ساده ترین روش برای فر کردن مو

فر کردن مو  و ایجاد فرهای براق و حجیم روی هر رنگ، طول و بافت مویی زیبا و جذاب به نظر می رسد. اگر موهایتان به طور طبیعی فر نیست، چند راه ساده برای فر کردن مو و ایجاد موج های زیبا روی موهایتان وجود دارد. چطور می توانید خودتان موهایتان را فر کنید؟ نگران نباشید ما چند آموزش فر کردن مو آسان را در این مطلب از مجله زیبایی سین دخت در اختیارتان قرار می دهیم تا به طور حرفه ای و به راحتی فر کردن مو را در خانه انجام دهید.

بخش اول: استفاده از دستگاه فر کننده مو

1- یک فر کننده مو 1 اینچ (2.5 سانتی متر) برای موهای کوتاه یا متوسط خریداری کنید. اگر اندازه موهای شما تا سرشانه یا کوتاه تر هستند، باید از یک فر کننده مو نازک 1 اینچ (2.5 سانتی متر) برای موهای خود استفاده کنید. فر کننده مو ضخیم تر ممکن است فرهای مورد نظرتان را به شما ندهد.

  • فر کننده مو را می توانید به صورت آنلاین یا از فروشگاه های لوازم آرایشی و زیبایی خریداری کنید.
  • فر کننده مو بزرگ تر با ضخامت 1.25 اینچ (3.2 سانتی متر) بهتر است برای موهایی استفاده شود که از سرشانه پایین تر رفته اند. استفاده از فر کننده مو نازک تر ممکن است هر بار که بخشی از موها را می گیرید، همه آن ها را به خوبی فر نکند.

2- به موها خشک خود موس حجم دهنده یا اسپری مو بزنید. برای فر کردن مو نیازی به شست و شوی موها نیست، بلکه باید موهایتان کاملا خشک و بدون گره و پیچیدگی باشند. از موس حجم دهنده یا اسپری مو استفاده کنید تا موهای خود را با یک لایه نازک بپوشانید. حتما انتهای موهای خود را با موس یا اسپری پوشش دهید، زیرا این مناطق معمولا اولین بخشی هستند که فر خود را از دست می دهند.

3- دمای فر کننده مو را مطابق با ضخامت موهایتان تنظیم کنید. اگر فر کننده مویی دارید که به شما امکان تغییر دما را می دهد، اگر موهای نازکی دارید، فر کننده مو را روی دمای پایین قرار دهید. دمای بیش از حد می تواند به موهای نازک آسیب برساند. برای موهای ضخیم، دمای اتو مو را بالاتر ببرید تا گرما با هر بار پیچش، تمام موهای شما را بگیرد.

  • اگر موهای شما از ضخامت کم تا متوسط برخوردار هستند، یا رنگ شده اند، دمای فر کننده مو را روی 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتی گراد) یا پایین تر قرار دهید.
  • برای موهای ضخیم، می توانید درجه حرارت را بین 200 تا 300 درجه فارنهایت (93 تا 149درجه سانتی گراد) تنظیم کنید.

4- یک بخش مو به ضخامت 1 اینچ (2.5 سانتی متر) جدا کرده و آن ها را دور فر کننده مو داغ بپیچید. یک بخش از مو را بین انگشتان خود بگیرید و پس از اتمام گرم شدن فر کننده مو، تمام رشته های مو را به صورت عمودی دور فر کننده مو بپیچید.

  • اگر یک فر کننده مو با گیره دارید، و می خواهید موهای خود را از پایین فر کنید، حتما انتهای رشته مو را به همان جهت که موهایتان را می پیچید، بچسبانید.
  • اگر اتو مو دارید، می توانید از بالا یا پایین موهای خود شروع کنید. برای فرهای با موج کم تر، از هر کجا که می خواهید موج ها شروع شوند؛ موهای خود را در اطراف اتو بپیچید و کمی از موهای خود را در انتها آزاد بگذارید.
  • برای فرهای موج دارتر با اتو مو، از قسمت پایین شروع به پیچاندن مو کنید و از قسمت های بالایی موهای خود استفاده کنید تا انتهای آن را بپوشانید و موها را کاملا نزدیک اتو نگه دارید.

5- برای حجم دهی بیش تر، موهای خود را به صورت افقی با دستگاه فر کننده بپیچید و نگه دارید. روشی که موهای خود را دور دستگاه فر کننده می پیچید و آن ها را نگه می دارید روی میزان حجمی که از فر شدن موهای خود انتظار دارید تاثیر می گذارد. برای فرهای موج دارتر با حجم بیش تر، موهای خود را به صورت افقی در اطراف دستگاه فر کننده بپیچید و در حالت افقی نگه دارید.

  • برای فرهای کم موج و با حجم کم، هر رشته مو را به صورت عمودی در اطراف دستگاه فر کننده بپیچید و دستگاه را در حالت عمودی نگه دارید.

6- موهای خود را به مدت 8 تا 10 ثانیه در دستگاه فر کننده به صورت پیچیده نگه دارید. مردم غالبا وسوسه می شوند که موهای خود را برای مدت طولانی تری به حالت پیچیده نگه دارند، و فکر می کنند که موهایشان بیش تر فر خواهند شد. اما متاسفانه این کار نه تنها باعث فر شدن بیش تر موها نمی شود بلکه به آن ها آسیب هم می رساند. 8 تا 10 ثانیه زمان زیادی برای گرم کردن هر حلقه مو در اطراف دستگاه فر کننده است.

  • اگر متوجه شدید که وضعیت حلقه مو از نظر فر شدن خوب نیست، می توانید به عقب برگردید و پیچش را مجددا تکرار کنید. منتها قبل از پیچاندن مجدد، موس یا اسپری موی بیش تری به آن رشته بمالید.

7- هر حلقه را به آرامی گیره بزنید تا خنک شود. برای کمک به عدم باز شدن هر حلقه، تا زمان خنک شدن آن را با گیره به سرتان بچسپانید. از یک سنجاق سر (یا یک گیره تک میل یا گیره چاک دار) کمک بگیرید و آن را به آرامی داخل موهای خود فرو کنید و تا زمانی که خنک می شوند، چسپیده به سرتان نگه دارید.

  • شما می توانید تا اتمام کار فر کردن، موهایتان را با گیره نگه دارید. این کار نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود بلکه هنگام فر کردن، حلقه های دیگر مو مزاحم کار شما نیستند.

8- هر حلقه مو خنک شده را باز کنید و برای محکم و ثابت ایستادن به آن اسپری بزنید. وقتی فر کردن موهایتان تمام شد، سنجاق سرها را از داخل موهایتان خارج و آن ها را با لایه ای از اسپری مو بپوشانید تا محکم نگه داشته شوند. اسپری با استحکام بالا یا “تقویت کننده” به طولانی تر نگه داشتن فرهای شما کمک می کند.

  • اگر موهای خیلی خوبی دارید، حتما فقط یک لایه نازک اسپری روی موهای خود پاشش کنید. موهای شما برای استحکام نیازی به اسپری زیاد نخواهند داشت زیرا اسپری بیش از حد می تواند موهایتان را سنگین کرده و فر آن ها را باز کند.
  • اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، به موهایتان ضد رطوبت بزنید تا هنگام بیرون رفتن، فرهایتان محفوظ بمانند.

9- از برس کشیدن موهای تازه فر شده خودداری کنید. می توانید ژولیدگی موهایتان را با انگشتان خود یا با کمک یک گیره مو به آرامی برطرف کرده و به دلخواه خود به موهایتان فرم بدهید. بعلاوه تنها در صورتی که می خواهید فر مویتان را باز کنید یا به موهایتان حجم بدهید، آن ها را شانه زده یا برس بکشید. برس کشیدن ممکن است موجب وز شدن موهایتان شود.

بخش دوم: روش های مدل دادن به موها بدون استفاده از گرما

1- موهایتان را در طول شب با کمک جوراب ببندید. هنگامی که موهایتان بعد از حمام تقریبا خشک شد، به آن ها سرم مو محافظت کننده بمالید و آن ها را به صورت دم اسبی با کشش مو محکم کنید. یک جوراب بردارید و تمام موهای خود را درون آن قرار دهید، سپس موهای خود را به دو بخش تقسیم کنید. هر دو بخش را محکم در اطراف جوراب از هر طرف ببندید و انتهای آن ها را با یک سنجاق سر محکم کنید.

  • صبح موهای خود را باز کنید و به آن ها اسپری مو بزنید تا فرهای شما فرم خود را حفظ کنند.
  • شما می توانید این جوراب را از فروشگاه های عرضه وسایل زیبایی و یا به صورت آنلاین خریداری کنید، یا با بریدن قسمت پنجه های یک جوراب و چرخاندن جوراب و تبدیل کردن آن به یک دایره ضخیم، خودتان آن را تهیه کنید.
  • به خاطر داشته باشید که استفاده از جوراب روی موهای بلند بهتر عمل می کند.

2- برای ایجاد فرهای کم موج یا ریز و پرموج با موهای بافته شده بخوابید. وقتی موهای شما مرطوب است، مقداری سرم محافظت کننده مو را با کمک انگشتان دست به موهایتان بمالید. موهای خود را به هر چند بخشی که دوست دارید تقسیم کنید و هر بخش را محکم ببافید. شما می توانید موهای خود را دو یا چند رشته ای به صورت بافت فرانسوی، ردیفی یا کورن رو یا به صورت مدل حصیری 3 رشته ای ببافید. قسمت های پایین هر بافت را با یک کش موی پلاستیکی محکم کنید و روی بافت ها بخوابید.

  • صبح، بافت های خود را باز کنید و با کمک انگشتانتان آن ها را مرتب کنید. از اسپری موی حجم دهنده استفاده کنید تا فرهای شما باقی بمانند.
  • برای فر شدن با موج های ریزتر، موهای خود را به بخش های زیادی تقسیم کنید و هر بخش را به 6 تا 10 قسمت تقسیم کنید و محکم و ریز ببافید.
  • برای فر شدن با موج های آزادتر، موهای خود را به 1 یا 2 بخش تقسیم کرده، ببافید و با آن ها بخوابید.

3- موهای خود را به مدت یک شب برای فر شدن در سایزهای مختلف، در بیگودی های نرم بپیچانید. بیگودی های غلطکی نرم را از فروشگاه های عرضه لوازم زیبایی خریداری کنید. برای فرهای ریزتر و بیش تر، از بیگودی های کوچک و برای فرهای بزرگ و با موج کم تر از بیگودی های بزرگ استفاده کنید. موهای مرطوب خود را قبل از خواب در بیگودی ها بپیچانید و آن ها را در جای خود با گیره محکم کنید.

  • بعضی از بیگودی ها خودشان دارای گیره های محکم سازی هستند که اغلب استفاده از آن ها نسبت به استفاده از سنجاق سر یا سایر گیره های مشابه، راحت تر است.
  • صبح، موهای خود را از بیگودی ها جدا کنید و برای ماندگاری فرها در تمام طول روز؛ به موهایتان اسپری مو بپاشید.

4- برای فر شدن موها، آن ها را با کمک سنجاق به شکل مارپیچ های کوچک به سر متصل کنید. زمانی که موهای شما مرطوب است، آن ها را به شکل رشته ای و با هر ضخامتی که دوست دارید و از بالا به پایین پیچ بدهید. هنگامی که این پیچ و تاب به ریشه مو رسید؛ آن را به صورت دایره ای روی سر خود بپیچید و با دو سنجاق سر که روی هم قرار گرفته اند، روی سرتان بچسپانید. این مارپیچ های کوچک را روی سرتان نگه دارید و با آن ها بخوابید.

  • صبح، مارپیچ ها را باز کنید و فرهای خود را مشاهده کنید. برای حفظ ماندگاری فرها در طول روز، به آن ها اسپری مو بزنید.
  • مارپیچ ها را می توانید به اندازه دلخواه، بزرگ یا کوچک درست کنید. از تعداد رشته موهای بیش تر در هر پیچ و تاب برای مارپیچ های بزرگ تر و فرهای کم موج تر استفاده کنید و از رشته موهای کم تر در هر پیچ و تاب برای ایجاد مارپیچ کوچک تر و بالطبع فرهای ریزتر و با موج بیش تر کمک بگیرید.

بخش سوم: دست یافتن به یک پرم دائمی (فر شش ماهه)

1- یک ماه قبل از فر دائمی (پرم)، هیچ عمل شیمیایی روی موهایتان انجام ندهید. موهایی که در طی یک ماه قبل از فر کردن، رنگ شده اند، نرم کننده دریافت کرده اند و یا به هر طریقی نوعی تغییر شیمیایی روی آن ها انجام گرفته، بیش تر در معرض آسیب هستند و نتیجه مطلوبی بعد از فر کردن ارائه نمی دهند.

  • برخی از افراد متخصص در زمینه فر کردن مو و آرایشگران، روی موهایی که در یک ماه اخیر رنگ شده یا هر گونه عملیات شیمیایی را دریافت نموده اند؛ هیچ کاری اعمال نمی کنند. برای اطلاع از خط مشی های آن ها، پیشاپیش با منشی سالن آن ها تماس بگیرید.
  • پرم در بعضی مواقع ممکن است باعث شود که موهای شما روشن تر به نظر برسند. در مورد این که آیا این امکان در رابطه با نوع مو شما وجود دارد یا خیر، با آرایشگر خود صحبت کنید.
  • به یاد داشته باشید که پرم موها، بسته به طول و بافت مو حدودا 6 ماه طول می کشد. آن ها واقعا محو نمی شوند، تا زمانی که مو رشد کند.

2- به آرایشگر خود بگویید که چه مدل فر مویی دوست دارید. آیا شما به مو با موج های ظریف، موج های بیش تر و یا فرهای کلاسیک علاقه دارید؟ اجازه دهید آرایشگرتان بداند که شما می خواهید موهایتان چگونه به نظر برسند. او گزینه های مرتبط با نوع فر مو را که در اختیار دارد به شما ارائه می هد.

  • تصاویر موجود در آلبوم آرایشگرتان و حتی تصاویر آنلاین را جست و جو کنید تا ایده های بیش تری راجع به انواع فرهای مورد نظر خود دریافت کنید. حتی اگر بتوانید تصویری را با خود به سالن بیاورید خیلی بهتر است. بعلاوه آرایشگرتان نیز می تواند به شما بگوید که چه مدل فری با موهای شما بیش تر سازگار است.

3- از یک پرم مو دیجیتال یا داغ برای ایجاد فرهای با موج کم تر روی موهای ضخیم استفاده کنید. دو گزینه اصلی برای پرم وجود دارد: پرم دیجیتالی یا داغ و پرم سرد یا ترکیب قلیایی. پرم های گرم ابتدا موهای شما را با یک درمان آرامش بخش آماده می کنند، سپس میله های گرم شده اعمال می شوند و بسته به طول و ضخامت موی شما، دما کنترل می شود.

  • پرم های دیجیتال فقط روی موهای ضخیم عمل می کنند. آن ها فرهایی شبیه موج های سست و نه حلقه ای، ایجاد می کنند.
  • کل روند پرم دیجیتال حدود 3 تا 4 ساعت طول می کشد و از پرم سرما گران تر است.
  • پرم های دیجیتال نسبت به پرم سرد، به طور بالقوه آسیب کم تری به موهای شما وارد می کنند، بعلاوه به محصولات محافظت کننده کم تری برای ماندگار ماندن فرها در طولانی مدت نیاز دارید.

4- برای ایجاد حلقه های محکم روی هر نوع بافت مو، از پرم سرد استفاده کنید. اگر موهای ضخیمی ندارید، تنها گزینه قابل استفاده برای شما، پرم سرد است. در این نوع پرم، موهای شما در یک ترکیب قلیایی خیس شده و سپس محکم در اطراف بیگودی ها پیچیده می شوند تا حلقه ها شکل بگیرند. پرم سرد می تواند فرها را به ریشه موهایتان نزدیک تر کند و روی هر نوع مو قابلیت استفاده کردن دارد.

  • در حالی که پرم سرد در ابتدا کم تر طبیعی به نظر می رسد، اما به مرور درست می شود.
  • با پرم سرد مجبور به استفاده بیش تر از محصولات تقویت کننده حلقه ها هستید، منتها روند کلی کوتاه تر و مقرون به صرفه تر است.

5- برای شستن موهای با پرم جدید، 2 تا 3 روز صبر کنید. بعد از پرم، موهای شما برای سازگاری با مواد شیمیایی و آسیب های ناشی از آن ها به زمان نیاز دارند. فرهای شما نیز برای جا افتادن هر چه بیش تر، به زمان نیاز دارند. شستن فوری آن ها باعث می شود تا کمی از حالت فر بودن خود خارج شوند.

  • برای موهای خود از شامپوها، نرم کننده ها و محصولات محافظت کننده مورد تایید استفاده کنید. از یک نرم کننده حاوی پروتئین برای کمک به بهبود مواد مغذی از دست رفته موها در طی پروسه پرم استفاده کنید.

6- برای خشک کردن موهای خیستان، حوله را محکم و خشن روی آن ها نکشید. برای جلوگیری از وز شدن و در هم آمیختگی موهایتان، پس از دوش گرفتن به جای این که حوله را محکم روی سرتان مالش دهید، به آرامی و نوازش گونه با یک حوله با بافت ریز سرتان را خشک کنید. منتها دقت کنید که موهایتان را به اندازه کافی خشک کنید تا آب نداشته باشند و اجازه دهید روند خشک شدن در جریان هوا به پایان برسد.

  • اگر از پرم سرد استفاده کرده اید، در حالی که هنوز موهایتان مرطوب است، روی آن ها کرم تقویت کننده فر مو یا محلول بمالید و بگذارید با جریان هوا خشک شوند.
  • در صورت استفاده از پرم، از خشک کردن موهایتان با گرما یا صاف کردن آن ها با اتو مو اجتناب کنید. گرمای بیش از حد می تواند به موهای پرم شده آسیب برساند.

7- هنگامی که از پرم مو استفاده کرده اید از رنگ و کلر خودداری کنید. هر چیزی که سرشار از مواد شیمیایی باشد، مانند رنگ مو یا کلر، می تواند بر روی پرم شما تاثیر منفی بگذارد و باعث خشک شدن و آسیب دیدن موهایتان شود. حداقل 1 ماه برای رنگ کردن موهای پرم شده صبر کنید.

  • اگر شناگر هستید، برای محافظت از پرم موهای خود در برابر کلر، کلاه شنا بپوشید تا زمانی که پرم رشد کرده و از بین برود.

8- هر سه ماه موهای خود را کوتاه کنید تا فرهای شما سرحال و مرتب باقی بمانند. ممکن است وسوسه شوید که موهای خود را کوتاه نکنید تا بتوانید فرها را طولانی تر نگه دارید. منتها برای نگهداری از سلامت و سرحال ماندن فرها، باید هر سه ماه موهای خود را اصلاح کنید.

  • اگر موهای شما به سرعت رشد می کنند، احتمالا قسمت بالایی موهایتان شروع به صاف شدن خواهند کرد و فرهای قسمت های پایینی موهایتان به مرور زمان سست تر و کم موج تر به نظر می رسند. اکثر پرم ها حدود 6 ماه قبل از شروع به از بین رفتن کامل، باقی می مانند.

نکته: تکنیک های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام روش فر کردن موها برای شما بهتر است و برای ایده های بیش تر با آرایشگر خود مشورت کنید.