نام سنت پترزبورگ در گذر زمان

نام های مختلف سنت پترزبورگ از گذشته تا به امروز

نام سن پترزبورگ در گذر زمان با تغییراتی همراه بوده است. سن پترزبروگ از زمان تأسیس خود تا به امروز، شاهد روزهای پرفرازونشیبی بوده است. این روزهای ناآرام صرفاً به جنگ و خونریزی محدود نشد و نام این شهر را نیز تحت تأثیر قرار داد.

سنت پترزبورگ - پتروگراد - لنینگراد

سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه، پس از مسکو، محسوب می‌شود و در طول تاریخ چندین نام مختلف داشته است. این شهر که از زمان تأسیس خود در ۳۰۰ سال قبل به نام‌های پتروگراد و لنینگراد معروف بوده، به سانکت پیتربورگ (در زبان روسی)، پترزبورگ و پِتِر خالی نیز شهرت داشته است.

این شهر در حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. گردشگران سن پترزبورگ برای تماشای معماری این شهر، به‌خصوص ساختمان‌های تاریخی در امتداد رود نوا (Neva) و کانال‌ ها و رودهای جاری که دریاچه لاگودا را به خلیج فنلاند وصل می‌کنند، به دیدن دومین شهر بزرگ روسیه می‌آیند.

موقعیت سن پترزبورگ در شمال روسیه سبب شده تا روشنایی روز در این شهر در اواسط تابستان به حدود ۱۹ ساعت برسد.

اما چرا سن پترزبورگ را با نام‌های مختلف می‌شناسند؟ برای آگاهی از نام‌های متعدد سن پترزبورگ باید به تاریخ پرفرازونشیب این شهر نگاه کرد.

سنت پترزبورگ - پتروگراد - لنینگراد

این مقاله شما را با دلایل نام‌گذاری‌های متعدد سن پترزبورگ آشنا می‌کند.

۱۷۰۳: سن پترزبورگ

پتر کبیر شهر بندری سن پترزبورگ را در بخش غربی روسیه و در دشتی باتلاقی بنا کرد. سن پترزبورگ در حاشیه دریای بالتیک قرار دارد و پتر کبیر می‌خواست شهری به‌مانند شهرهای بزرگ در اروپا بنا کند. شهرهایی که او در جوانی برای تحصیل به آنجا سفر کرده بود.

آمستردام یکی از تأثیرگذارترین شهرها بر تفکرات این سزار روسی بود و نام سن پترزبورگ نیز مشخصاً ریشه‌ای آلمانی-هلندی دارد.

۱۹۱۴: پتروگراد

سن پترزبورگ شاهد اولین تغییر در نام خود در سال ۱۹۱۴ و در زمان شروع جنگ جهانی اول بود. روس‌ها تصور می‌کردند که نام سن پترزبورگ زیادی آلمانی به نظر می‌رسد؛ بنابراین آن‌ها نامی روسی برای این شهر برگزیدند.

  • پترو در ابتدای این اسم تاریخ باشکوه پتر کبیر را روایت می‌کند.
  • گراد نیز یک پسوند شایع و رایج در زبان روسی است و در چندین شهر و منطقه در روسیه نیز استفاده شده است.

سنت پترزبورگ - پتروگراد - لنینگراد

۱۹۲۴: لنینگراد

سن پترزبورگ تنها ۱۰ سال با نام پتروگراد شناخته شد، زیرا انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه همه‌چیز، ازجمله نام شهرها، در کشور را تغییر داد. در ابتدای این سال، خاندان سلطنتی روسیه سقوط کرد و در انتهای همان سال، بلشِویک‌ها قدرت را به دست گرفتند. این سرآغازی بر تشکیل اولین حکومت کمونیستی در جهان بود.

ولادیمیر ایلیچ لنین رهبری بلشویک‌ها را به دست گرفت و اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲ تشکیل شد. پس از مرگ لنین در سال ۱۹۲۴، پتروگراد به احترام رهبر سابق کمونیست‌ها، لنینگراد نام گرفت.

سنت پترزبورگ - پتروگراد - لنینگراد

۱۹۹۱: سن پترزبورگ

پس از گذشت ۷۰ سال از تشکیل حکومت کمونیستی، سقوط اتحاد جماهیر شوروی رقم خورد. در سال‌های بعدی، بسیاری از مکان‌ها در کشور تغییر نام یافتند و لنین‌گراد دوباره به سن پترزبورگ بدل شد. در این ایام، ساختمان‌های تاریخی شاهد مرمت و بازسازی بودند.

تغییر نام شهر به اسم اصلی آن، بدون جنجال و آشوب نبود. شهروندان لنین‌گراد در سال ۱۹۹۱ این فرصت را یافتند تا در رأی‌گیری برای تغییر نام شهرشان شرکت کنند.

برخی از مردم بازگرداندن نام شهر به سن پترزبورگ را راهی برای فراموش کردن دهه‌ها آشوب و ناآرامی در دوران حکومت کمونیستی می‌دانستند و از این فرصت استفاده کردند تا میراث اصیل خود را بازیابند. از طرفی دیگر، بلشویک‌ها این تغییر را نوعی بی‌احترامی به لنین می‌دانستند.

درنهایت، سن پترزبورگ به نام اصلی خود بازگشت، اما همچنان در شهر افرادی به چشم می‌خورند که ترجیح می‌دهند این شهر را لنینگراد بنامند.