از چه زمانی باید تربیت کودک را اغاز کرد؟

براي تربیت بچه باید مدام روی حرف و نظر خود بمانید. این مسئله را باید پدرها هم رعایت کنند و مدام همزمان با مادر در مسیر تربیت بچه پیش بروند. این که پدر یک حرفی بزند و مادر چیز دیگری بگوید صرفا سبب آشفتگی بچه ميشود و نمی فهمد قانون خانه چیست.

نکاتی در مورد تربیت کودک

تربیت از زمان پیش از تولد و از زمانیکه بچه در شکم مادر است، شکل می گیرد با تولد بچه در زمان نوزادی مادر باید به نگهداری از وی توجه کافی داشته باشد و از این نکته غافل نباشد که در همان سنین آغازین زندگی باید نظم و ترتیب را به بچه آموخت.

بچه از هفت ماهگی مقصود ما را می فهمد ولی قادر به سخن گفتن نیست بدین ترتیب باید در بیان کلمات توجه کافی داشت و در سنین دو تا 4 سالگی نوازش و محبّت و مهربانی با کودک بسیار اهمیت دارد.

آیا در سنین کم میتوان کودک را تربیت کرد؟
زمانی که بچه یک ساله براي آب نبات جیغ میکشد یا غذای خود را از داخل بشقاب بیرون پرت ميکند ، قدری براي والدین دشوار است که بدانند چه رفتاری باید با وی داشته باشند. در ضمن، احتمالا تصور شود هنوز سن بچه خيلي کم است و نمی توان وی را تنبیه کرد.

ولی اینگونه نیست. هنگامی که با زبان خوش نمی توان مسایلی را به بچه یاد داد احتمالا بهتر باشد به بچه خوب و بد را توضیح دهید. والدین غالباً تربیت را با تنبیه اشتباه می گیرند ولی اصل تربیت بر اموزش پایدار است. در خصوص تربیت کودک یک ساله، والدین باید محدودیت ها را به وی اموزش دهند. با همین استراتژی های ساده میتوانید کودک را به طرف داشتن رفتار درست و پسندیده هدایت کنید.

روی حرف خود بمانید
درصورتی که به بچه گفته اید که حق ندارد قبل از شام یا ناهار بیسکوئیت یا هله هوله بخورد، نباید هیچوقت، چه بسا هنگامی که زیاد گریه و اصرار ميکند به وی اجازه این کار را بدهید. درصورتی که صرفا یکبار این کار را بکنید، وی این مسئله را یاد می گیرد و مدام با جیغ و گریه می خواهد حرفش را به کرسی بنشاند.

براي تربیت بچه باید مدام روی حرف و نظر خود بمانید. این مسئله را باید پدرها هم رعایت کنند و مدام همزمان با مادر در مسیر تربیت بچه پیش بروند. این که پدر یک حرفی بزند و مادر چیز دیگری بگوید صرفا سبب آشفتگی بچه ميشود و نمی فهمد قانون خانه چیست.

 

اصول تربیت کودک,تربیت کودک,نکات تربیت کودک

از همان بچگی باید عادت های نیک را به فرزند آموخت

 

 

رفتارهای خوب وی را تحسین کنید
گاهی مواقع، رفتارهای بد بچه ها بدین دلیل است که مهارت رابطه برقرار کردن با سایرین را بلد نیستند و می خواهند به هر طریقی توجه شما را جلب کنند. به همین علت، بسیار مهم است زمانی که بچه کار خوبی انجام ميدهد ، وی را تحسین و تشویق کنید. به این ترتیب، به وی می آموزید رفتارهای خوب بیش تر نظرتان را جلب ميکنند .

محبّت کردن برترین راه تربیت فرزند
این كه یك كودك چه قدر تربیت پذیر باشد، در درجه نخست بستگی به این دارد كه حس كند چه قدر مورد محبّت قرار دارد و چه قدر بعنوان یك انسان و عضو خانواده وی را به حساب می آورند. راهنمايي كردن توأم با ترحم و مهربانی، قدم مهمی از نگهداری كودكان محسوب می شود و به آن ها كمك می كند كه نسبت به اشخاص خانواده و جامعه بامحبت بوده و افرادی محترم و دوستداشتنی باشند. پس بزرگ ترين وظیفه ما این است كه كاری كنیم كه فرزندمان حس كند دوستش داریم و به وی احترام می گذاریم.

نکته پاياني:
از همان بچگی باید عادت های نیک را به فرزند آموخت و این مسئله باعث ميشود در سنین بزرگ سالی وی مشاهده کند بین عاداتها و ارزش های جامعه هماهنگی موجود است . افلاطون ميگويد تربیت عبارت است از ایجاد عادت های نیک در بچه ها یعنی هنگامی که یک بزرگتر به مجلس مي‌ايد به وی بگوییم که باید در برابر بزرگتر بایستد و هر بار که این رفتار را انجام داد مورد تشویق قرار بگیرد بعد از آن این مسئله در وی نهادینه ميشود .