علت لاغر شدن ناگهانی چیست ؟

1- نارسایی های قلبی

نارسایی قلبی یک مشکل قلبی است که طی آن قلب نمی تواند به خوبی خون و اکسیژن را به بقیه اندام های بدن پمپ کند. یکی از علایم این بیماری کاهش وزن ناگهانی تقریبا 7٫5 درصد از وزن بدن در طول 6 ماه است. در اصطلاح پزشکی به این وضع cardiac cachexia می گویند.

اگر شما دچار کاهش ناگهانی وزن همراه با علایمی مثل تنفس بریده، سرفه های مداوم و حالت تهوع شدید حتما سریعا نزد پزشک بروید.

2- اختلالات غذایی جدی

اختلالات غذایی به دلایل مختلف میتوانند یک علت لاغر شدن ناگهانی باشند. آنورکسی (بی‌اشتهایی روانی) و بولیمی (پرخوری روانی) دو نمونه از اختلالات غذایی است که باعث لاغری شدید و سریع شده و برای سلامتی شما خطرناک است.

آنورکسی یک اختلال روانی است که طی آن شخص مورد نظر از چاقی و اضافه‌وزن میترسد و غذایش را به شدت کاهش می دهد. این افراد تا جایی که بتوانند غذا نمی خورند که مبادا چاق شوند. ولی همانطور که پرخوری بد است، کم خوری هم دشمن سلامتی است.

اختلال بولیمی هم یکی از مشکلات روانیست که شخص قبل از سرزنش خود و ورزش زیاد و همچنین مجبور کردن خود به بالا آوردن، بی‌وقفه غذا می خورد. هر دوی این مشکلات دلیل لاغر شدن هستند و به سلامتی شما لطمه خواهند زد.

عوارض خوردن قهوه زیاد

3- دغدغه‌های فکری و مشکلات روحی

دغدغه های فکری مانند استرس و اضطراب یک دلیل لاغر شدن ناگهانی هستند. اگر شخصی نتواند شرایط استرس‌ زا را مدیریت کند با مشکلات زیادی مثل لاغری سریع و همچنین تنفس نامنظم، سرگیجه، درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه و تنگی‌نفس مواجه می شود که سلامتی او را به خطر می اندازد.

همچنین افسردگی هم باعث کاهش تغذیه شده و ممکنست به شدت شما را لاغر کند. خود این لاغر شدن ممکنست بیماری افسردگی شما را تشدید کند.

دکتر «اش وایل» در این باره می گوید: “متاسفانه یکی از نشانه های افسردگی می تواند کاهش اشتها باشد که منجر به کاهش وزن می شود.”

4- انواع بیماری سرطان

 

انواع بیماری سرطان، از سرطان کولورکتال گرفته تا سرطان خون و ریه همه می توانند علت لاغر شدن ناگهانی شما باشند. تومورهای سرطانی موجب افزایش متابولیسم بدن شده و وزن را کاهش می دهد. همچنین کسانیکه پرتودرمانی می شوند به شدت کاهش وزن خواهند داشت.

تومورها برای بزرگ شدن و زندگی کردن به خون و ذخایر انرژی بدن نیاز داشته و از خون و مواد مغذی بدن شما تغذیه می‌کنند. همچنین این تومورها می توانند ترکیبات شیمیایی آزاد کنند که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و در نهایت کالری‌سوزی را بیشتر می کنند.

دکتر «مایکا روسو» جراح عمومی مرکز درمانی «مموریال کِر» در این باره می گوید: “عملکرد نادرست بدن و افزایش سوخت و ساز آن سبب می شود که بدن از تمام ذخیره های خود استفاده کرده و سبب کاهش ناگهانی وزن شود.”

5- بیماری‌های انگلی

یک علت لاغر شدن ناگهانی، بیماری‌های انگلی است. کسانیکه دچار انگل‌ های روده‌ای هستند تغذیه خوبی دارند اما لاغر می‌شوند. از علائم دیگر بیماریهای انگلی میتوان به شکم درد، سیالوره یا آبریزش دهان (به‌خصوص موقع خواب)، سردرد، سرگیجه و رنگ‌‌پریدگی اشاره کرد. برای کشف این بیماری باید آزمایش مدفوع بدهید.

6- نارسایی غده فوق‌کلیه

بیماری آدیسون یا نارسایی آدرنال (غده فوق‌کلیه) ممکنست موجب کاهش اشتها و وزن شوند. البته این بیماری شیوع بالایی ندارد اما بالقوه خطرناک است و باید به‌موقع تشخیص داده شود. یکی از علائم کم‌ کاری غده فوق‌ کلیه افت شدید فشارخون است. پس اگر افت فشار و لاغری را کنار هم داشتید ممکنست به این بیماری مبتلا شده باشید.

7- اسهال مزمن

بخاطر تغذیه‌ی نامناسب یا یک بیماری ویروسی ممکنست شما دچار اسهال مزمن شوید. این مشکل با مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک و داروهای پزشک درمان می شود. اگر بصورت متوالی مثلا 4 هفته دچار اسهال مزمن شده باشید ممکنست به اختلالات جدی مانند سندرم روده‌های تحریک‌پذیر، بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن)، التهاب روده و … مبتلا شده باشید.