فواید میوه اژدها

میوه اژدها  ( به انگلیسی :  Pitaya ) به نام دراگون فروت (dragon fruit) ، پیتایا و گلابی توت فرنگی هم شناخته می شود که میوه چند نوع کاکتوس است. میوه اژدها بومی مکزیک و آمریکا مرکزی و آمریکا جنوبی است و در کشورهای آسیای جنوب شرغی از جمله ویتنام ، تایوان ، جزیره اکیناوا در ژاپن ، جنوب چین ، مالزی و فلیپین و فلسطین هم کشت می شود.

کاکتوس مادر میوه اژدها در شب شکوفه می کند و شکوفه هایی بزرگ دارد که به قطر 25 سانتی متر می رسد و به نام گل شب یا ملکه شب شناخته می شود.

 

مصرف یک وعده 100 گرمی میوه اژدها 264 کالری ، 11 درصد ویتامین ث و 3.5 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می کند. مقدار آنتی اکسیدان در میوه اژدها بالا است و مصرف مداوم آن باعث بهبود آسم و سرفه های شدید می شود و برای  پیشگیری از سرطان روده بزرگ و دیابت و کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون مفید است.

 

لیکوپن موجود در دراگون فروت با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

از آنجا که میوه اژدها از کاکتوس های  متنوعی تولید می شود در 6 رنگ روانه بازار شده است که هر رنگ طعم و مزه خاص خودش را دارد.

 

میوه اژدها بسیار آبدار است و طعمش ترکیبی از کیوی و گلابی است ، دانه های درون میوه ریز و سیاه رنگ هستندو با کاشت و پرورش آن ها میتواند کاکتوس جدیدی بوجود آورد.

کیوسکی چه غذایی است؟

انواع رنگ میوه اژدها

میوه سفید با پوست قرمز

میوه و پوست قرمز یا بنفش ارغوانی

میوه صورتی با پست قرمز

میوه سفید با پوست صورتی

دو نوع کمیاب تر میوه اژدها : میوه سفید با پوست زرد  و میوه قهوه ای با پوست سفید

میوه اژدها زرد نسبت به میوه اژدها قرمز کمیاب تر است.

هر چه رنگ قرمز میوه بیشتر باشد ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه های سفید دارد.

خواص میوه اژدها

میوه اژدها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل فلاونوئیدها ، اسید فنولیک و بتاسیانین است و فیبر زیادی دارد و به کاهش قند خون کمک میکند.

این میوه حاوی پری بیوتیک است که به تغذیه پروبیوتیک های روده کمک میکند و در نتیجه باعث بهبود دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می شود.

دراگون فروت منبع خوبی برای فیبر ، لیکوپن ، کاروتن ، ویتامین ث ، نیاسین و ریبوفلاوین ، منیزیم ، کلیسیم ، فسفر ، آهن و سدیم است.

 

روش مصرف میوه اژدها, میوه اژدها, میوه اژدها یا دراگون

مزرعه پرورش میوه اژدها

 

تقویت سیستم گوارش با میوه اژدها

دراگون فروت سرشار از الیگوساکارید هاست که به رشد باکتری های مفید یا پروبیوتیک های روده از جمله لاکتوباسیل و بیفیدوباکتری ها کمک میکند و باعث هضم یکنواخت مواد غذایی می شود.

فیبر بالای دراگون فروت به بهبود حرکات روده و ترشحات آب گوارشی کمک میکند و با تنظیم عملکرد روده ها مانع از ایجاد یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده می شود.

 

دراگون فروت و درمان فشار خون بالا

در درمان های سنتی ، میوه اژدها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

 

کنترل دیابت با میوه اژدها

یک میوه کامل 60 کالری و 8 گرم قند دارد ، این میوه برای پیشگیری و کنترل دیابت نوت 2 مفید است. دانه های میوه به تنظیم سطح گلوکز خون کمک میکنند.

مصرف منظم میوه اژدها با کاهش سطح قند خون در ارتباط است. در مطالعه ای که سال 2017 در پیش دیابتی ها انجام شد ، افرادی که میوه اژدها مصرف کردند ، میزان قند خونشان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

 

دراگون فروت برای پیشگیری از پیری زودرس

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و با اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن مقابله کرده و روند پیری را کند می کند و باعث می شود پوست جوان و شاداب به نظر برسد. میتوانید از ترکیب میوه اژدها و ماست ، ماسک جوانسازی برای پوست درست کنید و هفته ای یک بار از آن استفاده کنید.

 

مصرف دراگون فروت به تنظیم چربی پوست کمک می کند و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می نماید.

برای تاثیر بیشتر میتوانید از پوره میوه اژدها روی قسمت های ملتهب و آکنه پوست به عنوان یک پماد موضعی استفاده کنید.

استفاده موضعی از پوره دراگون فروت یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش التهاب و قرمزی آفتاب سوختگی است به خصوص اگر با آب خیار و عسل ترکیب شود .