ریمپ اچ سی کراس H30 CROSS در کاراکال تیونینگ

ریمپ تنها راه حل رفع مشکلات خودرو اچ سی کراس است ، تاخیر گاز اصلی ترین مشکل h30 cross  است و دارندگان این خودرو به دنبال تقویت موتور آن نیز هستند.


دانگ فنگ یکی از بهترین کمپانی های خودروسازی چین محسوب می شود که با PSA  فرانسه همکاری های زیادی دارد ، پژو پلتفرم اصلی 307 را در اختیار دانگ فنگ قرار داد و چینی ها آن را به h30 کراس تبدیل کردند. در آن زمان پژو 307 با موتور 1.6 لیتری tu5 عرضه می شد.

سال 1394 ایران خودرو اچ سی کراس را معرفی کرد که با کمک تبلیغات فراوان فروش فوق العاده ای داشت. اما مشتریان در برخورد اولیه با خودرو متوجه شدند که با یک هاچ بک قد بلند یا استیشن واگن روبرو هستند نه خودروی کراس! این خودرو در رده شاسی بلندهای کوچک قرار می گیرد اما ظاهر آن با هیچ کدام از خودروهای رده جهانی هماهنگی ندارد ، طوریکه طرح کلی بدنه نشان دهنده خودروهای هاچ بک است اما باربند و فلاپ های طرفین خودرو تداعی کننده کراس اوور است. در نگاه کلی به ظاهر این خودرو ، نمای جلویی ، چراغ های زاویه دار و مه شکن های کرومی ، همچنین فلاپ های تیره پلاستیکی در کناره ها جوان پسند و امروزی است اما کوچک بودن چرخ ها واقعا آزاردهنده است. نمای پشتی خودرو نیز چراغ های عمودی دارد که مشابه طراحی کمپانی ولوو است.

بخش داخلی خودرو طراحی مناسبی دارد و سرنشینان عقب و جلو فضای مناسبی دارند ، صندلی های جلو قابلیت تنظیم 6 جهته دارند. متریال به کار رفته در داشبورد پلاستیک خشک است که مطلوب نیست و در آینده منجر به ایجاد صدا و رنگ پریدگی خواهد شد. در حالت کلی طرح اسپرت داشبورد، طراحی آمپرها و مالتی مدیا حس خوبی به سرنشینان و راننده می دهد. از اشکلات جزءی آن می توان به قرار گرفتن دکمه چراغ خطر در پایین ترین نقطه داشبورد اشاره کرد در حالیکه این دکمه باید در دسترس سریع راننده باشد ، برای کار کردن با دکمه های مالتی مدیا نیز باید کمی خم شد که نقطه دید را هنگام رانندگی کاهش می دهد.

امکانات و ایمنی
امکانات مطلوبی در این خودرو تعبیه شده که می توان به سیستم مولتی‌مدیا مجهز به مانیتور ۶٫۵ لمسی، سیستم نویگیشن سخنگو، صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم دستی در شش‌جهت، صندلی‌های عقب تاشو، شیشه‌های برقی جلو و عقب، سانروف برقی، فرمان تلسکوپی دارای تنظیم چهار جهت، آینه‌های مجهز به سیستم گرمایشی و راهنما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و… اشاره کرد.

 

در مورد ایمنی این خودرو می توانیم به ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به (ABS و EBD)، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی درب‌ها، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، ایزوفیکس (قابلیت نصب صندلی کودک) و… اشاره کرد اما نکته مهم درمورد اچ سی کراس عدم وجود سیستم کنترل پایداری (ESP) است ، اگرچه سیستم تعلیق این خودرو نسبت به ارتفاع آن قابل قبول است اما درجاده های پرپیچ و خم باید از سرعت خودرو کاسته شود تا پیچ ها در ایمنی کامل پشت سر گذاشته شوند.

 

ریمپ اچ سی کراس,ریمپ  H30 Cross ,ریمپ,ریمپ H30 کراس

قوای محرکه و 
H30 کراس موتور ۱٫۶ لیتری موتور۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر ( سری موتورهای TU5 پژو) دارد و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک استپ گیت Aisin ژاپن برای انتقال قدرت به چرخ های جلو در آن تعبیه شده است. اچ سی کراس از پیشرانه TU5 بهره می برد که در بازار خودرو ایران بعنوان یک  پیشرانه ایده آل از آن یاد می شود.

این پیشرانه به‌صورت چهارسیلندر خطی است و حجمی معادل ۱٫۶ لیتر، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن ‌متر گشتاور دارد. کمپانی دانگ‌ فنگ برای انتقال قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه به چرخ‌های جلو، از گیربکس ساخته‌ شده کمپانی ژاپنی AISIN استفاده کرده که تکنولوژی ساخت آن کمی قدیمی است، اما کیفیت مطلوبی دارد و باعث شده خودرو تعویض دنده های نرمی داشته باشد. قابلیت تیپ ترونیک در گیربکس این خودرو وجود ندارد اما حالت های زیر برای خودرو در نظر گرفته شده است:

SPORT:
برای دستیابی به حداکثر توان پیشرانه

Snow:
برای استفاده در جاده‌های برفی و لغزنده

O/D:
حالت اوور درایو که باعث می‌شود خودرو فقط با سه دنده حرکت ‌کند

۲:
معادل استفاده از دنده دو در گیربکس‌های دنده دستی

L:
معادل استفاده از دنده یک در گیربکس‌های دنده دستی

طبق گفته ایران ‌خودرو این پیشرانه بطور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر مصرف سوخت دارد که کمی بیشتر از این‌ها از آن انتظار می‌رود! شتاب صفرتا صد کیلومتر رسمی اعلام‌شده برای H30 کراس ۱۲٫۵ ثانیه در مدل‌های اتوماتیک بوده است، درحالی‌که در واقعیت ما با عددی در حدود ۱۴٫۵ الی ۱۶ ثانیه مواجه شدیم که با توجه به وزن ۱۲۳۰ کیلویی (۲۰۰ کیلو سنگین‌تر از ۲۰۶ تیپ ۵) این خودرو چندان هم دور از انتظار نبوده است.

 

ریمپ اچ سی کراس,ریمپ  H30 Cross ,ریمپ,ریمپ H30 کراس

مزایا و معایب اچ سی کراس
خاموش شدن ناخواسته پیشرانه هنگام دور زدن مهم ترین اشکال این خودرو است. تصور کنید در موقعیتی خطرناک مانند دور زدن دوربرگردان بزرگراه و یا سایر شرایط حاد، موتور خودرو شما ناگهان خاموش شود و در نتیجه سیستم ترمز و هیدرولیک فرمان از مدار خارج شوند، چه مخاطراتی می‌تواند سرنشینان را تهدید نماید؟ البته ایران خودرو نسبت به رفع نقص مذکور اقدام نموده و طی بخشنامه‌ای، نمایندگی‌های این شرکت را نسبت به رفع عیب از طریق دمونتاژ دسته سیم انژکتور و مونتاژ مجدد آن به شیوه صحیح، ملزم نمود.

لرزش فرمان در سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت مشکل دیگر این خودرو است که دلیل آن عدم بالانس بودن چرخ ها است. طبق تجربه افرادی که با این نقیصه روبرو بوده‌اند، این مشکل با بالانس نمودن چرخها حل می شود.

صدای ناخوشایندی شبیه به «تق تق» دیگر مشکل این خودرو است که هنگام دورزدن در برخی از نمونه‌های این خودرو شنیده شده است. باز هم بر طبق تجربه مالکان این خودرو، این عیب ناشی از نقص در مجموعه جعبه فرمان بوده و با تعویض قطعه معیوب کاملا برطرف شده است.

نفوذ باد به داخل کابین و نامناسب بودن شدت نوربالا از دیگر مشکلات این خودرو است؛ در برخی موارد نیز مشتریان از میزان مصرف سوخت دانگ فنگ H30  ناراضی بودند اما بسیاری نیز مصرف پایین آن را جزء نقاط قوت این خودرو ذکر می کنند، اما این نتایج  متناقض می تواند ناشی از کیفیت متغییر ساخت و مونتاژ پیشرانه TU5 باشد که در سال های اخیر دچار افت کیفیت شده است.

بالا بودن دمای آب در رانندگی مشکل شایع دیگری است که بسیاری از دارندگان اچ سی کراس با آن مواجه هستند، یکی از دلایل قابل پیش بینی در این مورد کم بودن پهنای  رادیاتور خودرو نسبت به همزادش یعنی خودروی ۲۰۶ اتوماتیک است، همانطور که می دانید در رادیاتور این گونه خودروها، مسیری جانبی برای خنک شدن روغن گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد بنابراین بار حرارتی مضاعفی بر روی این گونه خودروها وجود دارد و طبیعی است با توجه به شرایط حرارتی کشور باید از رادیاتور با پهنای بیشتری استفاده شود.

وقتی کولر خودرو روشن باشد ، تاخیر کاملا محسوسی در گاز مشاهده می شود ، این مشکلی است که بسیاری از دارندگان این خودرو از آن به شدت گلایه می کنند. در برخی از خودروها، اینکه چگونه برخی دچار مشکلات مشابه می شوند و برخی نمی شوند حکایت از کیفیت متغیر قطعات استفاده شده در خودرو دارد!

یکی از نقاط ضعف دانگ فنگ اچ سی کراس کالیبراسیون ecu خودرو با بنزین اکتان ۹۴ است . در مدل های قبلی این خودرو ایسیو موتور از نوع بوش ME 7.4.4 بود که با استاندارد آلایندگی یورو ۴ منطبق بود اما در مدل های جدید ای سی یو خودرو از نوع بوش ME7.8.8 است . نسل جدید این ایسیو برای پاس کردن آلایندگی یورو ۵ کالیبراسیون شده و مشکل حاد از آنجا شروع می شود که شما بنزین یورو ۲ با اکتان ۸۴ در خودرو یورو ۵ که با بنزین اکتان ۹۴ کالیبره شده استفاده می کنید. شرکت های خودروسازی موظف هستند که به علت استاندارد های آلایندگی جهانی محیط زیست ، خودروهای تولید شده را با استاندارد یورو ۵ سازگار کنند و این شروع مشکل ما در ایران است‌…

 

ریمپ اچ سی کراس,ریمپ  H30 Cross ,ریمپ,ریمپ H30 کراس

مزایای ریمپ برای خودرو اچ سی کراس
ناک یا صدای پیستون و کاهش عمر موتور
ناک یا همان صدای پیستون که چق چق چق در موتور صدا می دهد به شدت باعث کاهش عمر موتور ، افت توان و افزایش مصرف سوخت موتور  tu5  می شود. برای رفع این مشکل باید از بنزین سوپر یا مکمل بنزین استفاده شود که هزینه زیادی خواهد داشت. کاراکال تیونینگ با ریمپ اچ سی کراس کالیبراسیون جداول را با استاندارد یورو ۲ و اکتان ۸۴ سازگار می کند که باعث می شود ناک موتور با ریمپ به طور کامل رفع شود.

علت مصرف سوخت بالای اچ سی کراس
وزن اتاق بالا ، گیربکس با ضرایب دنده بلند وعدم سازگاری بنزین باعث می شود مصرف سوخت h30 cross به خصوص در شهر بالا باشد . با ریمپ ecu h30 cross می توانید مصرف سوخت شهری را به صورت کاملا محسوسی کاهش دهید. چطور؟ در جواب باید بگوییم که نکته مهم عدم سازگاری با بنزین است، وقتی موتور و برنامه ایسیو با بنزین در جایگاه سازگار باشد نسبت سوخت و هوا AFR در حالت ایده آل قرار گرفته و مصرف سوخت کاهش میابد.

عملکرد نا مناسب گیربکس
یکی دیگر از مشکلات h30 cross که با آپدیت گیربکس و ریمپ بهبود می یابد عدم پاسخ گیربکس در زمان فشردن پدال گاز می باشد که به خصوص در زمان سبقت گیری و سراشیبی ها باعث فشار به موتور و ضعف در شتاب می شود. این مشکل را زمانی احساس می کنید که خوردو شما با مکث بسیار زیادی از دنده ۲ به ۱ معکوس می ‌کشد.

کپ اولیه و حرکت اولیه ضعیف
بیشترین حالت تولید آلایندگی خودرو در زمان شتابگیری است برای همین کمپانی ها با استفاده از دریچه گاز برقی ، باز شدن دریچه گاز را محدود می کنند. به زبان ساده تر یعنی وقتی شما پدال گاز را ۵۰ درصد فشار می دهید دریچه گاز ۵۰ درصد باز نمی شود ، ایسیو باز شدن دریچه گاز کنترل می کند تا آلایندگی بالا نرود و همین باعث ضعف اولیه خودرو می شود و مشکل از جایی آزاردهنده تر می شود که گیربکس اتوماتیک ذاتا کند است و وزن h30 کراس هم بالاست. کاراکال تیونینگ با ریمپ اچ سی کراس باز شدن پدال گاز با دریچه گاز را خطی می کند تا عملکرد پدال گاز شبیه دریچه گاز سیمی شود.

موتور بادمای بالا و دمای زیاد آب  h30 cross
درکل موتورهای tu5  به اصطلاح گرم هستند. فن دور کند این موتورها در دمای ۹۷ درجه و دور تند در ۱۰۵ درجه کار می کند و موتور در این رنج حرارتی ایده‌آل کار به فعالیت خود ادامه می دهد، اما درمورد اچ سی کراس در تابستان و در زمانی که کولر روشن است فن ها کار می کنند اما دما کاهش پیدا نمی کند. در بررسی مشکلات اچ سی کراس این ایراد به علت رادیاتور کوچک آب رخ می دهد که ظرفیت خنک سازی آب  را ندارد. شرکت کاراکال با ریمپ ایسیو دانگ فنگ h30 cross فرمان روشن شدن فن دور کند و تند را به مقدار ۵ درجه کاهش می دهد و همین باعث می شود آب رادیاتور فرصت خنک شدن بیشتری پیدا کند و دمای آب از خط وسط آمپر عبور نکند.

چگونه همزمان با کاهش مصرف سوخت ، قدرت موتور افزایش می یابد ؟
با توجه به  مباحث بالا وقتی بعد از ریمپ h30 کراس برنامه ایسیو با موتور و بنزین سازگار می شود مصرف سوخت کاهش می یابد و ما در جداول سوخت می توانیم در دورهای بالا (۳۵۰۰ به بالا ) و در شرایط شتابگیری و تخته گاز نسب سوخت به هوا را در حالت حداکثر قدرت قرار دهیم همین باعث افزایش توان و شتاب می شود.

یعنی زمانی که در شهر و اتوبان یا اوقاتی که از سرگاز استفاده می کنید مصرف شما کاهش می یابد و در زمانی که نیاز به شتاب و قدرت در سراشیبی ها دارید از جداول بهینه شده حداکثر قدرت استفاده می کنید.

زمانی که مشتریان به ما برای ریمپ ایسیو مراجعه می کند قبل از ریمپ ایسیو به بررسی کامل و عیب یابی موتور می‌پردازیم که اگر خودرو دارای مشکل باشد به مشتری گزارش دهیم . در اکثر مواقع بعد از دیاگ ، متوجه خطای عدم احتراق و خطای سنسور اکسیژن دوم ( پایین آمدن عملکرد کاتالیست ) می شویم.عدم احتراق یا misfire در اکثر مواقع به علت استفاده از شمع بی کیفیت در کمپانی و شمع شرکتی است که با تعویض شمع مناسب در ۹۰ درصد از مواقع این مشکل رفع می شود انتخاب بهترین شمع برای اچ سی کراس مستلزم دانستن درجه حرارتی شمع موتور tu5  است . خطای سنسور اکسیژن هم با اصلاح پارامتر و پایین آوردن حساسیت جدول سنسور اکسیژن دوم به طور قطع رفع می شود.

آیا با ریمپ گارانتی خودرو باطل می شود؟
کلیه کارهای ریمپ و آپدیت گیربکس در شرکت کاراکال بدون باز کردن ecu و از طریق پورت دیاگ OBDII انجام می شود ، کاراکال تیونینگ نماینده انحصاری شرکت سدوکس نروژ و alientech ایتالیا می باشد و تمامی کارها با نظارت این شرکتها و دستگاهای اورجینال ریمپ ایسیو انجام می گردد.

آیا با دیاگ زدن می توان متوجه شد که خودرو ریمپ شده؟
جواب خیر است،  دیاگ یک نوع اسکنر می باشد و قابلیت دسترسی به جداول قفل شده ایسیو را ندارد و تغییرات نرم افزاری (ریمپ) در حافظه اصلی وجود دارد و دیاگ فقط به حافظه موقت دسترسی می دهد. پس هیچ شخصی با هیچ نوع دستگاهی نمی تواند ادعا کند که می تواند بفهمد خودرو ریمپ شده یا خیر.

آیا ریمپ بعد از مدتی از بین می رود؟
سوال بسیاری از مشتریان این است که آیا بعد از مدتی برنامه پاک نمی شود؟  با سرباتری برداشتن پارامترها به حالت اولیه بازنمی گردند؟ یا با دیاگ زدن ایسیو ریمپ شده با حالت فابریک بر نمی‌گردد ؟ باید بگوییم خیر و به هیچ عنوان مگر اینکه در شرایط خاص و خرابی ایسیو با استفاده از دستگاه مخصوص ecu ریمپ شده را دانلود کنند.

چرا کارخانه ریمپ را انجام نمی دهد؟
به علت پاس کردن استانداردهای آلایندگی یورو ۵ ، مصرف کننده بد ، سازگاری با هر شرایط آب و هوایی ، سازگاری با شرایط سخت ، افزایش عمر موتور در زمان گارانتی ، موتور خودرو رو محدود می کنند و مجبور هستند درصد قابل توجهی از توان موتور را محدود نمایند.

بعنوان مثال موتور های tu5 قدیمی با ایسیو بوش ME7.4.4
۱۱۰ اسب بخار قدرت داشتند ولی موتور های یورو ۵ tu5 قدرت ۱۰۵ اسب بخاری دارند. یعنی ۵ اسب بخار ضعیف تر به خاطر محدود سازی موتور و پاس کردن استاندارد یورو .

ریمپ به همراه ضمانت یکساله کاراکال تیونینگ
ریمپ و برنامه نرم افزاری دانگ فنگ اچ سی کراس در شرکت کاراکال همراه با یکسال ضمانت ارائه می شوند و موارد زیر روی خودرو اعمال خواهد شد:
کاهش مصرف سوخت شهری نیم تا یک لیتر
افزایش قدرت موتور تا 5 اسب بخار
کاهش دمای آب موتور
رفع محدود سرعت
رفع تاخیر و کپ اولیه گاز
رفع ایراد احتراق ناقص
رفع خطای کاتالیست
بهبود عملکرد گیربکس
رفع ناک و صدای پیستون

با ورود به سایت شرکت کاراکال تیونینگ می توانید با دنیای ریمپ انواع خودروهای ایرانی و خارجی بیشتر آشنا شوید و در صورت تمایل برای انجام ریمپ مراجعه کنید. کاراکال تیونینگ بعنوان اولین شرکت رسمی ریمپ در ایران بیش از 80 شعبه معتبر در سراسر کشور دارد.