زبان گربه ها!

توضیح مفهوم 15 رفتار گربه
برای شناختن گربه ها زمان زیادی لازم است! البته شاید خیلی از ترفندهایی که ما به شما در این مطلب ارائه می دهیم باعث شود که شما
بتوانید به راحتی از احوالات گربه تان باخبر شوید ولی باز هم از یاد نبرید که گاهی ممکن است رفتار در گربه ها از یکدیگر متفاوت باشد.

گربه ها احساساتی همانند انسانها دارند. این احساسات مشترک شامل حس خوشبختی، ترس، غم، عصبانیت، هیجان و بازیگوشی است. البته عمق برخی از این احساسات در برخی از گربه ها متفاوت است ولی بطور معمول گربه ها احساس مشترکی با صاحبانشان برقرار می نمایند.

گربه‌ها موجودات مرموز و غیرقابل درکی هستند. آنها نمی‌توانند مانند سگ‌ها احساسات خود را بصورت واضح و روشن نشان دهند. درک و فهم گربه‌ها ممکن است بسیار دشوار باشد و برای درک رفتار آنها باید بسیار دقیق و آگاه باشیم. مهمترین چیزی که فهم رفتار گربه‌ها را آسان می‌کند، خواندن زبان بدن آنهاست.

ما 15 تا از رفتارهای معمول گربه‌ها را بررسی کرده و معنای آنها را بازگو می‌کنیم. مطالعه‌ی این مطلب برای تمام سرپرستان گربه‌ها الزامی است. معنای برخی از این رفتارها ممکن است بسیار روشن بوده و برخی دیگر بسیار فریبنده باشند.

1- ورز دادن

رفتار گربه

ورز دادن پتو یا بالش، مانند این‌که درحال ورز دادن خمیر است، رفتاری که اغلب صاحبان گربه‌ها آن‌را مشاهده کرده‌اند. این یک نوع مکانیسم آسایش برای گربه‌هاست، و آنها را به روزهایی برمی‌گرداند که کنار مادرشان بوده‌اند، زمانی که شکم مادر خود را برای تحریک به تولید شیر مالش می‌دادند. این حرکت آنها را آرام می‌کند و نشان‌دهنده این است که در محیطی امن و آرام حضور دارند.

2- میو کردن‌ها ریز

میو کردن‌ها ریز گربه

اگر صدای ریز و آرامی از میو کردن گربه خود شنیدید به این معناست که به روش زیبا و شیرین خود درحال گفتن سلام است. درواقع این لذت‌بخش‌ترین زمان برای صاحب گربه‌هاست زیرا معمولاً این میوهای آرام با فشار دادن و مالیدن سر همراه است، یکی از خاص‌ترین لحظات پیوند شما با حیوان خانگی کوچکتان.

3- خوابیدن یا لمیدن بر روی سینه‌تان

این یکی دیگر از کارهایی است که وقتی حیوان راحت و آسوده است انجام می‌دهد. آنها با احساس گرمای بدن شما و شنیدن ضربان قلبتان احساس آرامش می‌کنند. اصولاً با این حرکت نشان می‌دهند که به شما اعتماد دارند و زمانی که با شما هستند احساس امنیت می‌کنند. اگر گربه‌ای سنگین و بزرگ دارید، ممکن است کمی اذیت شوید اما این رفتار گربه‌ها سرشار از عشق و علاقه است.

4- مالیدن صورت و بدن به اشیا یا پاهای شما

چرا گربه بدنش را به شما می مالد؟

حتماً تا بحال این رفتار گربه‌ها را دیده‌اید که صورت و پوزه خود را به دیوار یا مبلمان می‌کشند یا آنرا به بدن شما می‌مالند؛ آنها درحال مشخص کردن قلمرو خود هستند. با این کار بوی خود را در فضا پخش می‌کنند. باید این حرکت گربه‌ها را به خوشی تعبیر کنید زیرا نشان‌دهنده این است که آنها عاشق جایی هستند که در آن زندگی می‌کنند.

5- خیز و جهش‌های هیجانی

خیز و جهش‌های هیجانی

ممکن است این حرکت گربه‌ها کمی عجیب به‌نظر برسد. چراکه با این حرکت ناگهانی ممکن است شمار را ترسانده و ازجا بپراند! گاهی گربه هیجان‌زده وارد شده و به‌طرف هدفی نامرئی می‌جهد. گربه با این رفتار فقط انرژی خود را آزاد می‌کنند، درست مانند بچه‌ای که تلاش می‌کند با رفتارهای شیطنت‌آمیز انرژی خود را رها کند.

6- هیس‌هیس یا غرغر کردن

خب، این یکی از رفتارهای واضح و آشکار گربه‌هاست و نشانه‌ی خوبی نیست. شنیدن صدای هیس‌هیس یا غرغر با حالتی خشمناک نشان می‌دهد که آنها رنجوده، عصبانی یا ترسیده هستند. با این حرکت نشان می‌دهند که می‌خواهند تنها باشند و شما باید قبول کنید، پس از بروز این صدا، گربه‌ها حالتی تهاجمی خواهند داشت.

7- بدن خود را روی زمین خوابانده و پشت خود را قوس می‌دهند

بی‌شک این حرکت یکی از قابل‌ستاش‌ترین رفتار آنهاست. در این حالت گربه بر روی زمین یا تخت خود را خوابانده و پشتش را قوس می‌دهد، انگار در حال کشش بدنش است. با این رفتار به شما نشان می‌دهند که از عشق و توجه شما استقبال می‌کنند. این بهترین زمان است که به او نوازش یا آغوشی گرم هدیه دهید.

8- ناله کردن یا زوزه کشیدن

شنیدن صدای ناله یا زوزه از گربه، نشان‌دهنده اینست که از چیزی ناراحت و غمگین است. ممکن است جایی گیر کرده باشند، درد داشته باشند یا به‌دنبال شما بگردند. در گربه‌های عقیم نشده این صدا می‌تواند نشانه جفت‌گیری باشد.

9- مدفوع خود را نمی‌پوشانند

گربه ای که مدفوع خود را نمی‌پوشاند

یکی از بهترین نکات نگهداری از گربه اینست که بسیار خودکفا هستند، در تیمار خود بسیار مهارت داشته و به مراقبت فوق‌العاده کمی نیاز دارند. به‌طورکلی گربه‌ها پس از استفاده از جعبه خاک، مدفوع خود را با خاک می‌پوشانند. اگر زمانی این کار نکرد، نشانه اینست که از شما ناراحت بوده یا جعبه خاکشان را دوست ندارند.

10- خیره شدن با دهانی باز

خیره شدن گربه با دهانی باز

اگر تا بحال گربه خود را دراین حالت دیده‌اید، نشان‌دهنده اینست که کمی وحشت‌زده است. این رفتار که «واکنش فلیمن (Flehmen response)» نامیده می‌شود؛ بسیار پیچیده‌تر از آنست که فکر می‌کنید. در این حالت حیوان برای درک بوهای جدید دهان خود را باز کرده و لب‌هایش کمی بالا می‌برد تا ازطریق سقف دهانش بوها را حس کند. شاید خنده‌دار بنظر برسد اما آنها درحال تلاش برای تشخیص بوهایی هستند که با کمک بینی قادر به دریافت آنها نیستند.

11- چهچهه یا جیرجیر کردن

چهچهه یا جیرجیر کردن گربه

این یکی دیگر از رفتارهای شگفت‌انگیز گربه‌هاست. آنها معمولاً زمانی که مشغول تماشای پرنده‌ای پشت پنجره هستند صدایی شبیه به چهچهه (Chattering) از خود بروز می‌دهند. این صدای ریز خنده‌دار، صدای ناامیدی است. به این معنی که آنها چیزی را می‌خواهند و نمی‌توانند به دست بیاورند.

12- لمیدن روی همه وسایل شما

خوابیدن روی وسایل شما

وقتی گربه این رفتار را از خود نشان می‌دهد، دارد التماس می‌کند که به او توجه کنید. ممکن است نیاز به بازی کردن با شما داشته یا تنها خواسته‌اش این باشد که کنارتان بماند. آنها با این حرکت حضور خود را به شما می‌فهمانند.

13- بالا بردن و جمع کردن گوش‌‌ها

بالا بردن گوش

اولین عکس‌العمل گربه‌ها قبل از هیس‌هیس یا غرغر کردن، بالا بردن گوش‌هایشان است. اگر دیدید که گربه گوش‌هایش را منقبض کرده و حرکت می‌دهد بدانید که مضطرب و آزرده شده است. بهترین کاری که در این مواقع انجام می‌دهید اینست که به او فرصت دهید تا آرام شود و هیچ عکس‌العملی از خود بروز ندهید.

14- خرخر کردن

صدای زمزمه و خرخر کردن آرام، صدای رضایت کامل و لذت در گربه است. صدای خرخر عمیق نشانه اینست که گربه درحال آرام کردن خودش است و این صدا باعث می‌شود که بهتر تسکین یابد.

15- پیچاندن دم

با دیدن این حرکت آشنا متوجه می‌شوید که گربه، موش یا حیوان کوچک دیگری را دیده است. وقتی که سر دمش شروع به حرکت می‌کند نشان‌دهنده اینست که بسیار تمرکز کرده و هیجان‌زده است. این رفتار مربوط به هیجان شکار در حیوان است. بهتر است آنها را تنها بگذارید تا کمی آرام شوند.

شاید گربه‌ها گاهی اوقات مرموز و ستیزه‌جو باشند اما موجوداتی شگفت‌انگیز بوده و همراهان بسیار خوبی هستند. سعی کنید با رفتارهای مختلف گربه آشنا شوید تا بتوانید بهترین ارتباط را با گربه خود برقرار کنید.