میوه های مجاز برای گربه ها

 

مهم‌ترین بخش نگهداری از این حیوانات، تغذیه آن‌ها است. اگر اصول تغذیۀ آن‌ها را به خوبی رعایت کنید، هرگز در گوارش گربه مشکل به وجود نخواهد آمد. همۀ ما می‌دانیم که استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی چه میزان اهمیت دارد و روی سلامتی تأثیر مثبتی می‌گذارد. چنانچه نمی‌دانید چه میوه‌ها و سبزیجاتی را در رژیم غذایی گربه خود قرار دهید و همچنین از سبزیجات و میوه‌‌های مجاز برای گربه آگاهی ندارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، ما در این مطلب تمام میوه‌ها و سبزیجات مناسب و مفید برای گربه‌ها را لیست کرده و همچنین مواد غذایی مضر برای آن‌ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

دانستنی‌ های تغذیۀ گربه

برای غذا دادن به گربه‌ها بهتر است که نکات مهم در مورد تغذیه آن‌ها را در نظر بگیرید. در ابتدا باید با نیازهای اساسی غذایی آن‌ها آشنا شوید. این که چه نوع غذا، میوه و سبزیجاتی را در رژیم غذایی گربه قرار دهید و تعداد دفعاتی که باید به آن‌ها غذا دهید، بسیار حائز اهمیت است.
همانطور که می‌دانید گربه‌ها حیواناتی گوشت‌خوار هستند، آن‌ها گوشت مورد نیاز بدن خود را باید از گوشت قرمز، گوشت سفید نیم پز و یا پخته تأمین می‌کنند.

شما می‌توانید در کنار این محصولات غذایی گوشتی سبزیجات مفید برای گربه ها را به آن‌ها در وعده‌های مختلف بدهید. استفاده از سبزیجات برای گربه در رژیم غذایی آن‌ها می‌تواند در سلامت آن‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

اگر متوجه شدید که گربه شما به میوه‌ها و سبزیجات علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، آن‌ها را خرد کرده و در یک توری بریزید، پس از این که گوشت را پختید، سبزیجات و میوه‌های خرد شده را درون آن بریزید تا از این طریق ویتامین‌های موجود در این مواد غذایی گیاهی به گوشت وارد شود. در پایان توری حاوی مواد غذایی را خارج کرده و گوشت را برای مصرف گربه آماده کنید.

میوه ها و سبزیجات مجاز برای گربه
منابع غذایی دیگر مانند پروتئین‌ها، ماهی، ماست، تخم مرغ و پنیر می‌تواند برای گربه‌ها بسیار مفید باشد. همچنین اسیدهای آمینه می‌توانند برای ساخت بافت‌های مختلف بدن آن‌ها بسیار ضروری باشند. لازم است بدانید که ۱۰% از جیرۀ روزانه گربه‌ها را باید پروتئین‌ها تشکیل دهند. با دانستن فهرست میوه مجاز برای گربه می‌توانید پروتئین مورد نیاز او را به راحتی از این طریق تأمین کنید.
بهتر است که در کنار غذای گربه، شیر و آب را در دسترس او قرار داده تا خود گربه از میان آن‌ها یکی را انتخاب کند. توجه داشته باشید که گربه‌ها همیشه به آب آشامیدنی سالم و تمیز نیاز دارند. همچنین گربه‌ها می‌توانند میزان متنوعی از سبزیجات، غلات و حبوبات را با هم بخورند. حال بهتر است به سراغ میوه ها و سبزیجات مجاز برای گربه برویم و این مواد مغذی را نیز در جعبه غذایی آن‌ها قرار دهیم.

چه میوه هایی برای گربه خوب است؟

مصرف میوه برای گربه ها توسط دامپزشک‌ها توصیه می‌شود اما این که بدانید میزان میوه مجاز برای گربه چقدر است و این که چه میوه‌هایی را باید برای مصرف گربه در اختیارش قرار دهید در سلامت حیوان شما بسیار مهم است. توجه داشته باشید که میوه‌ها میزان زیادی شکر دارند، بدین معنی که اگر نمی‌خواهید گربه شما اضافه وزن داشته باشد و چاق شود و یا حتی هدف شما از قرار دادن میوه در رژیم غذایی او، لاغری است، بهتر است که سبزیجات مجاز برای گربه استفاد کنید.

میوه برای گربه ها

یکی از نکات مهم در دادن میوه به گربه‌ها این است که تخم تعدادی از میوه‌ها مانند گلابی و سیب دارای سم سیانور هستند، این ماده اگر توسط گربه خورده شود باعث تشنج و همچنین اختلالات در سیستم عصبی آن‌ها می‌شود. در زیر لیست کاملی از میوه‌های مفید و مجاز برای گربه‌ها آورده شده است:

  • سیب :سیب یکی از میوه‌هایی است که مقدار قابل توجهی فیبر و مقدار بسیار کمی چربی دارد، پس مصرف آن برای گربه‌ها توصیه می‌شود. برای استفاده گربه‌هایی که میزان متابولیسم کمی دارند و دارای سن بالایی هستند و باید کاهش وزن داشته باشند، سیب یک میوه عالی است. سیب منبع غنی از ویتامین‌های C و  A است که موجب سلامت استخوان و پوست گربه‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که دانه سیب حاوی مواد سمی و مضر است و هنگام میوه دادن به گربه باید دانه آن را حتما جدا کنید.
  • زردآلو:این میوه سرشار از پتاسیم و بتاکاروتن بوده که در مبارزه با انواع سرطان‌ها بسیار مناسب است. گفتنی است که برگ‌های میوه زردآلو برای گربه‌ها سمی هستند. قبل از مصرف زردآلو، هسته، برگ‌ها و چوب آن را حتماً جدا کنید. توجه داشته باشید که خرمالو و هلو نیز همانند زردآلو عمل کرده و برای گربه‌ها خواص زیادی دارند.
  • خیار:خیار با کالری بسیار کمی که دارد برای گربه بسیار مفید است، اما توجه کنید که مصرف زیاد آن باعث به وجود آمدن مشکل در معده گربه می‌شود.
  • ملون:ملون‌ها یعنی میوه‌هایی مانند خربزه و طالبی با جدا کردن پوست و تخم‌ها می‌تواند برای گربه بسیار مفید باشد و می‌توان گفت که بهترین میوه مجاز برای گربه است. نکته قابل توجه در مصرف ملون‌ها، پوست آن‌ها است که دارای باکتری‌های مضر برای گربه‌ها بوده و به هیچ عنوان نباید مصرف شوند. ملون‌ها میزان زیادی شکر دارند و مصرف زیاد آن‌ها موجب اضافه وزن در آن‌ها می‌شود. به علاوه ملون دارای ویتامین‌های A , B, C, و مواد معدنی مفید نیز هستند.
  • پرتقال:اغلب گربه‌ها به این میوه علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، اما لازم است بدانید که پرتقال شامل ویتامین‌ها و موادی است که باعث تقویت سیستم ایمنی آن‌ها و خارج نمودن مواد سمی در بدن آن‌ها است. تنها در خاطر داشته باشید که پوست و هسته‌های پرتقال را جدا کرده و بعد برای مصرف گربه آن را آماده کنید.
  • هندوانه:حدود ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و برای رساندن مقدار آب مورد نیاز بدن گربه بسیار مفید است، هچنین این میوه دارای ویتامین‌های A، C و B6 به همراه مقدار زیادی پتاسیم است. این مواد باعث بهبود اعصاب و همچنین عملکرد ماهیچه‌ها در گربه می‌شود.
  • موز:موز را می‌توان یک میوه مجاز برای گربه دانست، چرا که موز سرشار از پتاسیم است و در بهبود عملکرد قلب و کلیه‌ها به شدت تاثیر دارد. باید حواستان باشد که این میوه دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات و شکر است که مصرف زیاد آن برای گربه ضرر دارد.
  • توت فرنگی:یکی دیگر از میوه‌های مفید برای گربه‌ها توت فرنگی است که دارای خاصیت ضد پیری و تقویت کننده سیستم ایمنی است. برای این که این میوه را در تمام طول سال داشته باشید می‌توانید آن را فریز کنید.
  • انبه:انبه یک میوه کامل برای گربه‌ها است و تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که مورد نیاز بدن گربه‌ها را تامین می‌کند. توجه داشته باشید پیش از مصرف، هسته انبه را جدا کنید.

تمام این میوه‌ها را می‌توان به عنوان میوه های مناسب برای بچه گربه تلقی کرد، مصرف میوه برای بچه گربه همانند گربه‌های بالغ بسیار مهم است و قرار دادن آن در وعده‌های روزانه بچه گربه‌ها می‌تواند برای سلامت بدن آن‌ها بسیار مفید باشد.

سبزیجات مجاز برای گربه

علاوه‌بر میوه‌ها، سبزیجات مغذی نیز برای بدن گربه‌ها و سلامت آن‌ها مفید هستند. آشنایی با این سبزیجات می‌تواند شما را در داشتن یک گربه سالم یاری دهد.

 

از آنجایی که گربه‌ها گوشتخوار هستند و سیستم گوارشی آن‌ها تنها برای هضم گوشت ساخته شده است و توانایی هضم کردن مواد گیاهی را ندارد، بهتر است قبل از مصرف، سبزیجات را بخار پز و یا آب پز نمایید. بهترین سبزجات برای گربه‌ها در زیر آورده شده است:

  • نخود فرنگی:نخود فرنگی یکی از سبزیجات مجاز برای گربه‌ها است که دارای آهن بسیار زیادی است. توجه داشته باشید که از نخود فرنگی تازه برای مصرف گربه استفاده کنید، چرا که نخود فرنگی‌های کنسرو شده دارای مواد افزودنی زیادی مانند نمک هستند که می‌تواند بر سلامت گربه شما تاثیر منفی بگذارد.
  • فلفل دلمه :این نوع از سبزیجات دارای بتاکاروتن، فیبر و انواع زیادی از ویتامین‌ها است. مصرف فلفل دلمه می‌تواند سیستم ایمنی گربه را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
  • مارچوبه:یکی دیگر از سبزیجات مفید برای گربه، مارچوبه است. مارچوبه دارای مقدار زیادی ویتامین، فیبر و پتاسیم است و می‌تواند در سلامت گربه شما تاثیر مثبت بگذارد.
  • کاهو
    کاهو با وجود مقدار قابل توجهی، فیبر و آب می‌تواند برای تامین آب مورد نیاز بدن گربه مفید باشد. کاهوها را به تکه‌های بسیار ریز تقسیم نموده و در اختیار گربه قرار دهید.
  • کلممصرف کلم موجب بهبود سیستم گوارشی می‌شود و علاوه‌بر آن می‌تواند مو و پوست گربه شما را نیز تقویت نماید. کلم را نیم‌پز کرده تا هضم آن برای گربه راحت‌تر باشد.
  • کلم بروکلی:کلم بروکلی برای گربه می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که دارای فیبر بسیار زیادی است و مصرف آن به میزان کم برای گربه‌ها توصیه شده است.
  • زیتون:زیتون را می‌توان از سری سبزیجات مجاز برای گربه دانست، اما در صورتی که گربه شما سالم باشد و هیچ مشکل گوارشی نداشته باشد.
  • هویج:هویج‌ها حاوی فیبر و ویتامین‌های مختلف هستند که آن را به طور نیم پز می‌توان به گربه داد. کالری هویج بسیار کم بوده و در کاهش وزن آن‌ها نیز موثر است.
  • کدو:کدو دارای مقادیر زیادی ویتامین سی، منیزیم و پتاسیم است که گربه شما را از انواع عفونت‌ها، سرطان‌ها و مشکلات قلبی حفظ می‌کند.
  • کرفس:این سبزیجات باعث تمیز شدن دندان‌های گربه شده و کالری بسیار پایینی نیز دارد به همین دلیل کرفس را جزء سبزیجات مجاز برای گربه می‌دانند.

با دانستن انواع سبزیجات و میوه مجاز برای گربه می‌توانید این مواد غذایی را به غیر از گوشت‌ها در اختیار گربه قرار دهید تا هم از سلامت بدنی برخوردار باشند و هم تنوع غذایی داشته باشند.

 

چند نکته در تغذیه گربه‌ها

  • گربه‌ها نمی‌توانند طعم‌های شیرین را احساس کنند، به همین دلیل اغلب علاقه زیادی به خوردن سبزیجات و میوه‌ها نشان نمی‌دهند.
  • علف یک منبع بسیار مفید از ریزمغذی‌ها و مواد گیاهی است و مصرف به اندازه آن می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد علف برای گربه‌ها موجب مشکلات جدی در سیستم گوارشی آن‌ها می‌شود.
  • برای این که متوجه شویم گربه به میوه‌ها و سبزیجات حساسیت دارد باید به میزان بسیار کم و تنها از یک نوع به گربه بدهید، در این صورت اگر علامت خاصی بروز کرد متوجه می‌شوید که به آن نوع میوه و یا سبزی حساسیت داشته است.

 

  • توجه کنید که تعدای از گربه‌ها، بر خلاف بقیه، عاشق سبزیجات و میوه‌ها هستند، اما شما نباید این مواد غذایی را بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ درصد از رژیم غذایی آن‌ها بیاورید.
  • هیچ گاه هیچ دارویی را بدون نسخه به گربه ندهید، موادی که در استامینوفن‌ها و ایبوپروفن‌ها وجود داد می‌تواند برای گربه کشنده باشد.

مواد مضر برای گربه

حال که با میوه‌ها و سبزیجات مجاز برای گربه آشنا شدید، بد نیست با مواد غذایی مضر برای گربه‌ها نیز آشنا شوید تا از قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی گربه خودداری کنید.

  • ماهی تن: تن ماهی مخصوص انسان‌ها می‌تواند برای گربه‌ها بسیار مضر باشد چرا که دارای مواد غذایی گربه نیست و موجب سوء تغذیه گربه خواهد شد. همچنین مصرف زیاد تن ماهی موجب مسمویت گربه‌ها می‌شود.
  • سیر، پیاز و پیازچه: پیازها در گربه موجب کم خونی و همچنین نابودی سلول‌های قرمز خون آن‌ها می‌شود. مصرف آن‌ها به مقدار بسیار کم ممکن است بی خطر باشد، اما اگر روزانه این مواد را مصرف کند سبب ناراحتی‌های گوارشی در گربه خواهد شد.
  • کشمش و انگور:در میان انواع میوه مجاز برای گربه کشمش و انگور از نوع غیرمجاز هستند که باعث از کار افتاده کلیه‌ها در آن‌ها می‌شود.
  • کافئین:کافئین در گربه‌ها موجب بی قراری، تنگی نفس، لرزش عضلات و همچنین غش می‌شود. علاوه بر کافئین موجود در چای و قهوه، کافئین شکلات‌ها و کاکائو نیز می‌تواند موجب خطر برای گربه باشد.

کافئین برای گربه ها

  • گوشت خام، تخم مرغ خام و ماهی خام:مصرف این مواد به صورت خام احتمال بروز مسمومیت غذایی را در گربه‌ها زیاد می‌کند. همچنین می‌تواند موجب مشکلات عصبی و حتی کما در گربه‌ها شوند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم گربه‌ها حیواناتی گوشتخوار هستند اما با رعایت حد اعتدال می‌توان سبزیجات و انواع میوه‌های مجاز برای گربه را نیز تهیه کرد و در رژیم غذایی آن‌ها به میزان مختصری قرار داد. وجود این مواد همانطور که گفته شد می‌تواند موجب سلامت پوست و یا بدن گربه شود، در بعضی از آن‌ها می‌توان سلامت پوست و موی گربه را نیز مشاهده کرد.
پس با داشتن آگاهی‌های لازم در مورد تغذیه گربه‌ها می‌توان حیوانات سالمی را نگهداری کرد و بدون بروز هر گونه مشکلی از وجود چنین موجودات دوست داشتنی و بامزه در کنار خود احساس رضایت نمود.