چگونه برای جشن نامزدی برنامه ریزی کنیم ؟

برای خيلي ها این سؤال پیش می آید که تشریفات مراسم نامزدی شامل چه چیزهایی است. با این مقاله همراه شوید تا با قسمت های گوناگون تشریفات مراسم نامزدی اشنا شوید.

جشن نامزدی جشنی است که پس از نامزدی یا عقد خصوصی برپا میشود که می تواند یک جشن کوچک خانوادگی یا یک جشن با حضور مهمانان و باشکوه برپا شود. برنامه ریزی برای جشن نامزدی بسیار مهم است و می توان با تهیه یک فهرست از اقدامات لازم، بدون استرس کارها را انجام داد.

دوستان و آشنایانتان دوست دارند که نامزدی شمارا تبریک بگویند و فکر کنید تنها با یک ارتباط تلفنی به دوستان خبر نامزدی تان را بدهید. در مقابل برگزاری جشن نامزدی میتواند نقش بسیار مهمی در شناخت دوستان و نزدیکان عروس و داماد باهم پیش از مراسم عروسی داشته باشد.

جشن نامزدی

چه موقع برای جشن نامزدی برنامه ریزی کنیم؟ 

برای این که تصمیم بگیرید این جشن رو برپا کنید یا نه باید در درجه اول ببینید رسم و رسومات هر دو خانواده چگونه هست و غیر از اون شما علاقه به برگزاری یک جشن نامزدی دارید یا نه، زیرا این مراسم به نام شماست و شمایین که بعدا میخواین از خاطره ش بیشترین لذت رو ببرین.

حالا اگه تصمیم دارین که مراسم نامزدی رو برپا کنید از چه موقع باید براش برنامه ریزی کنید و از کجا باید آغاز کنید؟ پاسخ این سؤال به این بستگی داره که مراسم نامزدی تو ذهن شما تو چه ابعادیه.قصد دارین یه مهمونی کوچیک خانوادگی یا خودمانی بگیرین یا یه جشن بزرگ و مجلل.

نخستین کار برای آغاز، نوشتن فهرست مهمون هاست، تا پس از معلوم شدن تعداد مهمونهاتون بتونید معلوم کنید که چه مکانی برای برگزاری این مراسم خوبه، توی این بخش، بزمینه به شما کمک میکنه تا با داشتن چک فهرست مهمونهاتون یه برنامه ریزی درست رو آغاز کنید.

برای یه مهمونی صمیمی و کوچک تر شما خيلي سریعتر و راحت تر میتونین برنامه بریزید به زمان زيادي نیاز ندارید ولی چنانچه تمایل دارید که تعداد مهمون بیشتری توی جشن نامزدیتون حضور داشته باشن بهتره از دو سه ماه قبل برنامه ریزی رو آغاز کنید.

مدل لباس نامزدی , حلقه نامزدی , دوران نامزدی

دوره نامزدی

اداب جشن نامزدی

هر دو فرد و هر دو خانواده اختلاف هایی باهم دارن و جشن نامزدی نخستین اتفاق مشترک بین دو گروه فکری متفاوته، بخاطر همین مسئله باید با دقت و حوصله بیشتری درباره جنبه های گوناگون این مراسم فکر بشه و راجع بهش تصمیم گیری بشه. برای یک جشن به یاد موندنی تلاش کنید درگیر مسایل خيلي جزیی نشین و مقصود شاد بودن و لذت بردن از زمان حال رو بخاطر داشته باشید.

میزبانی مراسم نامزدی

به طور سنتی خانواده عروس میزبان اولین جشن آشنایی رسمی هستند. پس از آن خانواده داماد میتواند مراسم خاص خویش را هم برپا کند. یک شیوه امروزی تر و البته به صرفه دعوت از هر دو خانواده عروس و داماد برای میزبانی جشنی مشترک است. البته زوج های جوان بدون در نظر گرفتن رسم و رسومات خویش میزبانی جشن نامزدی را به عهده می گیرند و یا از دوستان خویش می خواهند تا چنانچه مکان مناسبی مثل ویلا یا باغ در اختیاردارند در آن جا این مراسم را برپا کنند.

مدل لباس نامزدی , حلقه نامزدی , دوران نامزدی

دوران نامزدی

انتخاب مکان مناسب برای جشن

جشن نامزدی میتواند یک جشن خانوادگی یا جشنی باشکوه باشد باتوجه به این مسئله میتوان این جشن را در منزل، سالن اجتماعات مجتمع، پارکینگ و یا تالار برپا کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

بسياري از خانواده ها که در منزل فضای کافی دارند ترجیح می‌دهند جشن را در منزل برپا کنند تا مدیریت آن راحت تر باشد و مهمانی صمیمیت بیشتری داشته باشد.

حلقه نامزدی

این حلقه ها را شما با هزاران امید و ارزو در دست هم می کنید، پس در انتخاب این حلقه ها توجه کنید که ديگر جایی برای پشیمانی وجود ندارد. قدیم ها که هنوز حلقه فلزی ساخته نشده بود موقع مراسم ازدواج حلــقه هایی از گل بین عروس و داماد ردوبدل می گردید و بعد ها برای به جا ماندن این رسم، این حلقه ها از فلز استفاده گردید و پس از کشف طلا یعنی گرانبها ترین فلز، آنها طلایی شدند.

انتخاب لباس نامزدی

انتخاب لباس بستگی به نوع مراسم دارد. برخی عروس ها دنبال لباس کاملاً پوشیده هستند و بعضی نه. برای انتخاب لباس باید به چند فاکتور مهم توجه کرد که در این جا بطور خلاصه دو مورد را یادآور میشویم.

رنگ لباس

بعضی از عروس و دامادها تمایل دارند رنگ لباس را ست انتخاب کنند. در این شرایط باید توجه داشت که این رنگ به هر دو بیاید. ولی چنانچه ست بودن لباس برایتان اهمیت ندارد کار شما راحت تر است و تنها باید دنبال رنگ مورد علاقه و مناسب خود باشید. درصورتی که رنگ چهره گرم دارید و زیر نور افتاب برنزه میشوید بهتر است از رنگ های قرمز، هلویی، نارنجی، زرد، ،زیتونی، کاپوچینو و کرم مناسب است. برای پوست های سفید و سرد از رنگ های آبی روشن، زمردی، بنفش تیره، صورتی، سفید و زرد کمرنگ استفاده کنید. تن پوست های خنثی بهتر است از رنگ های تیره مانند صورتی چرک، سبز یشمی، آبی پر رنگ، نسکافه ای و سیاه استفاده کنند.

لباس جشن نامزدی

مدل لباس

با در نظر گرفتن اندام و نوع استخوان بندی می توانید مناسب ترین لباس را انتخاب کنید. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که درصورتی که یک لباس برای فردی مناسب بود صد در صد برای شما مناسب نیست و بالعکس.

آرایش عروس در مراسم نامزدی

برای جشن نامزدی به سراغ آرایشهای غلیظ و گریم نروید، بهترین آرایش برای جشن نامزدی آرایشی لایت و ملایم است تا با آرایش جشن عروسی تفاوت بسیار داشته باشد. تلاش کنید چهره دخترانه خویش را حفظ کنید و آرایشی را انتخاب کنید که سن تان را بیش از چیزی که هست نشان ندهد.

مدعوین مراسم نامزدی

در آغاز توجه به این نکته ضروری است که همه میهمانان جشن عروسی به جشن نامزدی دعوت نمی شوند. البته زوج های جوان تر پا را از این هم فراتر می گذارند و در جشن نامزدی که بصورت کاملا غیررسمی است دوستانی را دعوت می کنند که حتی در جشن عروسی هم ممکن است دعوت شوند. البته این به شرطی است که خانواده عروس و داماد میزبان جشن هستند و چنانچه هرکدام از والدین و یا هردو آن ها میزبان هستند باید به رسم و رسوم پایند بود و مراسم را رسمی تر برپا کرد.

شیوه دعوت میهمانان

برای تهیه کارت دعوت خيلي حساسیت نشان ندهید. میتوانید از کارت دعوتی که خودتان طراحی نموده اید استفاده کنید و یا حتی به جای کارت دعوت کاغذی از کارت های دیجیتالی استفاده کنید. ایده خوب میتواند ایجاد یک گروه تلگرامی و یا یک صفحه اینستاگرامی برای مراسم و دعوت از دوستان برای عضویت در آن باشد و که محتوی اطلاعات موثر و نقشه محل برگزاری باشد. پس از پایان مراسم میتوانید عکسها و فیلم های مراسم را در آن جا به اشتراک بگذارید.

شیوه پذیرایی

نیازی به تشریفات فراوان، چند غذای اصلی و دسر و غیره نیست. میتوانید مراسم را بسیار سبک و دوستانه و با تشریفات درحد یک میهمانی خانوادگی برپا کنید