چگونه عید نوروز خود را سرگرم کنیم

ترفندهایی برای لذت بخش کردن عید نوروز

تعطیلات عید نوروز فرصتی دوباره برای در کنار هم بودن خانواده ها پس از گذراندن سالی پر از مشغله است. برخی از آقایان در تعطیلات عید دست از بازی های کامپیوتری و فضای مجازی بر نمی دارند. این تعطیلات فرصتی است که وقت بیشتری را با خانواده بگذرانیم و زمانی را برای بازی و سرگرمی های خانوادگی در نظر بگیریم و خاطرات شیرین برای خودمان رقم بزنیم.

عید نوروز

چگونه تعطیلات عید رو خوش بگذرونیم؟

بایکدیگر مشورت کنید

قبل از آغاز تعطیلات سال نو با همسر و فرزندان خود صحبتی داشته باشید. با یکدیگر مشورت نمایید که انجام چه کارهایی سبب می شود بیشتر به آنها خوش بگذرد. اگر فرزندانتان پیشنهادی دارند که شما می توانید آن را عملی کنید، با مشورت همسرتان آن کارها را انجام دهید تا تعطیلات لذت بخشی داشته باشید.

به دید و بازدید بروید

 

تنها ماندن در خانه و رفت و آمد نکردن سبب می شود تعطیلات برای شما کسل کننده شود، پس به دید و بازدید بروید. دید و باز دید عید مراسمی است که تقریباً همه بچه ها دوست دارند در آن شرکت کنند و سبب می شود فرزندتان در دید و بازدیدهای نوروزی بسیاری از روابط اجتماعی را فرا گیرند.

برای اینکه در دید و بازدیدهای نوروزی به فرزندتان خوش بگذرد، برنامه دید و بازدید را کوتاه کنید و در جلسه های خودمانی تر بازی های دسته جمعی راه بیاندزاید. همچنین در مسیر رفت و برگشت با فرزند خود صحبت کنید.

لذت عید

برای رفتن به سفر برنامه ریزی کنید

رفتن به سفر همیشه لذت بخش است. رفتن به مناطق جدید و خوش آب و هوا و اندکی دوری از محیط و مشکلات زندگی سبب آرامش ذهنی بسیاری از ما خواهد شد. در سفر بیش از همه به کودکان خوش می گذرد، بودن در کنار پدر ومادر به خصوص برای کودکانی که والدین شاغل دارند و رفتن به گردش و تفریح، بازدید از جاهای دیدنی برای آنها لذت بخش و پر از درس زندگی است. قبل از سفر برنامه ریزی کنید و از همسر و فرزندان خود نظرخواهی نمایید که دوست دارند به کدام منطقه سفر نمایند.

در کارها از کودکان کمک بگیرید

یکی از بهترین تفریحات برای کودکان انجام کارها و کمک به بزرگترهاست. پس زمانی که می خواهید خانه خود را برای ورود و پذیرایی از مهمان آماده کنید، از کودک خود کمک بگیرید مثلا هنگام درست کردن شام یا شیرینی، مرتب کردن منزل یا چیدن میز برای مهمان او را مشارکت دهید و این کارها را به کارهایی لذت بخش همراه با شادی و شوخی مبدل کنید و از آنها راهکار بخواهید تا مفید و موثر واقع شوند.

با کودکان خود به خرید بروید

برای اینکه از کنار یکدیگر بودن لذت ببرید، بهتر است به تنهایی به خرید نروید بلکه فرزندان خود را نیز به خرید ببرید. خرید کردن می تواند فرصتی برای تمرین تقسیم بودجه مالی، انتخاب درست لوازم، همفکری و مشورت و… برای اعضای خانواده فراهم کند پس در خرید سال نو یا خرید برای مسافرت های نوروزی، تا جایی که ممکن است کودکان را شرکت دهید.

در هنگام خرید می توانید درباره ی مصرف صحیح و روش های انتخاب جنس مناسب و معیارهای خرید مناسب صحبت کنید و سپس از آنها بخواهید که انتخاب های درست داشته باشند.

خرید عید

سفره هفت سین را با فرزند خود بچینید

سفره هفت سین یکی از سنت ها ما ایرانیان است. همه ما لحظه تحویل سال در کنار سفره هفت سین می نشینیم. یکی از کارهای لذت بخش برای عید تهیه وسایل سفره هفت سین است. این کار برای کودکان کم سن و سال جدید و هیجان انگیز است پس وسایل سفره هفت سین را با فرزند خود تهیه کنید و درباره آنها توضیحاتی را ارائه دهیم تا آنها با مفاهیم نمادها آشنا شوند . این کار را می توانید در غالب یک بازی انجام دهید مثلاً به کودک بگوییم اسامی هفت سین سر سفره را نام ببرد و معنای آن را روی تخم مرغ ها بنویسد.

سبزه بکارید

به جای خرید سبزه، تهیه سبزه را به کودکان بسپارید و دانه ها را به فرزندتان بدهید و دستورالعمل کاشت را به او بیاموزید و مسئولیت رشد سبزه را به خود آنها بسپارید.این کار تأثیر خوبی در روحیه و خلاقیت فرزندانتان بر جای خواهد نهاد.

به پارک بروید

شما در طول سال به علت مشغله فراوان نمی توانید وقت زیادی را با خانواده خود بگذرانید پس تعطیلات عید زمان مناسبی است تا در کنار خانواده و در اختیار آنها باشید. می توانید در تعطیلات روزی را به گردش در طبیعت بپردازید و اگر امکان سفر ندارید می توانید یک سفر چند ساعته به اطراف شهرتان داشته باشید و صبحانه و ناهار را در طبیعت با خانواده خود بگذرانید و شب به منزل بازگردید.

اگر می خواهید به فرزندتان خوش بگذرد ، او را به پارک و یا شهربازی ببرید و گاهی انتخاب مکان تفریح را به او محول کنید.

به کودک خود بگویید برایتان عیدی تهیه کند !

هدیه گرفتن، لذت بخش است بنابراین قبل از سال نو برای اعضای خانواده خود هدیه تهیه کنید و با این کار آنها را خوشحال کنید. از کودک خود نیز بخواهید هدیه ای را برای هریک از اعضای خانواده مانند کاردستی، نقاشی، تخم مرغ رنگ شده و… تهیه کند تا فقط به فکر عیدی گرفتن نباشد بلکه هدیه دادن را نیز بیاموزد. او اینگونه یاد می گیرد او نیز می تواند کاری برای دیگران انجام دهد و نباید همیشه منتظر محبت دیگران باشد.

همچنین به کودک خود روش درست پول خرج کردن و پس انداز را یاد بدهید تا عیدی های خود را هدر ندهند و پولشان را جمع کنند و زمانی که به مقدار کافی رسید با آن برای خودشان برخی وسایل را خریداری کنند.

از بهارلذت ببرید

شما می توانید در ایام عید با یکی از اقوام خود که با یکدیگر صمیمی هستید، به گشت و گذار در طبیعت بروید تا کودکان با یکدیگر بازی کنند. حتما که نباید دورهمی های شما درون خانه باشد. در آپارتمان های امروزی که کوچک هستند، کودکان نمی توانند جست و خیز کنند و باید فرهنگ آپارتمان نشینی را رعایت نمایند بنابراین از این دورهمی ها کودکان بیش از همه لذت می برند.

بازی های دسته جمعی انجام دهید

برای لذت بخش کردن دور همی های خانوادگی عید نوروز چند ساعت به دوران خوش کودکی سفر کنید و با انجام بازی های دسته جمعی جذاب اوقات خوشی را برای خود و مهمانان خود رقم بزنید .

برخی از بازی های زیر را در دور همی های خانوادگی خود انجام دهید:

اسم پیشانی

در این بازی هر بار یک نفر از جمع انتخاب می شود و روی پیشانی او کاغذی می چسبانند که روی آن اسمی نوشته شده است. سپس فرد مذکور می تواند 20 سوال بپرسد تا اسم نوشته شده را حدس بزند .بازی وقتی تمام می شود که روی همه اسم بگذارند و همه بتوانند اسم هایشان را حدس بزنند.

پانتومیم

برای انجام بازی پانتومیم افراد حاضر در جمع به دو گروه تقسیم می شوند و بعد از یارکشی، یکی از گروه ها، از تیم حریف یک نفر را انتخاب می کند و کلمه ای به او می گوید تا او به اعضای گروه خودش در زمان مشخص با اجرای پانتومیم بفهماند، گروه اول چه کلمه ای را انتخاب کرده اند.

اسم فامیل

این بازی قدیمی طرفداران زیادی دارد و تنها به قلم و کاغذ نیاز دارد. برای انجام این بازی به افراد شرکت کننده در بازی قلم و کاغذ بدهید و از آنها بخواهید صفحه را برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، اشیا و … ستون بندی کنند. سپس باید به نوبت هر کسی یک حرف را انتخاب کند تا خودش و بقیه کلمه های مرتبط شروع شده با آن حرف را زیر ستون ها بنویسند. پس از پر شدن ستون ها کسی که اولین نفر ستون ها را پر کند باید استوپ بگوید و دیگر نباید کسی چیزی بنویسد.

شیوه امتیازدهی هم به این صورت است که به جواب های صحیح 5 امتیاز تعلق می گیرد و اگر کسی برای یکی از ستون ها اسمی منحصر بفرد را نوشته باشد که بقیه آن را خالی گذاشته باشند، 10 امتیاز می گیرد.