پرندگان که زیبا تریین دم هارا دارند

دم قشنگ ترین پرندگان جهان

پرندگان در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها با ویژگی هایی از جمله رشد منقار ها یا سرعت پرواز رکورد زنی، نسبت به سایر گونه ها متمایز شده اند.

دم پرندگان

با این تفاسیر پرندگان راهی پیدا می کنند که هر روز ما را متحیر تر کنند. یکی از شگفتی های برخی پرندگان دم قشنگ شان می باشد، در این قسمت از سرگرمی و گوناگون نمناک پرندگانی معرفی شده اند که با دم های بلند و رنگارنگ شان ما را متحیر می کنند.

1- مرغ بیوه دم دراز

نرهای این گونه از پرنده آفریقایی تلاش زیادی می کنند تا در فصل تولید مثل خوب به نظر برسند. به طوری که 6-8 پر از دم آن ها بیش از 50 سانتی متر رشد می کند (تقریبا 3برابر طول بدن خودشان) تا سلامت و تناسب اندام خود را به جفت احتمالی نشان دهند.

محققان دریافته اند که ماده ها، نرهایی با دم بلند را ترجیح می دهند بنابراین هرچه پرنده نر دم بلندتری داشته باشد، در برقراری ارتباط و جفت گیری موفق تر خواهد بود.

مرغ بیوه دم دراز

2- پرنده روبان دار بهشتی

اگر به دنبال پرنده ای با دمی بلند هستید، پرنده روبان دار بهشتی نسبت به مرغ بیوه دم دراز در اولویت است. این پرنده به دلیل دم بلندش معروف است. نرها برای تحت تاثیر قرار دادن ماده ها دو پر از دم شان را فوق العاده بلند می کنند.

بلندی این دو پر می تواند به بیش از 91سانتی متر برسد و در حقیقت پرنده روبان دار بهشتی دارای بلند ترین پر دم در مقایسه با اندازه بدنش است. این گونه از پرنده در قسمت غربی ارتفاعات مرکزی پاپوآ گینه نو یافت می شود و تقریبا در فهرست پرندگان در حال انقراض می باشد زیرا به دلیل زیبایی و بلندی پرهایش بسیار شکار می شود.

پرنده روبان دار بهشتی

3- مرغ بهشت ویلسون

این ها جزء پرندگان بهشتی محسوب می شوند که انواع نر آن ها دم های بلند و خارق العاده ای دارند تا از طریق آن انواع ماده را به خود جذب کنند. دم های آن ها حتی می تواند تا بیش از 1 مترهم طول داشته باشد.

در واقع اگر بخواهیم نسبت طول دم با سایز بدن را مقایسه کنیم، می توان گفت که بلندترین دم را نسبت به سایز بدن خود در مقایسه با پرندگان دیگر دارند. این گونه ها در بخش های مرتفع غربی دنیا وجود دارند که به دلیل شکار شدن بخاطر زیبایی دم هایشان، کم تر از قبل یافت می شوند.

مرغ بهشت ویلسون

4- مرغ بهشت بزرگ

بسیاری از گونه های مرغ های بهشتی، پرهایی فانتزی دارند که مرغ بهشت بزرگ نیز از این قضیه مستثنی نیست. او دمی ضخیم و زرد رنگ دارد که در حقیقت به جای استفاده از پرهای دمش، بیشتر از پرهای پهلویش در جفت گیری استفاده می کند.

هنگامی که پرنده نر جفت مناسبی پیدا کرد، بال های خود را به طرز چشمگیری نشان می دهد. مرغ بهشت بزرگ که در جنوب غربی گینه نو و جزایر آرواندونزی یافت می شود، از رژیم غذایی میوه ها و حشرات تغذیه می کند.

مرغ بهشت بزرگ

5- دم نواری منقار قرمز

حتی کوچک ترین گونه های پرندگان نیز با دم های مخصوص فانتزی خود، تمام تلاششان را به نمایش می گذارند. پرنده دم نواری منقار قرمز به مرغ مگس دم قیچی نیز معروف است.

جنس نر این پرنده پرهای دمش بسیار خیره کننده است به طوری که بلندای آن ها 15-17سانتی متر است. در حالی که اندازه بدن آن ها فقط حدود 10-12 سانتی متر است. وقتی این پرنده پرواز می کند، پرهایش به صورت موجی تکان می خورند و صدای هامینگ شنیده می شود.

6- مارولوس اسپاتولتیل

این پرنده بسیار شگفت انگیز است. نر این گونه، فقط 4 پرمنحصر به فرد در قسمت دم دارد. قابل توجه ترین ویژگی او پرهای بیرونی بسیار بلند راکت مانندش می باشد که در جنس مذکر از کنار یکدیگر عبور کرده و با دیسک های آبی-بنفش پایان می گیرند. این پرنده خاص در خطر انقراض قرار دارد و فقط در کوه های آند شمال پرو یافت می شود.

مارولوس اسپاتولتیل

7- بوجانگای دم راکتی بزرگ

اسپاتولتیل تنها گونه ای نیست که دارای پرهای راکتی می باشد زیرا بوجانگا دم راکتی بزرگ ،پرنده ای متوسط از جنوب شرقی آسیا نیز چنین است. این پرنده دارای بدنی سیاه و براق با پرهایی به رنگ آبی و سبز است. او دارای کاکلی در بالای سراست که به راحتی می توان آن را با پرهای دمش که کمی در انتها پیچ خورده است تشخیص داد.

8- ویدای بهشتی دم بلند

این گونه از پرنده که به عنوان ویدای بهشت شرقی نیز شناخته می شود، پرهای دمش بلند، صاف و کمی برجسته می باشد. این پرنده زندگی انگل واری دارد بدان معنا که ماده آن، تخم های خود را در لانه پرندگان دیگر که معمولا فنچ ملبا می باشد می گذارد.

پر دم نرها می تواند تقریبا 3 برابر اندازه بدنشان رشد کند که فقط در فصل تولید مثل خودنمایی می کند . خارج از فصل تولید مثل، نرها تقریبا شبیه ماده ها هستند.

ویدای بهشتی دم بلند

9- مرغ مگس خوار دم قیچی

این گونه به پرنده بهشتی تگزاس نیز معروف است. هر دو جنس نر و ماده این پرنده دم درازی دارند اما جنس ماده تمایل دارد دمش کوتاه تر از جنس نر باشد. این پرندگان دوست دارند در فضای باز مانند نرده های سیم خاردار باشند.

به دلیل دم سیاه و درازشان که لبه های سفید دارد، تشخیص آن ها آسان است. دم آن ها برای دستیابی به حشراتی که روی بالشان می نشینند می تواند مفید واقع شود.

10- قرقاول لیدی آمهرست

اگرچه این پرنده ممکن است در باغ وحش های سراسر دنیا و همچنین حیات وحش انگلیس مشاهده شود اما بومی جنوب چین و میانمار است. این پرنده ترجیح می دهد در پوشش گیاهی متراکم و زیر کشت ضخیم زندگی کند. رنگ بدن قرقاول نرو بالغ الگوی باشکوهی از ترکیب سبز ،آبی، قرمز و سفید است. ترکیب رنگ سیاه و سفید دم نرها، توجه ماده ها را به خود جلب می کند.

قرقاول لیدی آمهرست