فواید ویتامین d

ویتامین D برای بسیاری از کارکردها از جمله کمک به استخوانهای شما در جذب کلسیم تا تقویت خلق و خوی در ماه های زمستان بسیار مهم است. 90 درصد از ویتامین D را از آفتاب می گیریم ، اما حتی اگر در ماه های زمستان به بیرون بروید ، خورشید به اندازه کافی قوی نیست که بدن ما بتواند این ویتامین حیاتی را تولید کند. اگرچه می توانید این ویتامین را در غذاهایی مانند ماهی روغنی، شیر و تخم مرغ بیابید ، اما برخی از متخصصان می گویند ما باید از مصرف مکمل نیز استفاده کنیم.

 

ویتامین D برای داشتن استخوان های قوی ضروری است ، زیرا به بدن کمک می کند که کلسیم را از رژیم غذایی دریافت کند. به طور سنتی ، کمبود ویتامین D با نرمی استخوان همراه است ، بیماری ای که در آن بافت استخوان به درستی کانی نمی شود و منجر به استخوان های نرم و ناهنجاری های اسکلتی می شود. اما به طور کلی ، طبق تحقیقات  ویتامین D  اهمیت زیادی در محافظت در برابر بسیاری از مشکلات بهداشتی دارد.

 

فواید ویتامین d:

میوه های حاوی ویتامین d,سبزیجات حاوی ویتامین dضعف عضلانی ممکن است یکی از عوارض جانبی ویتامین D پایین باشد

 

1. ویتامین d به ساخت استخوان های قوی کمک می کند

بدن ما به ویتامین D نیاز دارد تا کلسیم را از غذایی که می خوریم به درستی استخراج کند ، اما کمبود ویتامین D به این معنی است که نمی توانیم کلسیم کافی را جذب کنیم. با گذشت زمان ، این می تواند به پوکی استخوان منجر شود (شرایطی که استخوان ها ضعیف شده و احتمال شکستگی بیشتری پیدا می کنند) .

 

2. ویتامین d می تواند در برابر بیماری لثه محافظت کند

محققان فنلاندی اخیراً دریافتند که میزان کم ویتامین D با پریودنتیت یا بیماری لثه مرتبط است. مطالعه آنها نشان داد افرادی که به بیماری مزمن لثه مبتلا هستند ، میزان ویتامین D نیز در خون آنها بسیار کم است.

 

3.ویتامین d به تقویت عضلات شما کمک می کند

ضعف عضلانی ممکن است یکی دیگر از عوارض جانبی ویتامین D پایین به خصوص در افراد مسن باشد. مطالعات بیشماری نشان داده اند که مصرف مکمل های این ویتامین به طور قابل توجهی عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

 

4- ویتامین d ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند

یک مطالعه جدید و بزرگترین که تاکنون در این زمینه انجام شده است ،نتیجه گرفت که کمبود ویتامین D با بیماری های قلبی مرتبط است.

بيش از 70 درصد از نزديك 1500 بيمار كه تحت تنگي شريك ها تحت بررسي قرار گرفته اند ، كمبود ويتامين D داشتند و 32 درصد بيشتر از بيماري هاي شريان كرونر در بيماران با كمترين ويتامين D وجود دارد.

 

این نتایج کاملاً واضح بود ، این تیم اکنون می خواهد در مورد تأثیر ویتامین D بر تقویت سلامت قلب تحقیق کند.

 

5- ویتامین d می تواند عملکرد مغز را تقویت کند

این ویتامین حیاتی می تواند فوایدی برای ذهن و بدن داشته باشد. شواهد نشان می دهد که بین سطح کم ویتامین D و زوال عقل ارتباط وجود دارد. این بیماری در بافت مغز یافت می شود و دو مطالعه اخیر حاکی از آن است که سطح پایین ویتامین D می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

 

میوه های حاوی ویتامین d,سبزیجات حاوی ویتامین d