راز های درست کردن فلافل لبنانی در خانه

فلال عربی

نام فلافل با شهرهای جنوبی ایران گره خورده است. آماده کردن این غذای گیاهی که فلفل فراوانش به آن طعمی خاص و خوشایند داده است، ساده‌تر از چیزی است که همیشه فکر می‌کردید. در این مطلب طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به شیوه عرب‌ها آموزش داده شده است.

Falafel - فلافل - آشپزی - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، فلافل یکی از غذاهای لذیذ خیابانی و معروف جهانی است و به همین دلیل روز ۱۲ ژوئن در تقویم جهانی مصادف با روز جهانی فلافل ثبت شده است.

در شرق میانه و مصر، فلافل یک غذای محبوب خیابانی محسوب می‌شد. این روزها نیز این غذا در مصر و بسیاری از کشور های دیگر محبوبیت زیادی دارد و حتی مک دونالد هم رسپی فلافل مخصوص به خودش را سرو می‌کند و آن را در منوی صبحانه خود جای می‌دهد. اما در کل فرقی ندارد که این غذا دقیقا از کجا آمده، در هر صورت یکی از مهمترین غذاهای ملی در بعضی از کشورهاست و روز جهانی فلافل زمانی عالی برای لذت بردن از این غذاست.

شاید ساکنان کشورهای عربی قبل از ما ایرانی‌ها فلافل را سر سفره‌شان برده باشند، اما این روزها نام فلافل با شهرهای جنوبی ایران گره خورده است. آماده کردن این غذای گیاهی که فلفل فراوانش به آن طعمی خاص و خوشایند داده است، ساده‌تر از چیزی است که همیشه فکر می‌کردید. ما در این مطلب طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به شیوه عرب‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل

نخود خام یک فنجان
پیاز رنده شده یک فنجان
تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده تازه دو قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده تازه دو قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز خشک شده یک و نیم قاشق
سیر چهار حبه
زیره یک قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
آرد چهار قاشق غذاخوری
گوجه و پیاز برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل خوزستانی ساده و خوشمزه به روش اهوازی و عربی

مرحله اول

برای تهیه فلافل خوشمزه به روش بازاری اولین کاری که باید انجام دهیم خیساندن نخود است. برای این منظور نخود را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و به اندازه ای آب سرد به ظرف اضافه می کنیم که سطح آب بالاتر از سطح نخودها باشد.

مرحله دوم

حالا باید اجازه دهیم نخود به مدت حداقل ۲۴ ساعت درون آب خیس بخورد. برای اینکه نخود بو نگیرد باید هر ۶ ساعت یک بار آب درون ظرف را تعویض کنیم. ضمنا تعویض آب باعث می شود که نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

مرحله سوم

پس از اینکه نخود به خوبی خیس خورد، آنرا می شوییم و آبکشی می کنیم، سپس داخل میکسر یا مخلوط می کنیم. در ادامه سیرها و پیاز را پوست می گیریم و ( پیاز را به صورت ۴ قاچ ) به مخلوط کن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله جعفری را نیز پس از شستشو به مخلوط کن اضافه کرده و به خوبی میکس می کنیم تا مواد حالتی خمیری پیدا کنند. سپس مایه فلافل را از مخلوط کن خارج کرده و درون یک ظرف بزرگ و جادار می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا آرد نخودچی را به همراه بکینگ پودر، ادویه فلافل، پودر تخم گشنیز، زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مایه فلافل اضافه می کنیم. اضافه کردن تخم مرغ اختیاری است ولی اگر تا حالا فلافل درست نکرده اید، توصیه می کنیم تخم مرغ را نیز اضافه کنید.

مرحله ششم

در این مرحله مایه فلافل را با دست به خوبی ورز می دهیم تا ادویه ها به طور کامل به خورد آن بروند. پس از اینکه مایه فلافل کاملا منسجم و یکدست شد، روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

اگر می خواهید فلافل ترد و خوشمزه تری داشته باشید باید مایه فلافل را از شب قبل آماده کنید و در یخچال قرار دهید. اما اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، حداقل به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

مرحله هشتم

پس از اینکه مایه فلافل به خوبی استراحت کرد، آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک کاسه حاوی آب جلوی دستمان قرار می دهیم. حالا یک تابه گود و کوچک روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن مخصوص سرخ کردنی اضافه می کنیم.

مرحله نهم

همانطور که مطمئنا در فلافل فروشی های دیده اید، باید به اندازه ای روغن اضافه کنیم که فلافل ها درون روغن شناور باشند. در ادامه قالب فلافل را درون کاسه آب می زنیم تا خیس شود و مایه فلافل به آن نچسبد.

مرحله دهم

حالا با قاشق از مایه فلافل بر می داریم و درون قالب می ریزیم، سپس با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم. در ادامه فلافل های قالب زده را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم مغز پخت شوند.

مرحله یازدهم

به دلیل اینکه فلافل ضخامت زیادی دارد، باید حرارت زیر ظرف کم باشد تا کاملا مغز پخت شود. حرارت بالا باعث می شود فلافل سریع طلایی شود و مغز آن خام بماند. در پایان فلافل های سرخ شده را درون توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.

مرحله دوازدهم

برای گرفتن روغن اضافی فلافل ها می توانیم از دستمال حوله ای نیز استفاده کنیم. حتما باید روغن فلافل ها را بگیریم تا ترد و کریپسی شوند. در پایان فلافل ها را به همراه نان باگت و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.