معرفی رشته تربیت بدنی

 

 رشته ی تربیت بدنی,رشته تربیت بدنی در دانشگاه

 

رشته تربیت بدنی علاوه بر تکیه بر تحرکات جسمانی که از وجود آنها برای تقویت قوای جسمانی دانشجویان خود بهره می‌برد، به منظور تقویت قوای ذهنی و فکری آنها از علوم مختلفی نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و فیزیولوژی هم کمک می‌گیرد.
رشته تربیت بدنی چیست ؟
رشته تربیت بدنی را می توان یکی از رشته های مرتبط با علوم انسانی شمرد که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد. هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.
رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است.
ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری هایی مانند امراض قند و نارسائی های قلبی- عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته می باشد. کاربرد رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی درامرآموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی و کهولت را شامل می شود.
تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی شامل 133 واحد درسی است که دروس عمومی شامل 19 واحد درسی، دروس پایه شامل 14 واحد درسی، دروس نظری 38 واحد درسی، دروس عملی 36 واحد درسی و دروس اختیاری آن شامل 26 واحد درسی می باشد.
ضمن اینکه دانشجویان باید 4 درس از دروس دروس نظری انتخابی و دروس عملی انتخابی را انتخاب نمایند. در جدول زیر می توانید لیست رشته های دروس مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را مشاهده کنید.
رشته تربیت بدنی,تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی در دانشگاه

دروس رشته تربیت بدنی :
دروس پايه:
آناتومي انساني، فيزيولوژي انساني، شيمي عمومي، فيزيک عمومي، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمکهاي اوليه، زيست شناسي.
دروس اصلي:
اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه ريزي آموزش متوسطه، روانشناسي کودکي و نوجواني، روانشناسي تربيتي، اصول و فنون مشاوره و راهنمايي، سنجش و اندازه گيري، توليد و کاربرد مواد آموزشي، روشها و فنون تدريس، مديريت آموزشي.
دروس تخصصی:
اصول و مبانی تربيت بدنی، تاريخ تربيت بدنی، تغذيه و ورزش، آسيب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتي، فيزيولوژی ورزشي، يادگيري حرکتي، سنجش و اندازه گيري در تربيت بدني، بهداشت و ورزش، تربيت بدني در مدارس، مديريت سازمانهاي ورزشي ، مديريت و طرز اجراي مسابقات، زبان اختصاصي، حرکت شناسي ورزشي، حرکات اصلاحي، تربيت بدني و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشي، مباني رواني و اجتماعي، تربيت بدني، آمادگي جسماني، فوتبال، دو و ميداني ، بسکتبال، هندبال، تنيس روي ميز، کشتي، بدمينتون.
معرفی رشته تربیت بدنی,شاخه های رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی چیست

بازار کار و شغل های رشته تربیت بدنی در ایران
دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی می توانند پس از پایان تحصیلات خود به تدریس تربیت بدنی در مدارس و یا مراکز آموزشی مانند سازمان های دولتی، فدراسیون های ورزشی و … فعالیت کنند شاهد آن هستیم که فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارت خانه ها – می تواند در ساخت وسايل و لباس های ورزشی مشاور يک طراح باشد – فعالیت در باشگاه های ورزشی آزاد – مربی بدنسازی و … هم می توانند فعالیت نمایند.
به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته بیکار نمی مانند و اگر شما مهارت ها و توانمندی های خود را افزایش دهید مسلماً در پیدا کردن شغل پردرآمد گزینه های زیادی خواهید داشت. می تواند به عنوان مربی در باشگاه های ورزشی آزاد فعاليت کند و يا به عنوان مربی، کارشناس يا مربی بدنسازی جذب سازمان تربيت بدنی شود. در ادامه به صورت گزینه ای موقعیت های شغلی یک دانش آموخته و کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی را برایتان نام می بریم.
* راه انداری باشگاه فرهنگی _ ورزشی
* مربی گری رشته های مختلف
* مربی و روانشناس تیم های باشگاهی
* سرپرست تیم های ورزشی
* معلم ورزش در مدارس
* داوری مسابقات ورزشی و…
شاخه های رشته تربیت بدنی
هر کدام از 6 گرایش بالا دارای زیر مجموعه یا همان گرایش های متعدد به شرح زیر می باشد:
** گرایش های رفتار ورزشی که با رفتار انسان از زمان تولد تا لحظه مرگ آشنا می شوند.
این رشته نیز از رشته های قدیمی تربیت بدنی است و نقش به سزایی در استعدادیابی ورزشی داردد و شامل موارد زیر است:
یادگیری و کنترل حرکتی
آموزش تربیت بدنی
دانشجویان در این رشته
رشد حرکتی
** گرایش های فیزیولوژی ورزشی که به عنوان یکی از قدیمی ترین رشته های تربیت بدنی به شمار می رود:
فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی
فیزیولوژی فعالیت بدنی بالینی
فیزیولوژی فعالیت تغذیه ورزشی
فیزیولوژی ورزشی کاربردی
فیزیولوژی فعالیت بدنی محض
** گرایش های ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی شامل :
گرایش روانشناسی ورزشی فیزیولوژی ورزشی
گرایش مدیریت ورزشی
گرایش رفتار حرکتی
گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی
گرایش بیومکانیک ورزشی
گرایش های دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی شامل:
گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
گرایش مدیریت ورزشی
گرایش فیزیولوژی ورزشی
گرایش رفتار حرکتی