سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی سبک‌های متفاوتی را شامل می‌شود. این سبک ها با هدف زیبایی و استفاده بهینه از فضای داخلی طراحی و انتخاب می‌شوند. در ادامه به بررسی 9 مورد از سبک دکوراسیون داخلی که مورد پسند بسیاری از افراد هستند و اغلب جلوه بهتری برای منزل به همراه خواهند داشت، پرداخته‌ام. با ما همراه باشید.

1. سبک مدرن

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

سبک مدرن معمولا ما را به یاد خانه هایی با چیدمان خشک و بی روح البته تمیزی می‌اندازد که در ساخت آن از فلز، شیشه و سنگ استفاده شده است. همچنین کاربرد لوازم ضروری و غیر ضروری کمی در آن به چشم می‌خورد.

سبک مدرن در زمان‌های مختلفی وجود داشته است فقط با گذشت زمان و قدیمی شدن استایل مدرن در بازه‌‌ای از زمان، نام آن تغییر کرده است. اگر بخواهیم آن را ساده تر کنیم با گذشت زمان مدرنیته بودن یک نوع چیدمان دیگر مدرن به حساب نمی آید زیرا هرروز بر دانش و علم طراحی داخلی نیز افزوده می شود. به عنوان مثال، سبک دکوراسیون داخلی سنتی فرانسوی هم زمانی مدرن به شمار می‌رفته ولی در حال حاضر جزء دکوراسیون سنتی و کلاسیک به شمار می‌رود.

2. سبک صنعتی

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

این سبک دکوراسیون داخلی پس از انقلاب‌ صنعتی در کشورهای پیشرفته امروزی ایجاد شده است. این سبک  در چند دهه اخیر برای دکوراسیون منازل نیز به کار برده می‌شود. ولی در گذشته این سبک در دفاتر کاری، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

  • این سبک به کمک رنگ‌های گرم و تیره به فضا جلوه می‌دهد.
  • فلز، شیشه و چوب موادی هستند که در این سبک بیشتر به کار برده می‌شوند.
  • اکسسوری کم و ساده در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شود.

3. سبک مینیمال

سبک مینیمالیست حدود 10 سال می‌شود که رواج یافته است. سبک مینیمال همانطور که از نامش پیداست به کمترین چیز از هر المان برای دکوراسیون داخلی بسنده می‌کند. دکوراسیون داخلی مینیمالیست در واقع فنگ شویی قناعت پیشگی را در معرض دید قرار می‌دهد. به بیان دیگر این سبک در مقابل سبک‌های ماکسیمالیست مانند سنتی ایستاده است و تجمل را نمی‌پسندد.

4. سبک سنتی

دکوراسیون منزل با سبک سنتی

سبک دکوراسیون داخلی سنتی در هر کشور متفاوت چیده می‌شود. مثلا سبک سنتی فرانسوی، ایتالیایی، بریتانیایی در یک گروه از سبک دکوراسیون داخلی به نام سنتی اروپایی قرار می‌گیرند. نکته جالب این است که در ایران دو سبک سنتی وجود دارد که به پیش از ورود اسلام و پس از ورود اسلام به ایران تقسیم می‌شود. سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان نیز از جمله سبک های سنتی است که به منطقه شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا تعلق دارد.

5. سبک ترانزیشنال یا انتقالی

سبک ترانزیشنال در دکوراسیون داخلی

در این سبک با نگاه اول ممکن است بین آن و سبک‌های سنتی، تفاوتی احساس نشود اما نکته مهم اینجاست که در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک انتقالی، فضا از تک سبکی بودن خارج می‌شود. یعنی در واقع مبلمان سنتی در کنار عناصر مدرن به کار برده می‌شوند. این سبک چون سبکی تلفیقی است در اکثر منازل و اماکن ممکن است به چشم بخورد.

در بیشتر موارد سبک انتقالی زمانی احساس می‌شود که لوازم بر اثر نقل مکان و جا به جایی به مکانی جدید با سبک جدید و ابعاد متفاوت برده شوند. از مزیت‌های این سبک این است که در ترکیب لوازم می‌تواند تعادل متناسبی ایجاد کند و محیطی گرم و آرام را به ارمغان آورد.

  • ترانزیشنال به حد متعادلی بین سبک دکوراسیون داخلی سنتی و مدرن بر می‌گردد.
  • مبلمانی ساده در کنار فرش‌هایی با طرح شلوغ و رنگ های پر تحرک دارد.
  • دیوارهای با رنگ ساده با تابلوهای پر طرح و شلوغ را به نمایش می‌گذارد.
  • استفاده از چوب، فلز، شیشه و سنگ در کنار هم حس انتقال و گذر را در این سبک تداعی خواهد کرد.

6. سبک فرانسوی

سبک فرانسوی در دکوراسیون داخلی

سبک فرانسوی از جمله سبک‌های دکوراسیون داخلی است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

این سبک از هنگام اولین سفرهای پادشاهان قاجار به اروپا در ایران رواج پیدا کرد و هنوز هم نمونه‌ های آن در خانه های ایرانی به چشم می خورد. ویژگی های آن شامل موارد زیر است:

  • مبلمان خراطی شده
  • دیوارهای شلوغ
  • تابلوهای زرق و برق دار
  • اکسسوری‌های گران قیمت
  • رنگ های پرتحرک در کنار خنثی

7. سبک روستیک

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

این سبک تلفیقی از سبک صنعتی و روستایی است که طرفداران خاص خود را دارد. جالب بودن سبک روستیک  این است که بیشتر از طبیعت الهام گرفته شده است.

  • در دکوراسیون داخلی روستیک فضای داخل را مانند فضایی باز دکور می‌دهند.
  • از رنگ سفید در دیوارها زیاد استفاده می‌کنند.
  • استفاده از چوب، فلز، چرم و پوست در این سبک بیشتر به چشم می‌خورد.
  • اکسسوری‌های این سبک معمولا صنایع دستی محلی را به نمایش می‌گذارد.

8. سبک ساحلی

سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی

سبک ساحلی همانطور که نامش پیداست، از خانه‌ها و فضاهای داخلی شهرهای ساحلی الهام گرفته است. این سبک در شهرهای ساحلی طرفداران زیادی دارد.

  • در این سبک از رنگ‌های آبی، سبز و سفید بیشتر به کار برده می‌شود.
  • استفاده از متریال ساحلی مانند حصیر در کفپوش، ظروف چوبی و… بسیار به چشم می‌خورد.
  • گل و گیاه نیز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند.

9. سبک آرت دکو

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی
  • این نوع سبک، سبکی تجمل‌گرایانه به شمار می‌رود که از وسایل هنری در دکور آن اغلب استفاده می‌شود.
  • تابلوها در این سبک از دکوراسیون داخلی، اصل و گران قیمت هستند.
  • هر اکسسوری و وسیله‌ای که سبک آرت دکو برای تزیین به کار برده می‌‌شود اثر هنری باید باشد.
  • استفاده از رنگ‌های تیره برای اکسسوری‌ها و دیوارهای شلوغ، تزیینات گسترده و وسایل آنتیک در این سبک به کار گرفته می‌شود.

10. سبک مدیترانه‌ای

سبک مدیترانه‌ای یکی از سبک‌هایی است که علاوه بر سبک ساحلی برای ویلاهای شخصی بسیار مناسب و پرکاربرد است. معمولا در این سبک چشم‌اندازی از دریا در نظر گرفته می‌شود و لوازمی لوکس و استاندارد باید برای آن انتخاب شود.

اما از سبک مدیترانه‌ای در آپارتمان‌های امروزی نیز به کار می‌برند هر چند که نمایی از اقیانوس به چشم نخورد. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به رنگ‌هایی متمایل به خاکی و قهوه‌ای رو به قرمز اشاره کرد. علاوه بر رنگ نکته مهم دیگر به کار بردن عناصر طبیعی و به ویژه گل و گیاهان است که در این سبک باید به کار برده شوند.

آشپزخانه و اتاق خواب؛ 2 بخش مهم در دکوراسیون خانه

فاکتورهایی که به آنها اشاره کردیم، جزء عوامل عمومی دکوراسیون داخلی است. اما قسمت‌های دیگر منزل مانند اتاق خواب، آشپزخانه، توالت و حمام دارای ابزارهای فرعی خاص خود هستند که باید هر کدام مجزا بررسی شوند.

در ادامه توضیح مختصری از نقش عوامل مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی خانه در قسمت‌های آشپزخانه و اتاق خواب خواهیم داشت.
با ما همراه باشید و در صورت نیاز به دیدن نمونه کارهای تیم ما برای این نمونه در این قسمت کلیک کنید.

نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل

نقش نور در چیدمان خانه

آشپزخانه مهمترین بخش خانه به شمار می‌رود. معمولا اهالی خانه وقت بیشتری را در آن سپری می‌کنند و اغلب تراکم بالایی از اثاثیه را در آن جای می‌دهیم.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه طیف وسیعی از انتخاب‌ها را پیش روی ما قرار می‌دهد. به همین دلیل جزء قسمت‌های هیجان انگیز و جذاب دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. در اینجا نمونه‌هایی از اجزایی که در آشپزخانه می‌توان به آن پرداخت را عنوان کرده‌ایم:

  1. کابینت آشپزخانه
  2. سینک و شیرآلات ظرفشویی
  3. جزیره یا آیلند آشپزخانه
  4. گاز، هود و فر
  5. مبلمان آشپزخانه
  6. و…

انتخاب رنگ مناسب و یا کاغذ دیواری هماهنگ با دیگر اجزای آشپزخانه نقشی مهم در زیبایی آشپزخانه دارد. شدت و رنگِ نورِ استفاده شده در بخش آشپزخانه با دیگر بخش‌ها می‌تواند متفاوت باشد زیرا هر بخشی طبق کاربرد متفاوتش نور مخصوص خود را نیاز دارد.

استفاده از کفپوشی متفاوت  در ارتفاع غیر همسطح با سطح پذیرایی یا نشیمن باید ویژگی‌های مهمی را شامل شود. از جمله این ویژگی‌های مهم برای کفپوش آشپزخانه می‌توان به مقاوم بودن در برابر آب و افتادن تجهیزات فلزی اشاره کرد.

انتخاب مبلمان مناسب در آشپزخانه نیز از عوامل مهمی است که می‌تواند تغییر زیادی در زیباتر جلوه کردن آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک به شمار رود.

نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی

اتاق خواب منزل باید مکانی راحت‌تر از سایر بخش‌های منزل باشد. دکوراسیون مناسب برای اتاق خواب می‌تواند فضایی راحت و آرام‌بخش برای استراحت و خواب را ایجاد کند. موارد مهمی که بهتر است در دکوراسیون اتاق خواب در نظر گرفته شود شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • استفاده از نورپردازی آرام بخش و ملایم به کمک شدت نور کم
  • سرویس خواب با اندازه و رنگ متناسب با سبک انتخاب شده
  • رنگ آمیزی یا استفاده از کاغذ دیواری با رنگ‌های ملایم و غیر هیجانی
  • استفاده از کفپوش متفاوت با سایر قسمت‌های خانه
  • پرده مناسب که برای نوردهی در طول روز مناسب انتخاب شده باشد

از جمله اشتباهاتی که در دکوراسیون اتاق خواب و یا بازسازی آن اتفاق می‌افتد، استفاده از سرویس خواب نامناسب است. سرویس خواب خیلی بزرگ در اتاق خواب‌های کوچک علاوه بر اشغال فضای اتاق، زیبایی اتاق را نیز از بین می‌برند.

برخی از نکات گفته شده در بخش فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، برای دکوراسیون اتاق خواب نیز مناسب است. از جمله آن ها استفاده از گل‌های طبیعی و همچنین یک کتابخانه کوچک است که بسیار موثر در متحول ساختن جلوه اتاق خواب خواهد بود.

جمع‌بندی

دکوراسیون داخلی منازل بسته به سلیقه شخصی، فضای موجود و ایده‌های طراح ممکن است بسیار متفاوت با یکدیگر باشند. پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه جویی در هزینه، استفاده بهینه از تمام فضا و دست یافتن به دکوراسیونی ماندگار، حتما از تیم متخصصین مشورت دریافت کنید. گاهی با دریافت راهنمایی‌های بسیار ساده می‌توان دکوراسیونی جذاب‌تر برای فضای موجود ایجاد کرد.