمانی به زمان دیگر معمول و طبیعی است. تغییرات دما و همچنین تغییر در سلامتی و انتخاب شیوه زندگی، بعضی از شایع ترین علت های پای سرد است و تنظیم این عوامل معمولا به کاهش علائم کمک می کند.

 

گاهی اوقات پوشیدن چند جفت جوراب هم موجب نمی‌شود تا سردی پاها از بین برود که این حالت می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری‌های جدی در بدن باشد. در صورتی که از وضعیت سلامت جسم خود مطمئن هستید، سرد بودن پاها و حس سرما در آن‌ها نگران کننده نیست اما در برخی موارد وجود مشکلات جسمی، علت سرد بودن همیشگی پاهاست.

 

علل ایجاد پای سرد:

دلایل مختلفی برای پا‌های سرد وجود دارد، از دمای زمستان تا گردش خون و اختلالات عصبی.

دلایل پا‌های سرد عبارتند از:

 

هوای سرد:

ساده ترین دلیل سرد بودن پاها از وضعیت هوا ناشی می‌شود.

سرد شدن پا‌ها در دما‌های سرد معمول است. با این حال، تجربه داشتن پا‌های سرد در درجه حرارت طبیعی یا گرم ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی پایه باشد.

 

مشکلات قلبی و عروقی 

سردی پا ممکن است به علت بیماری سرخرگ (عروق) محیطی ایجاد شود که این بیماری نازک شدن و یا مسدود شدن عروق است که ناشی از تجمع چربی و کلسترول در دیواره ی عروق رخ می دهد که در نهایت باعث محدود شدن خون رسانی به برخی اعضای بدن می شود.

به عبارت دیگر سردی پا که بر اثر سیستم گردش خون ضعیف پیش می آید ممکن است با دیگر نشانه هایی که سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد همراه باشد. این نشانه ها عبارتند از: کبودی و رنگ پریدگی پوست (سیانوز)، درد، سنگینی و بی حسی پا، درد در پا، باسن، ران و ماهیچه ساق پا به هنگام راه رفتن، احساس دردی که با انقباض و انبساط عضلات افزایش می یابد.

 

درمان سردی پاها, سردی پاها نشانه چیست

وجود دائمی سرد شدن انگشتان دست و پا در فصل گرما شاید نشانه ای از بیماری باشد

 

کم کاری تیروئید:

در این بیماری غده تیروئید میزان کافی هورمون ترشح نمی‌کند و در نتیجه بسیاری از سیستم‌های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. علائم این بیماری خفیف هستند و به آهستگی ظاهر می‌شوند و در نتیجه احتمال دارد با استرس یا فرآیند افزایش سن اشتباه گرفته شود. از جمله علائم کم کاری تیروئید احساس سرما، خستگی، بالا رفتن وزن و مشکلات حافظه است. همچنین فرد در پوست خود احساس سرما، خشکی و حساسیت دارد. پزشکان این بیماری را با انجام تست خون تشخیص می‌دهند و با مصرف روزانه هورمون مصنوعی تیروئید درمان می‌شود.

 

استرس یا اضطراب بالا:

قرار گرفتن در حالت استرس یا اضطراب زیاد نیز می‌تواند به پا‌های سرد منجر شود. یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به استرس یا شرایط عصبی، پمپاژ آدرنالین به جریان خون است. آدرنالین می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کند و همین امر جریان خون به نواحی دور بدن را کاهش می‌دهد. دنیای مدرن پر از موارد استرس زاست، اما بیشتر آن‌ها بدن را در خطر فوری قرار نمی‌دهد؛ بنابراین پاسخ محافظتی ممکن است مضرتر باشد و دستان و پا‌های شما را به طور مکرر سرد سازد. کاهش استرس و فشار می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

 

مشکلات جریان خون:

پا و دست ها احساس سردی می کنند، زیرا جریان خون در دماهای سرد محدود می شود.

مسائل مربوط به گردش خون یک علت بسیار رایج در پاهای سرد است. فردی که دارای گردش خون ضعیف است، اغلب در رساندن خون کافی به قسمت های پایین بدن دچار چالش می شود. گردش خون ضعیف می تواند علل مختلفی داشته باشد. نشستن طولانی مدت در پشت میز یکی از این علل است. سیگار کشیدن نیز می تواند رسیدن خون به هر منطقه از بدن را دشوارتر سازد. بنابراین افرادی که سیگار می کشند ممکن است بیشتر از سایرین در معرض پاهای سرد قرار داشته باشند.

 

کلسترول بالا می تواند به پلاک هایی که در داخل شریان ها شکل می گیرد منجر شود. همین امر می تواند گردش خون به پاها را کاهش دهد. برخی از بیماری های قلبی نیز می توانند باعث ایجاد پاهای سرد شوند، بنابراین فرد باید با پزشک خود در مورد هر گونه مشکلات قلبی موجود یا عوامل خطر صحبت کند.

 

درمان سردی پاها, سردی پاها نشانه چیست

از جمله علائم کم کاری تیروئید احساس سرما و خستگی است

 

دیابت :

افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از سایرین در معرض مشکلات گردش خون همچون پاها و دست های سرد قرار دارند. وجود سطح بالای قند می تواند به تنگ تر شدن شریان ها و کاهش منبع خونی به بافت ها منجر گردد. در برخی از افراد دیابت می تواند به نروپاتی محیطی دیابت منجر شود که شکلی از آسیب عصبی است. آسیب عصبی دیابتی معمولا در افرادی رخ می دهد که برای بازه زمانی طولانی مدت سطح قند خون خود را کنترل نکرده اند. سایر نشانه های اسیب عصبی دیابتی در برگیرنده حس سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد سوزناک در پاهاست.

 

استعمال سیگار:

مشکلات گردش خون که از استعمال سیگار به وجود می‌آید سردی پاها را به همراه دارد. در یک مورد نادر اما جدی که بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی نام دارد، رگ‌های خون در دست‌ها و پاها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. رگ‌های خون متورم می‌شود در نتیجه جریان خون مسدود شده و به لختگی خون منجر می‌شود. نشانه‌های اولیه شامل سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود اما می‌تواند به آسیب‌دیدگی بافت، درد و زخم نیز منجر شود.

 

کم خونی (آنمی):

این بیماری زمانی در بدن ظاهر می‌شود که میزان کافی گلبول قرمز سالم در خون برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن وجود ندارد. شایع‌ترین نشانه کم خونی احساس خستگی و ضعف در بدن است اما علائم دیگر آن شامل سردی پاها و دست‌ها، احساس گیجی، تنگی نفس، سردرد و رنگ پریدگی پوست هستند.

درمان این بیماری به نوع آن، علت و شدت کم خونی بستگی دارد اما در اغلب موارد می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌هایی همچون آهن، اسیدفولیک، ویتامین C و ویتامین B12 آن را برطرف کرد.

 

هیپرهیدروز:

این بیماری با عنوان تعرق غیر طبیعی شناخته می‌شود که به طور معمول در دست‌ها و پاها اتفاق می‌افتد. به نظر تعرق زیاد نمی‌تواند با سرد شدن پاها ارتباط داشته باشد اما هیپرهیدروز فعالیت بیش از حد دستگاه عصبی سمپاتیک است. این عارضه تنگ شدن رگ‌ها را به همراه دارد بنابراین در حالیکه دست‌ها و پاها عرق می‌کنند خون در آنها کمتر جریان دارد و موجب سرد شدن آنها می‌شود. اغلب برای درمان این عارضه دارو تجویز می‌شود.

 

درمان سردی پاها, سردی پاها نشانه چیست

افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از سایرین در معرض  پاهای سرد قرار دارند

 

درمان سردی دست و پا :

برای درمان سردی دست و پا راه‌های درمانی طبیعی وجود دارد که در این مطلب قرار داده ایم:

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است که جریان خون را در دست ‌وپا افزایش می‌دهد. این کار با فعال‌سازی بیوشیمیایی موادی که به گشاد شدن عروق کمک می‌کند، انجام می‌گیرد.

 

حرکت:

حرکات منظم، ممکن است برای درمان پاهای سرد مفید باشد. این موضوع اگرچه به نظر ساده می رسد اما بالا بردن و حرکت دادن یکی از ساده ترین راه ها برای گرم کردن بدن و کمک به جریان خون در پاهاست.

افرادی که ساعت های طولانی پشت میز می نشینند باید این حرکات را انجام دهد.

 

حمام پا:

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود پا‌های سرد قرار دادن آن‌ها در آب گرم است. وان را با آب گرم پر کنید و پا‌های خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آن شناور سازید. این موضوع قبل از خواب بسیار مفید خواهد بود. افرادی که آسیب عصبی دیابتی دارند باید از آب داغ در پا‌های خود خودداری نمایند.

 

ماساژ روغن گرم:

ماساژ دادن پا یک راه ساده و درمانی برای برگرداندن گرما میباشد و همچنین باعث تحریک و افزایش جریان خون در اندام های شما میشود. مقداری روغن زیتون ، نارگیل یا کنجد را به مدت چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید. سپس آن را روی پاهای سرد خود اعمال کنید و به آرامی و به مدت 10 دقیقه از روی پا تا انگشتان خود را ماساژ دهید.پس از ماساژ ، جوراب پنبه ای بپوشید. این کار را هر شب قبل ار خوابیدن و یا در صورت لزوم یکبار دیگر در طول روز انجام دهید.

 

زنجبیل:

زنجبیل باعث افزایش گردش خون می شود و می تواند با سرما مبارزه کند. بعلاوه می تواند خطر لخته شدن خون را نیز کاهش دهد. یک قاشق غذاخوری از تکه های زنجبیل و دو فنجان آب را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. در صورت نیاز می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. برای گرفتن نتایج بهتر، می توانید روزانه دو الی سه بار از این مخلوط بنوشید.

یا می توانید یک مشت از تکه های زنجبیل را با آب بجوشانید و سپس اجازه دهید تا کمی خنک شود.پاهای خود را به مدت 15 دقیقه و دو بار در روز در این ترکیب بخیسانید.

یا می توانید پس از مشورت با پزشک خود، از مکمل های زنجبیل مصرف کنید.

 

درمان سردی پاها, سردی پاها نشانه چیست

برای درمان سردی دست و پا راه‌های درمانی طبیعی وجود دارد

 

برای بهبود سردی پاها مصرف آهن را افزایش دهید:

زنان بین 19 تا 50 سال روزانه به 18 میلی گرم آهن نیاز دارند. در حالی که مردان در چنین سنینی نیاز به 8 میلی گرم آهن به صورت روزانه دارند.برای جلوگیری از کمبود آهن کافی است که غذا های غنی از آهن مانند خرما ، سیب ، عدس، گوشت قرمز ، اسفناج ، بادام ، زرد آلو خشک و مارچوبه را در رژیمک غذایی خود بگنجانید. همینطور میتوانید پس از مشاوره با پزشک خود از مکمل های آهن با در مناسب استفاده کنید.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر چه داشتن پاهای سرد برای مدت زمان موقت عادی می‌باشد اما در مواقعی نیز ممکن است در جریان قرار گرفتن پزشک ضرورت پیدا کند. افرادی که به طور مکرر سردی پاها را تجربه می‌کنند، باید با پزشک در رابطه با دلایل احتمالی مشورت کنند. مخصوصاً در صورتی که سردی پاها همراه با علائم دیگر مانند موارد زیر باشد:

خستگی

کاهش یا افزایش وزن

تب

درد مفاصل

زخم‌هایی روی انگشت یا پا با التیام‌بخشی طولانی مدت

تغییرات پوستی مثل آکنه‌ها، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست

چنان‌چه احساس سردی پاها از درون بدن باشد و پوست پا دمای پایینی داشته باشد، باید موضوع را با پزشک در میان گذاشت. چرا که این نشانه‌ها می‌توانند از علائم آسیب‌های عصبی یا دیگر مشکلات عصبی باشند.