مقایسه کردن زندگی خود با دیگران در شبکه های اجتماعی

اگر از زندگی خویش آنقدر راضی نیستید، تماشای صفحه ی اینستاگرام سایرین که کاملا خوشحال بنظر می رسند در حکم خودزنی است. بدین ترتیب اگر زندگی خویش را با سایرین مقایسه می کنید و حس ناخوشایندی دارید در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم به چه دلیل نباید زندگی و رابطه ی خویش را با زندگی و رابطه ی سایرین مقایسه کنید.

با فراگیر شدن رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی که تمام روز و شب زندگی ما را فراگرفته، به سختی می توانیم در زندگی دوستان و آشنایان( و حتی غریبه‌ها !) سرک نکشیم!

 

مخصوصا هنگامی که پای روابط به میان می آید، با وجود این که می دانیم مقایسه کردن زندگی و رابطه و آدم ها با افراد دیگر اصلاً کار درستی نیست( و حتی میتواند رفتاری سمی باشد!) باز هم ناخواسته این کار را انجام می دهیم.

 

انقلاب تکنولوژی و رسانه های اجتماعی، سبب شده آدم ها به آسانی با هم رابطه برقرار کنند و اشنا شوند، ولی در مقابل ، زمینه ای آماده شده که اشخاص، یکدیگر را با جزئیات زندگی، روابط شان با همسر و نامزد و دوستان و … و حوادث گوناگون زندگی خویش بمباران کنند.

 

نگاه کردن به زندگی از پشت لنز های رسانه های اجتماعی سبب می شود هر آنچه که می بینیم فیلتر شده باشد، و این حس را به ما بدهد که هر چه که هستیم و هر آنچه که داریم، کافی نیست یا باید بیش تر داشته باشیم و بهتر و کامل تر باشیم.

 

“اوه خدای من، ماشین جدید مسعود رو دیدی عکسش رو گذاشته اینستاگرام؟ خيلي خوش شانسه… خوش به حالش… ماشین من قدیمیه و احتیاج به تعمیر اساسی داره. ”

 

“راستی عکس فیس بوک تعطیلات و سفر خارجه سارا رو دیدی؟ دیدن این عکس سبب میشه پایان هفته مون شش برابر بدتر بشه… “

 

زمانی که قرار بود شبکه های اجتماعی و ارتباط از راه دور در بین مردم ترویج پیدا کند، قصد اصلی سازندگان این سیستم و نرم افزارها ایجاد ارتباط بیش تر در بین مردم بود… آن ها میخواستند مردم را به هم‌دیگر نزدیکتر کنند؛ ولی نه تنها این اتفاق به ندرت می افتد، بلکه مردم بیشتر از خودشان فاصله گرفتند.

 

مردم معمولی حس بی ارزشی ، زشت بودن و بیچاره بودن می کنند هنگامی که عکس های هنرپیشه ها و به اصطلاح شومَن هایی را میبینند که هزاران بار برای گرفتن یک عکس خوب سعی نموده اند.

 

ما از زندگی این اشخاص و آنچه حقیقتا در زندگی آن ها جریان دارد، نداریم و آنچه میبینیم تنها یک تصویر است.

 

عکسی که شاید حقیقی نباشد… صورت هایی که احتمالا با نرم افزارهای کامپیوتری زیباتر شده اند، ماشین ها و املاکی که امکان دارد برای صاحب عکس نباشند و شخصیت دوستانه و باحالی که تنها در عکس است.

 

فرهنگ موجود در شبکه های اجتماعی شایع باعث شده تا هر کسی براحتی دست به مقایسه زندگی خویش با افراد دیگر بزند خصوصا زمانی که صحبت از وسایل خانگی مانند ماشین، منزل و… تا سفر ها در بین باشد.

 

 

ما می توانیم زندگی دوستان، خانواده و افراد دیگر در شبکه های اجتماعی را ببینیم و طبیعتا عادی است که همه به دنبال دستیابی داشته­ های افراد دیگر باشیم. حتی امکان دارد حس کنیم ما مستحق آنچه که سایرین دارند، هستیم.

 

ما به مفهوم حقیقی کلمه با خواهان شدن آنچه افراد دیگر دارند می توانیم خودمان را بیچاره و ناراضی کنیم.

 

انگار از زندگی عقب افتاده ایم و افراد دیگر به چیز هایی رسیده اند که ما هنوز نرسیده ایم. اکنون خیال کنید کسی که دائم حس می کند چیزی کم دارد چطور میتواند از زندگی اش لذت ببرد و به احساس خشنودی برسد؟

 

مقایسه کردن,مقایسه زندگی خود با دیگران,مقایسه کردن زندگی خود با دیگراناثرات مقایسه کردن زندگی خود با دیگران

 

دلایل اینکه نباید زندگی و رابطه ی خویش را با زندگی و رابطه ی سایرین مقایسه کنید.

– در اکثر مواقع چیزهای اشتباهی را مقایسه می کنیم.

در اکثر مواقع چیزهای اشتباهی را مقایسه می کنیم. چون خیلی راحت ممکن است چیزهایی که قادر به اندازه گیری آن هستیم را مقایسه کنیم، در دنیایی زندگی می کنیم که برای اندازه گیری و مقایسه عالی است. عادت کرده ایم با مقایسه لباس ها، ماشین ها، خانه ها ، درآمد ها، زیبایی یا حتی فالوورهای اینستاگرام تصمیم بگیریم که چه کسی زندگی بهتری دارد. ولی چیزهای خارجی معمولاً مقیاس خوبی نیستند.

 

– روند را بخاطر بسپارید.

بسياري از مواقع، آنچه اشخاص در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، نتیجه کار دشوار و شکست های قبل از پیروزی است. ربکا می گوید، اکثر افرادی که ما در شبکه های اجتماعی با آنها در تقابل هستیم، همکاران و اشنایان ما هستند. خودتان را سر میز شام با آنها تصور کنید. شما روند کارهایتان را با این اشخاص در بین نمی گذارید، زیرا سزاوار نیست که این چنین کنید.

 

بنابراین چنانچه شما هم چنان در کشاکش روند کار خویش هستید، ولی دیگران نتیجه کار خویش را به اشتراک می گذارند، به یاد آورید که آنها هم دقیقاً همین مسیر را پیموده اند.

  • – برای دیگران خوشحال شوید.

یک جنبه حقیقتاً ناخوش‌آیند مقایسه، حس انتقام عمیق نسبت به فردیست که به روشی که شما ارزو دارید، زندگی می کند. حس زشتی که گاهی حتی در مهربانترین اشخاص هم فوران می کند. زمانی که چنين احساساتی بر شما غلبه کرد، به یاد آورید که شادی و خوشبختی منبع محدودی نیست. ربکا اضافه می کند که، موفقیت و رفاه سایرین باری را بر دوش شما تحمیل نمی کند و هزینه ایی برای شما ندارد.

– بیش از این فرد مورد نظر را در شبکه های اجتماعی دنبال نکنید.

اگر تمام موارد با شکست مواجه شد و افکار منفی شما را رها نکرد، از محدود نمودن زمان سپری شده در صفحات افرادی که خود را با آن ها مقایسه می کنید، نهراسید. بیشتر به خودتان اهمیت دهید. ربکا می گوید، خرد فراوانی در پس این توصیه وجود دارد ، ولی حتما توجه موثر و سازنده کلید حل این بحران است. پس مادامی که اندکی از شبکه های اجتماعی فاصله میگیرید ، بیش تر بر کمبودهای زندگی خویش تمرکز کنید تا دریابید برای رفع آن کمبودها چه باید نمود.

 

– قدر چیزی که هستید را بدانید.

زندگی شما نقاط فوق العاده زيادي دارد. چه آرتیست باشید، چه تاجر، چه یک مادر، یک شنونده خوب یا یک انسان سخاوتمند. مطمئناً ویژگی های فوق العاده ای برای قدرشناسی دارید. هرگونه مقایسه بین شما و یک فرد دیگر مثل مقایسه کردن سیب با پرتقال است. نه آن ها در جای شما زندگی می کنند و نه شما جای آن ها، سرانجام نتیجه کار هم باید کاملا مختلف باشد.

 

– روی درونتان تمرکز کنید.

به بخشش، فروتنی، نیکی، مهربانی و عشق بها دهید. سعی کنید به کیفیات درونی یک زندگی ساده توجه کنید تا مسائل بیرونی در نظرتان کمرنگ تر شوند. و هرچه سریعتر بتوانید زیبایی های درونی زندگی را ببینید و تشخیص دهید، خيلي زودتر دست از مقایسه کردن خودتان با سایرین برمی دارید.

 

اثرات منفی مقایسه زندگی خویش با افراد دیگر

– خشمگین و ناراضی خواهید بود

– قدر چیز هایی که دارید را نخواهید دانست

– توقعات غیرواقعی در شما ایجاد خواهد گردید

– بی علت احساس حسادت و ناخشنودی خواهید کرد

– ممکن است دوستان تان را از خویش دور و دلسرد کنید

– کم کم طرز فکرتان غیرمنطقی می شود

– رابطه شما با همسرتان افت می کند

 

مقایسه کردن خودمان با افراد دیگر جزوی از ذات ما انسان هاست. ولی اینکار اصلاً سودی برایمان نخواهد داشت. پس دست از مقایسه کردن خودمان با سایرین برداریم. ما به دنیا نیامده ایم که زندگی آن ها را زندگی کنیم. احمقانه است که زندگی مان را با حسادت به زندگی سایرین هدر کنیم. درعوض، شروع به زندگی کردن زندگی خودتان کنید و تلاش کنید از همین امروز این کار را به نحو احسن انجام دهید!