راه های افزایش انگیزه

انگیزه زمانی ظاهر می شود که  درد انجام ندادن کاری، بیشتر از درد انجام دادن آن می شود».

انگیزه چیست

به عبارت دیگر گاهی انسان ها به نقطه ای می رسند که  در آن شرایط  نیاز به تغییر در خود و یا محیط پیدا می کند و تغییر برایشان آسان تر از ماندن در همان نقطه است.

مثلا شما به نقطه ای می رسید که ورزش کردن، تحمل سختی و فشار در تردمیل روی باشگاه، برایتان آسان تر از این باشد که روی کاناپه بنشینید و از خود و بدنتان متنفر باشید.

یا احساس ناخوشایند برای صحبت با مشتری کمتر از احساس ناخوشایندی باشد که نسبت به حساب بانکی خالی خود دارید. تمام اینها نشان دهنده جوهره ای از انگیزه در شماست!

 

باور غلطی که در مورد انگیزه وجود دارد!

یکی از جالب ترین چیزها در مورد انگیزه این است که پس از شروع یک رفتار بوجود می آید، نه قبل از آن! تعجب کردید نه؟

طبق قوانین نیوتون، اجسامی که در حال حرکت هستند، تمایل دارند کماکان در حرکت باشند. خوب چه ربطی دارد؟

انگیزه به چه معنیست

هنگامی که یک کار را شروع می کنید، به جلو بردن آسان است. انگیزه نتیجه عمل است نه علت عمل!

زمانی که شما شروع به انجام کارها حتی یک کار کوچک می کنید، در شما الهام و انگیزه ای ایجاد می شود که باعث حرکت بیشتر شما در جهت تغییر می شود.

در زمان شروع کار به انگیزه زیادی نیاز ندارید. تقریباً تمام سختی ها به هنگام آغاز یک کار است. پس از شروع، کم کم شروع به پیشرفت می کنید. ساده بگوییم، به پایان رساندن یک کار، آسان تر است از شروع آن کار!

در جواب اینکه چگونه انگیزه خود را بالا ببریم، باید شروع را آسان کنید. در ادامه با وبسایت راستین همراه باشید تا به شما یاد بدهیم چگونه کارها را شروع کنید.

 

راه های افزایش انگیزه | انگیزه چیست؟

اگر بخواهیم به تعریف انگیزه بپردازیم، «میل به انجام فعالیت به دنبال احساس نیاز» می‌­تواند تعریف کاملی باشد. درواقع شما زمانی شروع به انجام کاری می­‌کنید که برای آن انگیزه لازم را داشته باشید. همچنین انگیزه زمانی در شما به وجود می‌آید که در مورد مسئله خاصی احساس نیاز کرده باشید.

فاکتورهای زیادی از قبیل شرایط و توانایی انجام کار بر شکل­‌گیری انگیزه تاثیرگذار هستند. به صورت واضح‌تر انسان حتی برای انجام کوچک‌ترین کارها به انگیزه نیاز دارد. به دنبال احساس تشنگی، انگیزه است که شما را برای رفع این نیازبه فعالیت وا می‌دارد. انگیزه به شما کمک می‌کند تا در راه رسیدن به اهداف و علائق در زندگی، با سختی‌ها و مشکلات آن سازگار شوید.

 

راه های افزایش انگیزه | گام‌های مهم در ایجاد انگیزه برای خود

پنج گام مهم وجود دارد که اگر پیوسته و با اعتماد به نفس و باور به خود انجام شوند، قطعا باعث ایجاد انگیزه می‌­گردند:

گام اول: خودتان را بشناسید

سعی کنید فارغ از مقایسه با دیگران خود واقعی­تان را بشناسید. باید بدانید چه چیزهایی باعث خوشحالی شما می‌­شود تا در زمان بی­‌حوصلگی از آن­‌ها استفاده کنید. همچنین باید نقاط ضعف خود را بدانید و آن­‌ها را بدون سرزنش­ کردن خود، بپذیرید.

گام دوم: هدفمند باشید

هدف نقش اساسی در پیدایش انگیزه دارد. طبیعتا زمانی که هدف وجود نداشته‌باشد نیازی هم وجود ندارد و انگیزه معنای خود را در این شرایط از دست می‌دهد. سعی کنید در اولین فرصت متناسب با علائق، استعدادها و توانایی‌های خود هدف مناسبی تعیین کنید.

یادتان باشد که اهداف باید منطقی باشند. پیشنهاد می‌­کنیم ابتدا با اهداف کوچک و قابل دسترس شروع کنید. برای مثال ابتدا می‌توانید هدف خود را بر روی خواندن یک کتاب مفید تنظیم کنید.

گام سوم: برنامه ­ریزی کنید

سعی کنید پس از اینکه هدف را مشخص کردید، برای رسیدن به آن برنامه ­ریزی کنید. به­ خاطر داشته­ باشید که برنامه شما باید تا جای ممکن جزئی باشد (برای مثال برنامه هفتگی خود را با جزئیات روزانه بنویسید.) این کار باعث می­‌شود که منظم‌تر به انجام برنامه خود بپردازید. نکته دیگر اینکه در برنامه خود حتما زمانی را به تفریح مورد علاقه و استراحت اختصاص دهید.

گام چهارم: راه های افزایش انگیزه | بررسی میزان پیشرفت

سعی کنید در زمان­‌های استراحت به پیشرفت­‌های خود فکر کرده و به اراده­‌تان افتخار کنید. حتی اگر گاهی از برنامه عقب ماندید با مهربانی از خود انتقاد کنید. سرزنش مهم­ترین عامل پذیرش ناتوانی است.

گام پنجم: لذت از مسیر و مثبت اندیشی

در مسیر عمل به برنامه‌های خود لذت کافی را ببرید و سعی کنید نقاط مثبت خود را به یاد داشته باشید. تمام انرژی و حواس خود را در زمان حال و برای رسیدن به اهداف متمرکز کنید. افکار خود را بر این باور متمرکز کنید که نتیجه به هر حال حاصل می‌شود؛ آنچه که اهمیت دارد لذت از مسیر رسیدن است.مسئولیت پذیری و تعهد در عمل به برنامه را در خود تقویت کنید.

 

راه‌کارهای مؤثر برای افزایش انگیزه در زندگی

در صورتی که گام‌های ذکر شده را به طور کامل انجام دهید می‌توانید انگیزه رسیدن به اهداف را در خود تقویت کنید. اما گاهی افراد در میانه راه دچار بی‌انگیزگی می‌شوند. در این صورت روش‌های زیر به شما کمک می‌کند تا انگیزه خود را افزایش دهید و مسیر پیشرفت را طی کنید.

1. راه های افزایش انگیزه | بلند پروازی

اگر نهایت توقع شما از تحصیلات دیپلم باشد، قطعا نمی‌توانید پزشک خوبی شوید. اگر نهایت توقع شما از درآمد رفع مایحتاج روزمره باشد هم، نمی­‌توانید انسان ثروتمندی باشید و چنانچه نهایت توقع شما از ازدواج، تکرار چرخه نسل بشری و همرنگی با جماعت باشد، قطعا نمی‌­توانید همسر موفقی باشید و شریک زندگی خود رابطه موفقیت آمیزی برقرار کنید. بنابراین بلند پروازی به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی خود را افزایش دهید.

2. توجه به علل رفتارها و اعمال خود

سعی کنید مدام از خودتان درباره علل رفتارهایی که انجام می­‌دهید سوال کنید، این باعث می­‌شود بتوانید از انجام کارهای بیهوده خودداری کرده و وقت و انرژی خود را برای انجام اعمال مهمتر ذخیره کنید.

3. راه های افزایش انگیزه | زندگی در لحظه

بسیاری از انرژی روزمره افراد در افسوس گذشته یا اضطراب آینده به هدر می‌رود، این درحالی است که اگر وقت و انرژی خود را صرف بهره برداری هرچه مفیدتر از لحظه کنونی کنید، آینده روشن تری در انتظارتان خواهد بود.

4. پذیرش زندگی و مشکلات

آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرای مشهور، در نظریه خود ویژگی­‌هایی را برای افراد خودشکوفا و موفق بیان می­‌کند که یکی از آن­ ویژگی­‌ها پذیرش است. پذیرش به این معنا نیست که هر بلایی به سرتان می­‌آید را قبول کنید و خود را ناتوان بدانید.

شما ملزم هستید که برای بهبود شرایط همواره تلاش کنید، اما گاهی اوضاع از دست شما خارج می‌­شود و تقلای بیش از اندازه بیهوده است و صرفا موجب خستگی، اتلاف وقت و ناامیدی می‌شود. پس واقعیات غیرقابل تغییر را بپذیرید.

 

راه های افزایش انگیزه | درمان انگیزشی

طبق شواهد بسیاری ثابت شده که کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس خوب می­‌تواند راه بسیار موثری در جهت افزایش انگیزه افراد و جلوگیری از افسردگی باشد. گاهی اوقات ممکن است هرکاری از دستتان برمی­‌آید انجام دهید اما فشارهای محیطی آنقدر زیاد باشند که به تنهایی نتوانید بر ناامیدی خود غلبه کنید.

در این شرایط، برای شناخت بیشتر خود، آگاهی از توانا­یی­‌ها و نقاط قوتتان از فردی مطمئن مشورت بگیرید، صحبت با دوست و خانواده ممکن است تسکین باشد اما همیشه راهگشا نیست و گاهی لازم است فرد با تجربه­ تری شما را نسبت به لایه­‌های مختلف شخصیتی آگاه کند تا عملکرد بهتری را از خود بروز دهید. همچنین در این زمینه مطالعه مقاله افزایش انگیزه در بیمار افسرده می‌تواند اطلاعات کاربردی در اختیارتان قرار دهد.