انواع گلس موبایل

گلس محافظ صفحه نمایش گوشی نقش مهمی در حفظ سلامت صفحه نمایش خواهد داشت. کمتر کسی هست که از محافظ صفحه برای گوشی همراه و تبلت خود استفاده نکند و دستگاه خود را در معرض آسیب قرار دهد. هرچند این اواخر صفحۀ گوشی‌ها مقاوم‌تر و ضدخش شده‌اند، اما هنوز هم احتمال دارد آسیب جدی ببینند. به همین دلیل بازار تولید و فروش محافظ‌های صفحه داغ و پررونق است؛ اما شاید ندانید که این محافظ‌ها چه انواعی دارند و ویژگی هر کدام چیست.

در ادامه شما را با انواع گلس گوشی و مزایا و معایب آنها آشنا میکنیم .

محافظ صفحه نمایش گوشی, محافظ صفحه گوشی

گلس‌های پلاستیکی به مراتب ارزان‌تر از گلس‌های شیشه‌ای هستند

یک گلس محافظ صفحه نمایش گوشی خوب چه ویژگی‌هایی‌ باید داشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی‌آن این است که از ویژگی‌های خوبی که نمایشگر دارد پشتیبانی کند مثلاً:

یک گلس خوب باید شفاف باشد.

انعکاس خوب داشته باشد و اختلالی در نور نمایشگر ایجاد نکند. همچنین بتواند وضوح نمایشگر را نیز به خوبی نشان دهد.

علاوه بر این در برابر نور خورشید نیز باید بتواند تصاویر صفحه نمایش را به خوبی نشان دهد.

مهم‌تر از همه اینکه در برابر صدمه و آسیب و همچنین سقوط از ارتفاع مقاوم باشد.

توجه داشته باشید که پوشش کل نمایشگر با گلس از دیگر موارد مورد انتظار از یک گلس خوب محسوب می‌شود.

محافظ صفحه نمایش گوشی, محافظ صفحه گوشی

گلس صفحه نمایش گوشی نقش مهمی در حفظ سلامت صفحه نمایش خواهد داشت

انواع گلس از لحاظ جنس : 

به طور معمول با دو نوع گلس‌های پلاستیکی و شیشه‌ای روبرو هستیم که اگر تا به حال خریدی در این زمینه انجام داده باشید مشاهده کرده‌اید که گلس‌های پلاستیکی به مراتب ارزان‌تر از گلس‌های شیشه‌ای هستند. گلس‌های شیشه‌ای که به طور دقیق‌تر از شیشه‌ی حرارت‌دیده (Temper Glass) ساخته شده‌اند در مقابل خراش و ضربه مقاومت بیشتری به نسبت گلس‌های پلاستیکی دارند.

البته باید بگوییم که گلس‌های پلاستیکی معمولا فقط از گوشی شما در مقابل خط و خراش محافظت می‌کنند. در بین مدل‌های پلاستیکی هم ما با دو مدل PET و TPU طرف هستیم که در این میان مدل‌های TPU از کیفیت به مراتب بهتری برخوردار هستند.

گلس محافظ صفحه نمایش پلاستیکی (گلس پلاستیکی)

گلس یا محافظ نمایشگر پلاستیکی یکی از رایج‌ترین محافظ ها برای نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند است که از خراش بر روی صفحه نمایش و یا برجای ماندن اثر انگشت و گرد و خاک جلوگیری خواهد کرد. این نوع از محافظ‌ ها به‌طورکلی از قیمت پایینی برخوردار هستند و از نمایشگر در برابر افتادن از ارتفاع و شکستن‌های احتمالی محافظت نخواهند کرد.

این گلس‌ها معمولاً دارای پوشش مقاوم در برابر خراشیدگی هستند و از صفحه نمایش در برابر خراشیدگی‌های ناشی از برخورد ناخن، سکه و سایر وسایلی که ممکن است در جیب و یا کیف قرار داشته باشد، به‌خوبی محافظت خواهند کرد.

این نوع گلس ها به دلیل اینکه کدرتر از گلس های شیشه ای هستند تا حدی در انتقال نور و رنگ ها ضعیف تر از گلس های شیشه ای عمل می کنند.

محافظ صفحه نمایش گوشی, محافظ صفحه گوشی

گلس‌ها معمولاً دارای پوشش مقاوم در برابر خراشیدگی هستند

محافظ صفحه نمایش  شیشه‌ای حرارت دیده  

همانطور که از نام این محصول پیداست (گلس پروتکتور – Glass Protector) از شیشه ساخته شده است. طی فرآیند حرارت دادن به شیشه، تبدیل آن به یک ورق و در ادامه سرد کردن خیلی سریع ماده، این دسته از محافظ‌های صفحه نمایش ایجاد می‌شوند. محصول نهایی یک تکه شیشه مقاوم است.

تشخیص این نوع محافظ صفحه نمایش بسیار ساده بوده و تنها از روی شکل و میزان ضخامت تقریبا بالای آن، می‌توان گلس را از محافظ‌های پلاستیکی متمایز کرد. مزیت بسیار مهم این دسته از محافظ‌ها، نصب به مراتب ساده‌تر آن‌ها است. در زمان وارد شدن ضربه، محافظ پلاستیکی خیلی سریع انرژی را از خود عبور داده و با انتقال آن به نمایشگر، سبب شکستن آن می‌شود. اما محافظ شیشه‌ای بعد از دریافت انرژی، آن را تخلیه می‌کند، به این معنی که خود گلس ترک برداشته و به نمایشگر انرژی وارد نمی‌شود.

یکی از مهمترین معایب استفاده از این گلس ها این است که نسبت به گلس های پلاستیکی و نانو ضخامت بیشتری داشته بنابرین بر ظاهر گوشی شما تاثیر منفی خواهد داشت. مشکل دیگر در رابطه با نصب آنها است. برای مثال برندهایی مثل شیائومی که از صفحه نمایش هایی با لبه های منحنی استفاده می کند در نصب این نوع گلس ها با مشکلاتی مواجه می شود چرا که این نوع گلس ها به خوبی نمی توانند لبه های گرد این نوع صفحه نمایش ها را پوشش دهند.

محافظ صفحه از نوع TPU:

این محصول از ترموپلاستیک ِ پلی‌اورتان ساخته می‌شود و نرم و انعطاف‌پذیر است. البته این نوع  محافظ صفحه زیاد در بازار ایران یافت نمی‌شود.

محافظ صفحه نمایش گوشی, محافظ صفحه گوشی

 انواع گلس محافظ صفحه نمایش گوشی

انواع محافظ صفحه از لحاظ کارآیی:

محافظ‌های معمولی: این محافظ‌ها که دو نوع مات و براق دارند، فقط در مقابل خط و خش از صفحۀ گوشی یا تبلت محافظت می‌کنند. انواع ارزان آنها ضخیم بوده و از جنس سیلیکون ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل روی حالت لمسی صفحه اثر می‌گذارند و حساسیت آن را کم می‌کنند. انواع براق آن نیز معمولاً چربی و اثر انگشت را جذب کرده و همیشه ظاهر کثیفی دارند.

محافظ‌های ضد تشعشع و بازتاب نور: (Anti Glare) همان‌طور که از اسم آنها معلوم است، این محافظ‌ها جلوی بازتاب نورهای شدید مانند آفتاب را می‌گیرند و به شما اجازه می‌دهند حتی در روشن‌ترین فضا هم جزئیات نمایش‌ داده شدۀ تصویر را به خوبی مشاهده کنید.

محافظ‌های ضد اثر انگشت: (Fingerprint Proof) شاید برای بعضی از افراد چندان مهم نباشد، اما کسانی هستند که نسبت به اثر انگشت باقی مانده روی صفحۀ گوشی حساس هستند. این افراد یا باید همیشه پارچۀ مناسبی برای تمیز کردن صفحه در جیب‌شان داشته باشند یا اینکه از محافظ‌ صفحه‌ای استفاده کنند که چربی و اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند.

برچسب‌های محافظ ضدضربه: ( Explosion Proof ) این محافظ‌ها محصولات جدیدتری هستند که به ادعای سازندگان نسبت به هر گونه ضربه‌ای مقاوم هستند. استفاده از این محافظ‌ها خوب است، اما احتیاط هم شرط عقل است! یعنی حتی اگر چنین محافظ گران‌قیمتی را هم تهیه کرده‌اید، همچنان پیشنهاد می‌کنیم مراقب تبلت یا گوشی خود باشید که ضربۀ شدیدی به آن وارد نشود.

محافظ های ضد آب : (smudge Proof) محافظ‌های صفحه نمایش وجود دارد که جاذب آب نیستند و اگر آبی روی آن‌ها ریخته شود تنها کافی است گوشی را تکان دهید تا هیچ قطره‌ی آبی روی نمایشگر آن باقی نماند .