فواید و مضرات شراب برای بدن

شراب قرمز صدها سال بخشی از رویدادهای اجتماعی در برخی از فرهنگ ها بوده است. در قرون وسطی معتقد بودند که راهبان آنها به دلیل نوشیدن منظم و متوسط شراب، عمر طولانی تری دارند. شراب در قرآن کریم بعلت مسکر بودن و زوال عقلی مصرف کننده نجس و حرام ذکر شده است و خرید و فروش، تولید، حمل و نقل و نوشیدن آن حرام است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

همچنین مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره: خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

مضرات و فواید شراب انگور قرمز

از آنجاییکه انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی و تنظیم کننده چربی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ این احتمال وجود دارد که شراب قرمز و نوشیدنی های برپایه انگور قرمز نیز دارای خواص و فواید مشابهی باشد. انگور قرمز منبع نسبتاً غنی رزوراترول (Resveratrol) است. رزوراترول یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در پوست انگور وجود دارد.

همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند که با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها و بیماری های قلبی ارتباط واضحی دارند. انگور رسیده، انار و توت، منابع خوبی برای کسب رزوراترول مورد نیاز بدن هستند. اگرچه شراب قرمز نیز به احتمال زیاد حاوی رزوراترول است، اما به دلیل خطرات سلامتی مرتبط با نوشیدن الکل، دریافت آنتی اکسیدان از مواد غذایی طبیعی و میوه های نسبت به نوشیدن شراب بسیار سالم تر و عقلانی تر است.

همچنین فواید و خواص انگور قرمز و نه الزاما شراب انگور قرمز برای سرماخوردگی کلیه، لاغری، کبد چرب، جوش صورت، بیماران قلبی، فشار خون و پوست و مو در مطالعات مختلف ثابت شده است.

بهتر است بدانید بسیاری از مطالعات در طول سالیان نشان داده است که ارتباط مثبتی بین نوشیدن متوسط نوشیدنی های طبیعی نه الزاما شراب و الکلی برگرفته ازمیوه های حاوی آنتی اکسیدان و سلامت قلب وجود دارد. به عنوان نمونه، یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده، نشان داده است که نوشیدن آب انگور قرمز باعث کاهش ریسک بیماریهای قلبی از جمله بیماری عروق کرونر قلب می شود که یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) می گوید که نمی توان بر پایه چنین مطالعاتی روابط علت و معلولی برای فواید نوشیدن شراب در نظر گرفت و عوامل دیگری ممکن است در این امر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که رژیم غذایی بدون شراب قرمز دارند نیز ممکن است از یک سبک زندگی سالم یا رژیم مدیترانه ای پیروی کنند.

آنها همچنین اشاره می کنند که الکل یا اتانول می تواند به طور مستقیم به قلب آسیب برساند. برای ایمن ماندن از این عوارض افراد باید از دستورالعمل های (CDC) مرکز پیشگیری از بیماری پیروی کنند. این مرکز برای کاهش و کنترل مصرف بی رویه شراب، مصرف یک لیوان شراب را برای زنان و دو لیوان را برای آقایان در طول روز مجاز می داند.

براساس آنچه گفته شد، اگر فواید و خواص شراب انگور قرمز و انار و هر نوع شراب دیگری واقعیت داشته باشد، این امر به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در این نوشیدنی ها است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثرات حفاظتی را برای تمام ارگان های بدن اعمال می کند. بدیهی است که استفاده از آب میوه های طبیعی نیز می توانند آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را بدون هیچگونه محدودیتی به خوبی تامین کنند.

فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟

مضرات و فواید نوشیدن شراب برای سلامتی

از آنجاییکه صنعت شراب سازی در بسیاری از کشور ها سود زیادی ایجاد می کند، برای افزایش فروش، مطالب اثبات نشده بسیاری در مورد فواید نوشیدن شراب برای سلامتی در رسانه های مختلف مطرح می شود. بسیاری از این مطالب حتی فاقد یک منبع معتبر و علمی هستند.

رفع افسردگی

برخی معتقدند که نوشیدن یک لیوان شراب در هفته می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل کند. شکی نیست افسردگی برای برخی از افراد یک اختلال شایع اما جدی است زیرا می تواند بر احساس، تفکر و مدیریت امور روزمره تاثیر بگذارد. اما آیا اما شراب می تواند اثرات ضد افسردگی داشته باشد؟ اکثر مردم می دانند که مصرف الکل می تواند افسردگی یا اضطراب فرد را بدتر کند.

سلامت پوست

مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در هر نوشیدنی، می تواند باعث بهبود شرایط پوست شود و از رشد باکتری های آکنه جلوگیری کند. به طور کلی خوردن میوه های حاوی آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت پوست مفید است. آنتی اکسیدان ها باعث جوان سازی پوست می شوند، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهند و پوست را روشن و درخشان نگه می دارند.

مصرف این نوشیدنی های طبیعی بدون افزودنی های مضر و شکر می تواند گردش خون را تحریک کند بنابراین می تواند از ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن باعث می شود هورمون ها تعادل خود را از دست بدهند و ممکن است باعث کم آبی پوست شده و احتمال آکنه را تشدید کند.

کاهش وزن

شراب و به ویژه شراب سفید حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپی کاتچین، کوئرستین و رسوراترول است. به طور طبیعی این آنتی اکسیدان ها می توانند سطح کلسترول را کاهش دهند و همچنین ممکن است با سوزاندن چربی های شکم و کاهش التهاب مرتبط با چاقی از کاهش وزن پشتیبانی کنند. اما همانطور که پیش تر نیز گفته شد الکل موجود در شراب مضرات زیادی برای سلامت قلب و عروق به همراه دارد و مشکلات قبلی توانایی افراد را برای انجام فعالیت ورزشی کاهش می دهند.

 

تقویت سیستم ایمنی

شراب تاثیر مستقیم بر روی کبد دارد و مصرف آن در طولانی مدت موجب سیروز کبدی می شود. با این حال برخی ادعا می کنند که مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اتانول، جز شیمیایی موجود در نوشیدنی های الکلی و شراب است که به ادعا می شود حتی به تقویت قدرت واکسیناسیون کمک می کند.

این نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها می توانند به شدت با ویروس ها مبارزه کنند. مصرف این ماده به میزان متوسط می تواند به تقویت سیستم ایمنی که می تواند با ۲۰۰ نوع ویروس مبارزه کند، کمک می کند. آب انگور قرمز همچنین می تواند به درمان علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند و پلی فنول رسوراترول می تواند از تکثیر ویروس ها پس از ورود به بدن جلوگیری کند اما شراب انگور الزاما چنین خواص و فوایدی ندارد.

تراکم استخوان

در برخی از مقالات نوشیدن شراب را با بهبود تراکم استخوان مرتبط می دانند. به طور طبیعی، با افزایش سن انسان، استخوان ها نازک و ضعیف می شوند. مطالعات جدید نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان و نه الزاما شراب و الکلی، در حد متوسط می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

پوکی استخوان نوعی بیماری است که پس از رسیدن به مرحله یائسگی بیشتر در خانم ها دیده می شود. پوکی استخوان باعث افزایش احتمال شکستگی استخوان ها می شود.

تقویت بینایی

رسوراترول از جمله مواد است که ممکن است برای چشم مفید باشد. این ترکیب از تحلیل رفتن عضلات چشم در اثر افزایش سن جلوگیری می کند. یکی از این تحلیل های مرتبط با سن عضلات چشم، انحطاط ماکولا نام دارد. از آنجاییکه رسوراترول در ترکیبات شراب وجود دارد، احتمال داده می شود که مصرف شود ارتباط احتمالی با تقویت بینایی داشته باشد، اما می دانیم که در فرآیند تولید شراب، قند به الکل تبدیل می شود. دیابت یا مرض قند بیماری است که ارتباط مستقیم با حجم قند موجب در خون افراد دارد. کاهش بینایی و در موارد حاد نابینایی، از جمله بیماری های چشمی مرتبط با دیابت هستند.

دژنراسیون ماکولا یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی است و یک بیماری چشمی غیر قابل درمان محسوب می شود. ماکولا مسئول توانایی خواندن، تشخیص و دیدن اشیا با جزئیات دقیق است. رسوراترول که در  انگور یافت می شود، از رشد رگ خونی در چشم که می تواند منجر به تحلیل رفتن ماکولا شود، جلوگیری می کند.

حفظ سلامت دهان و دندان

مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک بهترین توصیه ها برای حفظ سلامت دهان و دندان هستند. اما یک رژیم غذایی سالم می تواند باعث افزایش قدرت دفاعی شما در برابر ده ها بیماری احتمالی دندان و لثه شود. در مورد شراب نیز تبلیغاتی وجود دارد که این نوشیدنی با جلوگیری از رشد برخی از باکتری های موجود در بیوفیلم دهان، ممکن است از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و رشد باکتری هایی را که باعث ایجاد حفره در دندان می شوند را متوقف کند.

پلی فنول ها، عصاره هسته انگور و نه الزاما شراب انگور، می توانند سرعت رشد باکتری های مسئول ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان را کاهش دهند. اگرچه بر اساس این ادعا، شراب قرمز می تواند به کاهش این باکتری ها کمک کند اما سلامت مطلوب دهان و دندان هنوز هم به رعایت بهداشت روزانه دندان ها وابسته است. به خاطر داشته باشید که مصرف شراب می تواند عوارضی مانند آسیب کبدی، کبد چرب، سکته، برخی سرطان ها، پانکراتیت و مشکلات قلبی و روانی را به دنبال داشته باشد.

طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانهطرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه
طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه

طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه

تولید و مصرف شراب در کشورهای اسلامی حرام است. حتی اقلیت های دینی که مصرف این نوشیدنی در دین آنها حرام نیست به احترام مسلمانان از خرید و فروش و استفاده این نوشیدنی در اماکن عمومی خودداری می کنند. مطابق بر اساس قانون مجازات اسلامی، افرادی که اقدام به ساخت و تولید شراب خانگی به صورت دست ساز در خانه نمایند مجرم بوده و مشمول مجازات خواهند بود. در این مورد قانونگذار برای ساخت و تولید انواع مشروبات الکلی در خانه، مجازات شلاق، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته است.

نکته: شما می توانید با مصرف انواع سیب، آلبالو، انار و انگور سفید، سبز یاقوتی، عسگری، شاهانی که هر یک طعم منحصر به فردی از فواید این میوه لذیذ بهره مند به طور مستقیم بهره مند شوید. آب میوه های طبیعی نیز راهکار دیگری برای استفاده از مواد مغذی موجود در میوه ها هستند.

پوست انگور نیز به عنوان یک ماسک مفید برای پوست قابل مصرف است.

شراب بدون الکل چیست

شراب بدون الکل همانطور که از نام آن پیداست شرابی است که در آن الکل وجود ندارد. این شراب همان طعم و ساختار شراب اصلی را دارد اما فقط بدون الکل یا اتانول است. شراب بدون الکل برای کسانی که به دلایل سلامتی سعی در کاهش مصرف الکل دارند، گزینه بسیار خوبی است. در حالی که مشخص شده است که شراب (به خصوص شراب قرمز) فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد، اما عادت غلط مانند نوشیدن زیاد آن می تواند باعث مشکلات کبدی شود و شما را در برابر سرطان آسیب پذیر کند. استفاده از شراب بدون الکل راهی عالی برای حفظ سلامتی است.

بیشتر شراب های بدون الکل به عنوان شراب معمولی تولید می شوند. سپس، شراب ‌سازان از فناوری خاصی برای استخراج الکل از این نوشیدنی ها استفاده می‌ کنند. استفاده از شراب بدون الکل چه به دنبال اهداف سلامتی باشید، چه صرفا به دنبال تعادل در رژیم نوشیدن خود باشید، گزینه ای بسیار خوبی است. جهت سنجش شراب می توان از شراب سنج یا الکل سنج استفاده نمود .

مضرات شراب قرمز

شاید براساس تبلیغات انجام شده شراب قرمز برای سلامتی مفید باشد، اما مضرات زیاد آن برای سلامتی، به طور کامل اثبات شده است. نوشیدن شراب می تواند کبد را از نظر ابتلا به هپاتیت و زخم کبد تحت تاثیر قرار دهد. همچنین مصرف این نوشیدنی باعث افزایش فشار خون و آسیب به عضله قلب شود. برخی دیگر از مضرات نوشیدن شراب قرمز عبارتند از:

  1. وابستگی به الکل
  2. سیروز کبدی و خطر افسردگی
  3. افزایش وزن
  4. افزایش خطر مرگ و بیماری های مختلف
  5. اختلال در خواب و از دست دادن حافظه

مصرف زیاد این نوشیدنی در نهایت می تواند منجر به افزایش خطر مرگ زودرس شود.

شراب شیرین است یا تلخ

طعم شراب بستگی به سازنده آن دارد. این نوشیدنی می تواند طعمی شیرین یا تلخ داشته باشد. هنگامی که شراب به زبان برخورد می کند، زبان مزه ای شیرین آن را تشخیص می دهد. لازم به ذکر است که شراب حاوی الکل بعد از برخورد با وسط زبان تلخ مزه خواهد بود. بنابراین در هنگام نوشیدن شراب، ابتدا مزه ای شیرین را تشخیص داده می شود. اما بعد از چند ثانیه به دلیل وجود الکل و تانن در شراب مزه ای تلخ را حس می شود.

طعم شراب

 

مضرات شراب انگور

شراب انگور اغلب به عنوان یک نوشیدنی دارای خواص بسیار زیاد تبلیغ می شود. با این حال، ازعوارض جانبی منفی مرتبط با مصرف نوشیدنی های الکلی نیز باید به اطلاع همگان برشد. عوارض زیر با مصرف نوشیدنی های الکلی، از جمله شراب انگور رخ خواهد داد:

بیماری های کبدی

یکی از شناخته شده ترین اثرات طولانی مدت مصرف نوشیدنی های الکلی مانند شراب انگور، بیماری های کبدی است. هنگامی که الکل به مقدار زیاد نوشیده می شود کبد باید اضافه کاری انجام دهد. در نهایت، پس از سال ‌ها مصرف نوشیدنی های الکلی، کبد ممکن است به درستی کار نکند یا عملکرد خود را از دست بدهد. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت، بیماری های کبدی دهمین علت مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۷ بوده است.

اختلالات جنینی

نوشیدن شراب انگور یا هر نوع نوشیدنی الکلی در دوران بارداری ممکن است اثرات ماندگاری بر کودک داشته باشد. کودکانی که در رحم مادران در معرض الکل قرار می گیرند در واقع همان الکلی را می نوشند که مادرشان مصرف می کند. جنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض شراب انگور یا هر نوشیدنی الکلی دچار عوارض زیر شود:

  • ویژگی های عجیب و غریب در صورت
  • داشتن اندازه کوچک تر از سایر کودکان هم سن و سال خود
  • نقائص مادرزادی هنگام تولد
  • مشکلات یادگیری و رفتاری بعد از تولد

واکنش های آلرژیک به سولفیت

سولفیت ها در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها، از جمله شراب انگور یافت می شوند. محتوای سولفیت در شراب سفید معمولا بالاتر از شراب انگور است. بنابراین افرادی که به سولفیت ها حساسیت دارند، ممکن است دچار کهیر، حالت تهوع و شوک آنافیلاکتیک شوند.

سردرد های میگرنی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شراب، به ویژه شراب انگور ممکن است باعث ایجاد سردردهای میگرنی در برخی افراد شود. تانن ها و فلاونوئیدها که هر دو در پوست انگور یافت می شوند، ممکن است علت این مشکل باشند.

افزایش وزن

هنگام نوشیدن شراب انگور یا هر نوشیدنی الکلی دیگر احتمال افزایش وزن نیز وجود دارد. الکل حاوی کالری خالی و تری گلیسیرید است که باعث افزایش سطح LDL یا «کلسترول بد» در بدن می شود.

سرطان سینه

طبق مطالعات موسسه ملی سرطان، مصرف بیش از حد شراب انگور یا نوشیدنی های الکلی در زنان با بروز سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد. مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی در زنان، باعث افزایش سطح استروژن و افزایش سرعت پیشرفت تومور در آنها می شود.